من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

داستان‌گویی چه تاثیری روی فرزندانمان دارند؟

داستان گویی
اهمیت داستان‌گویی رو فرزندان

مراحل اولیه‌ی کودکی پر از سوال و تخیلات گوناگون است. کودکان هم‌زمان با رشدشان ، کنجکاو می‌شوند تا از تا تک تک رویدادهایی که در زندگی برای‌شان پیش می‌آید، سر در بیاورند. چند لحظه به دوران کودکی خود فکر کنید. زمانی که دوست داشتید تمام روز به داستان‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌تان گوش دهید. دلتنگ آن لحظات نشدید؟ داستان‌های مسحورکننده را به خاطر بیاورید. مکالمه‌های جذابی که پدربزرگ‌تان از زبان شخصیت داستان می‌گفت. فراز و نشیب قصه باعث می‌شد خودتان را جای شخصیت‌ها بگذارید و با آنها تا ته داستان بروید.

حالا به فرزندتان فکر کنید. آیا او هم تجربه‌ی زندگی کردن در قلب داستان‌های حیرت‌انگیز را دارد؟ کودک شما مجذوب و درگیر کلمات غیر معمول، لحن شگفت‌انگیز شما حین قصه‌گویی و هیجان داستان می‌شود؟  چیزهایی که به فرزندان شما کمک می‌کند تا شنوندگان خوبی باشند و قدرت به خاطر سپردن آنها را تقویت می‌کند.

اهمیت داستان‌گویی در چیست؟

زمانی که در حال خواندن یک کتاب هستید، آن را به شیوه‌ای کودکانه برای فرزندتان تعریف کنید. سعی کنید مفاهیم کتاب را با سن فرزندتان مطابقت دهید. با اضافه کردن تجربیات یا عبارات شخصی خود، قصه را آن‌طور که می‌خواهید تعریف کنید. این ترفند ساده‌ی داستان‌گویی تأثیر طولانی مدتی بر فرزندان شما در مراحل بعدی زندگی آنها ایجاد می‌کند.

قصه‌گویی جالب‌ترین و جذاب‌ترین فعالیتی‌ست که می‌توانید برای پرورش شخصیت کودک خود انجام دهید. شما می‌توانید یک داستان خوب از یک کتاب را برایش بخوانید، خودتان یک قصه سر هم کنید، یا به سادگی در مورد تجربیات زندگی واقعی خود قصه بگویید. با وجود اینکه داستان‌گویی در این دنیای تکنولوژی‌محور هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود، مطمئن باشید که کودکان همیشه از داستان‌هایی که برای‌شان تعریف می‌کنید، خوش‌شان می‌آید.

فواید داستان‌ گویی

فواید داستان‌گویی

همه‌ی بچه‌ها عاشق داستان هستند. تصاویر، ایده‌ها، مکان‌ها و موجودات فوق‌العاده‌ای که در کتاب‌ها می‌بینند، آنها را به شدت درگیر می‌کند. هنر قصه‌گویی علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، فواید بی‌شماری دارد که به رشد فرزندتان در مراحل اولیه‌ی کودکی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:   نحوه برخورد صحیح با کودک بهانه گیر

شناخت فرهنگ

داستان‌ها نقش مهمی در یادگیری کودکان دارند. گفتن داستان‌های تاریخی و سنتی به فرزندان شما کمک می‌کند تا آداب و رسوم و ریشه‌های مختلف فرهنگ و خانواده‌ی خود را درک کند و با آنها ارتباط برقرار کند. از فعالیت‌ها، جشن‌ها و رویدادهای گذشته برای قصه‌گویی استفاده کنید. این کار اطلاعات بسیار خوبی به فرزندان شما، در مورد سنت‌های مختلف جهان خواهد داد. علاوه بر قصه‌های بومی، می‌توانید داستان‌ها و افسانه‌های جهان را برای‌شان تعریف کنید، تا درباره‌ی فرهنگ مردم مختلف آگاه شوند.

پایه‌ریزی اخلاق و فضایل

بچه‌ها عاشق گوش دادن به داستان هستند. آنها سعی می‌کنند ویژگی‌های شخصیت‌ها و موقعیت‌های داستان‌ها را در زندگی واقعی خود تقلید کنند. قصه‌گویی می‌تواند تأثیر زیادی روی تربیت کودکان داشته باشد. پس داستان‌هایی تعریف کنید که ویژگی‌های خوبی را مانند: صداقت، راستگویی، قدردانی، شجاعت و خرد را در شخصیت‌شان پایه‌ریزی کند. برای‌شان قصه‌هایی بگویید که پیام‌های معناداری داشته باشد. سعی کنید درس‌های اخلاقی را غیر مستقیم و از طریق قصه به آنها بدهید.

تقویت مهارت گوش دادن و تفکر

مهارت گوش دادن

کودکان به جای گوش دادن، بیشتر دوست دارند صحبت کنند و این مساله زمانی آشکارتر می‌شود که داستان‌های‌تان کسل‌کننده باشد. سعی کنید قصه‌ای که می‌گویید سرزنده و سرگرم‌کننده باشد. قصه‌های جذاب توجه آنها را جلب می‌کند و منجر به بهبود مهارت گوش دادن و درک مطلب می‌شود. برای تقویت مهارت‌های ارتباطی آنها داستان‌هایی را انتخاب کنید که پیام‌های سرگرم‌کننده و واضح داشته باشد.

