من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

قدم قدم تا کارآفرینی

کارآفرینی
کارآفرینی می‌تواند بهترین حرکت زندگی شما باشد.

دلایل زیادی برای کارآفرین‌شدن وجود دارد. اگر وقت آن رسیده است که کاری متفاوت انجام دهید، کارآفرینی می‌تواند بهترین حرکت زندگی شما باشد. با این حال کارآفرین شدن مسیر آسانی نیست که هرکسی بتواند از پس آن بربیاید. اگر می‌خواهید بدانید چه قدم‌هایی برای آغاز کارآفرینی باید بردارید، ادامه‌ی این مقاله را بخوانید.

برای شروع فصل بعدی زندگی خود به عنوان یک کارآفرین آماده اید؟

مفهوم کارآفرینی را بیاموزید

در ابتدا باید بدانید کارآفرینی چه معنایی دارد و آیا باز هم می‌خواهید به دنبال آن بروید؟ این روزها کارآفرینی به یک مد تبدیل شده است. خیلی‌ها به دنبال آن می‌روند، بدون اینکه هیچ شناخت و درک درستی از آن داشته باشند. موفقیت در کارآفرینی تنها طی کردن یک روند و راه‌اندازی یک کسب‌ و‌کار پر شور و حرارت نیست.

اگر قصد دارید کارآفرین شوید، باید تفاوت بین انواع کسب‌و‌کارها را بیاموزید. درباره‌ی فعالیت‌های اقتصادی تحقیق کنید. یک کارآفرین موفق باید از خیلی چیزها دست بکشد. پرداختن به سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌های دیگر در دوره‌ی شروع کارآفرینی کمی سخت است. شما باید خیلی زود یاد بگیرید که چطور رهبری کنید. علاوه بر آن لازم است در نقش‌های زیادی مسلط باشید. ممکن است در ابتدا سرتان بسیار شلوغ شود، چون لازم است همزمان هم حسابرسی کنید، هم معامله کنید و هم محصول یا خدمات‌تان را معرفی کنید.

با وجود همه‌ی اینها، تمام کارآفرینان موفق هیچ‌وقت دوست ندارند به شغل  قبل از کارآفرینی خود بازگردند. شما می‌توانید هر یک از مهارت‌های رهبری را که نیاز دارید بیاموزید. مهم نیست که در طول راه، مسائل چقدر سخت، استرس‌زا یا ناامیدکننده می‌شوند، برای رسیدن به موفقیت باید عزم راسخ و روحیه‌ی تسلیم ناپذیری برای ادامه دادن داشته باشید.

بیشتر بخوانید:   کتاب دردسرساز از سسیل ریچاردز

از میان چند ایده، یک ایده‌ی تجاری را انتخاب کنید

ایده تجاری

اگر با چند ایده‌ی اقتصادی روبرو هستید، آنها را به خوبی بررسی کنید. تمام ایده‌های خود را روی یک تخته بنویسید. یک هفته‌ی تمام ایده‌ها را جلوی چشم‌تان بگذارید تا به خوبی آنها را سبک و ‌سنگین کنید. به این فکر کنید که بدون انجام دادن کدام ایده می‌توانید باز هم زندگی کنید؟ یا اینکه برای انجام کدام یک از آنها به دنیا آمده‌اید؟

ایده‌هایی هستند که فقط از عهده‌ی شما برمی‌آیند. ایده‌های این‌چنینی همان‌هایی هستند که شما برای اجرای آنها آفریده شده‌اید. این شما هستید که توانایی تشخیص آنها را دارید. سعی کنید بفهمید در چه زمینه‌ای توانمند و با استعداد هستید.

جالب است بدانید که بیشتر کارآفرینان موفق زمانی که دست از سر ارتقای شغلی‌شان برمی‌دارند و به دنبال راه‌ها و ایده‌های خودشان رفته‌اند، تازه توانسته‌اند افق‌های روشن کارآفرینی و موفقیت را ببینند. آنها این ویژگی را دارند که بتوانند مشکلات را تشخیص داده و برای آنها راه‌حل‌های مناسب پیدا کنند. حتی اگر در شغل‌های پردرآمدی هم بودند، همیشه مشتاق طراحی یک کسب‌و‌کار جدید هستند.

قبل از اینکه تصمیم نهایی را بگیرید، مطمئن شوید که درباره‌ی ایده‌ی خود به خوبی تحقیق کرده‌اید. پولسازی با ایده‌های جدید را یاد بگیرید. تمام مسائل قابل پیش‌بینی را بررسی کنید. برای دوام تجاری خود بفهمید که چرا هیچ کس دیگری هنوز این کار را انجام نداده است یا در آن موفق نشده است.

