من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

با کتاب 15 قانون ارزشمند رشد آشنا شوید

قانون رشد
قانون ارزشمند رشد

کتاب‌های زیادی در زمینه‌ی رشد، موفقیت و رهبری فکری نوشته می‌شوند. بسیاری از آنها بدون مخاطب می‌مانند و تنها تعداد محدودی می‌توانند به محبوبیت برسند. محبوبیت این کتاب‌ها در ارائه‌ی راهکارهای ساده‌ای‌ست که می‌تواند زندگی هر شخصی را تغییر دهد. کتاب 15 قانون ارزشمند رشد، یکی از همین کتاب‌هاست. این کتاب به نویسندگی جان. سی مکسول (John Calvin Maxwell) اثری آموزنده و الهام‌بخش است که به شما کمک می‌کند برای رشد فردی آماده شوید.

جان.سی مکسول نویسنده‌ی کتاب 15 قانون ارزشمند رشد

پیش از اینکه بخواهیم از قوانین ارزشمند رشد صحبت کنیم، بهتر است نویسنده‌ی این اثر را معرفی کنیم. مکسول متخصص حوزه‌ی مدیریت است. او یک سخنران بین‌المللی‌ست که سالانه برای بیشتر از 500 شرکت و کمپانی سخنرانی می‌کند. سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی مانند: آکادمی نظامی ایالات متحده‌ی آمریکا، لیگ ملی فوتبال آمریکا و همچنین سازمان ملل از سخنرانی‌های او درباره‌ی استراتژی‌های مدیریت استفاده می‌کنند.

او تا به امروز رهبران موفق و برجسته‌ای را در سراسر دنیا پرورش داده است. جان سی. مکسول بیشتر از 100 اثر در زمینه‌ی مدیریت و رهبری منتشر کرده است. کتاب‌های او به 50 زبان ترجمه شده‌اند.

15 قانون ارزشمند رشد

قانون رشد

  • قانون هدفمندی

اولین قانون تعیین هدف است. باید راه‌مان مشخص باشد. از خودتان بپرسید: «در زندگی می‌خواهید به کجا برسید؟» رشد کردن مستلزم این است که بدانید هدف‌های‌تان چیست و باید برای چه‌چیزهایی تلاش کنید. هر چیزی قیمتی و هر هدفی ارزشی دارد. اهداف‌تان را ارزیابی کنید تا بتوانید رشد کنید.

النور روزولت (Eleanor Roosevelt) فعال حقوق بشر و همسر فرانکلین روزولت (Franklin Delano Roosevelt) درباره‌ی تعیین هدف گفته است: «در طولانی‌مدت این خودمان هستیم که زندگی و هویت‌مان را شکل می‌دهیم.»

  • قانون آگاهی

برای اینکه بدانید اهداف‌تان چیست، باید درمورد خودتان آگاه باشید. باید نقاط قوت و ضعف‌تان را بشناسید و براساس توانایی‌های‌تان تصمیم بگیرید. قانون آگاهی به ما یاد می‌دهد که برای رشد فردی باید در ابتدا، بفهمیم که هستیم تا بدانیم چه هدفی داریم.

  • قانون آیینه

در قانون آینه ما یاد می‌گیریم با منفی‌بافی شکست می‌خوریم و با مثبت‌اندیشی همراه با تلاش هم پیروز می‌شویم. کسانی که خودباوری ندارند، معمولا دست روی دست می‌گذارند. منفی‌بافی یکی از دلایل تسلیم شدن ما‌ست. خودتان را با کسی مقایسه نکنید. مقایسه کردن تله‌ای‌ست که اغلب شکست‌خوردگان در آن گیر می‌کنند. به جای آن با خودآگاهی روی مهارت‌های‌تان تمرکز کنید تا به هدف برسید.

  • قانون تامل

قانون تامل

تلاش کردن خیلی خوب است،. اما باید در بین تلاش‌های سختی که داریم کمی مکث کنیم تا عملکردمان را ارزیابی کنیم. توقف و تامل برای دستیابی به رویاها ضروری‌ست. جیم ران (Jim Rohn) یک فیلسوف تجاری‌ست که درباره‌ی تامل، اینطور پیشنهاد می‌دهد: «در انتهای هر روز، باید عملکرد روزانه‌تان را از ابتدای روز تا پایان شب بررسی کنید. نتیجه‌ی بررسی شما یا باید طوری باشد که تشویق‌تان کند، یا باید تلنگری باشد.»

  • قانون ثبات

طبق قانون ثبات شما باید برای رشدتان، کارهای ثابتی انجام دهید. نظم در انجام وظایف روزانه‌ی شما آغازی برای پیشرفت‌تان خواهد بود.

  • قانون محیط

هرچقدر که مهارت داشته باشید و انگیزه‌ی کافی برای پیشرفت، اگر در یک محیط سمی با آدم‌های ناامید‌کننده احاطه شده باشید، 95 درصد از شانس موفقیت خود ر از دست خواهید داد. محیط اطراف خود را بررسی کنید و اگر افراد منفی‌باف و انرژی منفی دور و برتان هست، تا جایی که می‌توانید ارتباط‌تان را با آنها قطع کنید.

