من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

زندگی با خواهر و برادر ناتنی؛ شانس یا بدشانسی

زندگی با خواهر و برادر ناتنی؛ شانس یا بدشانسی
ناتنی بودن، عبارتی است که آدم ناخودآگاه از آن احساس غربت دریافت می‌کند.

ناتنی بودن، عبارتی است که آدم ناخودآگاه از آن احساس غربت دریافت می‌کند. واژه خواهر و برادر ناتنی، این احساس را می‌دهد که گویی ما باید به چیزی که متعلق به ما نیست، تن دهیم.

بهتر است کم‌کم به فکر تغییر این واژه و انرژی‌ای که از آن ساطع می‌شود باشیم. اینکه چه عبارت مثبتی را می‌توانیم جایگزین آن کنیم، به نوع نگاه و سلیقه شما بستگی دارد.

برای اینکه با نظر دیگر اعضا خانواده نسبت به این موضوع آشنا شوید، می‌توانید این موضوع را به یک معما خانوادگی تبدیل کنید. انتخاب واژه‌ها توسط فرزندان، احساس آن‌ها نسبت به این موضوع را مشخص خواهد کرد.

همین موضوع باعث می‌شود، شما با یک آگاهی نسبی از احوالات فرزندتان، او را برای مواجهه با خواهر و برادر ناتنی آماده سازید.

پذیرش خواهر و برادر ناتنی بر اساس تربیت فرزندان

 

حتی اگر احتمال نمی‌دهید، هرگز با چنین موضوعی رو به رو شوید، باید آنقدر در تربیت فرزندان خود، مطمئن عمل کنید که مواجهه با این مسئله، کار آسانی باشد.

به این معنا که برخی از مهارت‌هایی که به کودک خود آموزش می‌دهیم، می‌تواند او را برای رویارویی و پذیرش مسائل مختلف یاری کند.

ابتدایی‌ترین مهارتی که باید کودکان بیاموزند، قدرت پذیرش است. پذیرش نه به معنای اینکه هر آنچه، مستحقش نبودیم را تحمل کنیم. پذیرش به معنای رسیدن به صلح با هرچیزی که برایمان اتفاق می‌افتد.

چه مهارتی به پذیرش خواهر و برادر ناتنی کمک می‌کند؟ به عبارتی دیگر چگونه قدرت پذیرش را بالا ببریم؟

در کتاب هنر ظریف بی‌خیالی، جمله‌ای است که می‌گوید: شما شاید مقصر چیزی نباشید اما مسئول پذیرش آن هستید.

بیشتر بخوانید:   بررسی موشکافانه تقابل پذیرش اجتماعی و طرد شدگی

زمانی که به فرزند خود حق انتخاب می‌دهید، به او می‌آموزید که تصمیمش را پذیرفته‌اید. در موقعیتی دیگر نیز او باید پذیرنده‌ی تصمیم شما باشد.

عدم وابستگی کودک به شما، موجب پذیرش آدم‌های جدید در زندگی شما و خود او خواهد شد. همچنین به او یاد می‌دهد که روابط خانوادگی تنها راه ارتباطی انسان‌ها نیست.

نکته دیگر این است که حریم شخصی فرزند خود را همیشه رعایت کنید تا او با محدوده نظردهی خود آشنا باشد.

پذیرش خواهر و برادر ناتنی بر اساس اثبات احساسات

پذیرش خواهر و برادر ناتنی بر اساس اثبات احساسات

اگر خواهر و برادر ناتنی، ویژگی‌های عنوان شده را داشته باشند، کار شما بسیار آسان خواهد بود. در چنین وضعیتی تنها کافی‌ست، سه مورد را به آن‌ها ثابت کنید.

فردی که در این موقعیت قرار گرفته است، دو ترس اصلی دارد:

  1. از دست دادن توجه و محبت والد خود
  2. نپذیرفته شدن توسط والد جدید
  3. نگرانی بابت فراموش شدن والد از دست رفته

باید به فرزند خود ثابت کنید، آمدن آدم‌های جدید باعث فراموشی والد از دست رفته نمی‌شود. حتی اگر از همسر خود جدا شده‌اید، باید به کودک این آسودگی‌ داده شود که از رابطه مستقل او و والدش حمایت خواهید کرد.

بدانید که پذیرش خواهر و برادر ناتنی، تنها وظیفه فرزند شما نیست. شخص جدیدی که قرار است وارد زندگی شما شود، باید برای پذیرفته شدن از طرف فرزندتان تلاش کند. در غیر این صورت به تعهدات عاطفی خود عمل نکرده است.

