من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

پنج گلی که تازه‌کارها به راحتی می‌توانند در خانه پرورش دهند

گل-های-آپارتمانی
بهترین گل‌های آپارتمانی مناسب تازه‌کارها

منظره‌ی گیاهان تر و تازه هر کسی را به خرید گیاهان آپارتمانی وسوسه می‌کند. اگر تجربه‌ی نگهداری از گلدان را نداشته‌اید، می‌توانید با بهترین گل‌های آپارتمانی مناسب تازه‌کارها شروع کنید. گیاهانی که به شرایط محیطی مانند نور و دما حساس نباشند و سرحال بمانند. ما ۵ تا از بهترین گل‌های آپارتمانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ویژگی گلهای آپارتمانی

بعضی از گیاهان به دمای مناسب و نور زیاد نیاز دارند تا سالم بمانند و خوب رشد کنند. اما بعضی از بهترین گل‌های آپارتمانی هستند که در خانه‌های با نور غیرمستقیم هم سرحال می‌مانند. گیاهان علاوه بر تسفیه‌ی هوا، ظاهر جذابی به محیط پیرامون ما می‌بخشند. شما هم دوست دارید گوشه و کنار خانه یا محل کار را با گیاهان دکور کنید؟ پیش از خرید گیاهان آپارتمانی با نوشته‌ای دیگر از بلاگ «همراهتم» همراه شوید.

۵- اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

اسپاتی-فیلوم

اسپاتی فیلوم یا گل چمچه‌ای با گل‌های قشنگ و سفیدش جان تازه‌ای به خانه‌ی شما می‌بخشد. هر قدر در نگهداری از گل‌های آپارتمانی تازه‌کار باشید، باز هم می‌توانید اسپاتی فیلوم را سرزنده و سالم نگه دارید. این گیاه آپارتمانی گل‌دار گیاهی گرمسیری‌ست که در فصل بهار با گل‌های زیبایش غافلگیرتان می‌کند؛ گل‌هایی که عمری طولانی دارند و برای ماه‌ها ماندگارند. برگ‌های آن تقریبا بیضی‌شکل با نوک تیز هستند.

نور: یکی از بهترین گلهای آپارتمانی سایه دوست، اسپاتی فیلوم است که نیازی به تابش مستقیم آفتاب ندارد. برگ رنگ‌پریده و پیچ‌خورده نشان از دریافت نور زیاد دارد. در این صورت باید به محلی کم‌نورتر منتقل شود.

آبیاری: این گیاه ترجیح می‌دهد کم آب بماند تا این‌که زیاد آبیاری شود. زمانی که سطح خاک خشک شد، به آب نیاز دارد. در طول تابستان غبارپاشی را فراموش نکنید، چراکه این گیاه از آب‌وهوای مرطوب گرمسیری آمده.

دما: این گیاه گرمسیری علاقه‌ای به هوای سرد ندارد و دمای کم‌تر از ۱۲ درجه‌ی سانتی‌گراد را نمی‌پسندد. بهتر است دما بیشتر از ۲۳ درجه سانتی‌گراد نباشد، اما تا ۲۶ درجه را هم تحمل می‌کند.

کود: فصل بهار و تابستان که گیاه گل می‌دهد، زمان مناسب کوددهی‌ست. بهتر است زمستان به فکر کود دادن به گلدان نیفتید.

۴- سانسوریا (Sansevieria)

گیاه-سانسوریا

گیاه سانسوریا که به آن گل شمشیری هم می‌گویند، یکی از گیاهان مقاومی‌ست که می‌توانید با خیال راحت بخرید. اگر ممکن است آبیاری گل‌ها را فراموش کنید، نور خانه زیاد نیست و در باغبانی مبتدی به‌حساب می‌آیید، از سانسوریا شروع کنید. این گیاه زیبا از گونه‌های سانسوریا به‌شمار می‌رود. جالب است بدانید گلدان شما برعکس بیشتر گیاهان شب‌ها اکسیژن آزاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:   جذاب ترین مجلات مد در دنیا

این گیاه برای حیوانات خانگی و کودکان سمی‌ست و خوردن آن باعث تهوع می‌شود.

نور: گیاه سانسوریا خودش را با شرایط محیط تطبیق می‌دهد. نور متوسط و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد اما تحمل نور کم یا آفتاب مستقیم برایش کار سختی نیست.