  • قانون برنامه‌ریزی

  • با ارزش‌ترین دارایی هر فرد، زمان است. هرگز آن را هدر ندهید. برای دقیقه‌های‌تان هم برنامه‌ریزی کنید و به برنامه‌ی خود پایبند باشید. اصول برنامه‌ریزی حرفه‌ای را بیاموزید و سعی کنید برای خود، با روش‌هایی سنجیده و قابل اجرا برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت طراحی کنید.
  • قانون درد

با قانون درد یاد می‌گیرید که چطور شکست‌ها را پله‌ی اول پیروزی کنید. در رشد شکست به معنای باختن نیست، بلکه یک تجربه‌ی درناک، اما آموزنده است. هیچ شکستی را بدون پیدا کردن درس عبرت آن رها نکنید. هر مصیبتی را به شروعی جدید تبدیل کنید.

  • قانون نردبان

رشد فردی تنها با تعالی روح قابل دستیابی‌ست. در یک نردبان هرچه بیشتر بالا بروید، امکان سقوط خطرناک‌تان بیشتر خواهد شد، اما با ارتقای شخصیت خود بال‌هایی خواهید داشت که سقوط برایش بی‌معنا خواهد شد. بنابراین اینکه چقدر می‌توانید بالا روید، به اینکه چه کسی هستید بستگی دارد. باید پیش از اینکه موفقیت برای‌تان مهم باشد، داشتن یک شخصیت والا هدف شما باشد.

  • قانون کِش

قانون کش به ما می‌گوید که برای رشد، باید منعطف باشیم. لازم است خودمان را با شرایط سخت وفق دهیم و از منطقه‌ی امن ذهنی خود بیرون بیاییم. هیچ موفقیت و رشدی بدون ریسک کردن امکان‌پذیر نیست. شما باید مثل یک کش، منعطف باشید وگرنه خیلی زود از بین می‌روید.

  • قانون جایگزین‌ها

قانون جایگزین ها

زندگی همه‌ی ما پر است از دو راهی‌ها. در مسیر رشد باید دست به انتخاب بزنیم. گاهی باید جایگزین کنیم و گاهی هم لازم است قربانی کنیم. اگر بتوانیم درست ارزیابی کنیم و مسئولیت انتخاب آگاهانه‌ی خود را به‌عهده بگیریم، به رشد فردی خواهیم رسید.

  • قانون کنجکاوی

طبق این قانون یاد می‌گیریم، کنجکاوی جرقه‌ی یادگیری‌ست. هر چه بیشتر کنجکاو باشیم، بیشتر برای یادگیری تلاش می‌کنیم و موفق‌تر خواهیم بود. برای داشتن این روحیه، بهتر است با افراد کنجکاو معاشرت کنید تا برای سوال‌های بی‌شمار خود احساس ناراحتی نکنید. به علاوه سعی کنید روزی یک مطلب هرچند کوچک اما جدید را یاد بگیرید.

  • قانون الگوبرداری

همیشه به یک مربی، الگو، مشاوره یا معلم نیاز دارید. هر تصمیمی که می‌گیرید باید سنجیده باشد. افرادی را انتخاب کنید که همیشه چند مرتبه بیش‌تر از شما می‌دانند.

  • قانون گسترش

باید بدانید به هر پیروزی که می‌رسید، آن پیروزی قابل گسترش است. متخصصان ادعا می‌کنند که مردم فقط از 10 درصد توانایی‌های خود بهره می‌برند. همه‌ی افراد باید بدانند می‌توانند با دید مثبت خیلی بیشتر از آن چه که دارند را به دست بیاورند. سعی کنید به جای اینکه بپرسید: «آیا می‌توانم؟» طرز فکر «چطور می‌توانم؟»  را جایگزین کنید. برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. پس به جای شک کردن، دنبال راه حل باشید.

  • قانون همکاری

تنها به خودتان نگاه نکنید. شما تنها زندگی نمی‌کنید. دور‌و‌برتان پر است از آدم‌هایی که به زندگی‌تان مربوطند. به علاوه افرادی که نیازمند کمک شما هستند، کم نیستند. فقط به رفع نیاز‌های خود فکر نکنید. به نیازهای دیگران هم توجه کنید. اگر بتوانید در شادی دیگران سهیم شوید، هرگز احساس تنهایی نخواهید کرد. با بهبود زندگی دیگران، شادی دائمی را به زندگی خودتان دعوت کنید.

بیشتر بخوانید:   قدرت عادات شخصی را دست کم نگیرید

لذت موفقیت آن‌چنان زیاد است که می‌توان ده‌ها شکست قبلی را فراموش کرد. پس به خودتان امیدوار باشید و با قوانین ارزشمند رشد، انگیزه‌های‌تان را به توسعه‌ی فردی خود تبدیل کنید.