من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

قدرت ذهن انسان باعث تغییر واقعیت ها می شود

قدرت ذهن انسان
قدرت ذهن انسان باعث تغییر واقعیت ها

اگر در اینترنت عبارت قدرت ذهن را جستجو کنید، چیزهای عجیبی خواهید دید: برنامه‌ای که به شما وعده می‌دهد چگونه با تمرکز روی ذهن‌تان موفقیت را به دست آورید، بسیاری از مکمل‌های غذایی که قدرت ذهنی شما را بالا می‌برند و ویدیویی که ادعا می کند راهب معبد شائولین در حال شکستن اجسام سنگین با سرش است. اما فراتر از همه‌ی این هیاهوها، ذهن ما واقعا می‌تواند کارهای قابل توجهی انجام دهد، از جمله تاثیر مستقیم روی سلامت و سبک زندگی ما.

ذهن ما یک ناظر منفعل نیست، بلکه واقعیت را همان طور که هست درک می کند. آلیا کرام (Alia Cram)، استادیار روانشناسی و مدیر آزمایشگاه ذهن و بدن دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «ذهن ما واقعیت را تغییر می‌دهد.» کرام و سایر محققانی که در پژوهش قدرت ذهن انسان شرکت کرده‌اند، سعی داشتند، پلی ارتباطی بین پزشکی، روانشناسی، آموزش وتجارت ایجاد کنند. آنها تلاش کردند توضیح بدهند که چه کارهایی از دست ذهن ما برمی‌آید و علاوه بر آن چطور آن را انجام می‌دهد. در ادامه‌‌ی این مقاله بخشی از چگونگی عملکرد قدرت ذهن انسان را مطالعه خواهید کرد.

دارونماها و قدرت ذهن انسان

چند سالی‌ست که پزشکان شروع به بررسی تاثیر دارونماها، به عنوان یک مسیر واقعی برای بهبود سلامتی کرده‌اند. اثرات دارونما و ذهنیت‌های اساسی و زمینه‌های اجتماعی درباره‌ی این داروها، تأثیرات واقعی بر سلامتی دارند، از کاهش اضطراب و فشار خون گرفته تا کاهش درد و تقویت سیستم ایمنی.

کرام و همکارانش در پژوهش‌های خود نشان داده‌اند که این اثرات فراتر از دارو است. افرادی که معتقدند انجام کار فیزیکی در یک شغل به عنوان ورزش به حساب می‌آید، نشان داده‌اند عمر طولانی‌تری دارند. آنها وقتی به تعدادی از مردم گفتند که با نوشیدن میلک‌شیک و کافئین موجود در آن فشارشان بالا می‌رود متوجه شدند که فشار خون آنها واقعا بالا رفت.

بیشتر بخوانید:   اصول ذهنی افراد موفق درمورد موفقیت را بشناسید تا به آن برسید

کرام در خصوص باورهای ما می‌گوید: «ضروری‌ست که بدانیم ذهنیت‌ ما در حاشیه نیست، بلکه در سلامت و رفتارمان نقش اساسی دارند. اگر واقعاً می‌خواهیم با بیماری‌ها و بحران‌های زمانه‌ی خود مقابله کنیم، باید به طور مؤثرتری قدرت ذهنیت را بشناسیم و از آن استفاده کنیم.»

تسکین درد و قدرت ذهن انسان

قدرت ذهن انسان

یکی از مهم‌ترین مسائل بهداشتی امروزه، درد مزمن است. بث دارنال (Beth Darnall) ، پروفسور بالینی بیهوشی درباره‌ی درد می‌گوید: «اگرچه تخمین‌ها بسیار متفاوت است، اما حدود 10 تا 30 درصد از همه‌ی بزرگسالان با نوعی درد مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند که باعث می‌شود دردشان شایع‌تر و پرهزینه‌تر از همه‌ی بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان باشد.»

دارنال در این‌باره می‌گوید: «درد به شدت به روانشناسی و طرز فکر هر فرد پاسخ می‌دهد.» کسانی که انتظار درد بدتری دارند، درباره‌ی آن نشخوار فکری می‌کنند، بنابراین احساس درماندگی بیشتری می‌کنند، درست در همین موقع آنها در حال فاجعه‌سازی ذهنی هستند؛ درست به همین خاطر درد شدیدتری را احساس می‌کنند. آنها پس از جراحی مدت بیشتری در بیمارستان می‌مانند و اغلب‌شان به مسکن‌های بیشتری نیاز دارند. از سوی دیگر، کسانی که به طرز فکر مثبت روی می‌آورند، درد کمتری را احساس می کنند، زمان کمتری را در بیمارستان می‌گذرانند و به داروهای مسکن کمتری نیاز دارند.»

