من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۵ دلیل افسردگی در مردان، نشانه‌ها و درمان افسردگی

افسردگی در مردان
نشانه ها و دلالیل افسردگی در مردان

افسردگی در مردان چه تفاوتی با زنان دارد؟ دلیل افسردگی مردان چیست و چه نشانه‌هایی در فرد افسرده دیده می‌شود؟ «همراهتم» در این نوشته به دلایل افسردگی مردان پرداخته و علائم افسردگی و درمان آن را بررسی می‌کند.

افسردگی چیست؟

همه ممکن است گاهی احساس غم و اندوه را تجربه کنند یا مشکلات خواب داشته باشند. اما پس از چند روز این مشکلات از بین می‌رود. افسردگی نوعی اختلال در خلق‌وخو به‌شمار می‌رود که نشانه‌های مختلفی در فرد ایجاد می‌کند. این اختلال بر توانایی احساس، اندیشه و انجام کارهای روزانه تاثیر می‌گذارد. فرد افسرده دست‌کم به‌مدت ۲ هفته علائم افسردگی را دارد.

افسردگی در مردان و زنان

افسردگی به جنسیت خاصی محدود نیست و هم زنان و هم مردان را درگیر می‌کند. اما احساس آنها متفاوت است و نشانه‌های افسردگی در زن و مرد یکسان نیست. برای مثال، بعضی از مردان افسرده احساس خود را پنهان می‌کنند و بیشتر پرخاشگری و خشم بروز می‌دهند. درحالی‌که زنان غمگین و ناراحت جلوه می‌کنند.

مردان افسرده احساس خستگی می‌کنند و علاقه‌ی خود را به کار، خانواده یا سرگرمی‌های همیشگی از دست می‌دهند. اختلال خواب در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود. همچنین، مردان بیشتر به دلیل مشکلات فیزیکی به پزشک مراجعه می‌کنند و نشانه‌های عاطفی را نادیده می‌گیرند. افسردگی می‌تواند مردان را در هر سنی درگیر کند. اما با درمان به‌موقع، بهبود پیدا می‌کند و علاقه‌ی آنها به خانواده و تفریح به سطح نرمال برمی‌گردد.

۵ دلیل افسردگی مردان کدامند؟

دلیل افسردگی مردان

تحقیقاتی که در زمینه‌ی افسردگی انجام شده، نشان می‌دهد این اختلال، متداول‌ترین اختلال ذهنی در میان آمریکایی‌هاست. تحقیقات دلیل افسردگی مردان را به ۵ دسته‌ی کلی تقسیم کرده‌اند.

۱. فاکتورهای ژنتیکی

در خانواده‌هایی که سابقه‌ی افسردگی وجود دارد، احتمال ابتلا به این اختلال بالاتر می‌رود. از این‌رو، سابقه‌ی خانوادگی یکی از مواردی‌ست که پزشک برای تشخیص افسردگی بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید:   نحوه برخورد صحیح با کودک بهانه گیر

۲. استرس محیطی

مشکلات مالی، از دست دادن عزیزان، مشکلات زندگی مشترک، رخ دادن تغییرات بزرگ در زندگی، مشکلات محیط کار یا هر موقعیت استرس‌زای دیگر می‌تواند آغازگر اختلال افسردگی در مردان باشد.

۳. بیماری

افسردگی می‌تواند در کنار دیگر بیماری‌ها فرد را درگیر کند. ابتلا به دیابت، سرطان، بیماری قلبی یا پارکینسون ازجمله بیماری‌هایی هستند که می‌توانند فرد مبتلا را درگیر افسردگی کنند. گاهی مصرف داروی قلب یا دیابت اثر جانبی ایجاد می‌کند و باعث آغاز یا بدتر شدن افسردگی می‌شود.

۴. مصرف الکل یا مواد مخدر

مصرف الکل

در بعضی موارد مصرف الکل با افسردگی رابطه دارد. مصرف زیاد و همیشگی الکل یا مواد مخدر باعث شکل گرفتن مشکلات در زندگی مشترک و محیط کاری می‌شود و درنهایت اختلال افسردگی را ایجاد می‌کند.

۵. ویژگی‌های شخصیتی

داشتن بعضی از ویژگی‌های شخصیتی فرد را مستعد اختلال افسردگی می‌کند. عزت نفس پایین، اضطراب شدید، کمال‌گرایی و انتقاد از خود ازجمله این ویژگی‌ها هستند.

نشانه‌های افسردگی در مردان

نشانه-های فسردگی

نشانه‌های افسردگی در همه‌ی مردان یکسان نیست. اما تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، علائم افسردگی را دسته‌بندی کرده‌اند. البته همه‌ی مردان، همه‌ی این نشانه‌ها را هم‌زمان تجربه نمی‌کنند و در بعضی افراد ممکن است تنها چند علامت دیده شود.

