من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

همه‌چیز درباره تاثیر غذاها در کاهش استرس

غذاهای کاهش استرس
تاثیر غذاها در کاهش استرس

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند اثرات منفی استرس بر بدن شما را کاهش دهد. تاثیر غذاها در کاهش استرس، با پایین آمدن اکسیداسیون آغاز می‌شود تا بدن شما توانایی بیشتری برای مقابله با استرس داشته باشد.

زمانی که مشغله‌ی ما زیاد باشد بیشتر در معرض استرس هستیم، به همین خاطر حفظ رژیم غذایی سالم کار چندان آسانی نیست. از طرفی مشغله‌ی زندگی باعث می‌شود که سراغ غذاهای فست‌فودی برویم. افرادی که استرس دارند ممکن است حوصله‌ی زیادی برای تهیه‌ی وعده‌های غذایی مغذی و مناسب را نداشته باشند، یا حتی از خوردن غذا، با وجود گرسنگی زیاد صرف نظر کنند، اما باید بدانید که شیوه‌ی غذا خوردن ما با استرس ارتباط تنگاتنگی دارد.

در این مقاله از سایت همراهتم به چگونگی تاثیر غذا‌ها در کاهش استرس می‌پردازیم.

واکنش بدن در زمان بروز استرس

مشکلاتی مانند بیکاری، از دست دادن یک عزیز، سوء استفاده جسمی یا روحی، سوء مصرف مواد، درگیری‌های خانوادگی و مشکلات اقتصادی از عمده‌ترین عوامل استرس‌زا هستند.

بدن ما به انواع استرس از طریق مکانیسم مشابهی، واکنش نشان می‌دهد. زمانی که استرس داریم، هورمون‌هایی در بدن ما تولید می‌شوند که به آنها هورمون‌های استرس‌زا می‌گویند. این هورمون‌ها در عرض چند ثانیه چندین عمل را تحریک می‌کنند: پمپاژ سریع خون و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها، تسریع ضربان قلب و افزایش هوشیاری ذهنی. در دوران ماقبل تاریخ، این واکنش بدن برای فرار سریع از یک موقعیت خطرناک یا مبارزه با یک شکارچی مورد نیاز بود. با این حال امروزه، همه‌ی استرس‌ها همین واکنش‌ها را در پی خواهند داشت.

ارتباط بین غذاها و کاهش استرس چیست؟

غذا و کاهش استرس

استرس بر فشار خون تأثیر منفی می‌گذارد. نوسان فشار خون در طول زمان باعث به خطر افتادن مغز می‌شود. اما مواد مغذی موجود در غذاهای سالم می‌توانند به بهبود جریان خون در بدن ما کمک کند.

بیشتر بخوانید:   دلایل روانی موثر در بیماری‌های جسمی

امگا ،3 ویتامین E، زغال اخته و شکلات تلخ جزو موادی هستند که علاوه بر تنظیم فشار خون، باعث بهبود غذارسانی به مغز می‌شوند. ویتامین E در غذاهایی مانند تخمه‌ی آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو به وفور پیدا می‌شود.

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از سیستم ایمنی بدن و ترمیم سلول‌های آسیب دیده حمایت کند. به علاوه توانایی این را دارد که انرژی اضافی مورد نیاز برای مقابله با اتفاقات استرس زا را فراهم کند. غذاهای خاصی مانند چربی‌های غیراشباع چندگانه، از جمله چربی‌های امگا 3 و سبزیجات به تنظیم سطح کورتیزول (Cortisol) کمک زیادی می‌کنند. عدم تنظیم فشار خون در کسانی که تجربه‌ی استرس را از سر می‌گذرانند موضوعی متداول است. این افراد می‌توانند با مصرف ماهی‌هایی مانند سالمون و قزل‌آلا امگا3 مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

موثرترین نوشیدنی ضد استرس که می‌توانید برای آرامش اعصاب خود از آن استفاده کنید، چای سبز است. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که خاصیت ضد استرسی دارد، تیانین (Theanine) موجود در چای سبز نیز به ترشح سروتونین (Serotonin) و دوپامین (Dopamine) برای کاهش فشارهای روحی و جسمی بسیار مفید است، کمک زیادی می‌کند.

