من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

آشنایی با خواص برخی میوه های تابستانی

آشنایی با خواص برخی میوه های تابستانی

در فصل تابستان مصرف میوه‌ های تابستانی پرآب برای آبرسانی به بدن بسیار مهم است. میوه‌هایی که در فصل تابستان در دسترس هستند، مملو از مواد مغذی ضروری،ویتامین‌ها، آب فراوان، سبک، زودهضم‌اند. میوه‌های این فصل مواد معدنی زیادی به همراه دارند، زیرا در گرما بدن با تعریق نمک و مواد معدنی زیادی را از دست می‌دهد. مصرف میوه های تابستانی به بازیابی این مواد کمک زیادی می‌کند.

خواص میوه های تابستانی

گرمای تابستانی از ابتدای تیرماه از راه می‌رسد، اما از اواخر اردیبهشت هوا دیگر آن خنکی سابق را ندارد. مقدار گرما در شهرها و استان‌های مختلف، متفاوت است. گرمای شدید باعث تعریق زیاد و از بین رفتن سدیم (sodium)، پتاسیم (potassium) و سایر مواد معدنی ضروری در بدن می‌شود. میوه‌های تابستانی به عنوان یک نجات‌دهنده در برابر گرمای سوزان تابستان با محتوای آبدارشان و مواد معدنی لازم، برای احیای بدن ضروری هستند. این میوه‌ها آب بدن را تامین کرده و گرفتگی عضلات را تسکین می‌دهند. به همین دلیل نقش میوه‌های تابستانی در مقابله با گرمازدگی بسیار مهم است.

میوه‌های تابستانی منبع خوبی از ترکیبات زیر هستند:

  • ویتامین ها
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان‌ها (Antioxidants)
  • ترکیبات زیست فعال
  • مواد شیمیایی گیاهی
  • فلاونوئیدها (flavonoids)

معرفی چند تا از بهترین میوه های تابستانی

 هندوانه

هندوانه

هندوانه با 92 درصد آب یکی از بهترین میوه‌های تابستانی شناخته می‌شود. طبق مطالعات انجام شده ، هندوانه حاوی مواد مغذی است که دارای خواص زیر است:

  • ضد التهاب (کاهش درد، تورم و قرمزی در بدن)
  • ضد سرطان (جلوگیری از سرطان)
  • آنتی اکسیدان (کاهش آسیب سلولی و جلوگیری از پیری زودرس)
  • منبع غنی از مواد شیمیایی گیاهی مانند لیکوپن (Lycopene) و ویتامین C
  • هندوانه در این فصل برای بدن آبرسانی کرده و ویتامین‌ها و مواد معدنی از دست رفته را جبران می‌کند. هندوانه منبع غنی ویتامین B، C، E و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم (Calcium)، منیزیم (Magnesium) و فسفر (phosphorus)است.
  • هندوانه در این فصل برای بدن آبرسانی کرده و ویتامین‌ها و مواد معدنی از دست رفته را جبران می‌کند. هندوانه منبع غنی ویتامین B، C، E و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم (Calcium) ، منیزیم (Magnesium) و فسفر (phosphorus) است .
بیشتر بخوانید:   چگونه دونده شویم و دونده بمانیم

 انبه

انبه

انبه سرشار از کالری‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ست و بدون شک سلطان میوه‌هاست. طبق مطالعات انجام شده، گوشت انبه دارای ترکیبات زیست فعالی‌ست که آسیب سلولی را کاهش داده، از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و به کاهش خطرات بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. در طول تابستان سوزان، زمانی که دمای گرما بالاست و انرژی شما کم است و بدن تان کم آب است، نوشیدنی انبه‌ی خنک می‌تواند بهترین استفاده از این میوه‌ی تابستانی باشد.

 خربزه

خربزه هم مانند هندوانه دارای آب فراوان است که می‌تواند نیاز بدن به آب را به خوبی تامین کند. این میوه منبع خوبی از ویتامین A، C، پتاسیم و منیزیم است. همچنین به داشتن خواص دارویی زیر معروف است:

  • مسکن (تسکین دهنده‌ی درد)
  • ضد دیابت (جلوگیری از دیابت)
  • بهبود زخم
  • ضد سرطان
  • تقویت کننده‌ی ایمنی (بدن ما را برای مبارزه با عفونت ها تقویت می‌کند)

این میوه را می‌توانید به صورت شیک میل کنید یا فقط آن را به صورت ورقه‌ای برش دهید و پس از سرد شدن در یخچال، مصرف کنید.

