من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چه چیزهایی در فصل بهار بخوریم؟

تغذیه
تغذیه مناسب

با طولانی‌تر شدن روزها در فصل بهار، طبیعت به سوی طراوت قدم برمی‌دارد. همه‌چیز زنده و تازه‌تر می‌شود. غذاهای بهاری مملو از طعم‌ها و بافت‌های تازه، به غیر از آنتی‌اکسیدان (Antioxidant)‌، حاوی مواد معدنی، فلاونوئید (Flavonoid) و انواع مواد مغذی و کلیدی برای بدن شما‌ست. شما می‌توانید در قالب‌های گوناگون گیاهی، گوشتی و لبنیاتی به این فراوانی طبیعت دسترسی داشته باشید. تغذیه‌ی مناسب در فصل بهار از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین خاطر در این مقاله سعی داریم غذاهایی را معرفی کنیم که در این فصل خاصیت بیشتری دارند.

اینکه کدام مواد غذایی در منطقه‌ی محل زندگی‌تان دردسترس است، به آب‌و‌هوای آنجا بستگی دارد. حتی واردات مواد غذایی می‌توانند به شما کمک کند که به طیف وسیع‌تری از مواد غذایی بهاری دسترسی داشته باشید.

اسفناج و کاهو

سبزیجات برگ‌دار بزرگ مانند اسفناج و کاهو بهترین غذاهای بهاری هستند. این سبزیجات سرشار از ویتامین هایی مانند  A، K و اسید فولیک (Folate) هستند. به علاوه کلروفیل (Chlorophyll) ، فیبر و حتی آب موجود در این برگ‌های بزرگ، به کاهش التهاب کمک زیادی می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با حساسیت‌های فصلی بهاری، استفاده از غذاهای مناسب فصل بهار است.  وقتی آب بدن شما تامین باشد، سم‌زدایی از بدن بسیار آسان‌تر خواهد شد. بهتر است آنها را خام بخورید تا با پختن‌شان، مواد مغذی خود را از دست ندهند. درست کردن سالادهای خام بهترین شیوه برای مصرف این سبزیجات است. روغن زیتون خالص و سرکه‌ی بالزامیک یا آب مرکبات، به‌همراه سایر سبزیجات، آجیل یا حبوبات پخته، طعم بی‌نظیری در کنار اسفناج یا کاهو ایجاد می‌کنند.

کنگر فرنگی

کنگر فرنگی

کنگر فرنگی که در فصل بهار و پاییز در دسترس است، سرشار از اسید فولیک، ویتامین C، ویتامین‌های B کمپلکس و بسیاری از مواد معدنی دیگر است. این مواد مغذی به کاهش کلسترول (Cholesterol)، کاهش رادیکال‌های آزاد، تضمین بارداری سالم در زنان و عملکرد بهینه‌ی سلول‌های متابولیک کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:   راهنمای مبتدیان برای شروع کردن ورزش از صفر

کنگرفرنگی را بپزید. برای پخت آن 20 دقیقه زمان لازم دارید. پوست آن را بعد از پخت جدا کرده و با روغن زیتون و پودر سیر میل کنید.

مارچوبه

مارچوبه یکی از گیاهان بومی غرب آسیا و اروپاست. به لطف واردات محصولات کشاورزی، این گیاه علفی چند ساله را می‌توان در میادین میوه و تره‌بار ایران هم پیدا کرد. مارچوبه سرشار از ویتامین Kاست که برای لخته شدن خون، سلامت قلب و استخوان و پیشگیری از سرطان به آن نیاز دارید و همچنین مس، سلنیوم (Selenium)، ویتامین های B و بسیاری از مواد مغذی مهم دیگر از خواص این گیاه بهاری‌ست. معمولا مارچوبه را در کنار مرغ سرو می‌کنند. این گیاه قدرت آن را دارد که سلامت بدن شما را بهبود بخشد.

مارچوبه را با سیر و نمک دریایی در مقداری کره، روغن نارگیل یا حتی کمی آب سبزیجات یا مرغ تفت بدهید. فقط مراقب باشید که آن را زیاد نپزید! برای پختن مارچوبه  حدود 10 دقیقه زمان کافی‌ست.

هویج

هویج

یکی دیگر از محصولات کشاورزی برای تغذیه‌ی مناسب در فصل بهار، هویج است. همه‌ی ما با این گیاه ریشه‌دار آشنا هستیم. این گیاه بهاری سرشار از ویتامین A و آنتی‌اکسیدان است. هویج برای حفظ سلامت مو، پوست و ناخن‌ها عالی‌ست. به همین خاطر به عنوان یک غذای «ضد پیری» در نظر گرفته می‌شود، حتی غذای مبارزه با سرطان است.

برای نحوه‌ی مصرف آن محدودیتی ندارید. هم می‌توانید آن را خام بخورید و هم بپزیدش.

