من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

آموزش 9 مهارت ویژه به کودکان در تابستان

آموزش 9 مهارت ویژه به کودکان در تابستان

با وجود تعطیلی مدارس در فصل تابستان، نباید آموزش از برنامه‌های کودکان حذف شود. لازم نیست مثل 9 ماهه‌ی تحصیلی با فشار آموزشی خسته‌شان کنیم، اما مهم است که 3 ماه تابستان را بی‌برنامه نباشند. در کنار تفریحات بهتر است مهارت‌های زندگی را هم آموزش ببینند. این برنامه‌ریزی به آنها یاد می‌دهد که حتی اگر وظیفه‌ای (درس خواندن) نداشته باشند، باز هم باید برای وقت خود برنامه داشته باشند. کارهای مولد زیادی وجود دارد که بچه‌ها می توانند در این تابستان انجام دهند. ما در اینجا لیستی از دوازده مهارت برتر را ارائه کردیم که نه‌تنها برای موفقیت در مدرسه لازم است، بلکه در آینده هم به دردشان می‌خورد.

دفاع شخصی

فرزند خود را در کلاس‌های دفاع شخصی ثبت نام کنید. کلاسی پیدا کنید که به آنها بیاموزد چگونه از خودشان دفاع کنند. مهارت‌های دفاع شخصی برای دختر و پسر ضروری‌ست. دفاع شخصی سن و سال نمی‌شناسد. لازم است هرکسی حداقل‌های دفاع از خود را بلد باشد. چه مهارتی مفیدتر از مهارتی‌ست که به حفظ زندگی او کمک ‌کند؟

کمک‌های اولیه

کمک های اولیه

بعضی مدارس و آموزشگاه‌ها با توجه به سن فرزندتان آموزش کمک‌های اولیه دارند. این آموزش‌ها بسیار ضروری هستند. همه‌ی ما باید بدانیم درصورت بریدگی بخشی از بدن خود یا اطرافیان‌مان باید چه کنیم؟ سوختگی، آسیب به چشم یا شکستگی از مواردی‌ست که لازم است با آگاهی با آن برخورد شود. بنابراین خیلی خوب است که آشنایی کودکان با کمک‌های اولیه را از همان سنین پایین آغاز کنیم.

مدیریت بهتر زمان

اینکه فرزندان ما چگونه و برای چه چیزی وقت خود را صرف می‌کنند، موفقیت و شکست آنها را تعیین می‌کند. به همین دلیل مدیریت زمان برای همه یک مهارت ضروری‌ست. این مهارت را از ابتدایی به آنها آموزش دهید. این تابستان را بگذارید برای اینکه آنها یاد بگیرند چگونه برنامه‌ریزی کنند. مهارت برنامه‌ریزی درسی در تابستان نه‌تنها برای دوران مدرسه‌ی آنها خوب است، بلکه در آینده هم می‌تواند برای‌شان مفید باشد.

بیشتر بخوانید:   خودسرزنشی و راه‌های درمان آن

آشپزی

آشپزی

هم دختران و هم پسران باید بدانند که چطور یک تخم‌مرغ را آب‌پز یا نیمرو کنند، ماکارونی درست کنند و برنج را با خیال راحت بپزند. اما فراتر از آن، مهارت آشپزی کردن است که خیلی مهم است. زمانی که مستقل می‌شوند و باید شما را ترک کنند این مهارت خیلی به دردشان می‌خورد. به علاوه باید بدانند که علامت‌های یک غذای فاسد چیست. مثلاً بدانند شیر فاسد چه علامت‌هایی دارد. گوشت در چه دمایی خراب می‌شود یا اینکه میوه‌ها را چطور نگهداری کنند. یکی از بهترین روش های مهارت‌آموزی در تابستان برای کودکان این است که وقت بیشتری در آشپزخانه و کنار دست شما بگذرانند. این کار باعث می‌شود از طریق دیدن و مشاهده چیزهای زیادی از شما یاد بگیرند.

خیاطی

دوختن دکمه یا یک جوراب پاره شاید جزو ساده‌ترین کارهای دنیا باشد، اما خیلی از پسرها یک بار هم نخ و سوزن به دست نگرفته‌اند. نحوه‌ی دوختن دکمه یا پارگی لباس حداقل چیزی‌ست که بچه‌ها باید بلد باشند.

شنا کردن

شنا کردن نه تنها یک ورزش و سرگرمی عالی‌ست، بلکه می‌تواند زندگی آنها را نیز نجات دهد. گرمای تابستان فصل مناسبی برای یادگیری شنا‌ست.

مدیریت پول

مدیریت پول

با آموزش مهارت‌های مدیریت پول در تابستان، به فرزندان‌تان کمک کنید از مشکلاتی مانند بدهی، خریدهای تکانشی و اسراف کردن جلوگیری کنند. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، به فرزندتان پول‌تو جیبی هفتگی بدهید. سپس به او کمک کنید تا برای خرج و پس‌انداز کردن بودجه‌بندی کند. این آموزش باید با مقتضیات سن فرزند شما هماهنگ باشد. با توجه به توان مالی خانواده مقدار پول‌توجیبی را مشخص کنید. آنها باید درک درستی از وضعیت اقتصادی شما و خانواده داشته باشند.

بیشتر بخوانید:   اشتباهات والدین در برخورد با فرزندان

خانه داری

خانه‌داری به معنای کنترل و نظارت بر کارهای خانه است. فرزندان خود را با توجه به توانایی و سن و سال‌شان برای انجام کارهای منزل آموزش دهید. حالا که مشغول درس و مشق نیستند و برای مشارکت در کارهای خانه وقت آزاد دارند، بهترین زمان برای این آموزش است. قبل از اینکه مسئولیتی به او بدهید، مطمئن شوید که آن کار را به خوبی یاد گرفته است. برای مثال: اگر می‌خواهید تی کشیدن سرامیک‌ها را به عهده‌ی او بگذارید، باید اول این کار را به او یاد دهید و نکته‌های مهم آن را هم گوشزد کنید. آموزش مهارت خانه‌داری در تابستان به کودکان، مدیریت، برنامه‌ریزی، مسئولیت‌پذیری و رهبری کردن را یاد می‌دهد.

داوطلب شدن

همه‌ی ما باید کارهای داوطلبانه را بلد باشیم. لازم نیست کار خیلی عجیب و غریبی برای دیگران بکنیم. همین که فرزند شما یاد بگیرد داوطلبانه و بدون انتظار، کاری را برای خانواده انجام دهد، فرهنگ‌سازی بسیار مهمی در تربیت او به شمار خواهد رفت. این بار که به خانه‌ی مادرتان می‌روید، بدون اینکه مادربزرگ فرزندتان درخواست کرده باشد، یک نان سنگک هم بخرید و با خود ببرید. به او یاد دهید که برای کمک کردن به دیگران، لازم نیست از شما درخواست شود. مهارت همدلی داوطلبانه از کودکی آموزش داده می‌شود و مانند بسیاری از آموزش‌های تربیتی دیگر، غیرمستقیم و با قدرت الگوبرداری‌ست.

فصل تابستان بهترین زمان برای آموزش مهارت‌های زندگی‌ست. بچه‌ها 9 ماه درس می‌خوانند که سه ماه را استراحت کنند. بهتر است با آموزش‌های علمی آنها را از درس و مدرسه و یادگیری زده نکنیم. به جای آن، در این 3 ماه کارهایی را به آنها یاد دهید که می‌تواند توانمندی و قدرت زندگی کردن‌شان را افزایش دهد.