من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چگونه عضوی از یک تیم کاری باشیم

کار تیمی
عضوی از یک تیم کاری بودن

کسب‌وکارهای بزرگ موفقیت‌های خود را مدیون کار تیمی اثربخش هستند. اعضای این تیم‌ها افرادی هستند که در تخصص خود حرفه‌ای هستند و ویژگی‌های برجسته و مناسب کار گروهی دارند. امروزه در هر شغل و کسب‌وکاری انجام فعالیت‌های تیمی و گروهی اجتناب‌ناپذیر است.

شما برای فعالیت در این‌گونه شغل‌ها نیاز دارید تا حرفه‌ای و کارآمد عمل کنید و خصوصیات لازم برای کار تیمی را داشته باشید، ازاین‌رو قبل از هر چیز باید با روش‌ها و راهکارهای درست بتوانید خود را به یک فرد حرفه‌ای موفق در یک تیم تبدیل کنید. در ادامه‌ی این مطلب از وبلاگ همراهتم به این مهارت‌ها اشاره خواهیم کرد.

کسب و پرورش مهارت‌های ارتباطی

مهارتهای-ارتباطی

همان‌طور که می‌دانید اعضای یک تیم از افراد مختلف با شخصیت‌ها و ویژگی‌های فردی متفاوت تشکیل می‌شود. هر فرد خصوصیات رفتاری منحصربه‌فرد خود را دارد. شما برای اینکه بتوانید با تمام افراد تیم خود ارتباط خوبی داشته باشید، عقاید، ایده‌ها و نظرات خود را بازگو کنید، باید تعامل درست و کارآمد را یاد بگیرید و آنها را رشد و پرورش دهید.

این توانایی‌ها شامل زیرمجموعه‌ی بزرگی از مهارت‌ها هستند، مانند برقراری ارتباط مناسب و خوب شنیدن، احترام متقابل، اعتماد به یکدیگر، حمایت، همدلی و انتقاد. افراد با خوب سخن گفتن و گوش دادن به سخنان یکدیگر می‌توانند با یکدیگر ارتباط و تعامل مثبتی ایجاد کنند و پروژه را به جلو پیش ببرند.

داشتن همدلی با همکاران، کمک می‌کند تا به درک بهتری از انگیزه‌ها و احساسات آنها دست یابید. اختصاص‌دادن زمان برای گوش‌دادن و فهم افکار دیگران، به شما کمک خواهد کرد تا به روش صحیح با آنها ارتباط و معاشرت داشته باشید. زمانی افراد یک تیم می‌توانند موفق شوند که رابطه صمیمانه همراه با احترام، اعتماد و همدلی بین آنها شکل گرفته باشد و از کار کردن در کنار یکدیگر لذت ببرند.

دانش و مهارت‌های خود را انتقال دهید

انتقال دانش

زمانی که شما در یک تیم کار می‌کنید و با چندین نفر در ارتباط هستید ممکن است آنها به برخی از مهارت‌ها یا دانش شما نیاز داشته باشند. در این حالت نباید مسئولیت تمام فعالیت‌ها را خودتان بر عهده بگیرید، بلکه بهترین روش این است که بتوانید مهارت و دانش خود را به افراد تیم خود آموزش دهید. فراموش نکنید ممکن است روزی نیز شما به دانش و مهارت دیگران نیاز داشته باشید. به عبارت دیگر افراد یک تیم باید به‌صورت چرخه‌ای دانش خود را به یکدیگر انتقال دهند تا تیم تشکیل‌شده، حرفه‌ای و کارآمد باشد.

بیشتر بخوانید:   استرس شغلی چیست و راه‌های مدیریت آن کدامند؟

درواقع زمانی یک پروژه‌ی تیمی می‌تواند موفق عمل کند که افراد با یکدیگر ارتباط خوبی داشته باشند. دانش و علم خود را به اشتراک بگذارند و زمانی که یکی از اعضای تیم توانایی ادامه‌ی مسیر را نداشته باشد به او کمک کنند تا دانش موردنیاز را کسب کند و مسیر را ادامه دهد. درواقع اعضای یک تیم زمانی به موفقیت خواهند رسید که هماهنگ با یکدیگر عمل کنند و فعالیت هرکدام تکمیل‌کننده‌ی فعالیت دیگری باشد.

با انگیزه باشید

انگیزه در کار

برای اینکه بتوانید به یک عضو موثر و مفید برای تیم تبدیل شوید، باید انگیزه و انرژی زیادی داشته باشید. پروژه‌های گروهی برای پیشبرد اهدافشان بیشتر از فعالیت‌های تک‌نفره به انگیزه نیاز دارند. مواردی که انگیزه شما را پایین می‌آورد، یادداشت کنید. آنها را تحلیل و تا حد امکان کم کنید و در عین حال برای بالا بردن اشتیاق خود نسبت به انجام پروژه تلاش کنید.

خلاق باشید

خلاقیت

افراد خلاق افرادی هستند که می‌توانند با صرف انرژی، هزینه و زمان کمتری نسبت به دیگران در حل مسائل و خلق روش‌های جدید عمل کنند. شما برای موفقیت و کار کردن روی یک پروژه‌ی گروهی به خلاقیت بالایی نیاز دارید. پس اگر ذاتاً فرد خلاقی هستید زمینه را برای بهره‌برداری از این ویژگی منحصربه‌فرد خود ایجاد کنید.