ارتباطات خود را تقویت و پایه‌گذاری کنید

تقویت ارتباط

اگر بخواهید کارآفرین شوید، به ارتباطات و منابع زیادی نیاز خواهید داشت. هر چه زودتر شروع به ساخت شبکه‌ی ارتباطات خود کنید. مشاوران، وکلا، سرمایه گذاران و سایر بنیانگذاران همگی باید در پایگاه داده‌های شما حاضر باشند.

بیشتر بخوانید:   مهارت‌های بسیار ضروری در حوزه‌ی مدیریت

 کسب‌و‌کار خود را سازماندهی کنید

یک معرفی و ارائه‌ی خوب، کار چندان آسانی نیست. باید بتوانید به خوبی از پس آن برآیید تا سرمایه گذاران را متقاعد کنید. اگر خودتان نمی‌توانید ایده‌تان را ارائه دهید، آن را به یک فرد ماهر بسپارید. غیر از ارائه باید مکان مناسبی برای شروع فعالیت خود پیدا کنید. تمام مراحل قانونی را تمام‌ و‌کمال انجام دهید تا بعدا به مشکل نخورید. امکانات لازم را برای حسابداری کسب‌و‌کار خود راه اندازی کنید.

ایده‌ی خود را آزمایش کنید

کسب‌و‌کار خود را به صورت فعال آزمایش و فروش خود را آغاز کنید. خیلی از دریافتی‌های ابتدای کار ناامید نشوید. باید مشتریان را جذب محصول یا خدمات خود کنید. محصول و کسب‌و‌کار شما ممکن است در این مدت به طور چشمگیری توسعه پیدا کند. این روزها بهترین فرصت برای پایه‌ریزی اعتبار کاری‌تان است.

مشتریان اولیه‌ی خود را به طرفداران همیشگی خود تبدیل کنید

بهترین راه برای جلب توجه و شروع به رشد کسب‌و‌کارتان این است که کسانی که در همان ابتدا ایده‌ی شما را پذیرفتند، تحت تأثیر قرار دهید. آنها را وفادار خود کنید تا به رقبای شما مراجعه نکنند. شاید فکر کنید که این کار به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد. اما اینطور نیست. راه‌های زیادی وجود دارد که آنها به شما و کسب‌و‌کارتان اعتماد همیشگی کنند. راه‌های مختلف را بررسی و مطالعه کنید. سپس برای اینکه بتوانید یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید از تجربیات کارآفرینان موفق دیگر مشورت بگیرید. به یاد داشته باشید که وفاداری این افراد خیلی بیشتر از تبلیغات برای‌تان سودآور خواهد بود.

 جمع‌آوری پول و سرمایه

پول و سرمایه

یکی دیگر از قدم‌هایی که در راه کارآفرینی باید بردارید، این است که دنبال سرمایه باشید. شاید پیدا کردن پول کار آسانی نباشد. اما نباید ناامید باشید. قبل از هر اقدامی حساب‌وکتاب کنید. بدون داشتن پول نمی‌توانید دوام بیاورید. هرچه معرفی ایده‌ی شما بهتر و تخصصی‌تر باشد، جذب سرمایه هم آسان‌تر است. باید خیلی روی چگونگی معرفی  کسب‌و‌کار خود کار کنید.

بیشتر بخوانید:   دلایل محبوبیت کسب و کار اینترنتی کدامند؟

سرمایه‌ی خود را تکثیر کنید

برای اینکه بتوانید در سال‌های ابتدایی شروع فعالیت خود دوام بیاورید، حتما شیوه‌های مختلف سرمایه‌گذاری را یاد بگیرید. هیچ‌وقت تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نچینید. یک کارآفرین موفق می‌داند که روزهای سختی در پیش دارد. ممکن است سرمایه و پولی که داشته یا آن را جذب کرده‌اید در این راه به کلی از بین برود. بنابراین خیلی مهم است که سرمایه‌ی خود را در جاهای مختلف تکثیر کنید. این کار علاوه بر جلب اطمینان خاطرشما، باعث امنیت روانی‌تان در طول دوره‌ی فعالیت‌تان هم خواهد بود.

برای اینکه یک کارآفرین موفق باشید، علاوه بر اینکه لازم است روی ایده‌های خود متمرکز باشید، چگونگی به ثمر نشاندن آنها را نیز باید پیش‌بینی کنید. از سرمایه‌ای که جذب کردید، استفاده کنید و از آن برای تکرار موفقیت خود و توسعه‌ی کسب‌و‌کار خود استفاده کنید. استخدام‌ نیروهای خوب بسیار مهم است. عوامل انسانی از مهم‌ترین موضوعاتی‌ست که باید آن را جدی بگیرید.