من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

زیبایی بهار در سرمای زمستان با کاشت گل های زمستانی

گل های زمستانی
گل های زیبای زمستانی

خیلی‌ها فصل پاییز و زمستان که می‌شود قیچی باغبانی را گنار می‌گذارند و از خیر کاشتن گل و گیاه در باغچه و گلدان‌های آپارتمان‌شان می‌گذرند. فصل سرما هم مثل بهار و زمستان گل‌های مخصوص به خودش را دارد. اگر بدانید چه گل‌های زیبای زمستانی می‌توانید در باغچه و گلدان‌های‌تان بکارید، از همین حالا دست به کار می‌شوید. امروز قرار است شما را با چند گیاه سرما‌دوست آشنا کنیم تا روزهای سرد هم مشغول باغبانی و لذت بردن از پرورش گیاه باشید.

کاشت گل های زمستانی با این 4 گل

گل کوکب

گل کوکب

کوکب یکی از زیباترین گلهای زمستانی‌ست. بومی مکزیک و آمریکاست و بیشتر از 30 گونه‌ی متفاوت دارد. این گل در رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی، قرمز و بنفش دیده می‌شود. اگر آن را در باغچه می‌کارید باید بدانید که زمینش باید پرآب باشد. به همین خاطر لازم است، خاکش یک زهکشی مناسب داشته باشد. دمای مناسب برای رشد کوکب 13تا 25 درجه‌ی سانتی‌گراد است، اما اگر بخواهید گیاه‌تان گل بدهد، باید او را در دمای بین 10 تا 15 درجه‌ی سانتی گراد قرار دهید. بهترین گل‌های کوکب، در مناطقی رشد می‌کنند که هوای شب تا صبح آن بسیار خنک باشد.

مهم‌ترین عناصری که باید در خاک گل کوکب باشد، نیتروژن و فسفر است. اما هنگامی که فصل گل‌دهی گیاه می‌شود، کمی پتاسیم و کلسیم نیاز گیاه شما خواهد بود. اگر می‌خواهید گل کوکب‌تان را به گلدان منتقل کنید، اوایل پاییز بهترین فرصت است. تا هوا خیلی سرد نشده دست به کار شوید. هنگام انتقال کوکب به گلدان خیلی مراقب ریشه‌ها باشید که آسیب نبینند. وقتی آن را به گلدان منتقل کردید، حتما دو سه روزی در همان محیط باغچه نگهداری کنید تا به فضای جدیدش عادت کند، سپس به جای دیگر ببریدش.

بیشتر بخوانید:   ۱ + ۱۰ ترفند برای خانه تکانی خانه و دلمان در سال جدید

گل زمستانی تاج‌الملوک

گل تاج‌ الملوک

این گیاه زینتی که از قدیم‌الایام در ایران کاشته می‌شد، حدود 70 گونه‌ی مختلف دارد. هم می‌توانید بذرش را بکارید و هم اینکه بوته‌ی چند ساله‌ی آن را تقسیم کنید. درمورد خاکش لازم نیست خیلی حساسیت به خرج بدهید، اما از زهکشی خوب و نفوذپذیری بالای خاکش غافل نشوید. پس اگر خاک‌برگ در دسترس‌تان بود، آن را با ماسه و خاک باغچه و کمی کود حیوانی مخلوط کنید. این گل دماهای مختلف را تحمل می‌کند، از دمای 19 تا 25 درجه‌ی سانتی‌گراد گرفته تا منفی 35 درجه. در طول زمستان بخش‌های داخل خاک می‌توانند دمای زیر صفر را تحمل کنند، اما بهتر است برای روی ساقه و گل‌ها به فکر یک پلاستیک باشید.

همان‌طور که از اسم گیاه مشخص است، برای گل‌دهی به هوای سرد نیاز دارد. نیاز سرمایی تاج‌الملوک برای گل‌دهی، داشتن 6 هفته دمای 13 تا 15 درجه است. این گل با سایه میانه‌ی بسیار خوبی دارد، پس مراقب باشید آفتاب مستقیم به آن نتابد. اگر آن را در باغچه می‌کارید، سعی کنید زیر سایه‌ی یک درخت باشد. دو بار در هفته آن را آبیاری کنید و مراقب باشید که غرق‌آبش نکنید. ریشه‌های این گیاه در شرایط باتلاقی به زودی می‌پوسند و خراب می‌شوند.

