من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

شناخت انواع سبک زندگی؛ ۱۲ شیوه‌ی لایف استایل

سبک-زندگی
شناخت انواع سبک زندگی

تاکنون به فکر شناخت انواع سبک زندگی و پیدا کردن سبک موردعلاقه‌تان بوده‌اید؟ در سال‌های اخیر درباره‌ی سبک‌های مختلف زندگی یا همان لایف استایل زیاد شنیده‌ایم. سبک زندگی از آن عبارت‌هایی‌ست که سخت می‌توانیم یک تعریف کوتاه و دقیق برای آن بنویسیم. اما در این نوشته از «همراهتم» تلاش کرده‌ایم درباره‌ی شناخت انواع سبک زندگی و سبک‌های مختلف زندگی برای شما تعریف کنیم.

سبک زندگی چیست؟

این روزها باوجود بلاگرها و اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی، عبارت سبک زندگی یا لایف استایل (Life Style) زیاد شنیده می‌شود. درواقع مجموع انتخاب‌های ما، شیوه و سبک زندگی ما را می‌سازد. مجموعه‌ی ارزش‌ها، ایده‌ها، علاقه‌ها و رفتار ما در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، روانشناسی و سلامت، سبک زندگی ما هستند

برای شناخت انواع سبک زندگی، می‌توانیم با سبک‌های مختلف زندگی آشنا شویم. از انتخاب و خرید خانه یا چیدمان آن، ماشینی که سوار می‌شویم، تعداد لباس‌هایی که در ماه و سال می‌خریم و روش پر کردن اوقات فراغت‌مان، لایف استایل ما را تشکیل می‌دهند.

سبک زندگی می‌تواند شامل نگرش ما به زندگی هم باشد. بعضی از مردم فقط با جریان زندگی روزمره جلو می‌روند و سبک زندگی خاصی ندارند، اما بعضی دیگر همه‌ی تصمیم‌های زندگی خود را براساس لایف استایلی که انتخاب کرده‌اند، انتخاب می‌کنند.

اگر با انواع سبک زندگی آشنا نباشیم، ممکن است سبک زندگی خود را کاملا تصادفی انتخاب کنیم و احتمالا مسیر زندگی و هدف‌هامان را گم کنیم..

سبک‌های مختلف زندگی کدامند؟

سبک-زندگی-سالم

۱. سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم یکی از ترندهای پرطرفدار این‌سال‌هاست. همه‌ی پزشکان، متخصصان تغذیه و بلاگرها از لایف استایل سالم حرف می‌زنند. در این سبک از زندگی فعالیت بدنی روزانه مانند یوگا و پیلاتس، دو یا دست‌کم پیاده‌روی جایگاه ویژه‌ای دارند.

همچنین، دوری از انواع غذاهای ناسالم مانند چربی‌های اشباع شده، شکر و خوراکی‌های فرآوری شده جزو عادت‌های شما می‌شود.

بیشتر بخوانید:   چگونه الگوی مناسبی برای فرزندم باشم؟

۲. سبک زندگی فعال

اگر آدم اجتماعی و فعالی هستید که دوست دارید مدام بیرون از خانه به‌سر ببرید و همیشه مشغول کاری باشید، این سبک زندگی به‌درد شما می‌خورد. در سبک زندگی فعال، فعالیت بدنی روزانه، معاشرت با دیگران، عضویت در گروه‌ها و باشگاه‌های مختلف و ذهن و بدن فعال دیده می‌شود. البته که قرار نیست تا قطره‌ی آخر انرژی خود را مصرف کنید و باید مراقب جسم و ذهن خود باشید.

۳. سبک زندگی روستایی

سبک-زندگی-روستایی

اگر عاشق باغبانی، نگهداری از حیوانات و طبیعت هستید و از بودن در روستا لذت می‌برید، انتخاب سبک زندگی روستایی با روحیه‌ی شما سازگار به‌نظر می‌رسد. سبزی‌های سر میز غذا را خودتان می‌کارید، از درختان میوه نگهداری می‌کنید و احتمالا چندتایی گاو و گوسفند هم خریده‌اید.

نوشیدن فنجان چای درحالی‌که به باغچه یا مزرعه‌تان خیره شده‌اید، برای‌تان لذت‌بخش خواهد بود. البته در چنین شیوه‌ی زندگی، ارتباط با همسایه‌ها و مزرعه‌های اطراف ضروری خواهد بود.

۴. سبک زندگی شهری

بعضی‌ها آدم زندگی در شهر و شلوغی هستند. آپارتمان‌نشینی، ترافیک خیابان‌ها، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، خرید از هایپرمارکت‌ها و سر زدن به مرکزخریدهای بزرگ ازجمله بخش‌های حذف‌نشدنی از زندگی شهری به‌حساب می‌آیند. اگر توان ماندن در ییلاق برای بیشتر از ۲ روز را ندارید و دل‌تان برای شلوغی شهر تنگ می‌شود، شما به زندگی شهری عادت دارید.

