من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

بیماری های تابستان را جدی بگیرید

بیماری‌-های-تابستان
بیماری های تابستان

همه‌ی ما می‌دانیم که برخی از بیمار‌ی‌ها در فصول خاصی شیوع بیشتری دارند. به عنوان مثال: سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه از بیماری‌های رایج زمستان‌ هستند. وبا، اسهال، استفراغ و گرمازدگی از بیماری‌های شایع فصل تابستان است. ماه‌های تیر و مرداد معمولاً گرم‌ترین ماه‌های ایران است. در برخی شهرها دمای هوا تا 51 درجه‌ی سانتیگراد هم افزایش می‌یابد، مناطق زیادی وجود دارند که تابستان های معتدلی را تجربه می‌کنند. فرقی نمی‌کند که فرد در کجا زندگی می‌کند، برخی از بیماری‌های تابستانی اجتناب‌ناپذیر هستند. با این حال پیشگیری بهتر از درمان است. شما باید اقدامات پیشگیرانه‌ی لازم را در برابر بیماری‌های تابستانی انجام دهید حتی اگر فکر می‌کنید بدنی سالم دارید.

در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم درمورد بیماری‌های شایع تابستانی، علت شیوع و شکل جلوگیری از آنها صحبت کنیم.

بیماری‌های تابستانی شایع

وبا

وبا

یکی دیگر از بیماری‌های جدی فصل تابستان وبا است. این بیماری در اثر یک عفونت باکتریایی در روده‌ی کوچک ایجاد می‌شود. علت مرگ‌بار بودن وبا، اسهال شدید است که قادر است در عرض چند ساعت بدن بیمار را خالی از مایعات کند. علت شیوع بیماری‌ وبا در جوامع فقیر نبود امکانات بهداشتی‌ست. وبا از طریق خوردن غذای آلوده و نوشیدن آب آلوده به یک نوع باکتری ایجاد می‌شود. برای مقابله با آن لازم است از نوشیدن هر آب غیرآشامیدنی و خوردن غذای غیربهداشتی خودداری کنید.

مسمومیت

مسمومیت

علت اصلی مسمومیت غذایی مصرف غذا یا آب آلوده است. این بیماری توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها، سموم و مواد شیمیایی منتشر می‌شود. پس از ورود به بدن انسان باعث درد معده، حالت تهوع، اسهال یا استفراغ می‌شود. گوشت خام، مواد غذایی که در فضای باز توسط فروشندگان کنار جاده فروخته می‌شود، و آب آلوده در این فصل ناقل رایج میکروب‌های بیماری‌زا هستند.

بیشتر بخوانید:   آیا پروبیوتیک‌ها به مدیریت یائسگی کمک می‌کنند؟

گرمازدگی

گرمازدگی

اگر در یک روز گرم تابستان، سردرد، خشکی پوست، گرفتگی عضلات، ضعف، استفراغ، افزایش ضربان قلب یا تنفس کم‌عمق را تجربه کردید، ممکن است دچار سکته‌ی گرمایی شده باشید. اولین علامت گرمازدگی سرگیجه است که معمولاً با یکسری شرایط دیگر مانند حالت تهوع، تشنج و غیره همراه است. اما زمانی که شدیدتر شود، منجر به حالت کما می‌شود. گرمازدگی موجب تعریق بیش از حد و درنتیجه کم‌آبی بدن خواهد شد.

آفتاب سوختگی

آفتاب-سوختگی

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی برای انسان یا حیوانات به دلیل نفوذ اشعه‌ی ماوراء بنفش در بدن، مفید نیست. افرادی که زمان طولانی زیر آفتاب کار می‌کنند حتی مستعد ابتلا به سرطان پوست نیز هستند. در طول روزهای گرم تابستان که افراد برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، ممکن است پوست‌شان قرمز و خشک شود و دچار خارش و ترک پوستی شوند. اگر سلول‌های پوست بیش از حد بسوزند، حتی ممکن است تاول‌هایی روی پوست ظاهر شوند.

