من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

همه آنچه در مورد خریدن عطر باید بدانیم

خریدن-عطر
نکاتی برای خریدن عطر خوب

همه‌ی ما افرادی را می‌شناسیم که تمام طول عمرشان از یک عطر استفاده می‌کنند و همیشه یک بو می‌دهند. همانطور که ما یک لباس را در همه‌ی فصل‌ها نمی‌پوشیم، برای انتخاب عطر هم باید به این نکته توجه کنیم که رایحه‌ی عطرها به فصل‌ها مرتبط‌اند. انتخاب یک عطر مناسب که بتواند شما را از سایر افراد متمایز کند و احساس خاص بودن به شما بدهد، کار آسانی نیست. برای این کار می‌بایست جدای از سلیقه شخصی خود، موارد دیگری را نیز در هنگام انتخاب عطر در نظر بگیرید.

یکی از مهم‌ترین آنها موقعیت فصلی است. فصل‌ها به این دلیل اهمیت دارند که دمای هوا مستقیما روی عطرها اثر می‌گذارد. مثلا هوای گرم بوی عطر را غلیظ‌تر و قوی‌تر می‌کند، درحالی که هوای سرد این‌گونه نیست. پس اگر می‌خواهید اطرافیان‌تان را با رایحه عطرتان تحت تاثیر قرار دهید، باید عطرهای جداگانه‌ای را مطابق با موقعیت‌های فصلی انتخاب کنید. این کار هم درک بالای شما از عطرها را به دیگران نشان می‌دهد و هم به دیگران می‌گوید که شما چقدر به جزئیات اهمیت می‌دهید. در ادامه این مقاله با یک راهنمای کلی و نکات مهم در خرید عطر و ادکلن در فصل‌های مختلف آشنا خواهیم شد.

انتخاب عطر مناسب هر فصل

پیش از هر چیز باید بدانید مهم‌ترین نکته در انتخاب عطر مناسب، دانستن سلیقه و علاقه خودتان است. بوی عطرها گرم، سرد، تند، ترش، شیرین، ملایم و تلخ است. قبل از هر انتخابی سعی کنید علاقه خود را به یک یا چند رایحه پیدا کنید. برای این کار تنها کافی است که بوی چند عطر که قبلا به آنها علاقه داشته‌اید پیدا کنید و یا اگر تا به حال به عطری علاقه نداشته‌اید چند عطر با رایحه‌های مختلف را بو کنید و علاقه‌مندی خود را پیدا کنید. در خرید عطر به دنبال آن رایحه‌ها باشید.

عطر-مناسب-هر-فصل

بسیاری از عطرها تنها برای فصل گرم و یا سرد مناسب هستند. اما ممکن است عطری برای تمامی فصل‌ها مناسب باشد که معمولا این عطرها دارای رایحه‌های ملایم هستند. عطرهای مناسب فصل گرم سال دارای رایحه خنک و ترش هستند تا روزهای گرم سال، با اسپری کردن‌شان حس خنکی بیشتری به ما بدهند. اما عطرهای مناسب فصل‌های سرد مانند پاییز و زمستان، معمولا دارای رایحه‌های گرم و تلخ هستند که باعث بیشتر شدن حس گرمی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:   چرا بعضی از افراد جوانتر از سنشان نشان می دهند؟

اگر به دنبال انتخاب عطر مناسب برای تمامی فصل‌ها هستید، سعی کنید عطرهایی با رایحه ملایم و شیرین را انتخاب کنید. مزیت انتخاب این عطرها، مقرون به‌صرفه بودن آنهاست. چون با تغییر فصل عطر نیازی به خرید عطر جدید ندارید. علاوه بر این انتخاب همیشگی یک عطر آنرا جزئی از استایل شما می‌کند. برای مثال تصور کنید شما همیشه در مهمانی‌ها و مجالس خاص از یک عطر و رایحه استفاده کرده باشید. پس از مدتی هر کجا، افراد آن بو و رایحه را استشمام کنند، شما را به خاطر خواهند آورد. به همین دلیل گفته می‌شود عطر جزئی از استایل افراد است، اگر به دقت انتخاب شود و در شرایط مناسب خود استفاده شود.

انتخاب عطر مناسب مردانه و زنانه

عطر-مردانه-و-زنانه

در انتخاب عطر باید به مردانه یا زنانه بودن عطرها نیز توجه داشت. عطرهای زنانه بیشتر دارای رایحه شیرین، گرم و رایحه‌ی گلها هستند. ولی عطرهای مردانه دارای رایحه خنک، تند، تلخ و رایحه پرتقالی یا لیمویی هستند. البته توجه داشته باشید این مسئله مطلق نیست شاید یک عطر با رایحه خنک و تلخ عطر زنانه باشد.

در انتخاب عطر مناسب، هرگز بیش از سه عطر را تست نکنید

تست-عطر

اگر دنبال انتخاب عطر مناسب خود هستید، هرگز بیش از دو یا سه عطر را تست نکنید. درست است که اولین قدم در خریدن یک عطر تست کردن بوی آن است ولی اگر دقت کرده باشید بعد از تست دو یا سه نمونه انتخاب برایتان سخت می‌شود. چون حس بویایی در این زمان به دلیل تحریکات پی‌درپی دچار یک ضعف موقت در تشخیص می‌شود. پس بهتر است نام دقیق عطر را بدانید و یا بعد از تست دو یا سه نمونه مدتی به بویایی خود استراحت دهید و دوباره شروع به تست کنید.

