من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

قانون جذب در روانشناسی؛ توهم یا واقعیت

قانون جذب در روانشناسی؛ توهم یا واقعیت

حتماً شما هم عبارت قانون جذب به گوشتان خورده است. آیا به این قانون باور دارید یا تصور می‌کنید که این یک دروغ زیباست؟

در تعریف روانشناسی این قانون آمده است که اگر به چیزی که می‌خواهید، فکر کنید در نهایت آن را به دست خواهید آورد. همین جمله کافی‌ست تا شما قید خواندن این مقاله را بزنید و از آن خارج شوید اما این تمام ماجرا نیست. اگر به شما قول دهیم تا پایان این مقاله به این قانون و تعریف صحیح آن اعتقاد پیدا می‌کنید چه؟

اگر کمی انسان منطقی‌ای باشی، نمی‌توانیم قدرت مثبت‌نگری را در زندگی و تاثیری که بر ما خواهد گذاشت را نادیده گیریم.

حتی اگر بخواهیم لجوجانه با عبارت قانون جذب از بعد مثبت‌نگری مبارزه کنیم، حتماً به قدرت تاثیر باورهای منفی ایمان خواهیم داشت. همه ما حداقل یک بار بیان کرده‌ایم که انسان بدشانسی هستیم. حتما اتفاقاتی افتاده است که مدام با شرایط نامساعد روبرو گشته‌ایم و بر بدشانس بودن خود تاکید بیشتری داشته‌ایم اما آیا این موضوع تصادفی است؟

تاثیر علمی قانون جذب بر ضمیر ناخودآگاه

در تعریف روانشناسی، ما یک ضمیر خودآگاه داریم که بسیاری از تصمیمات خود را به دستور آن می‌گیریم. ما تصمیم می‌گیریم که کار خطرناک انجام ندهیم، مفاهیم خوب و بد را حس می‌کنیم و همه این‌ها از ضمیر خودآگاه‌مان نشأت می‌گیرند.

حال ضمیر ناخودآگاه چیست؟ جایی که تمام دریافتی‌های و باورهای ما در آن سرریز می‌شوند و با استفاده از همان‌ها فرمان‌هایی به مغز ارسال خواهد شد.

اینکه شما مدام تکرار کنید که نمی‌توانید فلان کار را انجام دهید، ضمیر ناخودآگاه‌تان بر اساس قانون جذب به مغز دستور می‌دهد که شما قادر به انجام آن نخواهید بود.

اگر به درستی نگاه کنیم، باز هم این ما هستیم که دستور نهایی را صادر می‌کنیم. ما می‌گوییم: نمی‌توانیم، ضمیر ناخودآگاه‌مان دریافت می‌کند و دستور را به مغز صادر خواهد کرد.

طبق تعریف روانشناسی، بار مثبت و منفی کلمات مستقیماً بر ضمیر ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارند. به این مثال توجه کنید. اگر ما هر روز به یکی از اطرافیانمان بگوییم چقدر زیبا، توانا، باهوش و دارای هر صفت مثبت دیگری‌ست، بعد از ۲۱ روز می‌بینیم که شخص این صفت را باور کرده است.

بیشتر بخوانید:   نشانه هایی برای تصمیم به جدایی

نکته‌ای که در قانون جذب وجود دارد این است که بار کلمات منفی ۱۷ برابر کلمات مثبت هستند. یعنی اینکه اگر ما یک بار بگوییم: نمی‌توانیم باید 17 بار بگوییم: می‌توانیم، تا تاثیر منفی این کلمه از ذهن‌مان خارج شود. شاید برای همین است که بدشانسی برایمان قابل باورتر و ملموس‌تر است.

قدرت تلقین

درباره تعریف روانشناسی قدرت تلقین، آزمایشات و تحقیقات بسیاری انجام شده است. یکی از آزمایشاتی که توسط یک فرد عادی امتحان گشته را برای شما مثال می‌زنیم.

شخصی دوست خود را که به اعتیاد دچار بوده است به خانه خود دعوت می‌کنند تا در دوره نقاهت بعد از ترک کردن او را همراهی کند. فرد ترک کرده مدام بی‌قراری می‌کنند و از دوست خود می‌خواهد برایش مواد مخدر تهیه کند چرا که دیگر مقاومتش تمام شده است.

او برای اینکه دوست خود را از این دام نجات دهد نقشه می‌ریزد. درون چندین کپسول را با مواد گیاهی بی‌خطر و مسکن پر می‌کند و به دوست خود می‌گوید: یک نفر این داروها را از خارج از کشور با دردسر بسیار به دستش رسانده است.

داروها را مسکنی قوی مخصوص افراد ترک‌کرده معرفی می‌کند. تنها پس از چند روز ‌ها درد شخص با استفاده از همان داروها، قطع می‌شود.

تعریف روانشناسی قدرت تلقین! بنابراین اینکه باور به خواسته‌هایتان شما را به آن‌ها می‌رساند، یک توهم نیست بلکه یک تعریف روانشناسی است.

