من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

برای قدردانی از خود تلاشی کرده‌اید؟

آیا شما هم اینطور هستید که بیشتر وقت‌ها به‌خاطر کارهایی که انجام نداده‌اید، کارهایی که به خوبی تمام‌شان نکرده‌اید یا چیزهایی که تغییر نداده‌اید به خودتان سخت می‌گیرید؟ اغلب ما فقط روی کارهایی که با اشتباهات‌مان خراب‌شان کردیم تمرکز می‌کنیم به جای اینکه تمرکزمان را بگذاریم روی کارهایی که آ‌ن‌ها را به خوبی انجام داده‌ایم. درواقع ذهن ما را تعداد شکست‌های‌مان بیشتر از پیروزی‌های‌مان پر کرده است. ما در این مقاله از همراهتم درمورد چگونگی توسعه‌ی قدردانی از خود بیشتر می‌آموزیم.

قدردانی از خود چیست؟

قدردانی عبارت است از خوشحالی یک فرد برای داشته‌هایش و دیدن و تصدیق کردن تمام خوبی‌هایی که در زندگی تجربه کرده و آن‌ها را به دست آورده است. مطالعات نشان داده‌اند که قدردانی تا حد زیادی احساسات منفی مانند افسردگی ، مقایسه‌های منفی اجتماعی، پشیمانی، رنجش و حسادت را به حداقل می‌رساند. در واقع براساس تحقیقات حسادت و قدردانی همزمان، غیرممکن است..

تمرین قدردانی از خود تأثیرات مثبت بسیار بیشتری دارد

دانستن قدر خود، شناخت و ارزش‎گذاری بر ویژگی‌های فردی، توانایی‌ها، استعدادها و دستاوردهای کوچک و بزرگ‌مان است. این موضوع باعث می‌شود که ما ارزش‌ها و افتخارات کوچک و بزرگ خود را دیده و به آن‌ها افتخار کنیم. به طور خلاصه، قدردانی از خود، سپاسگزاری از خودمان و لذت بردن از خوبی‌های‌مان است بدون اینکه احساس تکبر یا اعتماد به نفس کاذب داشته باشیم.

توسعهی مهارت قدردانی از خود

خودآگاهی

این مهارت شامل خودآگاهی و هم شامل شفقت با خود می‌شود. برای کسب خودآگاهی لازم است که احساسات، رفتارها و انگیزه‌هایی که ممکن است در پشت آن‌ها نهفته باشد را بررسی کنیم. شما می‌توانید طی جلسات مشاوره با یک درمانگر و یا از طریق مطالعه و نوشتن به خودآگاهی دست پیدا کنید. نوشتن، فضای خاصی برای کشف افکار، احساسات و تجربیات برای شما فراهم می‌کند. خوشبختانه نوشتن افکار و تجربیات‌مان به شفاف‌سازی آن‌ها در ذهن ما کمک کرده و حتی می‌تواند در شناسایی الگوهای منفی و مثبت رفتاری‌مان هم موثر باشد.

بیشتر بخوانید:   چرا بعضی وقت‌ها بی هیچ دلیلی احساس غم یا ناراحتی داریم؟

شفقت با خود

شفقت به خود دومین رکن قدردانی از خود است. در اغلب اوقات، ما بیشتر به دوستان و خانواده‌مان دلداری می‌دهیم، از آن‌ها حمایت می‌کنیم و با ایشان همدردی می‌کنیم تا اینکه برای خودمان که در حال مبارزه هستیم دل بسوزانیم. شفقت به خود همان رفتار مهربان با خودمان است. همه‌ی ما روزهای سختی داشته‌ایم. در این زمان‌های سخت هم بیشتر به درک و مهربانی از سمت خودمان نیاز داریم. شفقت به خود همچنین شامل شناخت فردی، بدون قضاوت، ایرادگیری و گیر دادن به شکست‌های‌ ما می‌شود. هدف نهایی از شفقت به خود ایجاد یک رابطه‌ی محبت آمیز، حمایت کننده و همدلانه با خود است.

چه کار باید کرد؟

وقتی متوجه شدید که حتی در فصل تعطیلات به خودتان سختی می‌دهید، صبر کنید، مکث کنید و مهارت قدرشناسی از خود را تمرین کنید. در ادامه پنج پیشنهاد در جهت شروع قدردانی از خود برای‌تان آورده‌ایم:

پیروزی‌های بزرگ و کوچک خود را جشن بگیرید

قدر خود را شناختن شامل احساس شایستگی برای جشن گرفتن دستاوردهای‌مان است. اهمیت قدر خود را شناختن در این است که ویژگی‌های مثبت خود را درونی کنیم و از تجربیات خوب خود لذت ببریم. شایستگی‌های خود را بشناسید.

یک دفتر خاطرات برای احساسات خود داشته باشید

خاطره‌نویسی به رشد مهارت‌های شما کمک می‌کند. این کار یکی از مؤلفه‌های حیاتی تحسین کردن خود است. نوشتن، هوش هیجانی ما را پرورش می‌دهد و در نتیجه درجه‌ی خودآگاهی و درک عاطفی ما از مسائل پیش رو را عمیق‌تر می‌کند.

غر زدن را کنار بگذارید

برای قدردانی از خود در طول روز از خودتان تعریف کنید. به عنوان مثال، اگر یک پروژه کاری چالش برانگیزی را به پایان رساندید حتما خودتان را به دلیل این کار  تشویق کنید. به جای اینکه اشتباهاتی که در طول روز مرتکب شده‌اید را به خاطر بیاورید، سعی کنید کارهای خوب‌تان را ببینید و برای آن‌ها خودتان را تحسین کنید.

بیشتر بخوانید:   آیا می دانید قانون جذب چیست؟

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

با اختصاص زمان و انرژی برای انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌بریم و کیفیت زندگی خود را بهتر می‌کنیم، این پیام قدرتمند را برای خود می‌فرستیم که مستحق عشق، مراقبت و توجه هستیم. یک برنامه‌ی ساده‌ی مراقبت از خود ایجاد کنید که شامل انجام کارهایی شود که دوست دارید. مانند: رقصیدن، گوش دادن به موسیقی، مطالعه و ورزش روزانه. مطمئن شوید که برنامه‌ی روزانه‌ی شما شامل ورزش و خواب کافی می‌شود.

برای خودتان خطوط قرمز تعیین کنید

شفقت به خود را تمرین کنید. به خودتان اجازه دهید در مواقع لزوم «نه» بگویید. برای محافظت از رفاه عاطفی خود حد و مرزی را تعیین کنید.

کلام آخر

با مهربانی و درک خود، شفقت به خود را تمرین کنید و اجازه دهید قدردانی از خود به یک عادت در شما تبدیل شود. فراموش نکنید که دیدن جنبه‌های مثبت‌تان و تلاش‌های کوچک و بزرگ‌تان می‌تواند شما را رشد داده و برای ادامه‌ی مسیر تشویق کند. اگر هیچ‌یک از این راه‌ها برای شما موثر نیست، شاید لازم باشد برای درمان خودبیزاری اقدام کنید.