من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

مهارت‌محوری در مقابل مدرک‌گرایی، نیاز امروز جامعه کار

مهارت‌محوری در مقابل مدرک‌گرایی، نیاز امروز جامعه کار

دانشجویان سرمایه‌ی انسانی کشور هستند و توانمندسازی آنها برای توسعه‌ی اقتصاد ضروری است. به همین خاطر مهارت‌محوری، یادگیری را توسعه و ترویج می‌دهد. آموزش مبتنی بر مهارت، مالکیت یادگیری را در دستان دانش‌آموزان و دانشجویان قرار می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا شکاف بزرگ بین مدرک و مهارت را کمتر کنند. زمانی که مهارت‌محوری بر مدرک‌گرایی مقدم باشد، قدرت برنامه‌ریزی، اجرا و تجزیه و تحلیل آموزش‌ها به دست می‌آید. همچنین دانشجویان و دانش‌آموزان انگیزه پیدا می‌کنند که منطقی فکر کنند، مفاهیم را تجزیه و تحلیل کنند و بینش خود را به کار گیرند. هدف از این روش یادگیری این است که یادگیرندگان را به متفکران مستقلی تبدیل کند که برای چالش‌های آینده آماده باشند.

اهمیت مهارت‌محوری در مقابل مدرک‌گرایی

اهمیت یادگیری مستمر را نمی‌توان در عصر تغییر مداوم نادیده گرفت. آموزش مبتنی بر مهارت با تشویق افراد به به‌روز‌رسانی مداوم مهارت‌های خود و ماندن در جریان روندهای نوظهور، ذهنیت یادگیری مادام‌العمر را به آنها القا می‌کند. این سازگاری و تمایل به یادگیری افراد برای شکوفایی در محیط‌های پویا و استفاده از فرصت‌های جدید ضروری‌ست. یکی دیگر از دلایل اهمیت آموزش مهارت‌های کلیدی، توانایی آن در پر کردن شکاف بین آموزش و اشتغال است. در آموزش سنتی، اغلب اوقات بین مهارت‌های کسب شده و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار ناهماهنگی وجود دارد. اما مهارت‌محوری، با تمرکز بر مهارت‌های مرتبط با صنعت و اقتصاد این خلا را پر می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار و مشارکت مؤثر از همان روز اول آمادگی بهتری دارند.

بیشتر بخوانید:   10 مهارت که باید تا قبل از 30 سالگی یاد بگیرید

مزایای مهارت‌محوری

مزایای مهارت‌محوری

جهان تغییر می‌کند و اقتصادها نیز همراه با آن تغییر می‌کنند، نیاز به نیروی کار ماهر در حال افزایش است. اهمیت مهارت‌محوری در مقابل مدرک‌گرایی نشان می‌دهد که نیروی کار ماهر چه مزایایی برای جامعه‌ی کار دارد.

مهم‌ترین مزایای مهارت‌محوری:

  1.  آموزش مبتنی بر مهارت، مالکیت یادگیری را در دست دانشجویان قرار می‌دهد. ارزیابی‌های تحصیلی، شایستگی آنها را به جای نمرات نمایان می‌کند و روند تحصیل‌شان یک امتیاز بزرگ برای جامعه‌ی کار محسوب می‌شود.
  2.  خلاقیت‌شان را همراه با تفکر انتقادی برانگیخته و آنها را تحلیلگر بار می‌آورد. به همین دلیل است که بیشتر آنها بر ارزیابی و کاربرد حقایق آموخته شده تمرکز دارند.
  3.  آموزش مهارت‌محور قطعاً مؤثرتر و هدفمندتر از مدرک‌گرایی‌است، زیرا به دانشجویان کمک می‌کند تا یک هدف روشن همراه با یک فرهنگ پویای آموزشی را دریافت کنند. مهارت‌محوری ترکیبی عالی از فرهنگی‌ست که پایه‌های محکم اقتصاد یک کشور را تشکیل می‌دهد، زیرا دانش‌آموختگان را برای انتخاب شغل مورد نظرشان توانمند می‌کند.
  4.  مهارت‌محوری موجب هم‌افزایی خواهد شد. یعنی با همکاری یکدیگر می‌توانند به نتایجی دست پیدا کنند که هرگز به تنهایی به آن هدف نمی‌رسیدند. دانش‌آموختگان یاد می‌گیرند که چگونه به شیوه‌ای سازنده و مشارکتی برای حل مشکلات در آینده کار کنند. یادگیری مبتنی بر مهارت به ادغام فراگیران با تجربیات واقعی زندگی کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل تاثیر مهارت‌محوری بر قدرت تصمیم‌گیری بسیار زیاد است
  5. وقتی به جای مدرک‌گرایی به مهارت‌محوری اهمیت داده شود، خود‌به‌خود مدیریت کردن هم آموزش داده می‌شود. آموزش مبتنی بر مهارت به دانش‌آموختگان کمک می‌کند تا نوع‌دوست، جوانمرد و مهربان شوند. از طریق فعالیت‌ها و رویدادها، دانش‌آموزان مهارت‌هایی را ایجاد کسب می‌کنند که روحیه‌ی تیمی داشته باشند، درون‌سازمانی فکر کنند و برای همکاران خود الهام بخش باشند و در نتیجه ویژگی‌های رهبری در آنها ایجاد خواهد شد.
بیشتر بخوانید:   مهارت سوال پرسیدن؛ هنری ظریف و جذاب

ایجاد کارآفرینی با تمرکز بر مهارت‌محوری به جای مدرک‌گرایی

ایجاد کارآفرینی با تمرکز بر مهارت‌محوری به جای مدرک‌گرایی

در این عصر پیشرفت‌های سریع فناوری، آموزش مبتنی بر مهارت نقشی حیاتی در آماده‌سازی افراد برای عصر دیجیتال و فناوری ایفا می‌کند. همانطور که اتوماسیون و هوش مصنوعی به تغییر شکل صنایع ادامه می‌دهند، کسب مهارت‌های مورد تقاضا می‌تواند از افراد در برابر بیکاری و از دست دادن شغل‌شان محافظت کند. به اضافه‌ی اینکه مهارت‌محوری یکی از قدم‌های کارآفرینی‌ست زیرا روحیه‌ی کارآفرینی را پرورش می‌دهد و نوآوری را تقویت می‌کند. با ارائه‌ی مهارت‌های لازم بازار برای شناسایی شکاف‌ها در بازار، حل مشکلات و ایجاد ارزش‌های مالی، آنها را قادر می‌سازد تا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند یا در تلاش‌های کارآفرینانه مشارکت کنند. مهارت‌های عملی به دست آمده از طریق آموزش مبتنی بر مهارت به عنوان پایه‌ای قوی برای افراد عمل می‌کند تا ایده‌های نوآورانه‌ی خود را زنده کنند و تأثیر مثبتی بر جامعه‌ی کار بگذارند.

البته در سالهای اخیر اصلاحات آموزشی متعددی در قالب ارزشیابی مستمر و جامع، پذیرش متناسب با سن و تمرکز بر یادگیری مبتنی بر فعالیت کردن در سیستم آموزشی کشور ارائه شده است. با این حال یادگیری غیرمستقیم و تئوریک هنوز در مدارس در حال انجام است. بچه‌ها فرصت کمی برای پرسیدن سوال در کلاس، بحث بین خود و شرکت در مناظره دارند.