۵. سبک زندگی آکادمیک

سبک-زندگی-آکادمیک

اشتیاق سیری‌ناپذیر برای یاد گرفتن و درس خواندن، فرد را به دانشجوی دائمی تبدیل می‌کند. افرادی که به نوشتن و خواندن مقاله، به اشتراک گذاشتن نقطه‌نظرها، بحث کردن براساس تئوری و منطق علاقه‌ی زیادی دارند، اغلب سال‌های طولانی را صرف درس خواندن در دانشگاه و سپس درس دادن به دانشجویان می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   خوب و بد پدر خانه دار

۶. سبک زندگی خلاق

افرد خلاق ساعت‌های طولانی در دنیای ذهن خود زندگی می‌کنند و بعد راهی پیدا می‌کنند تا تخیل و راه‌های خلاقانه‌شان را به طراحی یا نوشتن طرح تبدیل کنند. آنها علاقه‌ی خاصی به شلوغی و مهمانی ندارند و ترجیح می‌دهند در خلوت خود، فضای آرامی داشته باشند و ایده‌های تازه خلق کنند.

۷. سبک زندگی نامتعارف

سبک-زندگی-نامتعارف

اگر عاشق سفرهای عجیب و غریب هستید، یا سال‌های زیادی را صرف علاقه‌های عجیب خود می‌کنید، سبک زندگی نامتعارفی دارید. نامتعارف یکی از سبک‌های مختلف زندگی‌ست که باعث می‌شود فرد دوستان زیادی داشته باشد، مدام به مهمانی‌های مختلف برود و حتا لباس‌های غیرمعمول به‌تن کند.

۸. سبک زندگی اجتنابی

افرادی که این سبک زندگی را برمی‌گزینند، هیچ تلاشی برای مقابله با مشکلات زندگی خود نمی‌کنند. درواقع آن‌ها با دوری کردن از مشکلات، احتمال شکست خوردن را از بین می‌برند. معمولا افرادی که به اختلال شخصیت اجتنابی مبتلا هستند، این سبک از زندگی را ایده‌آل می‌دانند.

۹.  سبک زندگی مینیمال

سبک-زندگی-مینیمال

یکی دیگر از ترندهای لایف استایل، سبک زندگی مینیمال است. مینیمال‌ها باور دارند کم هر چیزی هم زیاد است! آنها کم‌ترین مقدار وسایل خانه و لباس را تهیه می‌کنند و در دکوراسیون خانه از کم‌ترین تنوع رنگ و اکسسوری بهره می‌برند. در سبک زندگی مینیمال تنها وسیله‌ای را تهیه می‌کنیم که قرار است از آن استفاده کنیم.

۱۰. سبک زندگی آرام

سبک زندگی آرام، مناسب افرادی‌ست که می‌خواهند از زندگی روزانه و همه‌ی فعالیت‌هاشان لذت ببرند. کارشناسان منبع اصلی این سبک زندگی را، جنبش غذای آرام ایتالیا می دانند که درمقابل فست فود علم شد. با توجه به جزییات، مزه‌ها، بوها و حس‌ها، از روند زندگی لذت می‌بریم و برای هیچ کاری عجله به‌خرج نمی‌دهیم. استرس کم‌تر از دستاوردهای سبک زندگی آرام است.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ تا از پرفروش ترین برندهای روز در دنیا

۱۱. سبک زندگی ساده

سبک زندگی ساده، تمرکز بر چیزهای ساده، اما مهم در زندگی مان است. با شناخت انواع سبک زندگی ساده، از شر هر آن‌چه نیاز نداریم، رها می‌شویم. وسایل، ارتباط‌ها، آدم‌ها، فعالیت‌های شغلی، هر چیزی را که تاریخ مصرف آن گذشته، رها می‌کنیم. داشتن اوقات فراغت بیشتر و استقلال مالی از دستاوردهای این شیوه‌ی زندگی‌ست. هر چه را باعث شادی و شکوفایی ما نمی‌شود، از دایره‌ی خود حذف می‌کنیم.

۱۲. سبک زندگی پایدار

سبک-زندگی-پایدار

عموما افرادی که به تغییرات آب‌وهوایی اهمیت می‌دهند، سبک زندگی پایدار را برای خود انتخاب می‌کنند. زندگی بدون زباله، یکی از شاخه‌های این سبک به‌شمار می‌رود. کافی‌ست تمرکز را از خودمان به کره‌ی زمین منتقل کنیم. به‌جای آن‌که همه چیز را در خدمت خودمان ببینیم، محیط‌زیست را درنظر بگیریم. به طبیعت اهمیت دهیم و تا حد ممکن از وسایل بازیافت‌نشدنی استفاده نکنیم.

سخن پایانی

شناخت انواع سبک زندگی یا لایف استایل، به شناخت بیشتر خود، ارزش‌ها و انتخاب‌هامان کمک می‌کند. در سبک‌های مختلف زندگی، توجه ما بر موضوع‌های مختلفی متمرکز می‌شود. سبک‌های مختلف زندگی مانند مینیمال، ساده، خلاق، روستایی یا سبک زندگی سالم پیش روی ماست. کارشناسان در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی، مد، مارکتینگ و تبلیغات، باتوجه به سبک زندگی فرد، خدمات مناسبی به او ارائه می‌کنند.
برای‌مان بنویسید سبک زندگی شما چیست یا از کدام سبک زندگی بیشتر خوش‌تان می‌آید.