زرده‌ی تخم‌مرغ یکی از منابع سرشار از ویتامین D و منبع کاملی برای تمام اسید‌آمینه‌های مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. غیر از این ویتامین باید اضافه کنیم که این ماده حاوی سروتونین هم هست.

وجود آمینواسید و پروتئین موجود در لبنیات کم‌چرب تاثیر آرامبخشی دارند. پروتئین به ترشح سروتونین کمک زیادی می‌کند.

بلایی که هورمون‌های استرس‌زا سر بدن ما می‌آورند

هورمون‌های استرس‌زا

آدرنالین (Adrenaline) ضربان قلب را زیاد می‌کند و فشار خون را افزایش می‌دهد. بنابراین خون بیشتری به عضلات و قلب می‌رسد تا از افزایش انرژی پشتیبانی کند. در این شرایط اکسیژن بیشتر خون در دسترس قلب، ریه‌ها و مغز است تا تنفس را سریع‌تر و افزایش هوشیاری را فراهم کند. حتی بینایی و شنوایی فرد ممکن است قوی‌تر شود.

بیشتر بخوانید:   زندگی را بدون استرس پشت سر بگذارید

اگر استرس ادامه پیدا کند، هورمون دیگری به نام کورتیزول (Cortisol) ترشح می‌شود که آن هم وظیفه‌ی افزایش قند خون را دارد. درواقع استفاده‌ی مغز از قند برای افزایش انرژی‌ست. نکته‌ی بسیار مهم این است که در این شرایط سیستم‌های خاصی از  بدن خاموش می‌‌شوند تا بتواند روی پاسخ استرس تمرکز کند. این سیستم‌ها شامل هضم، تولید مثل و رشد هستند. این هورمون‌ها تا زمانی که استرس شما از بین نرود به سطح طبیعی خود بر‌نمی‌گردند و نتیجه‌ی آن می‌شود  التهاب و آسیب به سلول‌ها.

استرس مزمن چگونه بر الگوهای غذایی تأثیر می‌گذارد

استرس مزمن

استرس مزمن می‌تواند بر استفاده بدن از کالری و مواد مغذی به طرق مختلف تأثیر بگذارد. اگر فردی از رژیم غذایی مغذی استفاده نکند، ممکن است دچار کمبود نیازهای متابولیک شود.

استرس نیاز بیشتری برای اکسیژن، انرژی و مواد مغذی در بدن ایجاد می‌کند. با این حال، افرادی که استرس مزمن را تجربه می‌کنند ممکن است بیشتر هوس میان وعده‌ها یا شیرینی‌های فرآوری شده را بکنند. این غذاها چربی و کالری بالایی دارند اما مواد مغذی کمی در خود جا داده‌اند.

در هنگام استرس حاد، هورمون آدرنالین اشتها را سرکوب می‌کند. اما با استرس مزمن، سطوح بالای کورتیزول ممکن است باعث میل زیاد ما به غذاهای سرشار از قند، چربی و کالری ‌شود که درنهایت منجر به افزایش وزن خواهد شد.

بنابراین بسیار مهم است که غذا خوردن‌مان آگاهانه باشد. غذا به ما کمک می‌کند که متوجه شویم گرسنگی ما فیزیولوژیکی‌ست یا بر اساس آشفتگی روانی. زمانی که دلیل غذا خوردن ما استرس ­ باشد، درواقع بدن در این تلاش است که با غذاخوردن به مقابله با استرس برود.

بیشتر بخوانید:   عارضه تیک، شناخت و درمان

به‌طور کلی داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و سالم می‌تواند نقش مهمی در کاهش تاثیر فشارهای روانی ما داشته باشد. تغییر و بهبود تغذیه، می‌تواند فاکتور مهمی برای زندگی بدون استرس باشد.