بهبود مهارت کلامی

شنیدن داستان به کودکان کمک می‌کند تا با زبان‌ها، کلمات و عبارات جدید آشنا شوند. این فرآیند مهارت‌های تلفظ کلمات و همچنین تعامل‌شان را بهتر خواهد کرد. خواندن کلمات و جملات با صدای بلند به آنها کمک می‌کند تا سریع‌تر بفهمند و یاد بگیرند. بنابراین هرگز کلمات جدید را برای‌شان ساده نکنید. با این کار آنها معنی را از دل قصه پیدا می‌کنند وگرنه مطمئن باشید حتما معنای آن را از شما می‌پرسند.

بیشتر بخوانید:   تراپیست یا لایف کوچ: تفاوت در چیست؟

تقویت همدلی

داستان‌ها به فرزندشما کمک می‌کند تا به آگاهی برسند. در عین حال هوش هیجانی و کنترل بر احساسات فردی آنها را تقویت می‌کند. قصه به کودک شما می‌آموزد که نسبت به نیازهای خود و دیگران متفکرتر شود. در طول فعالیت گوش دادن و درک کردن، به طور ناخودآگاه توانایی تفکر کودک تقویت می‌شود. احساس همبستگی و نگرانی برای دیگران، او را در آینده به فرد بهتری تبدیل می‌کند. با قصه‌گویی هوش هیجانی آنها را بهتر کنید و به آنها بیاموزید که کارهای‌شان بر دیگران تاثیر می‌گذارد.

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

گوش دادن به داستان‌ها، دایره‌ی واژگان آنها را توسعه می‌دهد. داشتن دایره‌ی واژگان وسیع می‌تواند روی صحبت کردن آنها تاثیر مستقیم داشته باشد. اگر نحوه‌ی گفتن کلمات و جملات آنها خوب باشد، به طور خودکار اعتماد به نفس‌شان افزایش پیدا می‌کند. پس در زمان داستان‌گویی، کلمات جدیدی را به کودک خود معرفی کنید و او را تشویق کنید تا آن را با صدای بلند و واضح تکرار کند.

تقویت حافظه و تمرکز

با قصه‌های پیچیده، داستان‌سرایی می‌تواند به عنوان یک ابزار یادگیری هوشمند در دوران کودکی مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان از قصه‌گویی برای افزایش تمرکز و قدرت حافظه‌ی کودکان خود استفاده کنید. یک داستان جالب را برای آنها بخوانید و پس از اتمام قصه از آنها بخواهید که داستان را توضیح دهند. با این کار شما سطح تمرکز و به خاطر سپردن کودک‌تان را درک خواهید کرد. حتما این تکنیک یادگیری سرگرم‌کننده را برای بهبود دایره‌ی لغات، تشویق توجه و تقویت حافظه تمرین کنید.

بهبود سطح تخیل و خلاقیت

داستان های تخیلی و واقعی هر دو باعث ایجاد مهارت‌‌های تخیلی و خلاقانه در کودکان می شوند. تصور شخصیت‌ها، فرهنگ‌ها، رویدادها و مکان‌های مختلف باعث برانگیختن عناصر تفکر روشنفکرانه‌ی آنها می شود. این موضوع  به تقویت تخیل و مهارت های هنری کودکان کمک زیادی می‌کند. همیشه مجموعه‌ای ترکیبی از موضوعات را انتخاب کنید تا متفکری خلاق به دنیا ارائه کنید.

بیشتر بخوانید:   از سندروم دختر خوب چه می‌دانید؟

افزایش کنجکاوی در فرآیند یادگیری

افزایش کنجکاوی

در طول جلسات قصه گویی، والدین یا مربیان لازم است بدانند چه زمانی باید مکث کنند. مکث در نقطه‌ی مناسب داستان، کودک را کنجکاو می‌کند، زیرا می‌خواهد بیشتر بداند. این اشتیاق به دانستن و پرسیدن سؤال به آنها در یادگیری و رشد هم کمک می‌کند. سعی کنید این تکنیک منحصر به فرد یادگیری در اوایل دوران کودکی را اجرا کنید تا کودک‌تان برای یادگیری بیشتر تشویق شود.

مشارکت فعال در موقعیت‌های چالش برانگیز

اغلب موقعیت‌های چالش‌برانگیز باعث سردرگمی بچه‌ها می‌شود. داستان هایی را در مورد شخصیت های مختلف که با شرایط سخت روبرو هستند، روایت کنید. این کار آنها را برای ارزیابی راه حل‌های دقیق در شرایط دشوار آینده آب‌دیده می‌کند. سعی کنید داستان های مناسبی را بگویید که درک بهتری از موقعیت‌های دشوار زندگی به آنها بدهد.

فرزندان خود را برای یادگیری تحت فشار قرار ندهید. برای تشویق یادگیری، از تکنیک‌های خلاقانه‌ای مانند داستان سرایی استفاده کنید. سعی کنید برای هر موضوعی که می‌خواهید به آنها یاد دهید، یک قصه‌ی سرگرم‌کننده‌ی جدید بسازید. با داستان هوش هیجانی آنها تقویت می‌شود. هوش عاطفی ضامن موفقیت فرزندان شماست.