من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

خوب و بد پدر خانه دار

پدر خانه دار
یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی که می‌توان به عنوان والدین یک خردسال تجربه کرد، نگهداری و مراقبت از آنهاست.

یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی که می‌توان به عنوان والدین یک خردسال تجربه کرد، نگهداری و مراقبت از آنهاست. اگر پدربزرگ و مادربزرگ کودک در نزدیکی آنها زندگی نکند، اوضاع نگهداری از کودکان برای والدین او به مراتب سخت‌تر خواهد بود. با افزایش هزینه‌های مراقبت از کودک و نگرانی‌های والدین در این خصوص، پدر و مادرهای زیادی نگهداری از کودکان را به صورت شیفتی برنامه‌ریزی می‌کنند. در حالی که مراقبت از بچه‌ها در طول تاریخ به عنوان یک شغل زنانه شناخته شده است، امروزه پدران زیادی هستند که به همراه فرزندان کوچک خود در خانه می‌مانند تا از آنها مراقبت می‌کنند. پدر خانه دار در خانواده می‌تواند نقش جدیدی برای مردانی باشد که علاقه به نگهداری از فرزندان خود دارند. در خانه ماندن پدران برای نگهداری و مراقبت از فرزندان موضوعی‌ست که این روزها بیشتر به چشم می‌آید. با این حال خوب و بد این موضوع را تنها خانواده تشخیص می‌دهد.

حقایقی در مورد پدر خانه دار در خانواده

در سال‌های اخیر، پدران بیشتری روز خود را در خانه می‌گذرانند. میزان ساعاتی که این پدران به مراقبت از کودک اختصاص می‌دهند، اینکه آیا علاوه بر خانه‌داری شغل پاره‌وقت دیگری هم دارند و انتظارات خانواده از آنها با یکدیگر بسیار متفاوت است. از آنجایی که هر خانواده به طور متفاوتی عمل می‌کند، تقریبا غیرممکن است که مسئولیت‌های دقیق یک پدر در خانه را تعریف کنیم. به‌علاوه نمی‌توانیم آمار دقیقی از تعداد این مردان ارائه دهیم، زیرا همان‌‌طور که اشاره کردیم برخی از این پدران در کنار خانه‌داری به شغل دیگری هم می‌پردازند. به عبارت دقیق‌تر پدران خانه‌دار نباید تنها به عنوان مردانی شناخته شوند که شغل دیگری جز خانه‌داری ندارند، زیرا بسیاری از پدران به صورت پاره‌وقت یا حتی شب‌ها در خارج از منزل کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   همه آنچه در مورد خریدن عطر باید بدانیم

چالش‌های مرتبط با پدر خانه دار چیست؟

چالش های مرتبط با پدر خانه دار

اگرچه در خانه ماندن پدران با فرزندان‌شان بسیار رایج‌تر شده است، اما هنوز چالش‌هایی پیرامون این موضوع وجود دارد.

کلیشه‌ها و برچسب‌های منفی

یکی از مشکلات رایج برای پدران خانه‌دار، کلیشه‌ها و انگ‌هایی‌ست که با آن مواجه می‌شوند. این مساله شامل قضاوت در مورد مردانگی و اخلاق کاری آنها هم می‌شود. مواجهه با این دیدگاه‌های منفی می‌تواند بسیار دشوار باشد و فشار جامعه می‌تواند آنها را از خانه‌داری پشیمان کند.

متاسفانه گاهی پدران خانه دار به اشتباه به عنوان تنبل، نادان یا حتی فاقد مردانگی قضاوت می‌شوند. این کلیشه‌های مضر می‌توانند روی احساسات آنها در مورد ساختار خانواده تأثیر بگذارند و منجر به شرم یا اضطراب‌شان شوند.

عدم حمایت

این قضاوت‌های منفی می‌تواند از جانب افراد بسیار نزدیک هم باشد. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و سایر اعضای خانواده یا دوستان ممکن است احساسات منفی در مورد فرزندانی که توسط پدر بزرگ شده‎اند هم ابراز کنند. آنها ممکن است با این موضوع مخالف باشند یا آن را خلاف انتظارات فرهنگی خانواده بدانند.

انزوا

علاوه بر این پدرانی که در خانه می‌مانند ممکن است که از برقراری ارتباط با دیگران امتناع کنند (به دلیل قضاوت‌های نابه‌جا) متاسفانه این موضوع می‌تواند منجر به انزوا در آنها شود. حتی شرکت در جلسات مدرسه برای پدر خانه‌دار نوعی چالش به‌حساب می‌آید.

افسردگی

افسردگی

مطالعات نشان داده است که از نظر عاطفی برای مردان دشوارتر است که در خانه بمانند و فقط مسئولیت نگهداری از فرزندان را داشته باشند. مردانی که شغل خود را ترک می‌کنند تا در خانه بمانند، نسبت به زنان شاغلی که برای نگهداری از فرزندشان مجبور به ترک شغل هستند، بیشتر دچار افسردگی می‌شوند.

