من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

کبد خود را با خاکشیر پاک کنید

گیاه خاکشیر

کبد شما بزرگترین عضو بدن شماست. به بدن شما در هضم غذا، ذخیره‌ی انرژی و حذف سموم کمک می‌کند. بیماری کبد چرب وضعیتی‌ست که در آن چربی در کبد شما تجمع می‌یابد. خوشبختانه داروهای گیاهی در بهبود این بیماری تأثیر زیادی داشته است. یکی از آنها خاکشیر است. پاکسازی کبد با خاکشیر یکی از درمان‌های طب سنتی‌ست.

کبد چرب به دو دسته تقسیم می‌شود

کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

کبد چرب الکلی

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) چیست؟

کبد چرب غیر الکلی نوعی بیماری کبد چرب است که با مصرف زیاد الکل ارتباطی ندارد و به دو گونه تقسیم می‌شود:

کبد چرب ساده: که در آن چربی در کبد وجود دارد، اما التهاب یا آسیب سلول‌های کبدی کم است یا اصلا وجود ندارد. اوضاع بیمار مبتلا به کبد چرب ساده، معمولا آنقدر بد نمی‌شود که باعث آسیب یا عوارض کبدی در او شود.

کبد چرب پیشرفته: که در آن شما دچار التهاب و آسیب سلول‌های کبدی و همچنین چربی در کبد می‌شوید. التهاب و آسیب سلول‌های کبدی می‌تواند باعث فیبروز یا زخم شدن کبد شود. متاسفانه کبد چرب پیشرفته ممکن است منجر به سیروز یا سرطان کبد شود.

خواص خاکشیر

خواص خاکشیر

خاکشیر یک گیاه علفی یک ساله یا دو ساله است. ارتفاع ساقه‌ی این گیاه به یک متر هم می‌رسد. طبع این گیاه سرد و تر است. یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان گرمازدگی، استفاده از خاکشیر است. مهم‌ترین خاصیت خاکشیر، بهبود سلامت دستگاه گوارش و پاکسازی کبد است. کسانی که قصد دارند از طریق داروهای گیاهی کبد چرب‌شان را درمان کنند، بهتر است از خاکشیر در رژیم غذایی خود استفاده کنند. برخی دیگر از خواص خاکشیر برای بدن عبارتند از :

  • درمان یبوست و بواسیر
  • از بین‌برنده‌ی آکنه و جوش صورت
  • کنترل سطح فشار خون
  • رفع تشنگی و عطش
  • دفع سنگ کلیه و سنگ مجاری ادراری
  • تقویت کننده‎ی معده
  • کاهش آلرژی و حساسیت
  • جلوگیری از پیشرفت سلول‌های سرطانی
  • رفع واریس و بواسیر
  • کمک به کاهش وزن و لاغری
  • درمان بوی بد دهان
بیشتر بخوانید:   تمرین تنفسی 4-7-8 چیست و چه فوایدی دارد؟

نحوه استفاده از خاکشیر برای پاکسازی کبد

خاکشیر را در یک ظرف گود بریزید و آن را از آب پر کنید. سپس به آرامی آن را به ظرف دیگری منتقل کنید. چند بار این کار را تکرار کنید تا شن‌ها و خاکه‌های خاکشیر، ته‌نشین شود. برای خوردن خاکشیر حتما لازم است که پیش از مصرف آن را بشویید و در آب خیسش کنید. با این کار آب به خورد دانه‌های آن می‌رود و اصطلاحا خوب خیس می‌خورد.

برای درمان کبد چرب علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی که پزشک‌تان تجویز می‌کند، می‌توانید سمت داروهای گیاهی هم بروید. به علاوه اگر کبد چرب پیشرفته‌ای نداشته باشید، اغلب پزشک‌ها دارویی تجویز نمی‌کنند. بلکه سعی می‌کنند با کاهش وزن و ورزش مداوم از پیشرفت بیماری‌تان جلوگیری کنند. در این‌صورت استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی می‌تواند به عدم پیشرفت و یا درمان کامل بیماری شما کمک کند. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، یکی از این درمان‌های سنتی، استفاده از خاکشیر است.

شربت خاکشیر

خاکشیر همراه با عرق کاسنی

ترکیب عرق کاسنی و خاکشیر درمان بسیار کارآمدی برای کبد چرب شماست. یک قاشق غذاخوری خاکشیر را به یک لیوان شربت عرق کاسنی اضافه کنید و روزی یک بار میل کنید.

