من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

از کجا بفهمیم به سم زدایی ذهنی و بدنی نیاز داریم؟

سم زدایی
سم زدایی ذهنی و بدنی

این روزها کلمه‌ی سم زدایی در همه جا شنیده می‌شود. سم زدایی به حذف طبیعی سموم از بدن اشاره دارد. در طول روز، کبد، کلیه ها، سیستم‌های لنفاوی روده به طور مداوم این کار را برای ما انجام می‌دهند. پس چرا نیاز به سم‌زدایی بدن داریم؟ چرا لازم است سم‌زدایی کنیم؟ جواب این سوال‌ها پیش ماست.

همه ما در معرض مواد شیمیایی بسیار زیادی قرار داریم؛ چه در تامین غذا، چه در هوایی که تنفس می‎کنیم و چه وقتی که از لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر عوامل شیمیایی که در نظافت استفاده می‎کنیم. برخی از این موارد بسیار مضر هستند و می‎توانند باعث آسیب به بدن‌مان شوند. برای کارآمدتر کردن کبد و کلیه، می‌توانیم به سمت روش‌های سالمی برویم که درنهایت به دفع سموم کمک می‌کند.

سم زدایی

رژیم‌های سم‌زدایی مختلفی وجود دارد. از رژیم‌های فستینگ گرفته تا رژیم‌هایی که بیشتر با ملین‌ها، ادرارآورها، ویتامین‌ها ومواد معدنی سر و کار دارند. همه اینها در درازمدت بدن را در معرض استرس بی‌رویه‌ای قرار می‌دهند و تاثیرات کوتاه‌مدتی دارند. اغلب رژیم‌هایی که با عنوان سم‌زدا شناخته می‌شوند، مصرف انرژی و مواد مغذی را به شدت محدود می‌کنند و خطرات مختلفی برای سلامتی شما به همراه می‌آورند. به علاوه برخی از افراد هرگز نباید چنین رژیم‌هایی بگیرند.

چه باید کرد؟

سم زدایی باید تغییر سبک زندگی باشد که در آن تمرکز فرد بیشتر بر خوردن غذای سالم است. ابتدا باید روی کاهش بار سموم در بدن تمرکز کرد و سپس غذاهای سالمی خورد که بتواند مواد مغذی سالمی برای بدن فراهم کند تا به سوخت‌گیری و احیای انرژی بدن کمک کند.

یک برنامه‌ی صحیح می‌تواند سلامت فرد را تقویت کرده و به کاهش وزن او کمک کند. همچنین باعث می‌شود فرد از درون احساس شادی و سلامتی بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید:   راهنمای مبتدیان برای شروع کردن ورزش از صفر

از کجا بفهمیم که نیاز به سم‌زدایی داریم؟

سم زدایی

اگر از موارد زیر رنج می‌برید سم‌زدایی لازم است:

خستگی غیر قابل توضیح

دفع ضعیف گوارشی

لک و پوست تحریک شده

آلرژی

نشانه‌هایی از ضعف ایمنی مانند عفونت‌های مکرر

چشمان باد کرده

اسیدی شدن معده و نفخ

عدم تمرکز

ناراحتی‌های خلقی مکرر

افسردگی

بی‌انگیزگی

کمبود انرژی و اشتیاق

فاقد انرژی و اشتیاق برای زندگی

همه‌ی اینها نشانه‌هایی‌ست از اینکه بدن‌مان به یک پاکسازی اساسی احتیاج دارد. یک رژیم غذایی سالم و مفید به بدن شما یک فرآیند پاکسازی و درمانی مفید هدیه می‌دهد.

چگونه یک برنامه‌ی سم‌زدایی و پاکسازی را شروع کنیم؟

برنامه‌ی سم‌زدایی

الکل، قهوه، سیگار، قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع شده را حذف کنید که همگی نقش سم در بدن را دارند و مانعی بر سر راه روند بهبودی شما ایجاد می‌کنند. استفاده از شوینده‌های  شیمیایی را به حداقل برسانید. تاثیر غذا و آلودگی هوا بر بدن را دست کم نگیرید.

یکی دیگر از موانع سلامتی استرس است که بدن شما را تحریک می‌کند تا هورمون های استرس‌تان فعال شود. با وجود اینکه این هورمون‌ها توانایی شما را برای انواع رقابت بالا می‌برند، اما ترشح زیاد آن هم باعث تولید سم شده تا جایی که آنزیم‌های سم‌زدایی در کبدتان را هم کاهش می‌دهند. یوگا و مدیتیشن راه‌های ساده و موثری برای کاهش استرس هستند.