انعطاف‌پذیر باشید

انعطاف پذیری

در پروژه‌های تیمی شما با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو خواهید شد. احتمال دارد روزهای سختی را پشت سر بگذارید و با شکست نیز مواجه شوید. ازاین‌رو آماده رویارویی با شرایط پیش‌بینی‌نشده باشید. امید خود را برای ادامه‌ی مسیر از دست ندهید. ممکن است اعضای تیم، هزینه‌ها و درآمدها افزایش یا کاهش یابد، تمام موارد گفته‌شده نباید از انگیزه و فعالیت‌های شما تا حد ممکن کم کند. شما با استفاده از روحیه‌ی انعطاف‌پذیری خود باید بتوانید با این تغییرات سازگار شوید و خود را با شرایط جدید وفق دهید.

بیشتر بخوانید:   مقایسه کار گروهی، تیمی و فردی

اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشید

اعتماد به نفس

افرادی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند به‌راحتی می‌توانند دیگران را متقاعد کنند و نظرات خود را به‌خوبی مطرح کنند. داشتن این ویژگی برای افرادی که در یک تیم با یکدیگر همکاری می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید در یک پروژه‌ی تیمی به‌خوبی عمل کنید و عضو حرفه‌ای برای تیم باشید، باید از اعتمادبه‌نفس بیشتری برخوردار باشید. با داشتن اعتمادبه‌نفس می‌توانید ایده‌ها و طرح‌های خود را بیان کنید. با آگاه بودن به توانایی‌های خود می‌توانید وظایفتان را به بهترین شکل انجام دهید.

نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید

نقاط ضعف و قوت

زمانی که شروع به شناسایی نقاط ضعف و قوت خود می‌کنید، مهارت‌ها و توانایی‌های خود را بهتر می‌شناسید. متوجه می‌شوید که در انجام چه کارهایی توانا هستید. بنابراین می‌توانید از این شناخت در تقسیم وظایف پروژه‌ها استفاده کنید و فعالیت‌های هماهنگ و متناسب با مهارت‌های خود را بر عهده بگیرید. همچنین با شناخت نقاط ضعف و قوت خود می‌توانید برای از بین بردن کاستی‌ها و افزایش توانایی‌های خود قدمی بردارید و خود را به یک فرد موفق و حرفه‌ای در تیم تبدیل کنید.

الگوبرداری از افراد توانمند در زمینه کار تیمی

الگوبرداری

زمانی که نمونه‌ای از یک کار تیمی خوب می‌بینید، آن را خوب بررسی کنید و مشخص کنید که چرا آن نمونه برای شما برجسته بوده است. سپس آن توانایی‌های برجسته را بر مهارت‌های خودتان، در زمان همکاری با دیگران اضافه کنید. ارتقا مهارت‌های نرم مانند کار تیمی در سازمان می‌تواند به شما در شغل‌تان و در زمان جستجو برای موقعیت‌های جدید کمک کند. برای مشخص کردن توانایی‌هایتان و مهارت‌هایی که نیاز به ارتقا دارند، زمان بگذارید. با تمرین و پشتکار و البته قدری زمان خواهید توانست توانایی‌ها و مهارت‌های بسیار بالایی در کارتیمی به‌دست آورید.

بیشتر بخوانید:   باید و نبایدهای محیط کار

در انتها چند نکته کلیدی و رمز موفقیت کار گروهی را بیان می‌کنیم. فرقی نمی‌کند که شما عضو یک کار گروهی هستید یا رهبر یک تیم، با تکرار و تمرین این نکات میتوانید عضو موثر و کارآمدی در یک کار گروهی باشید:

  • اگر دیگر اعضای گروه شما غرق در انجام وظایفشان هستند، شما می‌توانید به آنها پیشنهاد کمک دهید. افراد یک تیم در مواقع دشوار به یکدیگر کمک خواهند کرد. همچنین سعی کنید که در موقعیت‌هایی درخواست کمک داشته باشید. در مواردی که نمی‌توانید مساله یا رفتاری را درک کنید، سؤال بپرسید و به حرف‌های اعضای باتجربه‌تر به دقت گوش دهید.
  • سعی کنید تیم را برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت، آماده سازید. شما باید با تمام اعضای تیم ارتباط موثر برقرار کنید. مطمئن شوید که همگی یک هدف مشترک را دنبال می‌کنید.
  • بررسی اینکه آیا سایر اعضای تیم به‌ خوبی نقش خود را ایفا می‌کنند یک امر ضروری است. برای آشنایی بیشتر با دیگر اعضای تیم باید زمان مناسبی را درنظر بگیرید. هر یک از اعضای تیم نقش بزرگی برعهده دارد که بی اهمیت نیست.
  • اگر یکی از اعضای تیم شما موفقیتی کسب کرد، شما و سایر اعضا باید موفقیت او را جشن بگیرید. این کار صمیمیت بین اعضای گروه رو بالا می‌برد و شما را یک قدم به هدف نزدیک‌تر خواهد کرد.
  • هنگامی که شاهد مشکلی هستید، حتی اگر مشکل هم‌تیمی شما باشد برای حل کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید.