من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

11 تمرین ذهنی برای کمک به تقویت حافظه

11 تمرین ذهنی برای کمک به تقویت حافظه
تمرین‌های ذهنی برای تقویت حافظه، تمرکز یا عملکرد روزانه، اولویت اصلی بسیاری از افراد مسن است.

تمرین‌های ذهنی برای تقویت حافظه، تمرکز یا عملکرد روزانه، اولویت اصلی بسیاری از افراد مسن است. اما افراد در هر سنی می‌توانند با چند تمرین ساده برای بهبود عملکرد حافظه‌ی خود تلاش کنند.

مغز در هر کاری که ما انجام می‌دهیم نقش دارد و مانند هر قسمت دیگری از بدن، نیاز به مراقبت دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که فارغ از سن و سال راه‌های زیادی وجود دارد تا بتوانید هوشیاری ذهنی خود را تقویت کنید و به سلامت مغز خود کمک کنید. انجام برخی تمرین‌های ذهنی برای کمک به تقویت حافظه و تمرکز می‌تواند انجام کارهای روزانه را برای‌تان سریع‌تر و آسان‌تر کند و با افزایش سن، ذهن شما را هوشیارتر نگاه دارد.

  1. پازل حل کنید

چه بخواهید یک تصویر 1000 قطعه‌ای از برج ایفل را کنار هم قرار دهید یا 100 قطعه را برای ساختن یک میکی ماوس به هم متصل کنید، در هر صورت این کار می‌تواند یک تمرین عالی برای تقویت حافظه‌ ی شما باشد. تحقیقات نشان داده است که چیدن پازل، در ذهن شما توانایی‌های شناختی متعددی را به خدمت می‌گیرد و یک عامل بازدارنده از ابتلا به پیری شناختی به حساب می‌آید. به عبارت دیگر هنگام کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل، لازم است که به قطعات مختلف نگاه کنید و تشخیص دهید که قطعه‌ی کوچک در دست‌تان باید کجای یک کل منسجم قرار گیرد. این کار می‌تواند راهی عالی برای به چالش کشیدن و تمرین ذهنی شما باشد.

  1. ورق بازی کنید

آخرین باری که ورق بازی کردید کی بود؟ محققانی که در سال 2015 مطالعه‌ای را در مورد فعالیت‌های تحریک‌کننده‌ی ذهنی بزرگسالان انجام دادند، می‌گویند که بازی سریع ورق می‌تواند منجر به پرورش بیشتر چند ناحیه از مغز شود. همین مطالعه نشان داد که بازی با ورق می‌تواند حافظه و مهارت‌های تفکر فرد را بهبود بخشد.

  1. دایره‌ی لغات خود را گسترش دهید

دایره‌ی لغات خود را گسترش دهید

یک دایره لغات غنی راهی متفاوت برای تقویت حافظه محسوب می‌شود. تحقیقات نشان داده است بسیاری از مناطق مغز در انجام وظایف واژگانی، برای پردازش شنیداری و دیداری هم مهم هستند. درواقع یادگیری کلمات تازه می‌تواند تمرین بسیار خوبی باشد تا شما بتوانید حافظه‌ی خود را به چالش بکشید و آن را تقویت کنید.

  1. برقصید

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا می‌گوید یادگیری رقص می‌تواند سرعت پردازش و حافظه‌ی مغز شما را افزایش دهد. به عبارت دیگر هر حرکتی که در موقع رقصیدن انجام دهید، مغزتان از شما تشکر خواهد کرد.

  1. از تمام حواس خود استفاده کنید

یک گزارش تحقیقاتی در سال 2015 نشان داد که استفاده از تمام حواس می‌تواند به تقویت مغز شما کمک کند. برای چنین تمرینی، سعی کنید فعالیت‌هایی را انجام دهید که به طور همزمان هر پنج حواس شما را درگیر می‌کنند. آشپزی کردن از جمله کارهایی‌ست که می‌تواند حواس پنجگانه‌ی شما را درگیر کند. این کار روی بو کردن، لمس کردن، چشیدن، دیدن و شنیدن تمرکز دارد. 

  1. یک مهارت جدید بیاموزید

یک مهارت جدید بیاموزید

یادگیری یک مهارت جدید نه تنها سرگرم کننده و جالب است، بلکه می‌تواند به تقویت حافظه‌ی شما هم کمک کند. تحقیقات انجام شده در سال 2014 نیز نشان داده است که یادگیری یک مهارت جدید می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه حتی در افراد مسن هم کمک کند.