آبیاری: تنها زمانی به آب نیاز دارد که خاک آن کاملا خشک شده باشد. به‌ اندازه‌ای به گل‌تان آب دهید که از زیر گلدان آب اضافی خارج شود. در زمستان آبیاری یک بار در ماه یا زمانی که خاک خشک باشد، کافی‌ست. آب دادن زیاد به سانسوریا آن را خراب می‌کند.

دما: یکی از ویژگی‌های سانسوریا که آن را در دسته‌ی بهترین گیاهان آپارتمانی قرار می‌دهد، تحمل بالای آن به تغییرات دماست. این گیاه تا حدود ۱۰ درجه را تحمل می‌کند و تحمل بالایی نسبت به گرما دارد. اما برای این که باغبان خوبی باشید و گیاه از شما راضی باشد، دما را بین ۲۱ تا ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید.

رطوبت: این گل از آن دسته گیاهان رطوبت‌دوست به‌حساب نمی‌آید و نیازی به رطوبت ندارد. محیط خشک، فضای دلخواه اوست.

کود: هر ۶ ماه کود مایع مناسب گیاه آپارتمانی یا کود کاکتوس حال گلدان را خوب می‌کند. کوددهی در فصل زمستان را نمی‌پسندد.

۳- دراسنا (Dracaena)

گیاه-دراسنا

گیاه دراسنا یا درخت اژدها یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی‌ست که ظاهر جذاب و نگهداری راحتی دارد. از این گیاه گونه‌های مختلفی پیدا می‌کنید که یکی از معروف‌ترین آنها دراسنا پرچمی است. برگ‌های این گیاه سبز هستند و نوک برگ‌ها به قرمزی می‌زند. رشد دراسنا به‌شکل عمودی‌ و شبیه درخت است. دراسنا در دسته‌ی گیاهان سمی قرار می‌گیرد و درصورتی‌که کودک نوپا یا حیوان خانگی دارید، باید مراقب باشید.

نور: دراسنا به نور متوسط یا تابش آفتاب غیر‌مستقیم نیاز دارد. این گیاه نور کم را تحمل نمی‌کند. مکانی نزدیک پنجره با پرده‌ی نازک برایش انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:   نور و گیاهان آپارتمانی

آبیاری: اگر شنیده‌اید گلدان دراسنا خشک و خراب شده، بدانید که احتمالا آبیاری آن بیش از حد نیازش بوده. زمانی که ۵۰ تا ۷۰ درصد خاک دراسنا خشک شد، زمان آبیاری بعدی رسیده. خشک و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها نشانه‌ی آبیاری زیاد است. اگر تعدادی از برگ‌ها زرد شدند، یعنی گیاه تشنه مانده.

رطوبت: دراسنای سرحال به رطوبت متوسط نیاز دارد. اگر هوای اتاق خشک باشد، غبارپاشی اقدام درستی خواهد بود.

دما: برای داشتن یک گلدان دراسنای خوشحال، دما را بین۱۵ تا ۲۵ درجه حفظ کنید.

کود: رشد این گیاه سریع نیست و نیاز چندانی به کود ندارد. کوددهی در بهار و تابستان تصمیم درستی‌ست. اما در پاییز و زمستان که رشد گیاه به‌طور طبیعی کند است، نیازی به کوددهی نیست.

۲- گندمی (Spider Plant)

گیاه-گندمی

نمی‌شود از خرید گیاهان آپارتمانی مقاوم سخن به‌میان بیاید و از گندمی یاد نکنیم. گیاه گندمی یکی از سازگارترین گل‌هایی‌ست که به‌درد باغبان‌های تازه‌کار می‌خورد. گیاهی با مشکل و دردسر بسیار اندک و سازگاری با دامنه‌ی وسیعی از میزان دما و نور.

گیاهچه‌های گندمی از جذابیت‌های این گیاه به‌حساب می‌آیند. گیاهچه‌ را در خاک می‌کارید و به‌ همین سادگی گلدان گندمی تازه‌ای خواهید داشت. این گیاه در دسته‌ی گیاهان غیرسمی‌ قرار دارد.