اگر فرزند تحت تربیت شما، در برقراری ارتباط ماهر باشد، ورود افراد جدید را نعمت می‌داند. این اتفاق درصورتی می‌افتد که خیالش از عشق همیشگی شما نسبت به خودش، آسوده باشد.

بیشتر بخوانید:   از اختلالات روانی نوجوانان چه می‌دانید؟

راه‌های کمک به سازگاری خانواده ناتنی

برای اینکه فرزند شما خواهر یا برادر ناتنی خود را بپذیرد، باید به موارد زیر دقت نمایید:

وقتی شما مسئولیت فرزند خود را برعهده دارید، نمی‌توانید یک شخص جدید را بدون تحقیق و به صرف علاقه وارد زندگی خود کنید. در این صورت پذیرش خواهر و برادر ناتنی را به فرزند خود تحمیل کرده‌اید.

ابتدا باید از تیپ شخصیتی فرد جدید و نحوه تربیت فرزندانش مطمئن شوید. چند جلسه‌ای را برای آشنایی گروهی در نظر گیرید تا واکنش‌ها و مشکلات را پیدا کنید.

  • تعیین حریم خصوصی خود و فرزندان:

از همان ابتدا زمان و مکان خصوصی خود و فرزندانتان را مشخص کنید. قانونی وضع کنید که افراد به مرزهای یکدیگر احترام گذارند.

  • تشویق و تنبیه به موقع:

نسبت به پیشرفت یا پسرفت روابط فرزندان بی‌تفاوت نباشید. اگر افراد منزل در پذیرش یکدیگر خوب عمل کرده‌اند، تشویقشان کنید و برایشان پاداش در نظر گیرید.

خواهر و برادر ناتنی که به قوانین توجه نکرده‌اند باید توبیخ و تنبیه شوند.

  • برقراری عدالت در روابط:

با عدل و انصاف با فرزندان یک خانه برخورد کنید. نه فرزند تنی شما نسبت به دیگری ارجح است، نه به صرف اینکه والد دیگری، با شما رابطه عاطفی دارد می‌توانید کودک خود را آزار دهید.

برقراری عدالت میان افراد، خیال آن‌ها را نسبت به اوضاع راحت خواهد کرد.

نقش مشاور خانواده در پذیرش اوضاع جدید

نقش مشاور خانواده در پذیرش اوضاع جدید

گاهی مواجه شدن با شرایط جدید به این آسانی‌ها نخواهد بود. شرایط و شخصیت کودکان، می‌تواند با هم متفاوت باشد. اگر احساس می‌کنید تلاش‌های شما به در بسته می‌خورد، باید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:   خودشناسی و کشف استعدادها با تست شخصیت شناسی MBTI

مشاور خانواده، با راه‌های اصولی به سازگاری خواهر و برادر ناتنی، کمک می‌کند و موجب برقراری آرامش در خانواده شما خواهد شد.

به یاد داشته باشید، فرزند شما مسئول تغییرات زندگی شما نبوده است. او شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد. باید با صبوری و درک با او برخورد کنید چراکه آرامش و سلامت روان او اولین رسالت شما در زندگی است.

نگاه ما

در ابتدای مطلب عنوان کردیم که بهتر است واژه ناتنی تغییر پیدا کند تا از ابتدا ذهنیت افراد را تحت تاثیر قرار ندهد. این واژه باعث می‌شود فرزندان ناتنی هر مسئله ساده و طبیعی را به این موضوع ارتباط دهند.

اگر ما می‌خواستیم این واژه را تغییر دهیم، از خواهر و برادر روحی استفاده می‌کردیم. انسان‌ها باید بدانند که ارتباط از طریق روح آن‌ها برقرار می‌شود نه ژنتیک و خونی که به ارث رسیده است.

گاهی خانواده‌های تنی، از همه غریبه‌تر هستند. به فرزندان خود بیاموزید که روح خود را در برابر آدم‌های جدیدی که می‌بینند باز کنند و آن‌ها را با برچسب‌هایشان مقایسه نکنند.

نه برچسب تنی بودن، تضمینی بر صمیمیت و وفاداری است، نه برچسب ناتنی بودن، اثبات غریبه بودن و غریبه ماندن خواهد بود.

خواهر و برادر ناتنی می‌تواند بدشانسی نباشد، برعکس می‌تواند بزرگ‌ترین شانس آدمیزاد باشد. تنها باید به آن‌ها فرصت دهیم.