من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

ده نمونه از بهترین روش‌ های پرورش افکار مثبت

پرورش افکار مثبت
بهترین روش‌ های پرورش افکار مثبت

همه‌ی ما در زندگی سراغ دنبال کردن اهدافی می‌رویم که منجر به موفقیت ما ‌شوند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت، داشتن افکار ذهنی مثبت و سازنده است. پرورش افکار مثبت، نقش مهمی در پیروزی ما دارد. همان‌طور که قانون جذب هم بر این موضوع تاکید دارد؛ توصیه می‌کنیم تا با پرورش افکار مثبت در ذهن‌تان، به موفقیت، رشد فردی و هر رویایی که در سر دارید، برسید.

در این مقاله به بررسی بهترین روش‌های پرورش افکار مثبت برای جذب موفقیت و رشد فردی از طریق قانون جذب می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چطور افکار مثبت را در خود پرورش دهیم؟

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم؛ طبق قانون جذب، برای دستیابی به موفقیت لازم است تا بیش از پیش فکرهای مثبت در سر داشته باشیم. اما برای رسیدن و رشد اندیشه‌ای مثبت و پویا چه راهکارهایی وجود دارد؟

بیشتر مردم بر این باورند که نمی‌توانیم روی فکرهایمان نظارت و کنترل داشته باشیم. به‌عنوان مثال وقتی سعی می‌کنید تا به چیزی فکر نکنید، درواقع باز هم مشغول فکر کردن به همان ایده‌ی «به چیزی فکر نکردن» هستید. هرچند این طرز فکر تا حدی درست است اما باید بدانید که هیچ انتخابی بدون تصمیم‌گیری نیست. هر انتخابی که ما در زندگی‌مان داریم، به تصمیم‌گیری نیاز دارد. شاید با خود بگویید که شما در زندگی‌تان هیچ تصمیمی برای شکست، فقر، بدبختی و… نداشته‌اید؛ اما براساس قانون جذب، فکر کردن به همین تجربه‌ها و احساسات منفی باعث می‌شود تا این فکر و خیال‌های منفی در زندگی‌ واقعی‌تان، نمود عینی پیدا کند.

روش‌های پرورش افکار مثبت

دوری از منفی ‌بافی

منفیبافی

اولین راه برای پرورش افکار در مسیر مثبت‌اندیشی، دوری‌کردن از منفی‌بافی است. همان‌طور که می‌دانید افکار ما در نهایت منجر به اعمال ما خواهند شد. پس با منفی‌بافی نباید انتظار آینده‌ای روشن را داشته باشیم. برای پرورش افکار مثبت باید تلاش کنیم در هر ماجرا و موضوعی به دنبال جنبه‌ی مثبت آن باشیم و جنبه‌ی منفی‌اش را پررنگ نکنیم. البته این موضوع به معنای نادیده گرفتن مشکلات نیست. درواقع توصیه‌ی ما این است که به جای بزرگ کردن مشکلات، بهتر است به دنبال راه‌حلی کاربردی برای آنها باشیم.

بیشتر بخوانید:   چگونه سطح دوپامین مغز را با راهکارهای ساده افزایش دهیم؟

دوری از افراد منفی ‌باف

همه‌ی ما تجربه‌ی آشنایی و معاشرت با افراد منفی‌باف را داریم؛ کسانی که از همه چیز ناراضی‌اند، همیشه شکایت دارند و عادت دارند تا به خود و دیگران انرژی منفی بدهند. بنابراین پس از مصاحبت و معاشرت با این افراد، احساسی بد و منفی به سراغ‌مان می‌آید. بنابراین سعی کنید تا جایی که می‌توانید از چنین افرادی فاصله بگیرید. دوری از افراد منفی‌باف، یک گام مهم برای پرورش افکار مثبت در ذهن است. به‌هرحال، انسان‌‌ها موجوداتی اجتماعی‌اند و بر یکدیگر تاثیرگذارند. پس برای آن‌که تحت‌تاثیر خلق‌وخو و طرز فکر چنین افرادی قرار نگیرید، بهتر است تا حد امکان از آنها دوری کنید.

اگر اطراف‌تان را با افراد مثبت‌اندیش پر کنید، حال بهتری خواهید داشت و شادی بیشتری را در زندگی‌تان تجربه خواهید کرد. اما زمانی‌که اطراف شما را افراد منفی احاطه کرده باشند، حذف کردن نگرش منفی آنها از زندگی‌تان به کاری سخت و دشوار تبدیل خواهد شد.

منابع شادی‌بخش زندگی‌تان را افزایش دهید

منابع-شادی-بخش-زندگی

شاد بودن در زندگی به ایجاد حسی سرشار از رضایت و شادی منجر می‌شود و در نهایت هم تاثیر زیادی بر پرورش افکار مثبت خواهد داشت. البته آن شادی و رضایتی که از منبعی بیرونی به دست می‌آید، ناپایدار است. بنابراین با ذهنی شاد، شادی پایدارتری را هم تجربه خواهید کرد. پس سعی کنید شادی‌ و رضایتی را برای خودتان ایجاد کنید که برخاسته از ذهن و درون شما باشد.

شکست‌ هایتان را بپذیرید

زندگی قرار نیست جشنی سرشار از پیروزی‌های کوچک و بزرگ باشد. شکست نیز بخشی جدانشدنی از زندگی‌ست که باید آن را پذیرفت. افراد مثبت‌اندیش از شکست خوردن نمی‌ترسند و برای رویارویی با آن آماده‌اند. هرچه بیشتر شکست بخورید، به این معناست که بیشتر تلاش کرده‌اید. افراد محتاطی که در دایره‌ی امن‌شان می‌مانند و کمتر از بقیه سراغ تجربه‌کردن و تجربه‌آموزی می‌روند، طبیعی‌ست که کمتر شکست خوردن را تجربه کرده باشند.

