من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

تفاوت‌های بین زنان و مردان کدامند و با آنها چه کنیم؟

تفاوت میان زنان و مردان

تفاوت های بین زنان و مردان در افکار، بارها در تحقیقات مختلف ثابت شده. ما برای شما ۳ دسته‌ی کلی از تفاوت در افکار زنان و مردان را مرور کرده‌ایم. دانستن آنها کمک می‌کند شرایط مختلف خانوادگی و اجتماعی را بهتر مدیریت کنیم و دیگران را بفهمیم. سپس به مشکلات عمومی میان خانم‌ها و آقایان اشاره می‌کنیم. با ما همراه شوید و ببینید دانستن کدام تفاوت‌ها برای شما تازگی دارد.

آیا تفاوت در افکار زنان و مردان مشکل‌ساز است؟

زنان و مردان انتظارهای گوناگونی از شریک زندگی خود دارند؛ آنها توقع دارند رفتار، ارزش‌ها، برخوردها و درک مشابهی از طرف مقابل ببینند. اغلب پس از مدتی متوجه خواهند شد توانایی تغییر رفتار دیگران را ندارند و ناهم‌سویی دیدگاه میان زنان و مردان باعث سوتفاهم می‌شود. نکته‌ی مهم این‌جاست که رویکرد متفاوت افراد می‌تواند به‌جای آسیب رساندن به رابطه، باعث محکم‌تر شدن آن شود. چگونه؟ با شناخت فرق‌‌ها و تعدیل انتظارها.

۱. تفاوت‌های فیزیولوژیک

نیم‌کره‌ی راست مغز دختران سریع‌تر از پسران توسعه پیدا می‌کند. به همین دلیل توانایی سخن گفتن، تلفظ، دایره‌ی واژگان و خواندن زودتر به‌دست میاید و حافظه بهتر کار می‌کند. اما در مغز پسران چه رخ می‌دهد؟ نیم‌کره‌ی چپ در پسران سریع‌تر رشد می‌کند. مهارت‌های دیداری – فضایی- منطقی، مهارت‌های ادراکی، درک ریاضی، حل مساله و ساختن پازل زودتر توسعه پیدا می‌کند.

دختران علاقه‌ی بیشتری به اسباب‌بازی‌هایی پیدا می‌کنند که صورت دارند. به همین دلیل است که بیشتر با عروسک‌هایی به‌شکل انسان یا حیوان بازی می‌کنند. تمایل پسران به بازی با مکعب‌ها یا هر آن‌چه با دست می‌سازند، بیشتر است.

زنان از هر دو نیم‌کره‌ی مغز بهره می‌برند و پل مغزی (Corpus callosum) ضخیم‌تری دارند. احتمالا به همین دلیل تعادل میان دو نیم‌کره، توانایی بیشتری برای انجام چند کار هم‌زمان دارند.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ نمونه از اثرات خشم والدین بر خانواده

۲. تفاوت در ارزش‌ها و اعتماد به‌نفس

تفاوت در ارزش ها و اعتماد به نفس

مردان براساس توانایی خود در رسیدن به هدف‌ها و موفقیت‌ها خودشان را تعریف می‌کنند. به هدف رسیده‌اند؟ پس حس خوبی نسبت به خود دارند. انجام کاری به تنهایی، نمادی از کارآمدی و قدرت در مردان به‌حساب می‌آید. آنها به‌ندرت درباره‌ی مشکلات خود سخن می‌گویند و کمتر به فکر مشاوره با کارشناس هستند. زمانی که می‌توانند کاری را به‌تنهایی انجام دهند، مشورت گرفتن و سوال پرسیدن نقطه‌ي ضعف به‌شمار می‌رود. اعتماد به‌نفس مردان بیشتر به شغل آنها مربوط است. شکست‌های مالی و کاری آنها را ویران می‌کند.

در دنیای زنان چه می‌گذرد؟

عشق، ارتباط با دیگران و زیبایی در ذهن زنان باارزش است. آنها بر پایه‌ی احساسات و کیفیت روابط، برای خود ارزش قائل می‌شوند. برای حمایت کردن از دیگران و کمک کردن وقت می‌گذارند و با به‌اشتراک گذاشتن احساس و تجربه و ارتباط گرفتن، حس ارزشمندی پیدا می‌کنند. به همین دلیل هنگامی که مردان زمان زیادی برای شغل و درآمدزایی صرف می‌کنند، زنان احساس نادیده گرفتن شدن دارند.

پیشنهاد کمک دادن یا گرفتن در چشم زنان نشانه‌ی قدرت است و نه ضعف؛ چراکه نشانه‌ی حمایت و اهمیت دادن است.

زنان به زیبایی بسیار اهمیت می‌دهند. مشکلات ظاهری و هر موضوع مربوط به ظاهر و زیبایی، برای آنها مانند شکست مالی در مردان است و باعث احساس شکست در زنان می‌شود.