 آناناس

آناناس

آناناس هم از نظر فواید، مشابه سایر میوه‌های تابستانی‌ست. این میوه سرشار از ویتامین A، B1، B2، B3، B6، C، روی، منیزیم، فسفر، کلسیم و پتاسیم است و به بازیابی مواد معدنی از دست رفته در گرمای تابستان کمک زیادی می‌کند.

میوه‌های فصل تابستان مانند آناناس آب بدن را تأمین کرده و تعادل بدن را در اسیدیته حفظ می‌کنند.

 آلو

آلو میوه‌ای تابستانی‌ست که منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئیدها (Carotenoids) و اسیدهای فنولیک (Phenolic acids) است. طبق یک مطالعه، آلو به بهبود حافظه، کاهش سطح قند خون، تقویت سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:   با یک رژیم غذایی سالم از روزه‌داری در ماه رمضان لذت ببرید

 توت فرنگی

یکی از میوه‌های تابستانی توت فرنگی است که از بروز مشکلات پوستی رایج در گرمای تابستان محافظت می‌کند. فلاونوئیدها و فیتونوترینت‌ها (Phytonutrients) به توت فرنگی، رنگ قرمز جذابی می‌دهند. آنها توت فرنگی را به عنوان یک ماده مغذی آنتی اکسیدانی برای کاهش کلسترول خون، پیشگیری از بیماری های قلبی و توقف رشد سلول‌های سرطانی مفید می‌کنند. توت فرنگی را می‌توان به صورت نوشیدنی، بستنی یا حتی در ترکیبات کیک و یا به صورت خام نیز مصرف کرد.

 انگور

انگور

انگور از میوه‌های تابستانی‌ست که به وفور در مغازه‌ها پیدا می‌شود. طبق یک مطالعه، انگور برای اهداف تغذیه‌ای و درمانی استفاده می‌شود، زیرا سرشار از پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست که بدن را در برابر عفونت‌ها محافظت کرده و به تقویت سلامت مغز کمک می‌کند.

 انجیر

انجیر میوه‌ای تابستانی و حاوی قند است که انرژی فوری بدن را در طول یک تابستان طاقت فرسا فراهم می‌کند. این میوه به تامین مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم به بدن کم‌آبی در تابستان منجر می‌شود.

 زردآلو

زردآلوی خوشمزه یکی از بهترین میوه‌های تابستانی به حساب می‌آید. آنها منبع غنی بتاکاروتن (beta carotene) هستند که برای سلامت چشم و پوست در تابستان مفید است.

 هلو

هلو

هلو باعث کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌ست. این میوه هم ویتامین‌ها و مواد معدنی از دست رفته ی بدن، به دلیل تعریق زیاد در تابستان را باز می‌گرداند.

 لیمو

ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین نوشیدنی‌های تابستانی از لیمو، آب و شکر تهیه می‌شود. لیمو پتاسیم و ویتامین‌ها را به بدن باز می‌گرداند و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری خود در سرتاسر دنیا شناخته شده است.

بیشتر بخوانید:   دلایل روانی موثر در بیماری‌های جسمی

خیار

یکی از بهترین میوه های تابستانی، خیار است که می‌توان آن را به صورت خام با کمی نمک مصرف کرد. مقدار مناسبی از آب و منبع غنی پتاسیم، ویتامین A، C، K  و آنتی اکسیدان‌ها، خیار را به یک میوه‌ی‌تابستانی پرخاصیت تبدیل کرده است.

فعالیت آنتی‌اکسیدانی میوه‌های تابستانی باعث کاهش آسیب سلولی و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود. ترکیبات زیست فعال مانند پلی فنول‌ها در میوه‌های تابستانی دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. تمام میوه‌های این فصل برای بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان، فشار خون بالا و مقابله با عفونت‌ها مفید هستند و نقش اساسی در کاهش علائم گرمازدگی مانند سردرد، اسهال و ضعف دارند. محتوای بالای آب و مواد معدنی فراوان مانند پتاسیم و منیزیم در میوه‌های تابستانی به تسکین علائم کم آبی کمک زیادی می‌کند و سطح اسیدیته‌ی بدن را متعادل کرده و موجب هضم بهتر می‌شود. به علاوه سطح ایمنی بدن را تقویت کرده و به عنوان یک ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس عمل می‌کند.