من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۱ + ۱۰ دلیلی که ما را عاشق رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌کند

رژیم غذایی مدیترانه‌ای
دلایلی که ما را عاشق رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌کند

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یکی از جذاب‌ترین رژیم‌هایی‌ست که باعث طول عمر و سلامتی مردمان ناحیه‌ی مدیترانه شده. تحقیقات نشان داده رژیم غذایی مدیترانه‌ای احتمال ابتلای بعضی از بیماری‌ها را پایین می‌آورد و از اضافه وزن پیشگیری می‌کند.

هیچ دستور خط‌کشی‌شده‌ای در رژیم غذایی مدیترانه‌ای وجود ندارد. غذایی که بر سر میز یونانی‌ها می‌آید، با غذای ایتالیایی یکی نیست. اما اصول کلی یکسانی در سبد غذایی مدیترانه‌ای دیده می‌شود. در این نوشته از بلاگ «همراهتم» خواهیم دید دوست داشتن این برنامه‌ی غذایی، اصلا کار سختی نیست. اگر شما هم به امتحان کردن رژیم مدیترانه‌ای علاقه‌مند هستید، با ما باشید و ببینید ۱ + ۱۰ دلیلی که می‌توانیم عاشق این رژیم شویم، کدامند.

۱- از کالری‌شماری خبری نیست

کلری-شمار

در برنامه غذایی مدیترانه‌ای نیازی به کالری‌شماری نداریم. تنها کاری که لازم است، کنار گذاشتن چربی‌های مضر برای سلامتی‌ست. به‌جای کره، روغن زیتون می‌خوریم. به‌جای گوشت قرمز، ماهی یا مرغ می‌خریم. از کنار دسرهای پر از شکر می‌گذریم و میوه‌ی تازه انتخاب می‌کنیم. یک مشت آجیل در روز، سبزی و حبوبات و نان با غلات کامل خیلی وسوسه‌کننده به‌نظر می‌رسد!

۲- غذای تازه می‌خوریم

غذای-تازه

اگر تاکنون غذای طول هفته را آماده و فریز می‌کردیم، دیگر نیازی به چنین کاری نداریم. تمرکز ما بر غذاهای مناسب فصل و ساده‌ای که دهان همه را آب می‌اندازند. سالاد اسفناج، خیار و گوجه‌فرنگی در کنار اجزای کلاسیک یونانی مثل زیتون سیاه و پنیر فتا، بسیار هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد.

۳- نان از میز غذا حذف نمی‌شود

نان-در-رژیم-میترانه-ای

اسم رژیم غذایی که می‌آید، حذف نان هم همراهش می‌رسد. اما در رژیم غذایی مدیترانه‌ای نانی می‌خوریم که با آرد کامل درست شده. چراکه می‌خواهیم پروتئین و مواد معدنی کافی به بدن‌مان برسانیم. نان کامل بسیار مفیدتر از نانی‌ست که با آرد سفید تهیه می‌شود. نان پیتای آغشته به روغن زیتون در کنار یک ظرف حمص یا تاهینی خیلی جذاب به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:   خطر جدی گرمازدگی

۴- چربی ممنوع نیست

چربی-در-رژیم-مدیترانه-ای

چربی مفید ضرری برای بدن ما ندارد. چربی آجیل، زیتون و روغن زیتون چیزی نیست که از میز غذای ما حذف شود. این دسته از خوراکی‌که دشمن دیابت و سرطان به‌حساب می‌آیند. سس پستو که با ریحان تازه درست شده، مزه‌ی غذاها را جذاب‌تر هم می‌کند.

۵- یک دنیا خوراکی‌های خوش‌مزه منتظر ماست

خوراکی-های-خوشمزه-در-رژیم

از رسپی یونانی و ایتالیایی تا غذاهای ترکیه‌ای، اسپانیایی و مراکشی انتظار ما را می‌کشد. اصل مشترک این غذاها چیزی نیست جز محدود کردن گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و غذاهای پروسس و البته اضافه کردن مقدار زیادی غلات کامل، میوه، سبزی و روغن زیتون.