۳. تفاوت‌های گفتاری میان زنان و مردان

شاید یکی از بارزترین تفاوت‌های بین زنان و مردان، مدل سخن گفتن آنها باشد. گاهی به‌نظر می‌رسد آنها به دو زبان مختلف حرف می‌زنند! آقایان کوتاه‌تر سخن می‌گویند و علاقه‌ی کمتری به جزییات دارند. خانم‌ها به جزییات توجه می‌کنند و مایلند کامل و طولانی سخن بگویند. با شناخت این تفاوت، خواهیم توانست پل ارتباطی خود را با طرف مقابل حفظ کنیم و دنیای او را بشناسیم.

بیشتر بخوانید:   راه‌هایی برای بهبود مهارت های توسعه فردی

چه مشکلاتی به دلیل تفاوت در افکار زنان و مردان پدیدار می‌شود؟

مشکلات با داشتن تفاوت ها

  • آقایان اغلب شکایت دارند که شریک زندگی‌شان می‌خواهد رفتار آنها را تغییر دهد و احساس بی‌صلاحیتی به آنها منتقل می‌شود.
  • خانم‌ها اغلب شاکی هستند که طرف مقابل به آنها گوش نمی‌دهد. چراکه آنها فقط گوش شنوایی برای مطرح کردن مشکل‌شان نیاز دارند.
  • زنان به دنبال هم‌دردی و مردان درحال ارائه‌ی راه‌حل هستند.
  • زمانی که خانمی توصیه یا پیشنهادی ارائه می‌کند، برداشت طرف مقابل این است که او توانایی انجام کاری را ندارد.
  • آقایان احساس می‌کنند مسوول مشکلاتی هستند که برای خانم‌ها رخ داده. به همین دلیل، از گوش دادن به مشکل پیش آمده، احساس ناراحتی می‌کنند.
  • مردان برای تغییر خلق‌وخوی خانم‌ها، راه‌حل می‌دهند. اما خانم‌ها تصور می‌کنند احساس آنها نادیده گرفته شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.
  • آقایان تلاش می‌کنند از زیر بار انجام کارهای خانه‌داری شانه خالی کنند و درصورت انجام کار خانه، احساس حقارت می‌کنند.
  • خانم‌ها خانه را آشیان امن خود می‌دانند و دوست دارند چراغ خانه روشن باشد.
  • مردان و زنان آستانه‌ی تحمل یکسانی نسبت به کثیفی و آشفتگی خانه ندارند!

چگونه با این ناهم‌سویی‌ها کنار بیاییم؟

۱. خوب است بدانیم زمانی که خانمی غمگین و کلافه است، زمان مناسبی برای راه‌حل دادن به‌شمار نمی‌رود. هر زمان که آرام شد، موقع خوبی‌‌ست که راه‌حل‌های‌مان را رو کنیم.

۲. آقایان در زمانی که خود درخواست توصیه و پیشنهاد می‌کنند، پذیرای شنیدن آن هستند. آنها زمانی از پیشرفت و راهی برای بهتر شدن استقبال می‌کنند که به‌عنوان راه‌حل مطرح شود و نه به‌عنوان یک مشکل!

۳. نیاز مردان به استقلال بیشتر است و نیاز زنان به صمیمیت. آقایان دوست دارند اعتماد، پذیرش، قدردانی، تشویق و تایید دریافت کنند. درحالی‌که خانم‌ها از دریافت درک، احترام، هم‌دلی، اطمینان و فداکاری احساس خوبی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:   شیوه‌ی سازگاری با تنهایی

۴. زنان از این‌که احساس کنند عزیز و خاص هستند، لذت می‌برند. از سوی دیگر، مردان دوست دارند کسی به آنها نیاز داشته باشد و بزرگ‌ترین هراس آنها این است که به‌اندازه‌ی کافی خوب و شایسته نباشند.

سخن پایانی

تفاوت در افکار زنان و مردان بسیار برجسته و آشکار است. این فرق‌ها هیچ‌کدام نشانه‌ی بهتر بودن یا ضعیف بودن نیست. ما به‌جای تغییر واقعیت یا نادیده‌ گرفتن آن، تفاوت‌ها را می‌شناسیم و با آنها سازگار می‌شویم.

نکته‌ی مهمی در این میان وجود دارد. مطرح کردن این ناهم‌سویی‌ها به معنی نادیده گرفتن تفاوت‌های فردی نیست. این ویژگی‌ها اغلب میان خانم‌ها و آقایان دیده می‌شود. اما هر فردی، ویژگی‌های خاص خودش را دارد و الزاما همه‌ی افراد در این دسته‌بندی‌ها نمی‌گنجند.

خوب است هنگامی که نگران هستیم، اتفاقی رخ داده یا مشکلی پیش آمده، تفاوت‌های بین زنان و مردان را درنظر بگیریم و روابط خود را با درایت مدیریت کنیم. شما کدام‌یک از این موارد را تجربه کرده‌اید؟ برای ما و خوانندگان «همراهتم» بنویسید.