  • خشم، تحریک‌پذیری، خشونت و پرخاشگری
  • احساس اضطراب و بی‌قراری
  • از دست دادن علاقه به کار، خانواده و تفریح و سرگرمی‌هایی که زمانی جذاب بوده‌اند
  • بی‌علاقگی جنسی یا مشکلات مربوط به سکس
  • احساس غم، ناامیدی و اندوه
  • عدم توانایی در تمرکز یا به‌یاد آوردن جزییات
  • احساس خستگی شدید، کم‌خوابی یا پرخوابی
  • پرخوری یا بی‌اشتهایی
  • فکر خودکشی یا تلاش برای خودکشی
  • دردهای جسمی، سردرد، مشکلات گوارشی و گرفتگی عضلات
  • ناتوانی در رسیدگی به مسوولیت‌های محیط کار، خانواده یا فعالیت‌های مهم دیگر
  • انجام فعالیت‌های پرخطر مانند رانندگی با سرعت بالا
  • نیاز به مصرف الکل یا مواد مخدر
  • کناره گرفتن از خانواده و دوستان و انتخاب تنهایی
  • زیاده‌روی در انجام کارها، مانند کار کردن تا دیر وقت یا فعالیت ورزشی طولانی
بیشتر بخوانید:   سندروم اردک؛ فرار از بروز نشانه‌های افسردگی

چرا افسردگی در مردان اغلب درمان نمی‌شود؟

درمان افسردگی در مردان

محققان دریافته‌اند افسردگی در مردان اغلب درمان نمی‌شود و مردان تلاش می‌کنند با روی آوردن به عادت‌های غیرسالم با اختلال افسردگی کنار بیایند.

۱. عدم تشخیص افسردگی

ممکن است تصور کنید غمگین بودن نشانه‌ي اصلی افسردگی‌ست. اما در اغلب مردان نشانه‌های دیگری وجود دارد، مانند سردرد، مشکلات گوارشی، خستگی و خشم. از این رو، ممکن است متوجه نشوید دچار اختلال افسردگی شده‌اید.

۲. اهمیت ندادن به نشانه‌ها

شاید ندانید علائم افسردگی چقدر می‌توانند بر شما تاثیرگذار باشند، یا نخواهید بپذیرید که افسرده شده‌اید. نادیده‌ گرفتن، سرکوب کردن و پشت گوش انداختن نشانه‌های افسردگی، گاهی با رفتارهای ناسالمی مانند روی آوردن به الکل و مواد مخدر همراه می‌شود. به همین دلیل، فرد برای درمان افسردگی هیچ اقدامی نمی‌کند.

۳. اکراه نسبت به صحبت درباره‌ی نشانه‌های افسردگی

شاید شما هم مانند بسیاری از مردان تصور می‌کنید سخن گفتن از مشکلات و ناراحتی رفتاری مردانه نیست. شاید ترجیح می‌دهید درمورد احساسات خودتان با افراد خانواده یا دوستان گفت‌وگو نکنید؛ یا فکر رفتن به پزشک هم به‌نظرتان دور از ذهن بیاید.

۴. مقاومت درمقابل درمان

بعضی از مردان حدس می‌زنند با افسردگی دست‌ به گریبان شده‌اند، اما پیگیر تشخیص و درمان آن نیستند. شاید فکر کنید درمان افسردگی در زندگی شغلی یا خانوادگی شما اختلال ایجاد می‌کند. یا نزدیکانتان کمتر برای شما احترام قائل می‌شوند.

درمان افسردگی مردان

درمان افسردگی مردان

مراجعه به پزشک، بهترین اقدام پس از مشاهده‌ی نشانه‌های افسردگی‌ست. پزشک با بررسی تاریخچه‌ی علائم و پیشینه‌ی خانوادگی، بیماری‌های احتمالی و داروهایی که فرد مصرف می‌کند، می‌تواند اختلال افسردگی را تشخیص دهد.
پس از تشخیص افسردگی، معمولا روان‌درمانی، دارودرمانی یا ترکیبی از این دو تجویز می شود. حمایت خانواده و دوستان نزدیک، اثر مثبتی در تشویق فرد به پیگیری و درمان دارد.

بیشتر بخوانید:   دخالت خانواده همسر، پادرمیانی نیست

روان‌درمانی

پزشک بسته به شرایط فرد ممکن است دارو یا جلسه‌های گفت‌وگو را برای فرد افسرده تجویز کند. جلسه‌های فردی یا گروه‌درمانی می‌تواند موثر باشد. روان‌درمانی کمک می‌کند نشانه‌های افسردگی ضعیف شوند و زندگی غنی‌تری را تجربه کنید. فردی که تحت درمان افسردگی قرار می‌گیرد، به‌مرور می‌تواند بیشتر از زندگی لذت ببرد و ارتباط بهتری با افراد خانواده و دوستان برقرار کند.

درمان با دارو

داروهای ضدافسردگی در بسیاری از افراد بدون خطر هستند. اما در کودکان و نوجوانان می‌توانند عارضه‌ی جانبی داشته و باعث ایجاد فکر خودکشی شوند. به همین دلیل گروه کودک و نوجوان باید زیر نظارت دقیق قرار گیرند. بزرگ‌سالان هم باید زیر نظر پزشک دارو مصرف کنند و به‌شکل ناگهانی دارو را قطع نکنند. در بسیاری از افراد، استفاده از دارو کاملا موثر است و باعث بهبود حال فرد می‌شود.

سخن پایانی

اگرچه نشانه‌های افسردگی در مردان و زنان کمی تفاوت دارد، درمان افسردگی در هر دو گروه یکسان است. مردان به دلایل مختلفی ممکن است نشانه‌های افسردگی را نادیده بگیرند و برای درمان آن هیچ اقدامی نکنند. اما درصورتی‌که به پزشک مراجعه کنند، می‌توانند زندگی باکیفیت‌تری را تجربه کنند و از زیر فشار حس‌هایی مانند خشم و بی‌قراری یا مشکلات جسمی مانند گوارشی بیرون بیایند. شما نشانه‌های افسردگی را در خودتان می‌بینید؟