من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

دغدغه های معمول والدین و دبستانی ها

دغدغه های معمول والدین و دبستانی ها
زمانی که فرزندی به دنیا می‌آید، علاوه بر شادی همراه خود دغدغه‌های فراوانی به همراه دارد.

زمانی که فرزندی به دنیا می‌آید، علاوه بر شادی همراه خود دغدغه‌های فراوانی به همراه دارد. از تامین پوشک و شیرخشک گرفته تا حفظ سلامتی، همگی از اولین مسائلی‌ست که می‌تواند ذهن پدر و مادر را مشغول به خود کند. با رشد فرزندان ما مشکلات آنها هم بزرگ‌تر می‌شود. یکی از مهم‌ترین موضوعات فرزندپروری، دغدغه‌های والدین و دبستانی‌هاست. اگر فرزند شما به سن مدرسه رفتن رسیده است، حتما با چالش‌های زیادی برخورد داشته‌اید. در این مقاله تلاش کرده‌ایم شما را با چالش‌های یک والدین دبستانی آشنا کنیم و راهکارهایی ارائه دهیم که یا بتوانید با آنها مقابله کنید و یا اینکه از ابتدا جلوی این مشکلات را بگیرید.

اساسی‌ترین دغدغه‌های والدین و دبستانی‌ها

انتخاب مدرسه

مدرسه خانه‌ی دوم بچه‌هاست. به همین خاطر والدین برای انتخاب مناسب‌ترین مدرسه ملاک‌های زیادی دارند. یک محیط آموزش تاثیر مستقیمی بر بهداشت روانی دانش‌آموز دارد. توجه داشته باشید که مناسب‌ترین مدرسه برای فرزند شما به معنای بهترین مدرسه نیست. موضوعات مختلفی روی این انتخاب تاثیر می‌گذارند. سطح درآمد، محل زندگی شما، ساعت کاری‌تان و ده‌ها دلیل دیگر می‌توانند در انتخاب مدرسه دخیل باشند.

قبل از ثبت نام حتما نظرات والدین دانش‌آموزان آن مدرسه را بشنوید. برای اینکه متوجه شوید که ملاک‌های آموزشی شما در این مدرسه اجرا می‌شود، از کادر و معلم‌ها سوال نکنید. این موضوع را از پدر و مادرهای دانش‌آموزان در حال تحصیل پرس‌و‌جو کنید. حتما درباره‌ی معلم‌ها تحقیق کنید. نظرات مادرها و دانش‌آموزها درباره‌ی معلم‌ها و به خصوص مدیر مدرسه را بپرسید.

خرید لوازم تحریر

خرید لواز م تحریر

وسایل مورد نیاز یک دانش‌آموز دبستانی چندان گران‌قیمت نیست. اگر پیش از خرید لوازم تحریر با معلم او صحبت کنید، می‌توانید از خرید وسایلی که درآینده بی‌استفاده می‌ماند جلوگیری کنید. به علاوه فرزند شما در این سن باید با مبانی خرید کردن آشنا شود. او باید یاد بگیرد که خریدهای ضروری در اولویت هستند، خصوصا زمانی که بودجه‌ی ما محدود است. سعی کنید نوشت‌افزاری بخرید که کیفیت خوب و ماندگای زیادی داشته باشد. خیلی از دبستانی‌ها انتظار مراقبت از وسایل‌شان نداشته باشید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم لوازم گران‌قیمت خریداری نکنید.

بیشتر بخوانید:   علت‌های عزت نفس پایین کدامند؟

رفت‌و‌آمد

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و دبستانی‌ها چگونگی رفت‌و‌آمد آنهاست. مدارسی که فاصله‌ی زیادی تا منزل شما دارند می‌توانند هزینه‌ی زیادی روی دست‌تان بگذارند. هزینه‌ی رفت‌و‌آمد با سرویس مدرسه یا تاکسی می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. اگر درآمد کمی داشته باشید باید علاوه بر پرداخت شهریه به فکر هزینه‌ی سرویس هم باشید. پس قبل از ثبت نام نهایی، میزان هزینه‌ی رفت‌وبرگشت ماهانه‌ی فرزندان‌تان را حساب کنید. علاوه بر این مسافت و زمانی که طی می‌شود اهمیت زیادی دارد. اگر فرزند شما هر روز مسیری طولانی برای مدرسه طی کند و مدت زیادی در مسیر باشد، فرصت درس خواندن، تمرین و حتی استراحت کمی خواهد داشت. اگر به بهترین مدرسه‌ها هم برود، درصورتی که فرصت تمرین نداشته باشد، چیز زیادی یاد نخواهد گرفت.

