من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

10 نکته برای چگونگی کنترل ذهن و افکارتان

کنترل ذهن
کنترل ذهن و افکار

افکار ناخواسته می‌توانند باعث ناامیدی و ناراحتی ما شوند. کاملا طبیعی‌ست که وقتی در مواجهه با استرس و چالش‌های دیگر احساس ناراحتی می‌کنید، دچار نا‌امیدی شوید. با کنترل ذهن شما می‌توانید برای تغییر طرز فکر خود تلاش کنید. ممکن است یادگیری روش‌های کنترل کمی به تلاش نیاز داشته باشد، اما با 10 روشی که در این مقاله از سایت همراهتم می‌خوانید، می‌توانید کنترل ذهن خود را کاملا به دست بگیرید.

افکاری را که می‌خواهید کنترل کنید شناسایی کنید

قبل از اینکه بتوانید ذهن خود را کنترل کنید، باید بفهمید که چه چیزی در ذهن شماست. اگر اکنون در حال گذار از چالش خاصی هستید، ممکن است کنترل بر افکارتان دشوارتر باشد. ورود افکار مزاحم به ذهن بسیار طبیعی‌‌ست. آنها می‌توانند ناراحت‌کننده باشند. درست است که این افکار ناراحت‌کننده هستند، اما آنها با همان سرعتی که می‌آیند، با همان سرعت هم از سرتان می‌پرند. نشخوار فکری و سوگیری‌های شناختی می‌توانند بر انتخاب‌ها یا تعاملات شما تأثیر بگذارد. بنابراین لازم است که از آنچه در سرتان می‌گذرد آگاه باشید.

افکار ناخواسته را بپذیرید

این طبیعت انسان است که از درد دوری کند، بنابراین ذهن‌تان مطمئناً ترجیح می‌دهد، از افکاری که باعث ناراحتی شما می‌شوند اجتناب کند. دور کردن افکار ناخواسته راهی برای به دست آوردن کنترل ذهن نیست. این کار معمولاً آنها را تشدید می‌کند. در عوض برعکس آن را امتحان کنید: آن افکار را بپذیرید و اجازه دهید وارد ذهن‌تان شوند.

با خود بگویید که کمی احساس ضعف می‌کنید زیرا به نظر می‌رسد هیچ چیز در زندگی شما آنطور که برنامه‌ریزی کرده بودید، پیش نمی‌رود. اما پذیرش مشکلات به معنای تسلیم شدن نیست. باید بپذیرید که چالش‌های سختی دارید و نباید عقب‌نشینی کنید.  پذیرش حتی می‌تواند سرنخ‌هایی  باشد برای جواب این سوال: «چرا مدام افکار خاصی به مغزم راه پیدا می‌کند». اگر نتوانید برای سوالات ذهن‌تان جوابی پیدا کنید، با احساس بی‌ارزشی شدیدی مواجه خواهید شد.

مدیتیشن را امتحان کنید

مدیتیشن

یک راه عالی برای عادت کردن به پذیرش افکار ناخواسته، مدیتیشن است. شاید با خودتان فکر کنید که مدیتیشن چگونه می‌تواند به شما کمک کند. خصوصا اگر تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشید. در مدیتیشن شما در فضایی آرام می‌نشینید. سعی می‌کنید ذهن‌تان را خالی کنید. در روزهای اول این کار کمی سخت است، اما پس از مدتی ذهن شما یاد می‌گیرد با افکار مزاحمی که قصد بر‌هم زدن آرامش‌تان را دارد، نجنگد. هرچه بیشتر مدیتیشن کنید، راحت‌تر می‌توانید افکار ناخواسته را از خود دور کنید. درعوض شما می‌توانید روی مسائلی که باید، تمرکز کنید. سعی کنید مدیتیشن را بیاموزید.

بیشتر بخوانید:   آیا اختلال ترس از بیماری دارم؟

طرز فکرتان را تغییر دهید

صحبت کردن با خودتان می‌تواند کمک زیادی به تغییر طرز فکرتان کند، اما باید بدانید نحوه‌ی صحبت با خودتان هم مهم است. سعی کنید خودتان را خطاب قرار دهید. برای مثال: «می‌دانم که الان احساس بدبختی می‌کنی، اما تو از پس سخت‌تر از اینها هم برآمده‌ای». این کار به شما این امکان را می‌دهد به عنوان یک ناظر بیرونی به ماجرا نگاه کنید تا از شدت احساسات منفی شما کم شود. تغییر دیدگاه شما به فریب ذهن‌تان کمک زیادی می‌کند، تا خود را به عنوان یک شخص دیگر در نظر بگیرید و از مشکلات‌تان فاصله بگیرید. حتی برای تشویق کردن‌تان هم راهکار مناسبی‌ست. همه‌ی ما حمایت بیرونی را به تشویق و پذیرش درونی ترجیح می‌دهیم.

روی نکات مثبت تمرکز کنید

تمرکز روی نکات مثبت

مثبت اندیشی به این معنا نیست که وانمود کنید هیچ مشکلی وجود ندارد، مشکلات را نادیده بگیرید یا راه حل‌های مفید را در نظر نگیرید. بلکه به شما این امکان را می‌دهد که به جنبه‌های مثبت و روشن قضیه نگاه کنید. درست است که این طرز فکر نمی‌تواند نتیجه‌ی واقعی یک موقعیت سخت را تغییر دهد، اما می‌تواند احساس شما را نسبت به شرایط خود تغییر دهد. سرزنش کردن خود تنها باعث می‌شود احساس بدتری داشته باشید، اما مثبت‌اندیشی به شما کمک کند تا ناراحتی خود را به سرعت بپذیرید و توجه خود را به سمت فرصت‌های بعدی معطوف کنید.

