من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

مثبت اندیشی و خوشبینی با هم تفاوت دارند؟

مثبت اندیشی و خوشبینی
تفاوت مثبت اندیشی و خوشبینی

خوشبینی یک ویژگی شخصیتی‌ست که به ارث می‌رسد، در حالی که مثبت‌اندیشی مهارتی‌ست که می‌توان آن را یاد گرفت. به عبارتی مثبت‌اندیشی یک انتخاب است. باید بگوییم وقتی که می‌گوییم خوشبینی یک ویژگی شخصیتی‌ست، یعنی اینکه الگوهای مشخص فکری، احساسی و رفتاری فرد از او چنین شخصیتی ساخته است، درحالی‌که در مثبت‌اندیشی قضیه کمی متفاوت است. درواقع مثبت‌اندیشی مهارتی‌ست که از ظرفیت آموزشی شما برای انجام وظایف‌تان ریشه می‌گیرد. ما در این مقاله از سایت همراهتم سعی داریم تفاوت مثبت‌اندیشی و خوشبینی را بررسی کنیم و بدانیم فرق آنها با خوش‌خیالی چیست.

مثبت‌اندیشی و خوشبینی

همه‌ی ما نگرش‌هایی داریم که بر دید ما نسبت به خودمان و دنیای پیرامون‌مان تأثیر می‌گذارد. برخی از تیپ‌های شخصیتی تمایل دارند دنیا را با دیدی مثبت ببینند و برخی دیگر دنیا و شرایط خود را خصمانه‌تر می‌بینند.

اثربخشی خوشبینی و بدبینی در زندگی متفاوت است. می‌توان گفت که هر دو دیدگاه حق دارند، دنیای‌شان را آنطور که می‌خواهند ببیند. ما چه خود را خوشبین، بدبین یا واقع گرا بدانیم، در مورد نحوه‌ی فکر کردن خود حق انتخاب داریم. مثبت‌اندیشی نگرشی‌ست که صرف نظر از اینکه چه تیپ شخصیتی داریم، آن را انتخاب می‌کنیم.

مثبت‌اندیش‌ها به مسائل دید مثبتی دارند. برای اهداف‌شان می‌جنگند و تلاش می‌کنند. نگاه‌شان به مسائل منفی نیست. اگر در موضوعی مشکل و مانعی ببینند، دلیلی برای منفی‌بافی نخواهند داشت. آنها با نگرش خود به موانع و حتي مشكلات، جدي نگاه مي‌كند و چالش‌ها را انکار نمی‌کنند. آنها مشکلات را نادیده نمی‌گیرند و موانع را کوچک نمی‌شمارند، بلکه با این باور هدفمند که می‌توان راه حلی پیدا کرد، جلو می‌روند. در تصمیم‌گیری‌های خود همه‌ی جوانب را می‌سنجند. آنها زمانی مخالفت می‌کنند که مسائل پیش‌روی‌شان با عقل، منطق و آگاهی‌شان جور درنیاید. وقتی هدفی را انتخاب می‌کنند که خوبی‌ها و بدی‌های موضوع را کنار هم قرار داده باشند. سپس با دید باز پیش می‌روند.

بیشتر بخوانید:   سهل‌انگاری عاطفی در ازدواج

در کنار مثبت‌اندیشی تفکر خوشبینی وجود دارد. خوشبینی یک مدل دیدگاه است. خوشبین‌ها فرض را بر این می‌گذارند که همه چیز در نهایت درست پیش می‌رود. در حالی‌که تفکر مثبت‌اندیشی هیچ فرض مشخصی در مورد چگونگی دنیای بیرونی ارائه نمی‌دهد. یک شخص مثبت‌نگر تصور نمی‌کند که همه‌ی شانس‌ها برای او و همه‌چیز به نفع اوست. به جای چنین فکری، او به تلاش‌های خود اعتماد می‌کند.