بیشتر بخوانید:   سوء استفاده عاطفی چیست؟

درست است که هر شکستی، مولد افکار منفی یا حتی ناامیدکننده‌ای در ماست؛ اما با گذر از این دوران می‌توانیم به شکست‌مان به چشم یک تجربه‌ی ارزشمند نگاه کنیم. با تلاش و عبرت گرفتن از شکست‌هایمان، حتما طعم شیرین موفقیت را هم خواهیم چشید. پس از شکست‌هایتان نترسید و سعی کنید با دیدی باز و آگاهانه به آنها و درسی که برای شما به جا گذاشته‌اند، نگاه کنید.

مسئولیت ‌پذیر باشید

افراد مثبت‌اندیش، افرادی مسئولیت‌پذیر هستند. آنها بد و خوب زندگی خود را می‌پذیرند و به دنبال مقصر برای مشکلات‌شان نمی‌گردند. مثبت‌اندیشان با پرورش افکار خود به این باور رسیده‌اند که کارهایی که می‌کنند ناشی از افکارشان است، به‌همین‌خاطر مسئولیت آن را می‌پذیرند. به‌علاوه، به جای تمرکز روی عوامل خارجی، بر مواردی که توانایی اصلاح‌شان را دارند، تمرکز می‌کنند.

خودتان را باور داشته باشید

در مسیر پرورش افکار باید به خودتان باور داشته باشید. نباید اجازه دهید که نگرش و کلام منفی دیگران در مورد احساس و اندیشه‌ی ‌شما باعث شود تا احساس ناخوشایندی نسبت به خودتان داشته باشید. افکار منفی ساخته‌ی ذهن شماست، اما اگر به آنها بال و پر دهید، منجر به از دست دادن باورهایتان نسبت به خودتان می‌شود. پس اجازه ندهید این افکار به سدی در برابر باورهایتان تبدیل شود.

نه گفتن را یاد بگیرید

نه-گفتن

نه گفتن مهارتی‌ست که هر کسی آن را ندارد. متاسفانه در فرهنگ تعارف‌مدارِ ما ایرانی‌ها، نه گفتن نوعی بی‌احترامی به‌حساب می‌آید. درصورتی‌که گاهی‌وقت‌ها لازم است تا بسیار قاطع و محکم «نه» بگویید. یکی از بهترین روش‌های پرورش افکار مثبت، تقویت مهارت نه گفتن است. بنابراین لازم است در بسیاری از مواقع برای مقابله با شکست و یا هموارسازی راه موفقیت‌تان، یاد بگیرید که چطور به دیگران نه بگویید.

به دنبال تایید دیگران نباشید

برای پرورش فکرهای مثبت، باید مدام به خودتان یادآوری کنید که تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی زندگی شما، خودتان هستید؛ نه فرد دیگری. پس نباید برای انتخاب‌ها، تصمیم‌ها، فکرها و ایده‌های ذهنی‌تان منتظر تائید دیگران بمانید. با معیارهای خود زندگی کنید و در انتظار تائید بقیه از طرز زندگی‌تان نباشید. اگر به مسیری که می‌روید ایمان دارید، حرف و نظر دیگران اهمیت چندانی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:   10 راهکار برای اینکه بدانیم چطور شخصیت مان را ارتقا دهیم؟

به سلامت جسم و روح ‌تان اهمیت دهید

سلامت-جسم

در هر لحظه از زندگی، باید مراقب سلامت جسمی و روحی‌تان باشید. ورزش را در زندگی‌تان به یک روتین روزانه یا هفتگی تبدیل کنید و به سلامت بدن‌تان اهمیت بدهید. بیماری، نه‌تنها درگیری ذهنی به همراه دارد بلکه می‌تواند ذهن‌تان را به سمت نگرانی و منفی‌بافی نیز سوق دهد. مراقب تغذیه‌تان باشید. درصورتی که به بیماری دچار شدید، حتما تحت درمان پزشکی قرار بگیرید و اگر پزشک به شما اجازه می‌دهد، با ورزش منظم تاثیر آن را روی بدن و خلق‌و‌خویتان ببینید.

با تقویت روحیه می‌توانید ذهنی مثبت‌گرا داشته باشید و برای رسیدن به اهداف خود بیشتر بجنگید. در این مقاله نکاتی را خواهید خواند که شما را در مسیر مثبت‌اندیشی قرار می‌دهد. در کنار تلاش و کوشش، حتما باید به ذهن و روح خود نیز استراحت دهید تا بدن‌تان بتواند خودش را بازیابی کند و از فرسودگی جسمی جلوگیری شود. مراقبت از تن و روح یکی از بهترین روش‌های پرورش افکار مثبت در هر فرد ا‌ست.

با توجه به راهکارهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، پرورش افکار در جهت مثبت‌اندیشی می‌تواند گام موثری در راستای دستیابی به موفقیت و رشد فردی در زندگی شما باشد. اما باید بدانید که این موارد مکمل یکدیگر هستند و تنها اگر با هم رعایت شوند، موثر خواهند بود. پس اگر به فکر پرورش افکار مثبت در ذهن و زندگی‌تان هستید، دنبال کردن تمام این راهکارها را جدی بگیرید.