گل زعفران

گل زعفران

کاشتن زعفران کار نسبتا سختی‌ست، زیرا به نگهداری زیادی نیاز دارد. برای کاشت این گیاه لازم است، پیش از یخبندان کار را شروع کنید. حدود 6 تا 7 هفته پیش از شروع اولین یخبندان زمستان، این گیاه را بکارید. طبق شرایط آب و هوایی هر منطقه و شهر، این زمان متغیر است، اما در کل حدودا بین مهر و آبان باید زعفران کاشته شود. زعفران باید دسته‌ای کشت شود. دسته‌های 10 تایی را کنار یکدیگر بکارید و سپس 7 سانتی متر آن‌طرف‌تر، دسته‌ی بعدی را بکارید. اما دقت کنید در دسته‌ها، هر زعفران باید در چاله‌ی خودش قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:   امسال تابستان چه رنگی بپوشیم؟

درواقع کل 10 زعفران را در یک چاله نکارید و برای هر کدام یک چاله‌ی جداگانه ایجاد کنید. سپس چاله‌ها را با خاک پر کنید. در طول پاییز خوب گیاه را آبیاری کنید. نباید خاکش خیس یا خشک بماند. در فصل گرما هم هر 10 روز یک‌بار یک آبیاری عمیق انجام دهید. در کل میزان آبیاری شما به شرایط آب‌و‌هوایی و زهکشی خاک‌تان بستگی دارد. نور مورد نیاز زعفران روزانه 6 ساعت در برابر آفتاب مستقیم برآورده می‌شود. اگر 8 ساعت نور مستقیم به آن بتابد، رشد گیاه بهتر خواهد بود.

پس زمان کاشت مراقب باشید آن را در سایه نکارید. مواد مغذی مثل کمپوست، پیت ماس یا برگ خرد شده نیاز خاک زعفران است. زهکشی خوب خاک به همراه این مواد می‌تواند برای گیاه‌تان مفید باشد. علاوه‌بر آن باید PH خاک‌تان بین 6 تا 8 باشد. شما هر ماه می‌توانید به زعفران‌های‌تان کود کنجاله‌ی استخوان، کمپوست و کود کشاورزی دهید. اگر به علت گرما بهار شهر شما کوتاه است، بهتر است اوایل پاییز کوددهی را انجام دهید، اگر نه می‌توانید درست بعد از گل‌دهی کوددهی را آغاز کنید.

گل نرگس

گل نرگس

نرگس یکی دیگر از گلهای زیبای زمستانی‌ست. اگر در باغچه‌ی خود گل نرگس بکارید، مطمئن باشید تا چند سال گل‌دهی این گیاه ادامه دارد. این گل برخلاف بسیاری از گیاهان پیازدار دیگر، گل‌دهی‌‍‌اش محدود به همان سال کاشت نیست. شما می‌توانید این گیاه را به طور متراکم و در حاشیه‌ی دیوار یا زیر سایه‌ی درختان باغچه‌ی خود بکارید.

اگر منطقه‌ی آب‌و‌هوایی شما گرم و مرطوب نیست، می‌توانید دست‌به‌کار شوید. فصل پاییز بهترین زمان برای کاشت نرگس است. پس حدود 2 تا 4 هفته قبل از سرد شدن زمین باید برای کاشت نرگس اقدام کنید. می‌توانید جاهای خالی باغچه‌ی خود را با چند پیاز نرگس پر کنید. نور کافی برای گیاه مناسب است، اما آفتاب مستقیم و گرما را دوست ندارد.

بیشتر بخوانید:   فواید باغبانی برای سلامت روان

نرگس هم برای رشد خاک زهکش‌شده‌ی مناسب را می‌طلبد. میزان بازی یا اسیدی بودن خاک، به گونه‌ی نرگس بستگی دارد. پس حتما زمان خرید پیازهای نرگس از فروشنده گونه‌ی گیاه خود را بپرسید و تحقیق کنید که PH مورد نیاز خاک باید چقدر باشد. در کل اغلب گونه‌های نرگس در خاک خنثی بهتر جواب می‌دهند. خاک گلدان می‌تواند بستر مناسبی برای رشد نرگس باشد.

این گیاه از ابتدای زمستان تا اوایل اردیبهشت گل خواهد داد. پس با شروع گرما اجازه دهید آنقدر رشد کنند تا خودشان بمیرند. با این کار نرگس نیروی رشد دوباره برای سال آینده را در پیازش ذخیره می‌کند. پس از این مرحله به آنها کود استخوانی بدهید. سال بعد هم اگر دیدید پیاز رشد کافی ندارد، کودی که نیتروژنش کم باشد و مقدار پتاسیم بالایی دارد را به خاک اضافه کنید.

برای زیبا تر کردن باغچه‌های خودتان می‌توانید با کمی تحقیق گیاهانی را پیدا کنید که علاوه بر زیبایی خواص درمانی برای‌تان داشته باشد. هنگام انتخاب گیاه، حتما به شرایط آب‌و‌هوایی و خاک باغچه‌ی خود توجه کنید. گل‌های زمستانی مناسب شرایط باغچه‌ی خود را پیدا کنید تا زیبایی بهار را به سرمای زمستانی باغچه‌ی خود هم بیاورید. اگر حیوان خانگی دارید، حتما از سمی نبود گیاهی که می‌کارید مطمئن شوید!