من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

12 تکنیک متقاعد کردن مخاطب

متقاعد کردن دیگران
متقاعد کردن دیگران

تا به حال توجه کرده‌اید که برخی افراد دقیقاً به آنچه می‌خواهند می‌رسند، در حالی که برخی دیگر باید خود را به آنچه که دارند، راضی کنند؟ گاهی اوقات شانس نقش مهمی را ایفا می‌کند، اما این موضوع فقط کار شانس نیست. بعضی از مردم به خواسته‌های خود می‌رسند، چون می‌دانند چگونه از هنر متقاعدسازی برای متقاعد کردن دیگران استفاده کنند.

در این مقاله از سایت همراهتم 12 تکنیک متقاعدسازی که به شما کمک می‌کند رویاهای خود را محقق کنید را با هم می‌خوانیم.

چطور دیگران را متقاعد کنیم

متقاعد کردن دیگران

  • گوش دهید

ابزار ارزشمندی است که به شما این امکان را می‌دهد تا مخاطب تمایل بیشتری به مکالمه با شما داشته باشد. به علاوه وقتی مخاطب‌تان ببیند که شما هم به حرف‌های او گوش می‌دهید، او هم به جزئیات صحبت‌های شما دقت بیشتری می‌کند. گوش دادن یکی از مهم‌ترین پایه‌های ارتباط دوجانبه است.

  • تکرار کنید

هنگامی که دیدگاه‌های طرف مقابل را می‌فهمید، می‌توانید با تکرار آنچه که آنها گفته‌اند توجه‌شان را جلب کنید. از همان دیدگاه‌‌شان استفاده کنید تا به آنها نشان دهید که برای نظرشان ارزش قائل هستید. حالا می‌توانید نظرشان را کم‌کم و آهسته به خود جلب کنید تا زمانی که آماده‌ی موافقت با شما شوند.

  • داستان تعریف کنید

مردم عاشق شنیدن داستان‌ هستند، به خصوص اگر عجیب و غیرعادی باشد. برای ثابت کردن مزایای موقعیت خود یا معایب موقعیت آنها، داستانی بگویید. اگر داستان شما به اندازه‌ کافی خوب باشد، می‌توانید نظرشان را جلب کنید.

  • مقایسه‌ کنید

گاهی موضوع برای یک شخص خیلی ملموس یا آشنا نیست. با مقایسه کردن موضوع مورد بحث با مساله‌ای که او هر روز با آن سر‌و‌کار دارد، می‌توانید به راحتی منظور خود را منتقل کنید و زودتر متقاعدشان کنید.

  • به زبان آنها صحبت کنید

حتی اگر با مخاطبان خود هم‌زبان هستید، از ساختار و عباراتی استفاده کنید که برای آنها آشنا باشد.

افراد تمایل دارند تحت تأثیر همسالان خود قرار بگیرند. اگر بتوانید به مخاطبان خود نشان دهید که دوستان‌شان یا افراد مشابه آنها با شما موافق هستند، سریع‌تر می‌توانید آنها را متقاعد کنید.

  • مهربان و مودب باشید

تلاش کسی که رفتاری بی ادبانه، جنگ‌ طلبانه یا توهین‌آمیز داشته باشد، برای جلب نظر دیگران بی‌نتیجه خواهد بود. مردم به افراد گستاخ توجه نمی‌کنند، اما درعوض به کسانی که دوستانه و مودب، برخورد می‌کنند، جلب می‌شوند.

  • به نظرات کارشناسان اشاره کنید

اغلب مردم از نظرات کارشناسان پیروی می‌کنند. به علاوه به کسانی که توصیه‌ی کارشناسان را پیشنهاد می‌کنند، توجه خاصی نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که از کدام کارشناس یا متخصص نقل قول می‌کنید. بسیار مهم است کارشناسی را انتخاب کنید که مخاطبان شما، او را تحسین می‌کنند، به او احترام می‌گذارند و قبولش دارند.

  • آنها را درگیر کنید

هر چه بیشتر با موضوعی درگیر باشید، به آن متعهدتر خواهید بود. از این واقعیت به نفع خود استفاده کنید. مخاطبان خود را در اسرع وقت با هدف خود درگیر کنید. می‌توانید با پرسیدن سوال شروع کنید تا آنها را در گفتگو مشارکت دهید.

  • بر کمبود تأکید کنید

اگر چیزی خیلی کم باشد، مردم بیشتر آن را می‌خواهند. بازاریابان با تأکید بر هر عنصر کوچکی از کمبود در کالاهایی که ارائه می‌دهند، مردم را به آنچه که می‌فروشند ترغیب می‌کنند. باید به آنها القا کنید که باید به سرعت با شما همراه شوند وگرنه این فرصت را برای همیشه از دست خواهند داد.

  • موقعیت‌های بد را نشان دهید

تلاش کنید که موقعیت‌های بد مشابه را نشان‌شان دهید. این کار به آنها می‌گویید که هدف شما چقدر با ارزش و خوب است. این روش به آنها القا می‌کند که موضوع مورد نظر شما، برای آنها یک موهبت است، باید آن را به دست بیاورند و قدرش را بدانند. از این روش در تبلیغ کالاها و خدمات بسیار استفاده می‌شود.

  • به احساسات یا منطق آنها تکیه کنید

اگر افرادی احساساتی باشند، می‌توانید احساسات آنها را جلب کنید. اگر افراد منطقی‌ای باشند نیز برای‌شان استدلال بیاورید. با این روش به آنها می‌فهمانید که منطقی بودن‌شان را تشخیص داده‌اید. مطمئن باشید این موضوع برای‌شان بسیار مهم است.

  • بیشتر از آنچه می‌خواهید بخواهید

زمانی که درخواستی دارید می‌توانید همزمان یک درخواست بزرگ‌تر هم بکنید. با این روش به اصطلاح «مرگ را می‌گیرید، که به تب راضی شوند.» مطمئن باشید وقتی آنها حداکثر را در نظر گرفته باشند، پذیرش یک درخواست کوچک‌تر، راحت است.

بیشتر بخوانید:   گوش دادن و شنیدن ذهن‌آگاهانه

اگر هنوز نمی‌توانید آنچه را که می‌خواهید به دست آورید

متقاعد کردن دیگران

به دست آوردن آنچه که می‌خواهید همیشه در زندگی ضروری نیست. یک ضرب المثل چینی وجود دارد که می‌گوید: «مواظب آرزوهایت باش، مبادا محقق شود.» بنابراین همه‌ی اهداف ما لزوما ارزشمند نیستند.

اگر مطمئن هستید که اهداف‌تان درست و ضروری هستند باید برای اینکه بفهمید چطور دیگران را متقاعد کنید، بیشتر از قبل مطالعه کنید. برای ارتقای عزت نفس خود تلاش کنید. یادتان باشد بدون مهارت‌های ارتباطی خوب، هیچ‌یک از روش‌های متقاعد کردن دیگران به کارتان نمی‌آید.

رسیدن به کمال در هر زمینه‌ای از زندگی دشوار است و متقاعد کردن دیگران نیز به مراتب دشوارتر است. افرادی می‌توانند از این توانمندی بهره‌مند باشند که درست و در زمان حیاتی وارد عمل شوند.