من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چند راهکار برای کاهش اثر منفی طلاق بر فرزندان

چند راهکار برای کاهش اثر منفی طلاق بر فرزندان

تنش‌هایی که فرزندان پس از طلاق والدین تجربه می‌کنند، ممکن است با توجه به سن و جنسیت تاثیرات متفاوتی روی آن‌ها بگذارد، برای مثال ممکن است منزوی شوند و از جمع دوستان خود کناره‌گیری کنند یا دچار سطوح مختلفی از افسردگی شوند. همچنین یک‌سری رفتارهای پرخاشگرانه و ناسازگاری با محیط و والدین در این فرزندان دیده می‌شود. اما چطور می‌توان اثر منفی طلاق بر فرزندان را کاهش داد؟

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم راهکارهایی برای کاهش اثر منفی طلاق بر فرزندان به شما ارائه داده‌ایم.

به حداقل رساندن اثر منفی طلاق بر فرزندان چگونه میسر می‌شود؟

اگر بنا به هر دلیلی والدین قصد جدایی داشته باشند و طلاق صورت بگیرد، فارغ از اثرات منفی آن برای فرزندان، احساسات متناقضی برای بچه‌های طلاق ایجاد می‌شود؛ اعم از تنهایی، غم، خشم، ترس و کمبود اعتمادبه‌نفس. اما سوال این است که باید چه کنیم تا اثرات منفی طلاق والدین کمترین اثر را روی فرزندان بگذارد؟

پس از طلاق پدر و مادر به چشم دشمن به هم نگاه نکنند

روانشناسان بالینی درباره این موضوع اغتقاد دارند که پدر و مادرها نباید بعد از طلاق به دید دشمن به هم نگاه کنند. داشتن این تفکر و القای آن به فرزندان مهم است که ما تلاش و سعی خود را کردیم تا بتوانیم سازگاری داشته باشیم، اما میسر نشد.

وضع قوانین مناسب برای فرزندان

وضع-قوانین-مناسب-برای-فرزندان-min

والدینی که طلاق می‌گیرند باید با خود بگویند هردوی ما صاحب این فرزند هستیم. بنابراین باید به خاطر فرزندمان قوانین و مقررات یکسان و صحیح داشته باشیم. به این فکر کنید که اگر شما به‌عنوان یک زوج از هم طلاق گرفته‌اید، فرزندتان از شما طلاق نگرفته است! فرزندان باید بتوانند هر زمانی نیاز دارند، پدر یا مادر خود را ببینند.

بیشتر بخوانید:   وقتی فرزندپروری ملایم دیگر جوابگو نیست

همچنین لازم است از پدر یا مادر با فرزند خود بدگویی نکنید. برای مثال اگر فرزند با مادر زندگی می‌کند، نباید از پدر خود بدگویی بشنود و برعکس.

حضور پررنگ بعد از طلاق باعث کاهش اثر منفی طلاق بر فرزندان می‌شود

والدین فرزند از هم جدا شده‌اند، اما نیازهای عاطفی فرزند همچنان سر جای خودش باقی است. فرزند طلاق اتفاقا بیشتر نیاز به محبت، توجه، آرامش و امنیت دارد. فرزندی که طبق برنامه‌ی رشد خود پیش می‌رود و لازم است به‌خوبی با این چالش کنار بیاید. این گروه از بچه‌ها حتی بیشتر از بچه‌های دیگر نیازمند محبت هستند. این نیاز‌ها باید توسط والدین برطرف شود. برای مثال اگر پدر فرزندش را کم ببیند و در مواقعی اصلا نبیند و با او وقت نگذارند، فرزند دچار ترس از رهاشدگی خواهد شد. حضور مادر و پدر بعد از طلاق برای فرزند باید حتی پررنگ‌تر شود.

ترحم‌ بی‌مورد و دلسوزی نابه‌جا ممنوع است

گاهی اوقات بعد از طلاق والدین، اطرافیان فرزند با ترحم و دلسوزی نادرست در تربیت او خدشه ایجاد می‌کنند. به‌طوری که شاید در آینده فرزند نتواند بدون این قبیل دلسوزی گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

ترحم و دلسوزی افراطی علاوه‎بر این‌که اثر منفی طلاق بر فرزندان را کاهش نمی‌دهد، اجازه نمی‌دهد او آن‌چنان که باید و شاید تربیت شود. برای مثال اطرافیان از روی محبت با خود می‌گویند این کودک گناه دارد، در کمبود حضور پدر و مادرش هرچه می‌خواهد برایش فراهم کنیم یا به او اجازه دهیم هرکاری دلش خواست انجام دهد. این افراط در محبت در آینده موجب ایجاد توقعات اشتباه در فرزند طلاق خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   ازدواج خوب است یا تجرد؟ خوبی‌ها و بدی‌ها

مهارت‌های زندگی را به فرزند آموزش دهید

مهارت‌های-زندگی-را-به-فرزند-آموزش-دهید-min

روانشناسان اعتقاد دارند همه‌ی ما باید مهارت حل مسئله را در زندگی کسب کنیم. حل کردن مسائل‌ به شکل منطقی در ادامه‌ی کسب این مهارت اتفاق می‌افتد. وقتی والدین از هم طلاق می‌گیرند، شاید طلاق را به عنوان یک روش حل مسئله انتخاب کرده باشند.

فرزند طلاق مانند بقیه افراد باید بحث مهارت حل مسئله، سازگاری و تصمیم‌گیری را بیاموزد تا از این طریق به مقدار قابل توجهی اثر منفی طلاق روی او کاهش یابد. در آینده لازم است وقتی به مشکلی برخورد، زود عقب‌نشینی نکند و با تسلط بر امور، با تلاش و کوشش کافی با آن روبرو شود.

کلام آخر

اثر منفی طلاق بر فرزندان قابل چشم‌پوشی نیست و اثرات متفاوتی بر آن‌ها خواهد گذاشت. در مواجهه با این فرآیند و بعد از جدایی، والدین مسئولیت بیشتری در قبال فرزندان خود دارند که باید با کمک گرفتن از مشاوران، مطالعه و آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان خود یاد بدهند تاثیرات منفی طلاق را به حداقل برسانند.