تکالیف مدرسه

تکالیف مدرسه

با آغاز سال تحصیلی کم‌کم تکالیف فرزندان شروع می‌شود. پیش از اینکه به بی‌نظمی عادت کنند حتما برای‌شان زمان‌بندی کنید. از همان ابتدای سال تحصیلی با هر برنامه‌ای که پیش بروید دانش‌آموزان تا پایان سال هم به همان برنامه عادت می‌کنند. سعی کنید خیلی آنها را به خودتان وابسته نکنید. تا جایی که می‌شود در انجام تکلیف‌ها دخالت نکنید. همین که حواس‌تان باشد کارهای‌شان را به درستی انجام می‌دهند کافی‌ست. شبیه والدین هلیکوپتری نباشید که همیشه و هر زمان مراقب فرزندان‌شان هستند که اشتباه و خطا نکنند. اجازه دهید خودش کارهایش را انجام دهد و از طریق اشتباه کردن، یاد بگیرد. قدرت تجربه کردن را از او نگیرید.

برای انجام تکالیف‌شان محدودیت زمانی بگذارید. در انتخاب زمان مناسب خیلی دقت کنید. اگر تکالیف‌شان زیاد است حتما هر چند دقیقه یک بار زنگ تفریح بدهید. محیط مناسبی برای این کار در نظر بگیرید. عواملی که حواس فرزندتان را پرت می‌کند را کنترل کنید. اگر فرزند کوچکی در خانه دارید، در این بازه‌ی زمانی او را سرگرم کنید. تلویزیون را خاموش کنید و اگر مشغول وبگردی در فضای مجازی هستید صدای موبایل‌تان را کم کنید.

بیشتر بخوانید:   بررسی موشکافانه تقابل پذیرش اجتماعی و طرد شدگی

ساعت خواب و استراحت

یک کودک دبستانی برای داشتن یک خواب با کیفیت به حداقل 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارد. البته این میزان چندان ثابت نیست. حتی در بین بزرگسالان هم نمی‌توان ساعت دقیقی از میزان نیاز به خواب ارائه کرد. اما در اغلب افراد نیاز به خواب زمان مشخصی دارد. شاید ساعت خواب والدین و دبستانی‌ها یکی نباشد، اما بهتر است سعی کنید که این زمان را به هم نزدیک کنید. اگر نمی‌توانید هم‌زمان با آنها بخوابید لازم است که شرایط خوبی برای خواب راحت‌شان فراهم کنید.

اگر باقی اعضای خانواده دیر شام می‌خورند، حتما غذای او را تا یک ساعت قبل ازخوابش بدهید. سعی کنید محیط خانه را ساکت نگاه دارید تا مزاحم خواب او نشوید. یکی از دلایلی که فرزندان شما تبدیل به کودکان پر‌استرس می‌شوند، عدم خواب کافی‌ست.

تغذیه

تغذیه

تغذیه و خورد وخوراک آنها را جدی بگیرید. لازم نیست حجم زیادی از مواد غذایی را روانه‌ی معده‌ی فرزند خود کنید. او را به پرخوری عادت ندهید. غذاهای مفید، سالم و بهداشتی را انتخاب کنید. از اهمیت تغذیه غافل نشوید. اگر در غذا خوردن او مشکل دارید شاید لازم باشد نگاهی به رفتارهای خودتان بیاندازید. کودکانی که آشپزخانه را با رستوران اشتباه می‌گیرند، به عنوان بچه‌های بدغذا شناخته می‌شوند. همه‌ی ما چند مورد از مواد غذایی را دوست نداریم، اما اگر کودک شما برای خوردن هر غذایی بهانه می‌آورد، به حرف‌هایش گوش ندهید. غذای دیگری درست نکنید. سعی کنید بهانه‌هایش را ندادیده بگیرید. اما همان‌طور که گفتیم برای رد چند غذا او را سرزنش نکنید.

تغذیه‌ی داخل مدرسه یکی دیگر از دغدغه‌های والدین و دبستانی‌هاست. آنها را به خوردن مواد غذایی سالم عادت دهید. اگر پول تو جیبی هم می‌گیرند، روی خوراکی‌هایی که می‌خرند نظارت کنید. هرچه شما داخل منزل تاکید بیشتری روی تغذیه‌ی سالم داشته باشید، می‌توانید امیدوار باشید که فرزندتان هم در آینده رژیم‌های غذایی سالمی را دنبال خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:   استرس بچه ها در مدرسه و ده روش برای کاهش آن

وقتی فرزند شما پا به مدرسه می‌گذارد، وارد دوره‌ی جدیدی از زندگی‌اش می‌شود. علاوه بر او شما هم به عنوان پدر و مادر و خانواده‌ی او با تجربیات جدیدی روبرو می‌شوید. اگر پیش از ورود فرزندتان به مدرسه درباره‌ی مهارت‌های لازم والدین و دبستانی‌ها بیشتر بدانید، چالش‌های کمتری خواهید داشت. شنیدن توصیه‌های پدر و مادرهای دیگر، خالی از لطف نیست. به علاوه با راهنمایی‌های معلم‌ها و استفاده از تجربیات دیگران می‌توانید با خیالت راحت این دغدغه‌ها را کاهش دهید.