این دو نوع تفکر شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما خوش‌خیالی ورای هردوی این نگرش است. فرد خوش‌خیال هم مثبت‌اندیش است و هم خوشبین. با این تفاوت که او چالش‌ها، مشکلات و موانع را نادیده می‌گیرد و درنهایت بدون تلاش انتظار موفقیت دارد. ارزیابی این شخص از آینده ساده‌لوحانه است و متاسفانه توانایی‌های خود را بسیار دست بالاتر از آنچه که هست می‌گیرد. خوش‌خیالی این افراد از انتخاب‌ها و اهداف‌شان کاملا مشخص است. معمولا کسانی که در اطراف آنها هستند، از تصمیماتی که این اشخاص می‌گیرند، نگران می‌شوند.

چرا تفاوت بین خوشبینی و مثبت‌اندیشی با خوش‌خیالی مهم است؟

تفاوت-مثبت-اندیشی-با-خوش-خیالی

چرا مهم است که تفاوت بین خوشبینی و مثبت‌اندیشی با خوش‌خیالی را تشخیص دهیم؟ این موضوع مهم است، زیرا باور ما ارزش‌های‌مان را می‌سازد، ارزش‌های ما الهام‌بخش اعمال ما هستند و اعمال‌مان، ما را به اهداف خود می‌رسانند.

خوشبینی مانند همه‌ی ویژگی‌های شخصیتی، بسته به موقعیت می‌تواند یک نقطه‌ی قوت یا ضعف باشد. کسی که نسبت به نقاط ضعفش، خوشبینی داشته باشد، نمی‌تواند در زندگی خود اثربخش باشد. اعتماد‌به‌نفس کاذب می‌تواند زندگی ما را نابود کند.

از آنجایی که ما بر دیگران تأثیرگذار هستیم، اگر خوش‌خیال باشیم، ممکن است اطرافیان‌مان هم در تصمیم‌گیری‌های‌شان موانع را جدی نگیرند.

بیشتر بخوانید:   سرزنش قربانی حادثه

بنابراین همه‌ی ما باید با علم بر تفاوت این نگرش‌ها تلاش کنیم که در زندگی نگاهی مثبت‌اندیش داشته باشیم تا با آگاهی از ‌تصمیم‌هایی که می‌گیریم، روحیه‌ای قوی داشته باشیم.

راهکارهایی برای پرورش مثبت‌اندیشی در زندگی

پرورش-مثبت-اندیشی

برای مثبت‌اندیشی لازم نیست بر احساسات منفی خود سرپوش بگذارید و یا به دروغ تظاهر به خوشحالی و مثبت بودن کنید. در ادامه به چند راهکار برای پرورش مثبت اندیشی در زندگی اشاره خواهیم کرد:

اعتماد کردن به خود

زمانی که شما به خود و توانایی‌های‌تان اعتماد داشته باشید، نگاهی مثبت به زندگی‌تان خواهید داشت. به‌خاطر تمام کارهای خوبی که تا امروز انجام داده‌اید از خود راضی باشید و از اشتباهات‌تان نیز درس بگیرید. تلاش کنید اعتماد‌به‌نفس خود را تقویت کنید.

هرموقعیت را مانند یک فرصت درنظر بگیرید

گاهی اوقات حتی مشکلات زندگی‌مان نیز می‌توانند همانند یک فرصت در زندگی ما باشد، درواقع اگر ما در آن شرایط قرار نمی‌گرفتیم و دربرابر فشارها مقاومت نمی‌کردیم شاید موفقیتی که الان داریم را به‌دست نمی‌آوردیم.

واژه‌ها و جملات خود را درست انتخاب کنید

مثبت اندیشی نباید فقط محدود به تفکرات ما شود، بلکه استفاده از واژه‌ها و جملات مثبت نیز تاثیر زیادی در این زمینه دارد و به شما کمک می‌کند تا زندگی خود را در دست بگیرید، پس سعی کنید که روی واژه‌ها و جملات مثبت و تأثیرگذار تمرکز کنید.

همان‌طور که پیشتر هم گفتیم تفاوت مثبت‌اندیشی و خوشبینی در نگرش آنها به مشکلات و موانع است. هرچه بیشتر چالش‌ها را نادیده بگیرید، از واقعیت‌ها نیز دورتر می‌شوید و برای رسیدن به اهداف‌تان انتخاب‌های غلطی خواهید داشت. بنابراین برای شفافیت اهداف خود باید در کنار خوشبینی، به تمام جوانب امور هم مسلط باشید.