من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

ایکیگای و اهمیت آن در زندگی

جالب است بدانید مردم کشور ژاپن به دلیل عادات و سبک زندگی منحصربه‌فرد خود عمر طولانی‌ و با کیفیت‌تری نسبت به مردم سایر نقاط دنیا دارند. سال‌ها قبل دانشمندان به کشف راز طول عمر و شیوه‌ی خاص زندگی ژاپنی‌ها پرداختند و پس از تحقیق و بررسی متوجه شدند این قضیه در رژیم غذایی، اصول بهداشتی و سلامتی و سبک زندگی آن‌ها ریشه دارد. مطالعات جدید روی فلسفه‌ی زندگی مردم ژاپن نشان داده است که یکی از عوامل اصلی طول عمر و شادمانی آن‌ها، زندگی بر اساس اصول ایکیگای ikigai)) است.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم، به فلسفه‌ی این اصول و چگونگی به‌کارگیری آن در زندگی روزانه می‌پردازیم.

معنی ایکیگای

این تکنیک یک مفهوم ژاپنی است که ترکیبی از اصطلاحات iki به معنای زندگی و gai به معنای ارزش است. این اصطلاحات وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، به‌معنای آن چیزی است که به زندگی ارزش، معنا یا هدف می‌بخشد. به نظر می‌رسد که مفهوم ایکیگای از اصول اولیه‌ی طب سنتی ژاپن آغاز شده و تکامل یافته است. سنت طبی ژاپن معتقد بود که سلامت جسمانی، تحت تأثیر مستقیم سلامت روانی و عاطفی و احساس هدف در زندگی هر فرد است.

طبق نظر میچیکو کومانو روان‌شناس ژاپنی، ایکیگای حالتی از رفاه است که ناشی از تعهد فرد به انجام فعالیت‌هایی است که از آن لذت می‌برد و درباره‌شان احساس رضایت دارد.

این تکنیک با تأکید بر توجه به فعالیت‌هایی که باعث احساس لذت و تسلط بر زندگی می‌شوند، به عنوان راهی برای کاهش اختلال افسردگی شناخته می‌شود.

ایکیگای، دلیلی برای بیدار شدن

کن موگی، عصب‌شناس و نویسنده‌ی کتاب «بیدار کردن ایکیگای شما» می‌گوید: این اصطلاح به عنوان یک مفهوم قدیمی و آشنا برای ژاپنی‌ها شناخته می‌شود که می‌تواند به‌سادگی دلیلی برای بیدار شدن در هر صبح باشد؛ به تعبیری شاعرانه، بیدار شدن با شادمانی.

بیشتر بخوانید:   دلایل سفر و گردشگری

هرکس ایکیگای خودش را دارد

هرکس ایکیگای مخصوص به خود را دارد اما پیدا کردن آن، نیازمند بررسی عمیق و مسلط شدن بر این تکنیک است.

فردی که این مفهوم را پیدا کند، درمی‎یابد که چرا به دنیا آمده و قرار است در این زندگی چه مسیری را دنبال کند. پس از کشف این اصل، مسیر موفقیت را بهتر، سریع‌تر و همراه با لذت بیشتر طی خواهید کرد.

ابتدا باید تکلیف شما با چهار مورد مفهوم در زندگی‌تان روشن شود:

چه چیزی را دوست دارید؟ (علاقه)

چه مهارت‌هایی دارید؟ (توانایی)

چه چیزی پول به همراه می‎آورد؟ (ثروت)

جهان به چه چیزی نیاز دارد؟ (نیاز جهان)

درواقع ایکیگای هرکدام از ما، نقطه‌ی تلاقی چهار عامل علاقه، توانایی، ثروت و نیاز جهان است.

مراحل کشف

مرحله‌ی اول: بررسی مفاهیم و سوالات زیر به‌طور شفاف

به این‎که به چه چیزی علاقه دارید، آیا در حرفه‌ی خود غرق شده‌اید یا نه، آیا هنگام وارد شدن به محل کار، شادتر از زمانی هستید که آن را ترک می‌کنید و برای یافتن معنای زندگی، باید تکلیف‌تان با چهار مفهوم علاقه، توانایی، پول و نیاز جهان روشن باشد و نقش و اهمیت این عوامل در زندگی را بدانید.

مرحله‌ی دوم: طوفان فکری برای کشف ایکیگای

یک روز کاری ایده‌آل را مجسم کنید. به احساسات خود توجه کنید و آن‌ها را ارزشمند بشمارید. ایده‌هایی که در زمان طوفان فکری به ذهن‎تان رسیده را یادداشت کنید و ایده‌هایی پیدا کنید تا موارد منفی را تغییر دهند.

مرحله‌ی سوم: برای کشف مسیر خود مطالعه کنید

حالا که تصویری از روز ایده‌آل خود در ذهن خلق کردید، لازم است تحقیق، حضور در کلاس یا دوره‌ی آموزشی و یا استفاده از تجربه‌ی یک استاد یا منتور مناسب را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید:   پنج گلی که تازه‌کارها به راحتی می‌توانند در خانه پرورش دهند

چالش‌ها

  • ممکن است احساس شکست خوردن و درجازدن کنید
  • ممکن است تصور کنید زمان کافی ندارید
  • ممکن است افکار مأیوس‌کننده به ذهن‌تان هجوم بیاورد

نوبت اجرا رسیده است

برای رسیدن به ایکیگای خود باید ۴ کار مهم انجام دهید:

اهداف کوچک تعریف کنید: برای پیشرفت، اهداف کوتاه‌مدت تعیین کنید که در نهایت به هدف اصلی برسند.

برنامه‌ریزی داشته باشید: اهداف و برنامه‌های خود را در جایی یادداشت کنید تا بتوانید به مرور پیشرفت خود را آنالیز کنید.

تیم پشتیبانی داشته باشید: از مربیان و متخصصان دیگر که قبل از شما به اهداف خود رسیده‌اند کمک بگیرید.

شروع کنید: پس از برنامه‌ریزی‌، سریع عمل کنید. قدم اول را بردارید و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.

مثال‎

درست است که هر فرد باید به دنبال استعدادها، علاقه‌مندی‌ها و هدف‌های شخصی خودش برود، اما برای مثال‌ می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

1- فرض کنید برنامه‌نویسی انجام می‌دهید و مهارت‌ خوبی در تولید محتوای متنی دارید. از طرف دیگر  می‌خواهید به کاربران فضای مجازی کمک کنید تا به صورت آنلاین در حوزه‌های مشترک باهم آشنا شوند. در این صورت، ایکیگای شما می‌تواند «ساختن یک برنامه‌ی آنلاین جهت یافتن افراد همسو» باشد.

2- فرض کنید به کره‌ی زمین و مسائل مربوط به آن اهمیت می‌دهید و دغدغه‌تان کسب مهارت‌های خوب برای نگهداری از آن است. همچنین احساس می‎کنید مأمور شده‌اید تا از محیط زیست پاسداری کنید. در این صورت، ایکیگای شما می‌تواند «راه اندازی مرکز آموزش حفاظت از محیط زیست» باشد.

کلام آخر

قدرت انگیزش و چرایی زندگی ما، این‌که چرا صبح‌ها بیدار می‌شویم، با چه انگیزه‌ای سر کار یا فعالیت‌های دیگر زندگی می‌رویم و چرا شور و شوق داریم، همان معنای اصلی زندگی است که باعث می‌شود حتی گاهی فراتر از قدرت اراده اثرگذار باشد. اگر قدرت اراده و قدرت انگیزش زندگی ما در یک مسیر و جهت در حرکت باشند، به طرز شگفت‌انگیزی همه‌چیز عالی پیش خواهد رفت.