کمی خیال‌پردازی کنید

خیال‌پردازی یک جور تکنیک مدیتیشن است که در آن رویاهایی را تجسم می‌کنید که حالت ذهنی آرام‌تری داشته باشید. رویاپردازی افکار مثبت را تقویت و  به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. در چنین حالتی شما آرامش بیشتری را حس می‌کنید، درنتیجه توانایی کنترل ذهن‌تان نیز بیشتر خواهد شد. بنشینید و چشمان خود را ببندید.

بیشتر بخوانید:   آیا عقل سلیم یا فهم عامه در دنیای امروزی همگانی است؟

چند نفس آهسته و عمیق بکشید. هنگام تخیل و رویاپردازی، نفس کشیدن را به همین شکل ادامه دهید. صحنه‌ی آرامش‌بخشی را در ذهن خود تجسم کنید. سعی کنید به چیزی فکر کنید که آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد، مثل یک ساحل دریاچه یا حتی مسیر پیاده‌روی در پارک مورد علاقه‌تان. تصورات خود را با گنجاندن صداها، بوها و برخورد نسیم روی پوست خود به طور کامل توسعه دهید.10 تا 15 دقیقه را صرف لذت بردن از تصویر ذهنی خود کنید. تمرین را با چند نفس عمیق به پایان برسانید و چشمان خود را باز کنید.

افکارتان را بنویسید

افکارتان-را-بنویسید

بیان افکار به صورت نوشتاری ممکن است فوراً چارچوب ذهنی شما را تغییر ندهد، اما می‌تواند به شما در بهبود کنترل احساسات ناخواسته‌تان کمک کند. عمل ساده‌ی نوشتن یک فکر، برای کاهش شدت آن کافی‌ست. به چالش کشیدن و پذیرش مستقیم پریشانی ممکن است ترسناک باشد، اما تخلیه‌ی این احساسات روی کاغذ، به شما این امکان را می‌دهد تا حدودی آنها را بپذیرید و با مشکلات کنار بیایید.

اگر می‌خواهید از افکار ناراحت‌کننده فاصله بگیرید، می‌توانید آنها را به شکل روایی بنویسید، مثل اینکه در حال گفتن یک قصه هستید. نوشتن می‌تواند به شما کمک کند با بیان احساسات دشوار راحت تر شوید. در نهایت، آن افکار ناخواسته ممکن است، برای شما ترس و واهمه‌ی کمتری را به همراه داشته باشند. نوشتن افکار به شما کمک می‌کند تا الگوهای فکری یا رفتاری مخرب ذهن‌تان را پیدا کنید.

خودتان را سرگرم کنید

سعی کنید حواس خود را از موضوع آزاردهنده، پرت کنید. حواس‌پرتی‌های عمدی می‌توانند به تغییر مسیر افکار و بهبود چارچوب ذهنی شما کمک کنند. حتی ممکن است انگیزه و بهره‌وری فکری شما را افزایش دهند. خواندن یک کتاب ناتمام، تمیز کردن اتاق و مرتب کردن لباس‌های کمد باعث می‌شود، احساس کنید از زمان خود بهترین استفاده را کرده‌اید. سعی کنید ذهن خود را با گذراندن وقت با عزیزان،گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش یا قدم زدن، استراحت دهید. توجه داشته باشید که  از چنین سرگرمی‌هایی به عنوان یک استراحت موقت ذهنی استفاده می‌کنید، نه انکار کامل مشکلات یا اجتناب از آنها.

بیشتر بخوانید:   هوشیاری و بیداری والد حمایتگر درون

روی مدیریت استرس خود کار کنید

هنگامی که شرایط خارج از کنترل شما، استرس را به زندگی شما می‌آورد، مسلما کنترل ذهنی شما دشوارتر می‌شود. فشار روانی و اضطراب می‌تواند به افکار ناخواسته دامن بزند. خود این مساله می‌تواند نگرانی بیشتری  برای شما ایجاد کند و منجر به یک چرخه‌ی بی‌وقفه از استرس و اضطراب شود.

با آگاهی از منابع کلیدی استرس در زندگی خود و پیدا کردن راه‌های درست برای حذف یا کاهش آن محرک‌ها، کنترل ذهن خود را دوباره به دست بگیرید. همیشه نمی‌توانید اتفاقات اطراف‌تان را کنترل کنید، اما می‌توانید ذهن و بدن خود را برای رویارویی با سختی‌ها پرورش دهید. داشتن خواب با کیفیت، خوردن غذای مقوی، ارتباط اجتماعی، درخواست کمک در صورت نیاز، وقت گذاشتن برای تفریح و ورزش کردن، کمک می‌کند تا روح و جسم آماده‌ای برای مقابله با مشکلات داشته باشید.

با یک درمانگر صحبت کنید

درمانگر

صحبت درباره‌ی کنترل ذهن از عمل کردن به آن آسان‌تر است. گاهی اوقات شدت استرس آن‍چنان زیاد است که شما به تنهایی قادر به کنترل اوضاع نیستید. بهتر است در چنین شرایطی به یک روانشناس ومشاوره مراجعه کنید. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات اساسی را شناسایی کرده و راه حل‌های خوبی برای آنها پیدا کنید.

در نهایت باید بگوییم، در کنار همه‌ی این روش‌های کنترل ذهن، اگر سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید، مسلما کمتر دچار درگیری‌های فکری خواهید شد.