من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چند راه برای پاکسازی افکار منفی

افکار منفی
راه های پاکسازی افکار منفی

شما جهان را از طریق نگرش ذهنی خود می‌بینید. اگر این نگرش بیشتر منفی باشد، می‌تواند روی همه چیز، از جمله سلامت، شغل و خانواده‌ی شما هم تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این تفکر منفی می‌تواند اثر زنجیره‌ای داشته باشد. یعنی یک تفکر منفی موجب ایجاد تفکرات منفی دیگر شود.

خوشبختانه به مرور زمان می‌توانیم خودمان را آموزش دهیم که چگونه با اجرای تکنیک‌های ساده فکر کنیم. در این مقاله قصد داریم با ارائه‌ی راهکارهای ساده یاد بدهیم چطور موفق به پاکسازی افکار منفی شویم.

راه‌کارهایی برای پاکسازی افکار منفی

روزانه زمانی برای افکار منفی‌تان کنار بگذارید

یک راهکار متناقض اما کاربردی برای پاکسازی افکار منفی این است که 10 دقیقه در روز نشخوار فکری داشته باشید و آنها را بارها و بارها مرور کنید. زمان تفکر منفی شما باید10 دقیقه باشد و باید هم هر روز انجامش دهید. وقتی در طول روز فکر منفی دارید، آن را یادداشت کنید و به خود بگویید که در طول همان 10 دقیقه به سراغشان می‌روید و آنها را مرور خواهید کرد. با گذشت زمان، کنترل را به دست خواهید آورد و تفکر منفی شما متوقف خواهد شد.

برای افکار منفی جایگزین پیدا کنید

افکار منفی

ما بر الگوهای افکار منفی غلبه نمی‌کنیم، بلکه آنها را جایگزین می‌کنیم. سعی کنید بفهمید افکار منفی چطور به ذهن‌تان خطور می‌کند. به جای آن افکار بهتری را جایگزین کنید. افکاری که در خدمت اهداف شما باشند.

بهترین دوست خود باشید

اغلب ما نسبت به خودمان  بد رفتار می‌کنیم. نزدیک به 90 درصد از حرف‌هایی که با خودمان می‌زنیم، خودگویی منفی است. برای رهایی از صدا‌های درونی منفی‌تان سه راه پیش رو دارید. اول اینکه به کل آن را رها کنید. اجازه دهید فکرها بیایند و بروند. با آنها نجنگید. اوضاع ممکن است بدتر شود.

بیشتر بخوانید:   ۹ تا از عادتهایی که افسردگی را افزایش می دهند

راه دوم این است که شما هم دل به دل افکار منفی‌تان بدهید و با آنها همراه شوید. این کار به شما کمک می‌کند آنها را به درستی بشناسید و در آینده بتوانید برای این افکار، چارچوب تعیین کنید. آخرین راه این است که با شناسایی افکار منفی دلیل آنها را بفهمید. شاید حق با افکارتان باشد. شاید آنها منفی نیستند و برای گوشزد کردن به سراغ‌تان آمده‌اند. شاید لازم است آنها را جدی بگیرید.

 به جای فکر کردن بنویسید

نوشتن

دلیل وجود افکار منفی را بنویسید. نوشتن افکار به پاکسازی فکر کمک می‌کند.  وقتی کلمات را روی کاغذ یا صفحه ببینید، درک افکارتان و حرکت به جلو برای‌تان آسان‌تر است.

 برای پیدا کردن چیزهایی که دوست دارید داشته باشید، شکرگزاری را یاد بگیرید و آگاهانه تلاش کنید

به جای مبارزه با افکار منفی، آگاهانه به سراغ افکاری با احساس بهتر بروید. یک راه قدرتمند برای انجام این کار این است که (اگر می‌توانید با صدای بلند) درمورد چیزی که دوست دارید، صحبت کنید: «من عاشق طعم قهوه‌ی امروز هستم» «من احساسی را که آفتاب امروز به من داده است را، دوست دارم»، «من از فرصتی برای پردازش ایده‌ها با تیمم قدردانی می‌کنم.» به دنبال آرامش باشید، حتما آن را پیدا خواهید کرد.

از خود چند سوال سخت بپرسید

از داشتن الگوهای فکری منفی چه چیزی به دست می‌آورم؟

این افکار چه سودی برای من دارد؟

با درگیر شدن در افکار منفی چه چیزی را از دست می‌دهم؟

با درگیر شدن با افکار مثبت چه مزایایی خواهم داشت؟

چه چیزهایی با مثبت‌اندیشی همراه است؟

چه چیزی در گذشته باعث شد، من منفی فکر کنم؟

عادات جدیدی ایجاد کنید

عادات جدید

به جای اینکه به این فکر کنید، چه کارکنیم تا افکار منفی دست از سر ما بردارند، راهی پیدا کنید تا حواس‌تان پرت شود. یک سرگرمی برای خودتان پیدا کنید. چیزی که بتواند خوشحال‌تان کند. از لاک زدن گرفته تا یک پیاده‌روی یا تماس تلفنی با دوستان‌تان. راهکارهایی پیدا کنید که از انجام آنها احساس خوبی دارید و در موردشان مثبت فکر می‌کنید. سعی کنید با کاری آسان شروع کنید.