نور: گلدان گندمی نور کم را به‌خوبی تحمل می‌کند، اما تابش غیرمستقیم آفتاب را بیشتر دوست دارد. بهتر است درمعرض آفتاب مستقیم نباشد.

آبیاری: زمانی که ۵۰ درصد خاک خشک باشد، بهترین زمان برای آبیاری گلدان است. گیاه را کاملا سیراب کنید تا آب از پایین گلدان خارج شود. اگر خط‌های روی برگ محو شد، گندمی شما تشنه مانده و باید به‌دادش برسید.

رطوبت: میزان پایین رطوبت برای این گیاه دوست‌داشتنی قابل‌تحمل است. قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها خبر از رطوبت پایین می‌دهد. غبارپاشی ایده‌ی خوبی برای این گیاه خواهد بود.

دما

سردترین دمایی که گندمی تحمل می‌کند، ۱۲ درجه‌ی سانتی‌گراد است. دمای بالای ۲۵ درجه ایده‌آل این گیاه نیست.

کود: در فصل‌های بهار و تابستان برای کوددهی گندمی برنامه‌ریزی کنید. ماهی یک‌ بار کود مایع ۲۰-۲۰-۲۰ گیاه را سرحال می‌کند.

۱- پتوس (Pothos)

گیاه-پتوس

شک نکنید که یکی از راحت‌ترین و بهترین گیاهان آپارتمانی پتوس است. نگهداری پتوس نیاز به تخصص باغبانی ندارد. کافی‌ست شرایط کلی را مهیا کنید و از آن غافل نشوید. خواهید دید چه حس خوبی همراه خودش به خانه‌تان می‌آورد.

بیشتر بخوانید:   آداب میزبانی کردن از مهمان در خانه، رستوران و سالن

شاخه‌های آویزان آن پیش‌رونده است. می‌تواند از گلدان آویزان شود یا دیوار و سطوح را بپوشاند. برگ‌های قلبی‌شکل آن در گونه‌های مختلف ممکن است سبز یا دو رنگ باشند. اگر برگ پتوس، یا به گفته‌ی بعضی‌ها پیتوس، زرد یا سبز و زرد باشد، به نور بیشتری نیاز دارد. پتوس ابلق یا طلایی، پتوس نقره‌ای و پتوس مرمری از انواع آن هستند. این گیاه برای حیوانات خانگی و کودکان سمی به‌شمار می‌رود.

نور: نور زیاد اما غیرمستقیم بهترین شرایطی‌ست که می‌توانید برای گلدان پتوس فراهم کنید. پتوس‌های رنگی در نور کم ویژگی ابلق را از دست می‌دهند و بیشتر برگ‌هاشان سبز می‌شود. پتوس نور کم را تحمل می‌کند، اما رشد کمتری خواهد داشت.

آبیاری: این گیاه از آن دسته گیاهان آپارتمانی‌ به‌حساب می‌آید که دوست دارد بین دو آبیاری خاکش خشک شود. نقطه‌های تیره روی برگ نشان می‌دهد خاک گلدان زیادی مرطوب مانده. زمانی گیاه برگ از دست می‌دهد که تشنه مانده باشد. اما بهتر است در این حد آن را تشنه نگه ندارید.

رطوبت: خشکی نوک برگ‌ها اشاره به رطوبت پایین محیط دارد. با غبارپاشی یا ساختن جزیره رطوبت موردنیاز پتوس تامین می‌شود. اگرچه گیاه پتوس تحمل بالایی نسبت به کمبود رطوبت از خودش نشان می‌دهد.

دما: دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گرارد گیاه را سرحال نگه می‌دارد. درصورتی‌که پتوس را در حیاط یا تراس نگه می‌دارید، مراقب باشید در دمای کمتر از ۱۵ درجه نماند.

کود: پتوس نیاز چندانی به مواد مغذی اضافی ندارد. کود مایع مخصوص گیاه آپارتمانی یک بار در ماه برای آن کافی خواهد بود.

در این نوشته با ۵ گیاه آپارتمانی آشنا شدید که برای تازه‌کارها گزینه‌ی بی‌دردسر و جذابی هستند. اگر تا کنون نگهداری از گیاهان را تجربه نکرده‌اید، زمانش رسیده که به فکر خرید گیاهان آپارتمانی باشید.