بیشتر بخوانید:   تعادل میان زندگی و کار در دنیای امروز

آیا تا به حال چیزی وجود داشته است که همیشه بخواهید یادش بگیرید؟ فرقی نمی‌کند چه چیزی باشد یا اینکه شما چند سالتان است. از همین امروز شروع کنید تا با چالش‌هایی که برای ذهن خود ایجاد می‌کنید، ذهن‌تان را هوشیار نگه دارید.

  1. یک مهارت جدید را به شخص دیگری آموزش دهید

یکی از بهترین راه‌ها برای گسترش یادگیری، آموزش یک مهارت به فرد دیگر است. پس از یادگیری یک مهارت جدید، باید آن را تمرین کنید. آموزش آن به شخص دیگری مستلزم توضیح مفهوم و تصحیح هر اشتباهی‌ست که خودتان مرتکب شدید. به عنوان مثال: نحوه‌ی تعمیر یک دستگاه را یاد بگیرید و سعی کنید آن را به یک دوست هم آموزش دهید. هنگام آموزش، تمام چیزهایی که به ذهن‌تان سپرده‌اید را به خاطر می‌آورید. با این کار علاوه بر هوشیاری ذهنی به تقویت حافظه‌ی خود هم کمک می‌کنید. 

  1. مسیر جدیدی را انتخاب کنید

هر هفته مسیر متفاوتی را برای رسیدن به محل کار انتخاب کنید یا شیوه‌ی حمل و نقل متفاوتی را امتحان کنید، مانند دوچرخه‌سواری یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای رانندگی. مغز شما از این تغییر ساده سود خواهد برد. اگر همیشه با دست راست مسواک می‌زنید، سعی کنید مدتی با دست چپ این کار را بکنید. تجربیات جدید را امتحان کنید. به سبک دیگری آشپزی کنید. کارهایی کنید که عادت‌های شما را به چالش می‌کشد. اجازه ندهید ذهن‌تان تسلیم عادت‌ها شود و از چالش‌های جدید بترسد.

  1. یک زبان جدید یاد بگیرید

یک زبان جدید یاد بگیرید

یک بررسی در سال 2012 از یک منبع معتبر تحقیقاتی، فواید شناختی فراوان توانایی صحبت کردن به بیش از یک زبان را به طور قاطع ثابت کرده است.

بیشتر بخوانید:   چگونه به فردی بهتر تبدیل شویم

بر اساس مطالعات متعدد، دوزبانگی می‌تواند به تقویت حافظه، بهبود مهارت‌های شناختی ودستیابی به سطوح بالاتر خلاقیت کمک کند. مسلط بودن به بیش از یک زبان به شما کمک می‌کند راحت‌تر بین کارهای خود تعادل ایجاد کنید. به علاوه موجب جلوگیری از زوال عقل در پیری خواهد شد. خوشبختانه هرگز برای یادگیری یک زبان جدید دیر نیست. به گفته‌ی محققان، شما می‌توانید در هر سنی با آموزش یک زبان جدید، حافظه خود را تقویت کرده و سایر عملکردهای ذهنی خود را بهبود بخشید.

  1. غذاهای سالم بخورید

مراقب غذا خوردن‌تان باشید. غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان بهترین مواد موجود در طبیعتند که نگران حافظه و ذهن شما هستند. ماهی، قهوه، اسفناج، بلوبری، گوجه فرنگی، چای سبز و شکلات تلخ، بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه هستند. سعی کنید مصرف قند، شکر و شیرینی را هم به حداقل برسانید. 

  1. روی جزئیات تمرکز کنید

دفعه‌ی بعد که با کسی ارتباط برقرار می‌کنید، به چهار نکته در مورد او توجه کنید. مثلا: به رنگ پیراهن یا شلوار او توجه کنید. عینک زده است؟ آیا ساعت مچی دارد؟ رنگ موهایش چه رنگی‌ست؟

وقتی تلاش کنید از هر موقعیت چهار نکته بردارید، می‌توانید آنها را به ذهن خودتان بسپارید و درست روز بعد تلاش کنید به خاطر بیاورید. این کار نوعی یادداشت‌برداری ذهنی‌ست که برای تمرکز و سلامت مغز مفید است.

صرف نظر از اینکه در چه سنی هستید، تمرکز بر سلامت مغز یکی از بهترین کارهایی‌ست که می‌توانید برای بهبود تمرکز، تقویت حافظه و تیزهوشی خود انجام دهید. با گنجاندن تمرینات ذهنی در زندگی روزمره‌ی خود، می‌توانید مغز خود را به چالش بکشید، مهارت‌های شناختی خود را تقویت کنید، تقویت حافظه‌ی خود را تامین کنید و احتمالاً در این راه چیزهای جدید و ارزشمندی را هم یاد بگیرید.