من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

نکات مهم رابطه پدر و پسری

‌پدر بودن شاید یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی است که یک مرد در طول زندگی با آن مواجه می‌شود. نحوه‌ی رفتار پدر با پسر نیز یکی از تعیین‌کننده‌ترین مسائل برای رشد و سلامت روان پسران است. اغلب پسران با تقلید نقش و همانندسازی با پدران خود مسائل متفاوت را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم یاد می‌گیرند. پس پدر در تعیین مسیر بالندگی و زندگی پسر نقش بسزایی دارد. بعضی از پسران در طول زندگی با پدر خود دچار اختلاف و تعارض می‌شوند و از همین جهت آشنایی پدر با شیوه‌ی صحیح برخورد با پسر در دوران مختلف رشدی دارای اهمیت بسیاری است؛ رابطه پدر و پسری صحیح و اصولی می‌تواند مانع بسیاری از آسیب‌های احتمالی شود و رابطه پدر و پسر را استحکام بخشد.

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به پیدا کردن راه حل‌های مناسب جهت بهبود رابطه پدر و پسری پرداخته‌ایم.

چرا رابطه پدر و پسری اهمیت دارد؟

مطالعات ثابت كرده است كودكانی كه تحت مراقبت و راهنمایی پدران بزرگ می‌شوند، همدلی بیشتر و بر زندگی خود كنترل بهتری دارند. همچنین آن‌ها در مدرسه عملکرد بهتری خواهند داشت و در مقایسه با کسانی که فاقد مهر و راهنمایی پدران خود بوده‌اند، انگیزه‌ی بیشتری خواهند داشت. در کنار این‌که یک مادر عشق و دلسوزی را به پسر خود آموزش می‌دهد، یک پدر به‌طور موثرتر می‌تواند پسرش را برای رویارویی با مشکلات زندگی آماده کند.

راهکارهای برقراری بهترین نوع رابطه پدر و پسری

کارهای زیادی وجود دارد که توسط پدر برای ایجاد پیوند قوی و موثر با پسر انجام می‌شود. پسران اولین نشانه‌های مرد بودن را با تماشای پدران خود فرا می‌گیرند. پسرها نحوه‌ی تعامل پدران خود با دیگران را می بینند و از آن‌ها می‌آموزند. درک تأثیر پدر بر فرزند امری گسترده است و محبت پدر به پسر در رشد روانی او جایگاه مهمی دارد. پس لازم است مسئولیت خود را به عنوان یک الگوی خوب جدی بگیرید.

  • کنار پسرتان باشید

ممکن است به‌شدت مشغول کار باشید و پیوسته سعی کنید برای فراهم کردن هرچه خانواده‌تان نیاز دارد بکوشید، اما حضور شما در کنار فرزندتان برای حمایت از او بسیار مهم است. درواقع این کار ممکن است شرکت در بازی‌های ورزشی، جلسه با معلمان و یا تماشای اجرای تئاتر او باشد. در مقابل به پسر آموزش دهید به سخت‌کوشی پدر احترام بگذارد و درک کند که گاهی اوقات وقتی پدرش حضور ندارد به این دلیل نیست که نمی‌خواهد، بلکه به این دلیل است که واقعا نمی‌تواند.

  • مشترکات رابطه پدر و پسری را پیدا کنید

ممکن است پدر و پسر باهم اختلاف سلیقه داشته باشند. برای مثال ممکن است شما به فعالیت‌های ورزشی علاقه داشته باشید اما پسرتان تماشای تئاتر را ترجیح دهد. در این مواقع وادار کردن او به کارهای مورد علاقه‌ی خودتان به روابط دوطرفه آسیب می‌رساند. به همین دلیل بهتر است برای ایجاد رابطه‌ای استوار به تمام اختلافات موجود احترام بگذارید و درنهایت برای پیدا کردن یک فعالیت مشترک که هردو از آن لذت می‌برید تلاش کنید.