در دهه‌ی گذشته، پروفسور دارنال و تیمش روی قدرت ذهن انسان کار کرده‌اند تا به مردم کمک کنند، به مغزشان آموزش دهند که چطور درد را مهار کنند. این آموزش به آنها کمک می‌کرد که  از درد کمتر رنج ببرند. به علاوه بعد از جراحی هم با سرعت بیشتری بهبودی بیابند.

بیشتر بخوانید:   اختلال دیسلکسیا: شناخت و درمان

دارنال درباره‌ی کاهش داروهای ضد درد می‌گوید: «بسیاری از بیماران خودشان مایلند مصرف مسکن‌های خود را کاهش دهند، اما آنها می‌ترسند که در این صورت، دردشان بدتر شود.» با این حال او و همکارانش به خوبی نشان دادند که با برنامه‌ریزی دقیق و حمایت روانی، بسیاری از بیماران می‌توانند بدون اینکه درد بیشتری را احساس کنند، به میزان قابل توجهی دوز مصرفی مسکن خود را کاهش دهند.

باهوشتر شدن و قدرت ذهن انسان

باید بدانید که طرز فکر بیش از سلامتی مهم است. اینکه مردم چگونه در مورد خودشان فکر می‌کنند، تاثیر مستقیمی روی زندگی آنها دارد. وقتی یک دانش‌آموز یا دانشجو دید مثبتی به هوش و عملکرد خود داشته باشد، قدرت ذهن او می‌تواند برایش تولید موفقیت کند.

کارول دوک (Carol Duke)، پروفسور لوئیس (Professor Lewis)و ویرجینیا ایتون (Virginia Eaton)، پروفسورهای روانشناسی می‌گویند: «وقتی افراد ذهنیتی ثابت درباره‌ی توانمندی‌های‌شان داشته باشند، عملکرد کمتر و غیرموثری در زندگی خود دارند، اما زمانی که ذهنیت آنها درباره‌ی استعداد، هوش و توانایی‌های‌شان پویا باشد، می‌دانند که این ویژگی‌ها از طریق تلاش، پشتکار، به کارگیری راهکارهای مناسب و نظرات بسیار خوب دیگران، قابل توسعه است.»

جالب است بدانید که این ایده بیشتر در مورد آموزش به کار گرفته شده است. دوک و همکارانش نشان داده‌اند، کودکانی که ذهنیت رشد دارند در ریاضیات و سایر دروس بهتر عمل می‌کنند.

مغز انسان می‌تواند خودش، خودش را تقویت کند

تقویت مغز

سروتونین (Serotonin) یک ماده شیمیایی ضروری برای مغز و قدرت ذهنی‌ست. به همین دلیل است که داروهای تجویزی و مکمل‌های فراوانی وجود دارد که سروتونین را در مغز شما  تولید ‌کنند. اما مهم‌تر از همه اینکه خود مغز می‌تواند نیاز خود به سروتونین را برطرف کند.

بیشتر بخوانید:    جدیدترین و کاربردی‌ترین کتاب‌های مدیریت و رهبری

اگر به هر دلیلی میزان سروتونین شما کم است، شما در تمام کارهای خود با مشکل مواجهید. قدرت تفکر شما مختل می‌شود و در نهایت فعالیت‌های شما با مشکل مواجه می‌شود. با این حال مغز شما می‌تواند با سه روش سروتونین مورد نیازش را تولید کند.

  • نور خورشید وقتی به پوست شما جذب می‌شود، در بدن شما ویتامین D تولید می‌کند و در نهایت به تولید سروتونین در مغز شما کمک خواهد کرد.
  •  یک تحقیق انجام شده روی زنان نشان داده است که آن دسته از زنانی که دو بار در هفته ماساژ دریافت می‌کنند تا 30% تولید سروتونین در مغزشان افزایش یافته است.
  •  شناخته شده ترین روشی که به تولید سروتونین مغز شما کمک می‌کند، ورزش کردن است. البته تولید سروتونین تنها یکی از مزیت‌های ورزش پیوسته است.

سروتونین یک نیاز ضروری برای عملکرد صحیح مغز شماست. پس هرگاه احساس کردید که کارهایتان به خوبی انجام نمی‌شود و یا نمی‌توانید خوب تصمیم بگیرید، بدانید که سروتونین در بدن شما کاهش یافته و باید به یکی از روش‌های گفته شده آن را افزایش دهید. نکته‌های زیادی برای کنترل ذهن و افکار شما وجود دارد. شما می‌توانید با نگرش مثبت قدرت‌های ذهن خود را افزایش دهید و برای رشد استعدادهای خود از آن کمک بگیرید.