من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

تاثیر غذا و آلودگی هوا بر بدن

تاثیر آلودگی هوا
تاثیر غذا و آلودگی هوا بر بدن

عامل آلودگی هوای شهرهای بزرگی مثل تهران، تعداد بیش از حد خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای قدیمی‌ست. به علاوه صنایع آلاینده‌ای که در حومه‌ی شهر وجود دارند، به کمک افزایش آلودگی این شهرها آمده‌اند.  معمولا در روزهای سرد زمستان شاهد وارونگی دما هستیم. روزهای تابستانی هم با ریزگردهایی که به همراه دارد، شرایط آب‌و‌هوایی را به هم می‌ریزد. تهران در مقایسه با شهرهای اطراف خود همیشه در بالاترین سطح آلاینده‌ها قرار دارد. تمامی شهروندان شهرهای صنعتی لازم است به فکر سلامتی خود باشند.

در ادامه‌ی این مقاله از سایت همراهتم به نکاتی که در مورد تغذیه در زمان آلودگی هوا باید بدانیم، اشاره خواهیم کرد.

باید و نبایدهای تغذیه‌ در زمان آلودگی هوا

آلاینده‌ها به برونش‌های ما نفوذ می‌کنند و با التهاب ریه، کار آن را مختل می‌کنند. از آنجایی که ریه‌ها تنها منبع اکسیژن‌رسانی به بدن ما هستند، ممکن است در معرض انواع بیماری‌های ریوی، مانند آسم و همچنین مشکلات قلبی و عروقی قرار بگیریم.

آلاینده‌ها مواد موجود در هوا هستند که می‌توانند بر سلامت انسان یا محیط زیست تاثیری سو داشته باشند.  سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که ازن(Ozone)، ذرات معلق در هوا، دی اکسید نیتروژن(Nitrogen dioxide)، دی اکسید گوگرد(Sulfur dioxide)، سرب(Lead) و مونوکسیدکربن(Carbon monoxide)، شش آلاینده‌ی اصلی هوا هستند. این آلاینده‌ها به سلامت انسان و همچنین اکوسیستم آسیب می‌رسانند. سرب به عنوان یکی از خطرناک‌ترین سموم، آلاینده‌ای‌ست که سلامتی انسان‌ها خصوصا نوزادان و کودکان را به خطر می‌اندازد. از آنجایی که وجود سرب در خون می‌تواند بدون علائم باشد، و این ماده به راحتی دفع نمی شود، می‌تواند کلیه‌ها، کبد، سیستم عصبی و سایر اندام‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:   راهکارهایی ساده برای تقویت حافظه

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها توانایی آن را دارند که علاوه بر پاک‌سازی ریه‌ها و لوله‌های تنفسی، سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با تاثیرات سموم هوا مقاوم کند. درصورتی که از مواد غذایی زیر استفاده کنید، می‌توانید تاثیر آلودگی هوا بر بدن خود را به حداقل ممکن برسانید.

ویتامین ث

ویتامین-C

قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان مفید بدن ما را ویتامین ث دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. همه‌ی بزرگسالان روزانه به 40 میلی‌گرم از این ویتامین نیاز دارند که در سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، جعفری، کلم، شلغم و میوه‌هایی مانند پرتقال، طالبی، کیوی، توت‌فرنگی، گریپ‌فروت، انگور سیاه و پاپایا موجود است. ویتامین ث در آبی که در تمامی بدن ما در گردش است، موجود است و توانایی آن را دارد که رادیکال‌های آزاد را بین ببرد.

 ویتامین E

ویتامین-C

ویتامین E  محلول در چربی‌ست. مصرف این ویتامین می‌تواند از بافت‌های بدن دربرابر آسیب‌ها دفاع کند. روغن‌های پخت و پز گیاهی، بادام زمینی، زیتون، سبوس برنج، بادام و تخمه‌ی آفتابگردان، دانه‌ها و آجیل‌ها، ماهی ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز، پاپریکا و میخک حاوی ویتامین E هستند.

بتاکاروتن

بتاکاروتن

بتاکاروتن (B-Carotene) ماده‌ای‌ست که به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی ، نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب دارد. به‌علاوه این ماده در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شود. سبزیجات برگ‌دار مانند گشنیز، شنبلیله، کاهو و اسفناج غنی‌ترین منابع بتاکاروتن هستند .برگ تربچه و هویج نیز حاوی مقدار مناسبی از این ماده هستند. با تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق این آنتی‌اکسیدان تاثیر آلاینده‌های هوا بر بدن کم خواهد شد.

امگا ۳

امگا-۳

چربی‌های حاوی امگا3 از بدن ما در برابر اثرات مضر آلودگی هوا محافظت می‌کنند. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم آلاینده‌ها می‌توانند ریه و دستگاه تنفس را دچار التهاب کنند. امگا3 با خاصیت ضد التهابی که دارد می‌توانند این التهاب را تا حد زیادی کاهش دهد. آجیل و دانه‌هایی مانند گردو، دانه‌ی چیا،کتان، خردل و سبزیجات برگ‌سبز امگا ۳ مورد نیاز ما را تامین می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   روانشناسی رنگ‌: رنگی که باید بپوشیم و دلیل آن

لبنیات کم چرب

لبنیات-کم-چرب

شیر، ماست و دوغ حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم است. همه‌ی این مواد خنثی‌کننده‌ی سموم هستند. برای کاهش آسیب‌های دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش که نتیجه‌ی آلودگی هوا‌ست، لازم است مصرف لبنیات کم‌چرب را افزایش دهید. به علاوه ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری‌های مفید موجود در شیر و مشتقات آن که عمل دفع مواد آلاینده را تنظیم می کنند، باعث کاهش التهابات و بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود.

آب کافی

آب-کافی

با مصرف آب کافی کلیه‌های خود را تقویت کنید تا سموم را به راحتی دفع کند. با هر بار دفع ادرار مقدار قابل توجهی سموم از بدن‌تان خارج می‌شود. مصرف عرقیجاتی مانند کاسنی و شاتره کمک می‌کند که دفع بیشتری داشته باشید.

غذا و آلودگی هوا موضوعی‌ست که همیشه مورد توجه متخصصان تغذیه و سلامت بوده است. اگر می‌خواهید تنی سالم داشته باشید، لازم است که همیشه به توصیه‌ی آنها عمل کنید. تا جایی که می‌توانید تغذیه در زمان آلودگی هوا را جدی بگیرید.

در روزهای اوج آلودگی هوا، غذاهای سالم بخورید. از مصرف لبنیات، سبزیجات و غلات غافل نشوید. بهترین کاری که می‌توانید در حق بدن خودتان انجام دهید پیشگیری از بیماری‌ست. پیش از اینکه با هوای آلوده مواجه شوید، از ورزش کردن غافل نشوید و از مصرف فست‌فودها خودداری کنید. سیگار، الکل و قلیان می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ریه، شش، کبد و کلیه‌ی شما بزنند.

و درآخر تا جایی که می‌توانید از رفت‌وآمدهای غیرضروری در روزهای آلودگی هوا، دوری کنید. شاید تاثیرات آلودگی بر بدن و سلامتی شما قابل دیدن نباشند، اما مطمئن باشید در درازمدت می‌توانند به بافت‌ها و سلول‌های شما آسیب بزنند.