نعناع

نعناع یکی از فراوان‌ترین غذاهای بهاری‌ست. این گیاه مفید مانند یک علف هرز رشد می‌کند. نعنا حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام رزمارینیک‌اسید (Rosmarinic acid) است که به بهبود علائم آلرژی فصلی کمک زیادی می‌کند. حتی منتول (Menthol) موجود در آن، به عنوان یک ضد احتقان طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند ناراحتی معده را تسکین دهد.

بیشتر بخوانید:   نکاتی درباره ی کاشت گلهای بهاری

نعناع گیاهی لطیف است، پس بهتر است آن را نپزید. اگر دوست دارید آن را خام بخورید، به‌علاوه می‌توانید از آن یک دمنوش عالی درست کنید. خشک آن را به ماست و دوغ اضافه کنید. یا آن را پودر کنید روی سالاد بریزید و نوش جان کنید.

نخود فرنگی

نخود فرنگی

نخودفرنگی معمولاً یک فصل رشد بسیار کوتاه چند هفته‌ای دارد. همین موضوع آن را خاص می‌کند. نخودفرنگی حاوی طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی از جمله ویتامین C و Kو چندین ویتامینB، به علاوه‌ی منگنز (Manganese)، فسفر (Phosphorus) و پروتئین (protein) است. همین موضوع باعث می‌شود نخود فرنگی یک غذای ضد التهابی عالی باشد.

نخود فرنگی را به سالاد، اسموتی، مرغ سرخ‌کرده، غذاهای نودل و اساساً هر چیزی می‌توانید اضافه کنید! نخود فرنگی تازه یک میان وعده عالی برای بچه ها‌ست و همچنین می‌توانید آن را بپزید و در غذای کودک‌تان پوره کنید.

توت فرنگی

توت فرنگی‌های قرمز و سالم منبعی عالی از آنتی‌اکسیدان هستند. این میوه با خواصی که دارد می‌تواند برای ترمیم و بهبود سلول‌های بدن مفید باشد.

توت‌فرنگی را می‌توانید هم خام بخورید و هم پخته. حتی می‌توانید آن را در فریزر نگاه دارید و هر وقت خواستید به اسموتی خود اضافه کنید. مربای توت‌فرنگی هم شیوه‌ای خاص برای سرو این میوه‌ی تازه‌ی بهاری‌ست.

تخم‌مرغ

تخم مرغ

خوردن یک تخم‌مرغ در روز می‌تواند جلوی مریض شدن شما را بگیرد. یک تخم‌مرغ بزرگ حاوی 6 گرم پروتئین با کیفیت بالا، 13 ماده‌ی مغذی ضروری از جمله آهن، روی، کولین(Choline) و سلنیوم است که آن را به انتخابی عالی برای تغذیه‌ی مناسب برای فصل بهار تبدیل می‌کند. این ماده‌ی مغذی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا مطالعات نشان داده که خوردن تخم‌مرغ به عنوان بخشی از اولین وعده‌ی غذایی، به کاهش گرسنگی و ریزه‌خواری کمک می‌کند. تخم‌مرغ برای رشد شناختی، افزایش سیری، حفظ توده‌ی عضلانی بدون چربی و ارتقای سلامت چشم بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید:   بالاخره لبنیات بخوریم یا نه؟

چای

برای رسیدن به یک رژیم غذایی سالم، باید به آنچه می‌نوشید نیز فکر کنید. چای پرطرفدارترین نوشیدنی در جهان است و بعد از آب دومین نوشیدنی دنیاست. تحقیقات زیادی در چند دهه‌ی اخیر چای کم‌رنگ طبیعی و  بدون قند را برای قلب مفید دانسته است. چای می‌تواند جلوی ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک ‌کند و  عمر طولانی‌تری را به شما هدیه دهد.

جالب است بدانید که چای سبز نیز مانند چای سیاه بسیار مفید است. یک بررسی منتشرشده در مجله‌ی تغذیه‌ی بریتانیا نشان داد که افزایش یک فنجان چای سبز با کاهش 5 درصدی خطر مرگ ناشی از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است. این میزان در رابطه با چای سیاه 8 درصد است.

زمین در فصل بهار سرشار از انواع غذاها‌ست. در واقع غذاهای بهاری خیلی زیاد است و نمی‌توان همه‌ی آنها را شمارش کرد. محصولات بومی و هر آن‌چیزی که در منطقه‌ی شما رشد می‌کند برای‌تان مفید خواهد بود، فقط به مکان، دما و زمان سال بستگی دارد. محصولاتی که در بازارهای محلی و تره‌بار منطقه‌ی شما عرضه می‌شود، نعمت‌هایی‌ست که خداوند از طریق طبیعت به دست شما می‌رساند. پس سعی کنید از همه‌ی محصولات بومی محل زندگی خود استفاده کنید، تا بدن‌تان نیازهای خود را از این طریق برطرف سازد.