بیشتر بخوانید:   یافتن سعادت در زندگی

انتخاب عطر مناسب برای مجالس مختلف

عطر-برای-مجالس-مختلف

نکته دیگر در انتخاب عطر، تشخیص عطر مناسب برای موقعیت‌های خاص است. بنابراین در انتخاب آن باید به این موضوع توجه کنیم عطری را که به دنبال آن هستیم برای کجا و چه شرایطی می‌خواهیم. عطری که برای یک عروسی مناسب است ممکن است برای سرکار یا دانشگاه مناسب نباشد.

به‌طورکلی برای محیط‌های آموزشی و کار بهتر است از عطرهایی با رایحه‌های ملایم استفاده کنیم. همچنین برای مهمانی‌های رسمی عطرهای تلخ و گرم انتخاب مناسبی هستند. از طرفی برای دورهمی‌های دوستانه و مهمانی‌های معمول خانوادگی می‌توانید از عطرهای ملایم و خنک استفاده کنید. اما اگر مهمانی‌ها در فضای باز برگزار می‌شوند، از عطرهای گرم و تلخ استفاده کنید زیرا فضای باز رایحه آن را ملایم خواهد کرد.

در انتخاب عطر به تاریخ انقضای آن توجه داشته باشید

تاریخ-انقضای-عطر

توجه به تاریخ انقضای روی جعبه، به ما در انتخاب عطر مناسب کمک می‌کند. شاید برای شما جالب باشد که عطرها نیز دارای تاریخ انقضا هستند. به مرور زمان رنگ و بوی عطر تغییر می‌کند. این تغییر ترکیبات شیمیایی، ممکن است باعث تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک شود. عطرها دو تاریخ انقضا دارند. یکی از زمان تولید (معمولا به مدت 3 تا 5 سال) و دیگری از زمان اولین استفاده (معمولا  12 تا 24 ماه یا بیشتر). البته انقضای تاریخ مصرف عطر، به موارد دیگری مانند ترکیبات آن و نحوه نگهداری از عطر هم بستگی دارد.

انتخاب‌عطر بر اساس نوع پوستتان

عطرها در سطح پوست‌های چرب دارای ماندگاری بیشتری هستند. بنابراین در اسپری کردن عطر باید دقت بیشتر به‌کار رود. اگر پوست شما چرب است از استفاده زیاد عطر بر روی پوست خود خودداری کنید. اسپری عطر روی پوست خشک، ماندگاری کمتری دارد. اگر پوست شما خشک است به دنبال عطر و ادکلن‌هایی با رایحه‌ی ماندگار باشید.

عطر-روی-پوست

از زمان‌های گذشته، این باور همچنان پابرجاست که عطر و ادکلن را باید به پوست گردن و یا به مچ دست زد. واقعیت این است که زدن عطر بر روی محل نبض باعث پخش شدن بیشتر رایحه عطر می‌شود و خوشایندتر است، اما پزشکان توصیه می‌کنند به گردنتان عطر نزنید چرا که این کار، احتمال بیماری‌های پوستی را در این ناحیه افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   سفردرمانی چگونه به سلامت روان ما کمک می‌ کند؟

به بودجه خود در انتخاب‌عطر توجه داشته باشید

نکته بسیار مهم در انتخاب عطر این است که یک عطر گران به معنای مناسب بودن آن برای شما نیست! کاملا مشخص است که بودجه و هزینه‌ای که برای عطر می‌خواهید در نظر بگیرید، در انتخاب آن بسیار موثر است. توجه داشته باشید که شاید یک عطر با قیمت متوسط برای شما بهتر از یک عطر خیلی گران قیمت باشد.

پس از انتخاب عطر مناسب باید به چند نکته در نگهداری و استفاده از آن عطر توجه داشته باشید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد:

نگهداری از عطر

  • برای آنکه عطر سالم بماند، آن را در دمای خیلی پایین نگه ندارید. عطر باید جایی دور از نور خورشید و در مکانی تاریک نگهداری شود. البته رایحه عطر به مرور زمان تغییر می‌کند و کمتر می‌شود.
  • اگر می‌خواهید عطر شما ماندگاری مناسب داشته باشد، پس از حمام عطر را بر پوست خود اسپری کنید.
  • اگر پوست حساسی دارید، از اسپری کردن عطر روی پوست تا حد امکان خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث ایجاد واکنش پوستی و آلرژی در شما شود.
  • هرگز از عطرها در هنگامی که عرق کرده‌اید استفاده نکنید. این کار علاوه بر آن که باعث خوشبویی شما نمی‌شود، بلکه باعث بوی بد شدیدتر می‌شود.

فراموش نکنید که انتخاب عطر یک فرایند زمان‌بر است نه یک کار فوری! اکثر افراد تصور می‌‌کنند که تمام رایحه‌ها خوب هستند و روی تنشان می‌‌نشینند. در حالی که عطر شما امضای شماست پس باید در انتخاب آن دقت کنید.