راش یا بثورات پوستی

بثورات-پوستی

در طول تابستان، بثورات پوستی یک مشکل پوستی رایج در میان کودکان و بزرگسالان است. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که یک فرد بیش از حد عرق کند. عرق در لباس جمع می‌شود و مالش مداوم پوست یا پوشیدن لباس‌های پرعرق برای مدت طولانی باعث خارش می‌شود و درنهایت منجر به راش می‌شود. قرمزی پوست، خشکی و سوزش از علائم قابل مشاهده‌ی بثورات پوستی‌ست.

آبله مرغان

آبله-مرغان

آبله مرغان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تابستانی‌ست. این بیماری به صورت راش‌های پر از مایع، قرمز و کوچک همراه با تب 39 درجه شروع می‌شود و در نهایت به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شود که پوسته یا زخم روی پوست ایجاد می‌کنند. افرادی که دیابت، سرطان، مشکل فشار خون، ایدز و سل دارند، یا اینکه داروهای استروئیدی خاص مصرف می‌کنند وکسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آبله مرغان هستند. علت شیوع این بیماری تابستانی ویروسی‌ست که از طریق قطرات موجود در محیط آلوده منتقل می‌شود. این قطرات می‌تواند از طریق عطسه یا سرفه پخش شود. در بسیاری از افراد، ویروس ایجاد کننده‌ی آبله‌مرغان تا زمانی که شرایط آب و هوایی مساعدی برای حرکت وجود نداشته باشد، در بدن نهفته می‌ماند. گرمای تابستان بهترین شرایط برای رشد و تکثیر آبله‌مرغان است. علائم شایع آبله مرغان شامل: دلمه، تاول، خارش پوست، قرمزی، تب شدید، از دست دادن اشتها و سردرد است که معمولا تا یک یا دو هفته هم طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید:   خطر جدی گرمازدگی

اسهال 

اسهال

خطرناک‌ترین اسهال‌ها از عفونت‌هایی‌ست که همزمان معده و روده را درگیر می‌کند و ممکن است ویروسی یا باکتریایی باشد. خطر اصلی این بیماری دفع شدید آب از بدن است. در کودکان این خطر بیشتر است زیرا ذخیره‌ی آب کم است. اگر اسهال درمان نشود و آب کافی به بدن بیمار نرسد، ممکن است حتی منجر به مرگ شود. در این شرایط لازم است پزشکان مایعات را از طریق سیاهرگ به بدن تزریق کنند.

بیماری‌های تابستانی و پیشگیری از آنها

علت شیوع بیماری‌های تابستانی وجود شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر انگل ها است. در ادامه لیستی از بهترین نکات بهداشتی برای مصونیت شما از بیماری‌ها در تابستان، را می‌خوانید:

  • سعی کنید در ساعات اوج آفتاب از فعالیت‌های خارج از خانه خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و مناطق شلوغ خودداری کنید.
  • مصرف آب یا مایعات را افزایش دهید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری شود.
  • برای جلوگیری از آسیب پوست از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید.
  • از مصرف غذا یا آب آلوده خودداری کنید.
  • مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.
  • برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید، از کلاه های لبه پهن استفاده کنید.
  • لباس‌های رنگ روشن و گشاد را انتخاب کنید زیرا رنگ‌های تیره گرما را جذب می‌کنند.
  • محل کار و زندگی خود را سالم و تمیز نگه دارید.
  • و مهم‌تر از همه پیگیر اخبار باشید تا از شیوع ناگهانی بیماری‌ها اطلاع داشته باشید.

تابستان زمان زیبایی برای لذت بردن از تعطیلات و گذراندن وقت با خانواده و دوستان است. لذت بردن از تابستان در صورتی ممکن است که سالم باشید. تنها کاری که برای حفظ سلامتی باید انجام دهید، کسب آگاهی لازم و اقدامات احتیاطی مناسب برای لذت بردن از اوقات خوش‌تان است.