من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

بهبود روابط با مشورت در خانواده

مشورت در خانواده
مشورت در خانواده، می‌تواند کلید بسیاری از مشکلات در روابط اعضا باشد.

مشورت کردن یعنی نظرات و دیدگاه دیگران درمورد یک مطلب خاص را بشنویم و بررسی کنیم، سپس نتایج آن را با تفکرات خود ادغام نماییم. مشورت در خانواده، می‌تواند کلید بسیاری از مشکلات در روابط اعضا باشد.

گاهی ما فکر می‌کنیم، مشاوره گرفتن و مشورت کردن، تنها باید با یک متخصص انجام شود. درست است که متخصصین صلاحیت بیشتری در نظردهی دارند اما مشورت با عزیزانمان، تاثیرات چشم‌گیری در روابط خواهد داشت.

وقتی با یکی از اعضا خانواده درمورد هر مسئله‌ای مشورت می‌کنیم، به او احساس ارزشمندی هدیه خواهیم کرد. با همین عمل ساده، این باور ایجاد می‌شود که ما، شخص مذکور را قبول داریم و به نظر او اهمیت می‌دهیم.

اگر شخصی باعث بروز چنین احساسی در شما شود، چه تاثیری در رابطه با او ایجاد خواهد شد؟ برای مشخص شدن نقش مشورت در خانواده، کافی‌ست در ذهن خود به این سوال پاسخ دهید.

مشخص شدن هدف مشورت در خانواده

مشورت کردن با این هدف انجام می‌شود که ما برای پیشرفت در یک موضوع، از تجربیات دیگران استفاده کنیم. هدف از مشورت در خانواده این است که به عزیزان خود اثبات کنیم، درمورد مسائل مشترک، یک‌طرفه و خودخواهانه تصمیم نمی‌گیریم.

برخی از خانواده‌ها در امر مشورت کردن، دچار مشکل می‌شوند. درواقع نه تنها این مورد به روابط آن‌ها کمکی نمی‌کند بلکه درگیری‌ها را افزایش خواهد داد. چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

مسائل مشترک در زندگی، مسائلی هستند که اعمال تغییر در آن‌ها، بر زندگی دیگر افراد خانواده نیز تاثیر خواهد گذاشت.

در چنین مواردی با مشورت در خانواده، نشان می‌دهید که خودسرانه تصمیم نخواهید گرفت. آیا مشورت کردن آخرین مرحله است؟

اگر پس از پایان جلسه مشاوره، در نهایت تصمیم شخصی خود را اجرایی کنیم و به نظرات دیگر اهمیت ندهیم، نه تنها از نکات مثبت مشورت کردن، بهره‌مند نشده‌ایم، بلکه نتیجه عکس از آن خواهیم گرفت.

بیشتر بخوانید:   دغدغه های معمول والدین و دبستانی ها

تاثیرات مشورت کردن در روابط خانوادگی

شاید این‌گونه به نظر رسد که در مشورت کردن، تنها یک موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همین فعالیت به نظر ساده، تاثیرات به‌سزایی روی روابط عاطفی ما در زندگی خواهد داشت.

در مقدمه مقاله عرض کردیم، اولین اثر مشورت در خانواده، دادن احساس ارزشمند بودن به طرف مقابل است. ارزشمندی، عزت نفس انسان را بالا می‌برد. یکی از راه‌های ارتقا عزت نفس، نقش داشتن در امور زندگی به عنوان یک عامل تاثیرگذار است.

وقتی بخواهیم درمورد هر مسئله‌ای با همسر خود مشورت کنیم، برای اینکه موضوع را به درستی بیان کنیم، باید به صحبت کردن روی آوریم. صحبت کردن باعث شناخت بهتر یکدیگر می‌شود و ارتباط نزدیک‌تری را شکل خواهد داد.

استفاده از نظرات اعضا خانواده، موجب بالا بردن حس اعتماد متقابل می‌شود. علاوه بر همسر، این موضوع در ایجاد روابط صمیمی میان والد و فرزند، کمک شایانی می‌کند.

مشورت در خانواده، مفهوم کلمه‌ی خانواده را به واقعیت نزدیک می‌کند. این موضوع به فرزندان و شریک زندگی ما ثابت خواهد کرد که ما اعضا یک خانواده هستیم و برای تصمیم‌گیری به یکدیگر نیاز داریم.

فواید مشورت در خانواده

فواید مشورت در خانواده

برای اینکه نقش مشورت کردن در خانواده برای ما واضح‌تر شود، فوایدی که بر حسب تجربه به این موضوع نسبت داده شده است را در این بخش مطالعه می‌کنیم.