چالش ورود مجدد به بازار کار

بسیاری از پدرانی که ترجیح می‌دهند با فرزندان خود در خانه بمانند نگران ورود مجدد به بازار کار در آینده هستند. گذران زندگی با تنها یک منبع درآمد، می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد. به همین خاطر آنها تمایل دارند بعد از مدتی که بچه‌ها از آب و گل درمی‌آیند، به محل کارشان بازگردند.

بیشتر بخوانید:   رایج‌ترین اختلال‌های سلامت روان طبق گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت

مزایای خانه‌داری برای پدران

مزایای خانه داری برای پدران

با وجود اینکه چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما اتفاقات شگفت‌انگیز زیادی می‌تواند برای پدران و فرزندانی که روز خود را با هم سپری می‌کنند، رخ دهد.

برخی از مزایای خانه‌داری برای پدران:

  • حذف هزینه‌های مراقبت از کودک
  • تمرکز و تسلط روی نحوه‌ی تربیت فرزندان کنترل آموزش و تغذیه‌ی فرزندان
  • پیوند عمیق با آنها
  • تقویت رابطه‌ی عاطفی با همسر

از آنجایی که مادران معمولاً به عنوان مراقب فرزندان در خانواده شناخته شده‌اند، مشارکت حداکثری مردان در تربیت و نگهداری فرزندان می‌تواند به نفع رابطه‌ی عاطفی بین والدین باشد.

مشارکت مردان در تربیت فرزندان علاوه‌بر نتایج مثبتی که روی کل خانواده دارد، جامعه را هم تحت تاثیرات مثبت خود قرار می‌دهد.

در یک مطالعه که در سال 2015 روی 20 مادر شاغل آمریکایی صورت گرفت، مشخص شد زمانی که پدر خانه به‌عنوان مراقب اصلی فرزندان، در خانه می‌ماند و مادر، خانه را برای کار ترک می‌کند، کودکان روابط مثبتی با مادر و پدر دارند. با وجود اینکه حضور مادران در خانه نیز تاثیرات خوبی روی روابط بین فرزندان و والدین دارد، اما کیفیت روابط بین آنها در صورت خانه‌داری پدران می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. مادرانی که در این پژوهش شرکت کردند، درباره‌ی تجربه‌ی خانه‌داری همسران‌شان می‌گفتند که مشارکت آنها توانسته است درک متقابلی درمورد فشار کاری و همچنین تربیت فرزندان ایجاد کند.

بازتعریف هنجارهای اجتماعی

اگر کسی از یک مادر بپرسد که خانه‌دار است یا نه، چندان غیر معمول نیست، اما اگر از یک پدر چنین سوالی شود، اوضاع کمی فرق می‌کند. پدران خانه دار در خانواده از هنجارهای اجتماعی تعریفی دوباره دارند. آنها با بازتعریف انتظارات اجتماعی توانسته‌اند نقش یک پدر به‌عنوان مراقب اصلی فرزندان را در جامعه جا بیاندازند. موضوعی که تا پیش از این تنها در زمان‌های اضطراری به آنها مراجعه می‌کردند.

بیشتر بخوانید:   7 نکته برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی در تابستان

در حالی که تحقیقات زیادی در مورد پدران خانه‌دار انجام نشده است، اما آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید که پدران درگیر در تربیت و نگهداری از فرزندان، تأثیر مثبت و پایداری بر سلامت و رفاه فرزندان خود در آینده را دارند. قطعاً مزایای خانه‌داری برای پدران، حوزه‌ای است که در آن تحقیقات بیشتری نیاز است، اما روزبه‌روز مزایای آن از نظر علمی بیشتر تثبیت می‌شود.

اگر خانواده‌ی شما در حال گذار از یک بحران، چالش و یا حتی تغییر بزرگ است یا اینکه شرایط نگهداری از کودک‌تان نیازمند یک تحول است، ممکن است به فکرتان رسیده باشد که به عنوان یک پدر خانه‌دار در خانواده، وارد عمل شوید و به همراه شریک زندگی‌تان چالش‌های جدیدتان را مدیریت کنید. در حالی که این تصمیم می‌تواند از نظر مالی و عاطفی با چالش‌هایی همراه باشد، اما  فرصت‌های جدید و هیجان‌انگیزی هم برای ارتباط بین فرزندان و پدر خانواده ایجاد خواهد کرد. شما می‌توانید با سنجیدن جوانب مثبت و منفی، علاوه بر حل مشکلات معمول خانواده‌ها با فرزندان‌شان، امکان تصمیم‌گیری درست برای خانواده‌ی خود ایجاد کنید.