بلافاصله پس از بیدار شدن یک لیوان بزرگ آب بنوشید. آب گرم به خصوص با لیمو و عسل بسیار عالی‌ست زیرا نقش بسیار خوبی در پاکسازی داخلی بدن و آب‌رسانی به سلول‌ها دارد. تامین آب بدن، بهترین راه برای دفع تمام سموم از کلیه‌ها‌ست. بنابراین همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید تا در فواصل زمانی مکرر نوشیدن آب را به شما یادآوری کند.مقدار زیادی فیبر از جمله برنج قهوه‌ای، میوه و سبزیجات تازه و ارگانیک مصرف کنید. چغندر، تربچه، کنگر فرنگی، کلم و کلم بروکلی را حتما در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. تمام غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان (Antioxidant) هستند، پاک کننده‌های خوبی برای بدن هستند.

بیشتر بخوانید:   کلیه ها را با گشنیز پاکسازی کنید

اسموتی و سالادهای خام بخورید. هر یک از این روش‌ها باید مقدار زیادی از غذاهای گیاهی سبز را در رژیم غذایی شما تامین کند. دانه‌هایی مانند دانه‌ی چیا را هم در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهای فرآوری‌شده، غذاهای‌ناسالم، آب میوه های شیرین شده، آرد تصفیه شده را کنار بگذارید. تحقیقات نشان داده است که این غذاها حتی با افزایش بروز بیماری‌های روانی هم مرتبط هستند. ویتامین C مصرف کنید، که به بدن در تولید گلوتاتیون (Glutathione) کمک می‌کند. این ماده یک ترکیب کبدی برای سم‌زدایی‌ست.

ویتامین C نیز باعث تقویت ایمنی می‌شود. به جای آب میوه، میوه‌های کامل بخورید. این کار باعث می‌شود ویتامین‌ها زمان بیشتری در بدن شما بمانند تا فرصت جذب بیشتری پیدا کنند. پیاده‌روی صبح زود زیر نور خورشید بدون ضد آفتاب، جذب ویتامین D را افزایش می‌دهد. عمیق نفس بکشید تا اکسیژن در سیستم تنفسی شما گردش کند. عرق کردن راه خوبی برای از بین بردن سموم است. روزانه 45 دقیقه تمرین کنید. می‌توانید سونا را هم امتحان کنید تا  سموم را از طریق تعریق از بین ببرد. خواب کافی ضروری‌ست.

روزانه 6 تا 8 ساعت بخوابید تا انرژی از دست رفته‌ی خود را جبران کنید. یک برنامه‌ی روتین بسازید و محیطی راحت برای یک خواب خوب ایجاد کنید. چراغ‌ها را خاموش کنید، همه‌ی وسایل الکترونیکی مانند تلفن‌های همراه را از اتاق خواب دور نگه دارید. سم زدایی رسانه‌ای داشته باشید. سعی کنید از رسانه‌ها و هرگونه اخبار ناراحت کننده دوری کنید. هر فکر منفی و خبری که شما را آشفته و اذیت کند، مانعی برای خواب شما خواهد بود. قطع ارتباط از فضای مجازی قبل از خواب مهم است. تا آنجا که ممکن است  تشعشعات را از بدن خود دور نگه دارید. گوشی‌ها باید از بدن شما دور باشند. قبل از رفتن به خواب روتر وای فای را خاموش کنید. استفاده از مایکروویو را در خانه محدود کنید. افکار منفی را سم زدایی کنید. زمانی را صرف «رها کردن» کنید. افراد و موقعیت‌های آزاردهنده‌ی زندگی‌تان را ترک کنید. به جای آن برای همه‌ی چیزهای خوبی که در زندگی دارید شکرگزار باشید.

بیشتر بخوانید:   آیا پروبیوتیک‌ها به مدیریت یائسگی کمک می‌کنند؟

به جای رژیم‌های سخت و گرسنگی کشیدن، فقط چند روز با بدن خود مهربان‌تر باشید. به اصول اولیه بازگردید، نوشیدن آب و خوردن سبزیجات، تا مواد مغذی لازم به اندام های‌تان بدهید. ورزش کنید و به ذهن خود استراحت بدهید. تمام جنبه های زندگی خود را پاکسازی یا سم زدایی کنید، نه فقط بدن خود را. عادت‌های سالم خود را پیدا کنید و آنها را تقویت کنید.