من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

تاثیر موسیقی بر حافظه

شفای حافظه با موسیقی

بخش‌هایی از مغز که مسئول بازیابی حافظه، تجزیه و تحلیل زبانی، پردازش عاطفی و پیش‌بینی هستند ، همگی از طریق شنیدن و یا تولید موسیقی احیا می‌شوند. موسیقی به یادآوری اطلاعات قبلی و ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز کمک می‌کند. موسیقی با برانگیختن طیف وسیعی از احساسات در شنوندگان خود، از جمله احساسات مثبت، خنثی و منفی، به یک هدف فرهنگی حیاتی عمل می‌کند. به همین دلیل است که موسیقی می‌تواند خاطرات مناسبت‌های مهم زندگی را برای فرد زنده کند. از آنجایی که حافظه در تقویت هوش بسیار حیاتی است، استفاده از فناوری موسیقی پتانسیل ایجاد محیط های یادگیری موثرتر خواهد کرد. موسیقی می‌تواند به خاطر سپردن فرد از اطلاعات ارائه شده را افزایش دهد. مطالعات متعددی برای آزمایش این ایده انجام شده است که گوش دادن به موسیقی می‌تواند خاطرات خوشایندی را ایجاد کند. تاثیر موسقس بر حافظه امری انکارناپذیر است.

شفای حافظه با موسیقی

مطالعات متعدد نشان داده ‌ند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند به روش‌های متفاوتی بر مغز فرد تأثیر بگذارد. محققان آزمایشگاه موسیقی و تصویربرداری عصبی دانشگاه میشیگان دریافتند که آواز خواندن به بیماران سکته مغزی و آسیب مغزی کمک می‌کند تا عملکرد گفتاری خود را بازیابند. از آنجایی که آواز خواندن از نیمکره‌ی راست مغز استفاده می‌کند، می‌توان از آن به عنوان پلی برای کمک به افراد برای بازیابی توانایی‌های گفتاری‌شان استفاده کرد. از آنجایی که موسیقی احساسات قدرتمندی را برمی‌انگیزد، در شکل گیری حافظه نقش اساسی دارد. این موضوع می‌تواند ممکن است شامل یادآوری جزئیات هم باشد. حتی چندین مطالعه نشان داده‌اند که گوش دادن منظم به موسیقی تأثیر مثبتی بر حافظه‌ی کلامی و تمرکز دارد.

بیشتر بخوانید:   مراقبه به روش ذن

موسیقی ذهن شما را تحریک کرده و باعث تقویت حافظه می‌شود

موسیقی ذهن شما را تحریک کرده و باعث تقویت حافظه می‌شود

موسیقی می‌تواند به شما در آموزش مغز کمک کند. مطالعات متعدد روی موسیقی و حافظه نشان داده است که این دو ارتباط نزدیک دارند. موسیقی یکی از معدود چیزهایی است که مغز را تحریک می‌کند. گوش دادن یا حتی نواختن موسیقی یک راهکار عالی برای فعال نگه داشتن مغز با افزایش سن است. این کار مانند یک تمرین هدفمند بدن‌تان برای بهبود عملکرد مغز شما است که همه‌ی عملکردهای شنوایی، بینایی و حرکتی را پوشش خواهد داد. گوش دادن به موسیقی موجب انعطاف‌پذیری مغز شما خواهد.

به بازیابی عاطفی و کاهش استرس کمک می‌کند

گوش دادن به موسیقی شاد تضمینی‌ست که لبخند را بر لبان شما می‌نشاند. اگر احساس ناراحتی می‌کنید، پخش کردن آهنگی که دوست دارید می‌تواند روحیه‌ی شما را تقویت کند. هر کس آهنگ خاصی دارد که با شنیدن آن فوراً حال و هوای او عوض می‌شود و احساس سرزندگی می‌کند. علاوه بر این، همانطور که قبلا هم گفتیم، مطالعات نشان می‌دهند که آواز خواندن می‌تواند عملکرد شناختی شما را بهبود بخشند. شاید شنیده باشید که موسیقی می‌تواند در روند بهبودی بیماری‌ها مفید باشد. وقتی تحت فشار هستید، افکار منفی بر مغز شما غلبه می‌کنند و قضاوت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین خاطر شرایط استرس‌زا را می‌توان با گوش دادن به موسیقی آرام بخش از بین برد.

موسیقی به یادآوری چهره‌ها کمک می‌کند

ثابت شده است که بسیاری از اجزای حافظه، از جمله یادآوری چهره، توسط موسیقی تقویت می‌شوند. طبق یک مطالعه، گوش دادن به موسیقی که احساسات قوی را برانگیخته می‌کند، می‌تواند به شما کمک کند تا چهره‌ها را راحت‌تر به خاطر بیاورید. شرکت کنندگان در این مطالعه صدها چهره را در حین گوش دادن به موسیقی شاد یا غمگین تماشا کردند. با این حال، به خاطر داشته باشید که موسیقی خاصی (به ویژه موسیقی که احساسات قوی را برانگیخته می‌کند) بخشی از مغز را که مرتبط با حافظه و احساسات طولانی مدتند را تحریک می‌کند. اگر حافظه‌ی شما با افزایش سن در حال کمرنگ شدن است، این راهکار به شما کمک می‌کند افرادی که به شما اهمیت می‌دهند را به خاطر بسپارید. همچنین موسیقی برای حافظه‌ی شفاهی هم  مفید است.

بیشتر بخوانید:   با اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی در سال ۲۰۲۲ آشنا شوید

آهنگ هایی که حافظه را بهبود می‌بخشد

آهنگ هایی که حافظه را بهبود می‌بخشد

اکنون که می‌دانید موسیقی چگونه می‌تواند بر حافظه‌ی شما تأثیر بگذارد، با انتخاب آهنگ‌های موجود در گوشی خود این موضوع را آزمایش کنید.. برای مثال موسیقی مختصر «شب» از موتزارت ضربان پر جنب و جوشی دارد که به شما انرژی خاصی می‌دهد. همچنین سطح دوپامین شما را افزایش داده و به حافظه‌ی شفاهی شما کمک زیادی می‌کند. موسیقی قابلیت القای نوستالژی و یادآوری خاطرات تجربه‌های خاطره‌انگیز خود را دارد. تقویت حافظه با موسیقی شگرد بسیاری از نوابغ است.

شما می‌توانید به سادگی با پخش کردن برخی آهنگ‌ها و شروع به کار، نتایج موسیقی و مطالعه و حفظ کردن خود را تا حد زیادی بهبود بخشید. توانایی یادآوری اطلاعات مکانی و جهتی در حین انجام چند کار با گوش دادن به موسیقی در هر دو جنس زن و مرد از این روش افزایش می‌یابد. زمانی که موسیقی به محرک‌های بصری اضافه می‌شود، حافظه‌ی شما تویت می‌شود. آهنگ های محبوبی که با ترتیب غیرمنتظره‌ای پخش می‌شوند می‌توانند شنوندگان را وادار کنند تا خاطرات ته نشین شده‌ی ذهن خود را به یاد آورند.