بیشتر بخوانید:   11 تمرین ذهنی برای کمک به تقویت حافظه

دنبال کردن اخبار تلخ را متوقف کنید

تحقیقات نشان داده است که شنیدن تنها سه دقیقه اخبار منفی در صبح به طور قابل توجهی شانس شما را برای تجربه‌های منفی در طول روز افزایش می‌دهد. طرز فکر مثبت بهره‌وری و رضایت‌مندی شما از زندگی را افزایش داده و در عین حال میزان خطاهای‌تان را کاهش می‌دهد. طرز فکر یک انتخاب است، اما همیشه آسان نیست. به دنبال حذف تأثیرات منفی باشید و تماشای اخبار صبحگاهی را متوقف کنید.

 از جملات انگیزشی استفاده کنید

جملات انگیزشی

وقتی از خواب بیدار می‌شوید، چشمان خود را باز کنید و برای پا گذاشتن به روز جدید قدردانی کنید. جملات انگیزشی خاصی را برای خود یادداشت کنید. می‌توانید از پادکست‌های انگیزشی استفاده کنید. اگر یک فکر منفی به ذهن‌تان خطور کرد، به موفقیتی که به دست آورده‌اید و احساسی که همراه آن بود فکر کنید.

مسیر موفقیت خود را توسعه دهید

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، مراقبه کنید و روی شخصی که می‌خواهید باشید و کیفیت زندگی‌ای که می‌خواهید، تمرکز کنید. چند هدف مهم را تعیین کنید تا مسیر خود را به سمت رویاهای‌تان گم نکنید. وقتی بدانید چه می‌خواهید و هر روز به دنبال آن باشید، کم‌کم منفی‌بافی از سرتان می‌افتد.

 افکار خود را به سمت مساله‌ای سازنده هدایت کنید

الگوهای افکار منفی به راحتی می‌توانند توسط شما تسخیر شوند، اما یک ترفند فوق‌العاده و البته سازنده این است که تشخیص دهید الگوی افکار منفی‌تان چطور کار می‌کند. سپس آگاهانه هر بار که متوجه شدید روی چیزهای منفی تمرکز می‌کنید، افکار خود را به مدت پنج دقیقه روی مسائل لذت‌بخش و هیجان انگیز زندگی‌تان معطوف کنید.

بیشتر بخوانید:   تاب‌آوری و مدیریت بحران‌های زندگی

روی شکرگزاری تمرکز کنید

شکرگزاری توسط بیشتر افراد دست کم گرفته می‌شود، اما باید بدانید برای یک زندگی شاد کاملا ضروری‌ست. زندگی آسان‌تر نمی‌شود، اما وقتی مشکلات را در کنار داشته‌های کوچک و خوب‌مان ببینیم، قوی‌تر می‌شویم. یک لیست از داشته‌های‌تان داشته باشید و روزانه به آن مراجعه کنید. همچنین، بر آنچه که واقعاً می‌خواهیدش تمرکز کنید. یک ذهن متمرکز و مثبت در طول زمان چیزی را که به دنبال آن است جذب کرده و به دست می‌آورد.

ورزش و مدیتیشن را امتحان کنید

مدیتیشن

شما نمی‌توانید از شر افکار منفی بدون ورزش و تحرک خلاص شوید. برای پاکسازی افکار منفی و خارج شدن آنها از سرتان، باید بدنی فعال داشته باشید. از بدن‌تان شروع کنید. چند دقیقه نفس کشیدن عمیق (مدیتیشن 10-15 دقیقه‌ای نشسته) یا شرکت در کلاس یوگا می‌تواند، چنین الگوهای تفکر منفی را مختل کند. هر ورزشی می‌تواند ذهن شما را از منفی‌بافی دور کند. سعی کنید با ورزش کردن به تقویت اعتماد‌به‌نفس‌تان کمک کنید.

برای اینکه بتوانید در پاکسازی افکار منفی موفق باشید، باید یاد بگیرید مثبت‌اندیش باشید. مثبت‌اندیشی و خوشبینی با هم فرق دارند. اول باید تفاوت مثبت‌اندیشی و خوشبینی را بدانید، سپس بتوانید افکار مثبت را جایگزین افکار منفی‌تان کنید.