اشتباه قانون جذب

اشتباه قانون جذب

چه اتفاقی افتاد که مفهوم مفید و با اهمیت قانون جذب با مقاومت افراد بسیاری در جامعه مواجه شد و حتی بسیاری از روانشناسان یا جامعه‌شناسان در نوبت روانشناسی آن را نقد می‌کنند؟

یک ارائه اشتباه، تمام نکات مثبت این دیدگاه را به انحطاط کشاند. تعریف روانشناسی این قانون این نیست که ما داشتن چیزی را تصور کنیم، روی تخت بخوابیم و منتظر باشیم سقف آسمان باز شود و آرزوی ما به زمین بیفتد.

بیشتر بخوانید:   مهارت آینده نگری؛ تربیت فرزندان آینده نگر

قطعاً هر علم منطقی‌ای چنین روندی را نقض می‌کند. در نوبت روانشناسی شما نیز ممکن است به این مورد اشاره شده باشد. قوانین جذب هرگز نمی‌گویند که شما تنها باید به یک موضوع فکر کنید تا اتفاق بیفتد. قانون جذب اذعان می‌دارد که مهم‌ترین قدم برای رسیدن، تصور و باور به رسیدن خواهد بود.

روند تاثیرگذاری جذب انرژی و مثبت‌نگری

همه ما دوست داریم پولدار شویم. طبق تعریف روانشناسی قوانین جذب، اولین قدم برای رسیدن این است که پولدار بودن را تصور کنیم.

زمانی که تصویر پولدار بودن در ذهن‌تان شکل می‌گیرد، مغز این تصویر را به ضمیر ناخودآگاه منتقل می‌کند و بر اساس آن ضمیر ناخودآگاه پیامی به مغز صادر خواهد کرد.

در چنین حالتی ایده‌های متفاوتی برای کار کردن و خلق ثروت به ذهن شما خواهد رسید. جذب انرژی در اینجا مهم‌ترین قدم را برای شما برداشته است. حال این شما هستید که با توجه به شرایطی که دارید یکی از راه‌های خلق پول را انتخاب می‌کنید و در آن مسیر قدم می‌گذارید.

تاثیر دوم تعریف روانشناسی قانون جذب اینجا مشخص می‌شود. زمانی که در راه رسیدن به اهداف‌تان هستید، همان‌قدر که با چالش‌ها و سختی‌های مختلف رو به رو می‌شوید، فرصت‌های طلایی بسیاری نیز سر راه‌تان قرار می‌گیرد.

در نوبت روانشناسی نیز روانشناس شما عنوان می‌دارد که اگر تمام فکر و ذکر شما ناامیدی و نرسیدن باشد، هیچ دری را به روی خود باز نمی‌بینید. حتی اگر آن درها واقعاً باز باشند، این تنها چالش ها هستند که شما را از پا در خواهند آورد.

تاثیر علم روانشناسی و قانون جذب در زندگی

تاثیر علم روانشناسی و قانون جذب در زندگی

همه ما چالش‌ها و آسیب‌های مختلفی را از سر گذرانده‌ایم. ممکن است به زندگی، به قانون جذب و مثبت‌نگری بدبین باشیم و فکر کنیم هرگز قرار نیست روی خوش خود را به ما نشان دهد.

بیشتر بخوانید:   همه چیز درباره قضاوت اجتماعی

برای اینکه بتوانیم از شر این افکار خلاص شویم حتماً احتیاج به کمک یک متخصص داریم تا در نوبت روانشناسی به صورت علمی به ما کمک کند.

قرار نیست با باور به تعریف روانشناسی قانون جذب رویایی فکر کنیم. در نوبت روانشناسی خود می‌‍‌آموزیم که واقع‌بینانه نگاه کنیم.

زندگی بهشتی مطلق نخواهد بود، همان‌طور که جهنمی خالص نیست. اگر مسیرمان خالی از رنج و درد باشد نشانه حرکت نکردن است و حرکت نکردن یعنی نرسیدن.

تعریف روانشناسی قانون جذب به ما می‌آموزد که انرژی‌های مثبت، تصاویر زیبا، کلام محبت‌آمیز را جار بزنیم در عین حال احساسات غم‌انگیزی که سر راه‌مان قرار می‌گیرند را بپذیریم.

در نوبت روانشناسی به ما می‌گویند که پذیرش کلید رسیدن به آرامش خواهد بود.

چگونه؟

  • اولین قدم شکرگزار بودن است. کمی مهربان نگاه کنید. آیا هیچ چیزی برای سپاس‌گزاری وجود ندارد؟
  • اهدافتان را تجسم کنید و در خیال خود آن‌ها را زندگی کنید. اجازه دهید ضمیر ناخودآگاه‌تان رویاهای شما را باور کند.
  • افکار مثبت را بولد کنید (آن‌ها را یادداشت کرده و جلوی چشم بچسبانید) و افکار منفی را از خود دور نمایید. (از روش‌های مدیتیشن کمک بگیرید.)
  • سعی کنید در هر موضوعی یک نکته مثبت پیدا کنید. هیچ چیز سیاه مطلق نیست.

می‌دانیم که سخن گفتن و نصیحت کردن کار بسیار آسانی است. ممکن است برای عملی کردن این مراحل نیاز به کمک مشاور داشته باشید اما باور داشته باشید که اتفاق می‌افتد.

شما می‌توانید برای دریافت نوبت مشاوره از سایت همراهتم اقدام نمایید.