ترکیب خاکشیر با آب پنیر

برای پاکسازی کبد چرب می‌توانید آب پنیر (ماء الجبن) را با خاکشیر ترکیب کنید. این ترکیب علاوه بر بهبود کبد،  ضد سودا و ضد صفرا‌ست.

خاکشیر همراه با عرق کاسنی و شاطره

ترکیب خاکشیر و عرق کاسنی یک درمان مفید برای کبد چرب است. یک قاشق غذا‌خوری خاکشیر را به کمی عرق کاسنی اضافه کرده و میل کنید. می‌توانید همین ترکیب را با عرق شاطره نیز به‌دست بیاورید.

بیشتر بخوانید:   میگرن و سردرد چه تفاوت‌هایی دارند؟

خاکشیر و ترنجبین

ترکیب خاکشیر با ترنجبین

مصرف همزمان خاکشیر و عرق ترنجبین علاوه بر درمان کبد چرب، می‌تواند برای سودا و بلغم نیز مفید باشد. مثل دستور قبلی، یک قاشق خاکشیر را به همراه یک لیوان شربت عرق ترنجبین به صورت روزانه میل کنید.

خاکشیر همراه با بارهنگ و خرفه

برای کم کردن حرارت بدن و پاکسازی کبد چرب، ترکیب خاکشیر، بارهنگ و خرفه بسیار موثر است.

خاکشیر جوشیده

سومین دستور مصرف این گیاه معجزه‌آسا این است که خاکشیر به مدت 5 دقیقه بجوشانید. بهتر است برای تاثیرگذاری بیشترش، آن را ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت بعد هم چیز دیگری نخورید.

ممنوعیت مصرف خاکشیر برای کبد چرب

همان‌طور که خاکشیر برای پاکسازی کبد چرب مفید است، صرف بیش از اندازه‌ی آن هم می‌تواند نتیجه‌ی عکس دهد. کسانی که زخم معده، روماتیسم یا آرتروز دارند نباید در مصرف خاکشیر زیاده‌روی کنند. به علاوه بهتر است قبل از مصرف خاکشیر، این موضوع را حتما با پزشک‌شان درمیان بگذارند.

میزان مصرف مجاز خاکشیر در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اما اگر کبدتان چرب است، می‌توانید روزانه 2 تا 3 قاشق غذاخوری خاکشیر برای پاکسازی کبد چرب‌تان استفاده کنید. با این حال مصرف بیش از حد این گیاه می‌تواند برای کبد مضر هم باشد.

خاکشیر

تنبلی و نارسایی عضلانی روده بزرگ

از آنجایی که خاکشیر یک ملین قوی است، درصورتی که بیش از حد مصرف شود، می‌تواند قدرت طبیعی روده‌ی بزرگ برای عمل دفع کردن را تحت تاثیر قرار دهد. درواقع مصرف درازمدت هر ملینی می‌تواند عضلات روده‌ی بزرگ را تنبل کند. استفاده‌ی زیاد از خاکشیر در نهایت منجبر به وابستگی اجابت مزاج یا همان بیماری مگاکولون خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   ورزش چشم و اهمیت آن در زندگی روزانه

تشدید درد و ورم معده

کسانه که دارای ورم معده یا زخم معده هستند، باید خیلی مراقب میزان مصرف خاکشیر باشند. زیرا مصرف بی‌رویه‌ی این گیاه می‌تواند باعث تشدید بیماری آنها شود یا مشکلات شدید گوارشی بیشتری را منجر شود.

  با مصرف خاکشیر می‌توان کبد را پاکسازی کرد و برای پاکسازی کلیه‌ها گشنیز مصرف کنید. همان‌طور که قبلا هم درمورد چگونگی استفاده از خاکشیر گفتیم، پیش از مصرف باید به خوبی شسته شود. اگر خاکشیر به درستی شسته نشود، شن‌ریزه‌ها و سنگ‌های موجود در خاکشیر مشکلات قابل توجهی برای بدن ایجاد کند. اگر شن‌های مجود در آن به خوی شسته نشوند، ممکن است باعث ایجاد سنگ در مجرای ادرار شود. پس لطفا برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی حتما خاکشیر را به مدت ۸ ساعت در آب بخیسانید، سپس آن را چند بار بشویید تا تمام سنگ‌های آن خارج شود.