من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

مادرانگی: راهنمایی برای چالش‌های تربیت فرزند دختر

مادرانگی: راهنمایی برای چالش‌های تربیت فرزند دختر

نقش مادر در تربیت فرزند دختر از چیزی که فکر می‌کنید بسیار مهم‌تر است. علاوه بر این‌که پدر نقش کلیدی در رشد و تربیت دختر خود دارد، به علت هم‌جنس بودن مادر و فرزند دختر، ایفای نقش مادری به میزان زیادی تاثیرگذار و پراهمیت است. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به نقش مهمی که مادر در تربیت فرزند دختر دارد و چالش‌هایی که در این مسیر با آن مواجه است پرداخته‌ایم.

نقش مادر در تربیت فرزند دختر چیست؟

در ادامه به کارهایی که مادران می‌توانند در تربیت دختران به کار گیرند تا در رشد و توسعه شخصیت و عزت نفس آن‌ها موثر واقع شود اشاره شده است.

فرزندتان را همان‌طور که هست بپذیرید

این‌که فکر کنید دخترتان شبیه شما خواهد شد و علایق و احساسات مشابه با شما خواهد داشت، تفکر صحیحی نیست. در روند رشد فرزند و در جهت استقلال او، طبیعی است که از سلایق شما فاصله بگیرد تا ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک زن قوی و مستقل را بیابد. اگر علایق او در جهت مخالف شما است، در وهله‌ی اول وحشت نکنید. سعی کنید آغوش امنی برای او بگشایید تا بتواند سوالات و چالش‌های خود را با شما در میان بگذارد. اگر خشونت در میان باشد، فرزندتان بدون حضور شما به کاوش می‌پردازد.

به او اعتماد به نفس بدهید

به-او-اعتماد-به-نفس-دهید-min

دختران از ابتدای کودکی خودسازی می‌کنند تا به‎خوبی بتوانند خود را برآورد کنند. مادر در قلب و ذهن فرزند خود بسیار تاثیرگذار است و از دوران کودکی تا بزرگسالی اثر بسیاری روی او خواهد گذاشت.

رفتار و گفتار والدین است که کودک را شکل می‌دهد. به دختر خود تاکید کنید که او را همان‌طور که هست دوست دارید، نه به‌خاطر دستاوردها یا کارهایی که انجام می‌دهد. این نقش مادر در تربیت فرزند دختر شخصیت او را برای آینده به‌خوبی خواهد ساخت.

بیشتر بخوانید:   چگونه الگوی مناسبی برای فرزندم باشم؟

به او قدرت ببخشید

اگر دختر خود را قوی می‌خواهید، به او نشان دهید که چطور قدرتمند باشد. این‌که روی پشتکار دخترتان تاکید دارید یا خیر بسیار مهم است. درواقع دختران ابتدا مادر خود را الگو قرار می‌دهند و با تماشای او یاد می‌گیرند چگونه با چالش‌ها و مسائل و مشکلات زندگی روبرو شوند. هنر مادران در قدرتمند ساختن دختران خود این است که الگوی مناسبی برای آ‌ن‌ها باشند.

با دخترتان زمان باکیفیت بگذرانید

یکی از مهم‌ترین نکات در تربیت فرزند دختر این است که زمان باکیفیت و کافی با او بگذرانید. درواقع اولین کسی که دختر شما می‌خواهد با او وقت بگذراند و به برقراری ارتباط موثر با او نیازمند است شما هستید. هرطور شده، این زمان را به او اختصاص دهید و اجازه دهید مهارت‌های فرزند شما در کنارتان توسعه پیدا کند.

یک نقش اساسی مادر در تربیت فرزند دختر این است که کنارش باشد تا او بتواند چیزهای زیادی یاد بگیرد. این‌که در گذراندن زمان باکیفیت خود در کنار دخترتان خلاقیت به خرج دهید و این زمان را مفید بگذرانید بسیار حائز اهمیت است.

فرزندتان را در کارهای مهم شریک کنید

فرزندتان-را-در-کارهای-مهم-شریک-کنید-min

اگر می‌خواهید دختری مستقل تربیت کنید و به او یادآور شوید نقش مهمی در زندگی شما دارد، بین انجام دادن کارهای خود او را فراموش نکنید، بلکه در کارهای مهم به او اجازه‌ی مشارکت دهید تا احساس کند توانایی بالایی دارد و می‌تواند از پس آن‌چه می‌خواهید برآید. وقتی می‌‌خواهد صحبت کند، کنارش بنشینید و با او صحبت کنید. نظرات او را جویا شوید و به او اطمینان دهید از نظراتش در انجام کارها بهره خواهید برد.

بیشتر بخوانید:   بهبود سواد ارتباطی تنها با چند تمرین ساده

به او ایمان داشته باشید

شاید یکی از مهم‌ترین و کارسازترین نقش‌های یک مادر در تربیت فرزند دختر ایمان داشتن به او و القای این حس است. به دخترتان ایمان داشته باشید. اجازه دهید با نظارت و مراقبت شما اما با تصمیم‌های خود قدم بردارد، به او اطمینان دهید که در کنارش هستید و به او ایمان دارید. اگر دختر شما احساس کند بزرگترین الگوی زندگی‌اش به او ایمان دارد، با عزت نفس زیاد به توسعه فردی و رشد شخصیتی خواهد رسید.

از متخصصان کودک و نوجوان کمک بگیرید

گاهی لازم است آزمون و خطا را کنار بگذارید و اگر احساس می‌کنید نیاز است با فرد متخصص در خصوص تربیت فرزند دختر مشورت کنید، این کار را پشت گوش نیندازید.

گاهی به‌خاطر عدم آگاهی والدین و به‌خصوص مادر، فرزند دختر با چالش‌های بسیاری در مسیر زندگی و آینده خود مواجه می‌شود. پس کمک گرفتن از مشاور و روانشناس کودک و نوجوان در بعضی مواقع بهترین کاری است که یک مادر می‌تواند برای دختر خود انجام دهد.

مهم ترین نقش مادر در تربیت فرزند دختر: توسعه فردی خود

مهم ترین نقش مادر در تربیت فرزند دختر توسعه فردی خود-min

شاید بسیاری از مادران فکر می‌کنند تنها کاری که باید برای تربیت فرزند دختر خود انجام دهند، کار کردن روی خصوصیات رفتاری و عملکرد آن‌هاست؛ درحالی‌که نقش اصلی مادر در تربیت دختر این است که ابتدا روی خودش به عنوان والد موثر کار کند و به توسعه‌ی فردی خویش بپردازد. پس از آن و با تبدیل شدن به نسخه بهتر، می‌توانید با کیفیت بالاتری برای فرزند خود مادری و از حضور قوی و خودساخته‌ی او در آینده تا میزان زیادی اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید:   اختلال آنهدونیا: وقتی نمی‎توانیم لذت ببریم

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم، نقش مادر در تربیت فرزند دختر بسیار مهم و در زندگی او تاثیرگذار است. این‌که بدانید تک‌تک حرکات و رفتار شما مهم است و روی فرزندتان تاثیر خواهد گذاشت، در پروسه‌ی رشد شخصی و در ادامه برای کمک به رشد شخصیت فرزند دختر حائز اهمیت است. البته فراموش نکنید در این مسیر تنها نیستید و در هر زمان می‌توانید از کمک‌های تخصصی مشاوران بهره‌مند شوید و این فرآیند را هرچه صحیح‌تر پیش ببرید.