  • به یکدیگر گوش دهید

با گذر زمان و بزرگ‌تر شدن فرزند، ارتباط میان پدر و پسر با چالش روبرو می‌شود و اگر شکاف عمیقی در این بین ایجاد شود، روابط تضعیف خواهد شد. پیشنهاد این است که وقتی پسرتان چیزی برای گفتن دارد، پیش از اظهار نظر به صحبت‌هایش گوش دهید، در مورد صحبت‌ها قضاوت نکنید و او را درک و پشتیبانی کنید. در مقابل پسر نیز متوجه می‌شود ممکن است پدرش نظر دیگری داشته باشد و لازم است به‌جای این‌که تصور کند پدرش او را درک نمی‎کند، دیدگاه پدر را محترم شمارد.

  • ساختن فعالیت‌های پدر و پسری

به‌صورت داوطلبانه پروژه‌های علمی و تفریحی برای خودتان تعریف کنید. همیشه برای فرزند خود وقت بگذارید تا کارها به صورت گروهی انجام شود. این موضوع به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از پسر خود داشته باشید و به فرزندتان اطمینان می‌دهد همیشه برای او حضور دارید. هر کار مفیدی از بازی‌های علمی و ماجراجویی گرفته تا خواندن کتاب و تماشای فیلم، در تقویت رابطه پدر و پسری تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

  • گفتگو را جدی بگیرید

رابطه جنسی و موضوعاتی این‌چنینی برای نوجوانان گیج‌کننده است و احتمال دارد پسر از شما درباره‌ی آن نپرسد و سوالات را در ذهن خود نگه دارد. در مورد این مسائل بهترین فرد برای ایجاد مکالمه‌ی صادقانه شما هستید. توصیه می‌شود مدتی وقت بگذارید و این موضوعات را با پسر خود مطرح کنید. این کار نه‌تنها رابطه پدر و پسری را تقویت می‌کند، بلکه از دسترسی او به منابع ناسالم برای گرفتن اطلاعات جلوگیری خواهد کرد.

  • تشویق را فراموش نکنید

اگر فرزندتان در پروژه‌ای علمی برنده شده و یا نمره‌ی خوبی کسب کرده است، حتما موفقیت‌های او را جشن بگیرید. ممکن است کودک به زبان نیاورد، اما تشویق و تحسین شما دقیقا همان چیزی است که او به دنبال آن است. درواقع آرزوی هر پسربچه است که مورد افتخار والدین قرار بگیرد. وقتی که از فرزند خود قدرانی می‌کنید، به او کمک می‌شود تا اعتمادبه‌نفس و شجاعت بیشتری از خود نشان دهد.

  • از تجربیات خود به او بگویید

در رابطه بین پدر و پسر لازم است حتما تجربیات گذشته با فرزندان در میان گذاشته شود. زمانی که با یکدیگر وقت می‌گذرانید حتما این فرصت را ایجاد کنید تا تجربیات زندگی‌تان با پسرتان در میان گذاشته شود. اغلب اوقات انجام این کار باعث بروز احساس مهم و خوشبخت بودن می‌شود.

بیشتر بخوانید:   با روش‌های افزایش اعتماد به نفس آشنا شوید

کلام آخر

در پایان لازم به ذکر است که در رابطه پدر و پسری ممکن است مسائلی وجود داشته باشد که گاهی تلخ و گاهی شیرین و گاهی سخت و گاهی آسان است. در میان همه‌ی این موضوعات لازم است برای فرزند خود وقت بگذارید و با یکدیگر ارتباط موثر و کافی برقرار کنید. وجود و حضور شما در کنار پسران خود می‌تواند باعث افزایش خودباوری و بهبود وضعیت رفتاری آن‌ها شود، پس با آگاهی مناسب و حتی مشورت با افراد متخصص در این امر کوتاهی نکنید.