۶- رژیم غذایی مدیترانه‌ای ادویه‌های خوش‌مزه دارد

ادویه-در-رژیم-مدیترانه-ای

برگ‌بو، گشنیز، تخم گشنیز، رزماری، سیر، فلفل و دارچین آنقدر مزه به غذاها می‌دهند که دیگر نیازی نیست از نمک زیاد استفاده کنیم. ادویه‌های مدیترانه‌ای برای تندرستی هم مفیدند، مانند تخم ‌گشنیز و دارچین که آنتی‌اکسیدان به‌شمار می‌روند و مواد مغذی دارند.

۷- آماده کردن غذا آسان است

غدای-آسان

غذاهای یونانی خیلی راحت آماده می‌شوند. چشم بر هم بزنید میز غذا را چیده‌اید و پشت صندلی نشسته‌اید. بشقاب غذای سرد شامل پنیر، زیتون و چند دانه مغز دردسری برای شما ندارد و خیلی هم می‌چسبد. سالاد کینوا، ریحان و فلفل دلمه‌ای قرمز با دیپ خوش‌مزه‌ی یونانی نمونه‌ی خوراکی‌های آسان و راحت است.

۸- گرسنه نمی‌مانید

گرسنگی در رژیم

با انتخاب رژیم غذایی مدیترانه‌ای هرگز گرسنگی نمی‌کشیم. این برنامه یک رژیم لاغری به‌حساب نمی‌آید، بلکه با گنجاندن مواد غذایی مفید و خوش‌مزه وزن و سلامت را در وضعیت مطلوب نگه می‌دارد. سیب‌زمینی شیرین گریل شده یا حمص به ‌کندی هضم می‌شوند و مدت طولانی‌تری ما را سیر نگه می‌دارند. هر زمان گرسنه باشیم، سری به ظرف آجیل می‌زنیم یا کمی پنیر کم‌چرب و زیتون برمی‌داریم. با این‌که فتا و هالومی چربی کمتری نسبت به پنیر چدار دارند، اما لذیذ و خوش‌مزه‌اند.

بیشتر بخوانید:   دلایل روانی موثر در بیماری‌های جسمی

۹- وزن کم می‌کنیم

کاهش-وزن-در-رژیم-مدیترانه-ای

شاید تصور کنیم با خوردن این همه پنیر، روغن زیتون یا مغزها امکان ندارد وزن از دست بدهیم. اما خوراکی‌های مدیترانه‌ای ما را سیر نگه می‌دارند. زمانی که احساس سیری می‌کنیم، به غذاهای ناسالم ناخنک نمی‌زنیم. فعالیت بدنی منظم هم بخش مهمی از سبک زندگی مدیترانه‌ای‌ست.

۱۰- قلب مدیترانه‌ای سالم است

قلب-مدیترانهای-سالم-است
تقریبا همه‌ی خوراکی‌های رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای برای قلب مفیدند. روغن زیتون و مغزها کلسترول بد را کاهش می‌دهند. میوه‌، سبزی و حبوبات در رگ‌ها رسوب نمی‌کنند. ماهی فشار خون و تری‌گلیسیرید را پایین نگه می‌دارد.

۱ + ۱۰- مغز مثل ساعت کار می‌کند

مغز-مثل-ساعت-کار-میکند

فقط قلب نیست که از سبک غذای مدیترانه‌ای سود می‌برد. با دور ماندن از چربی‌های بد و غذاهای پروسس‌شده، از ایجاد التهاب در مغز دور می‌مانیم. خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان باعث شده‌اند این دایت، یک رژیم دوستار مغز به‌حساب بیاید.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در کنار فعالیت بدنی، سبک زندگی سالمی برای ما می‌سازد. محدودیت‌های این رژیم زیاد نیست و نیازی به کالری‌شماری ندارد. پس اگر دنبال سبک زندگی جذابی هستیم که برای مدت طولانی به آن وفادار بمانیم و البته از آن لذت ببریم، می‌توانیم خیلی جدی به سبک مدیترانه‌ای فکر کنیم.

سخن پایانی

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در کنار فعالیت بدنی، سبک زندگی سالمی برای ما می‌سازد. محدودیت‌های این رژیم زیاد نیست و نیازی به کالری‌شماری ندارد. پس اگر دنبال سبک زندگی جذابی هستیم که برای مدت طولانی به آن وفادار بمانیم و البته از آن لذت ببریم، می‌توانیم خیلی جدی به سبک مدیترانه‌ای فکر کنیم.