  • در مشورت کردن، دو یا چند نظر مختلف راجع به یک موضوع واحد را می‌شنویم.
  • در مرحله تصمیم‌گیری، راه‌های متنوع‌تری برای امتحان کردن پیش روی ما قرار خواهد گرفت.
  • مشورت در خانواده موجب جلوگیری از بروز مسائل شخصی به محیط خارجی خانه می‌شود.
  • در ناخودآگاه کودک شما، مشورت کردن یک امر عادی و همیشگی خواهد شد.
  • احترام به عقیده در میان اعضا خانواده، به یک اصل و قانون مبدل می‌شود.
  • با مشورت کردن، بار مسئولیت و اشتباه کردن و اثرات مخرب آن را از روی دوش یک شخص برمی‌داریم.
  • استفاده از نظر دیگران، تصمیمات شما را به سمت منطقی‌تر شدن، سوق خواهد داد.
  • گوش دادن به دیدگاه اعضا خانواده، شناخت ما از تیپ شخصیتی آن‌ها را افزایش خواهد داد و نقاط ضعف و قوت اعضا خانواده را نمایان می‌کند.
  • نشانه‌هایی مانند خودرایی و خودسری در روابط زناشویی یا روابط والد_فرزندی بسیار کمرنگ می‌شود.
بیشتر بخوانید:   مهارت عشق ورزیدن در زندگی مشترک

تشویق شریک زندگی به مشورت کردن

همه افراد اهل مشورت در خانواده نیستند. اگر همسر شما، در این دسته از افراد قرار می‌گیرد، راه‌حل‌های بسیار برای ترغیب او به گفت‌‌وگو وجود دارد.

در ادامه ما برخی از راه‌های ساده اما موثر، برای تشویق همسر به مشورت کردن را با هم بررسی می‌کنیم:

  1. مشورت کردن یک‌طرفه؛ ما باید درباره مسائل روزمره خود، از او مشورت بگیریم تا نشان دهیم چقدر این موضوع برایمان حائز اهمیت است.
  2. دخالت در تصمیم‌گیری؛ از او بخواهیم در تصمیم‌گیری‌ها، به ما کمک کند.
  3. قدردانی از همسر؛ تاثیر صحبت و نظرات او را به او بگوییم و از زمانی که گذاشته است تشکر کنیم.
  4. مشورت در خانواده و استفاده از راه‌کارها؛ راه‌حل‌های پیشنهادی را نادیده نگیریم. استفاده از این راه‌کارها، انگیزه مشورت کردن را بیشتر می‌کند.
  5. ارائه پیشنهادات مفید؛ در برخی از مسائل، پیشنهادی دهیم که مفید باشد و تاثیر آن نمایان شود.
  6. برخورد صحیح با انتقادات؛ اگر از نظر یا پیشنهادی که می‌دهیم، ایراد گرفته می‌شود، به درستی و صبوری با آن برخورد کنیم.

تشویق فرزندان به مشورت کردن

برای اینکه فرزندان ما، مشورت کردن را بیاموزند و آن را در خانواده خود اجرا کنند، باید از دوره کودکی ناخودآگاهشان را تربیت کنیم.

  1. حق انتخاب دادن؛ وقتی به کودک خود در انجام امور شخصی حق انتخاب دهیم، نسبت به مشورت در خانواده، جبهه نمی‌گیرد.
  2. احترام به سلایق؛ اگر فرزند ما مطمئن باشد که ما در جایگاه والدین تفاوت‌هایش را می‌پذیریم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم، از سخن گفتن پرهیز نمی‌کند.
  3. نظرخواهی از کودک در مسائل ساده؛ او را در مسائل ساده درگیر کنید تا بداند نظراتش برای والدین مهم است.
  4. گذشتن از نظر خود؛ گاهی از تصمیم خود بگذریم تا نظر فرزندمان را اجرایی کنیم. در این حالت هم گذشت کردن و اثر مشورت کردن را آموزش می‌دهیم.
  5. پذیرش مسئولیت به صورت همگانی؛ اگر یک تصمیمی به درستی پیش نرفت، اظهار کنیم که این یک تصمیم خانوادگی بوده است و همگی مسئول پذیرفتن عواقبش هستیم.
بیشتر بخوانید:   روش‌های تقویت انگیزه در کودکان که همه‌ی والدین باید بدانند

اثر مشورت در خانواده، ترس فرزندمان از تنهایی به دوش کشیدن مسائل را از بین خواهد برد.

جلسات مشاوره خانواده

جلسات مشاوره خانواده

جمع کردن اعضا خانواده برای به گفت‌وگو نشستن، می‌تواند یک کار چالش‌برانگیز باشد. برای سهولت در این کار، باید یک روز و زمان خاص را با توافق همه اعضا درنظر بگیریم.

مانند یک مهمانی مفصل برای برگزاری این جلسه تدارک ببینیم، تا نظر اعضا خانواده به آن جلب شود و میزان اهمیت آن نیز به چشم آید.

باید باور کنیم که مشورت کردن، شاه‌کلید روابط مفید و باکیفیت است.