من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چطور خانواده ولخرجی نداشته باشیم؟

ولخرجی
کنترل ولخرجی در خانواده

خانواده‌های زیادی هستند که از ولخرجی برخی از افراد خانواده رنج می‌برند. ممکن است شما هم درصدد کم کردن هزینه‌های جاری زندگی‌تان باشید، اما با ولخرجی فرزندتان یا حتی همسرتان مواجهید. اگر دغدغه‌ی این روزهای شما مدیریت مالی خانوادتان است و مایلید بدون هیچ تنش و ناراحتی اعضای خانواده خود را از ولخرجی منصرف کنید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. پیش از هر چیز باید به این باور برسیم که صرف هزینه‌های بی‌برنامه و بدون منطق تنها تامین‌کننده‌ی احساسات زودگذر ما هستند.

خریدهای تکانشی و بدون برنامه می‌توانند مشکلات زیادی برای موجودی حساب بانکی ما ایجاد کنند. امروزه با وجود مشکلات اقتصادی که کم‌و‌بیش برای همه‌ی شهروندان ایجاد شده است، زمان غیرهدفمند خرج کردن و بی ­حساب و کتاب دست به جیب شدن نیست. بنابراین اگر قصد دارید بدانید چطور خانواده‌ی ولخرجی نداشته باشید، از امروز باید همه چیز در حوزه‌ی مالی برای شما و اعضای خانواده‌تان شفاف شود. لازم است درآمد و سرمایه‌ی خانواده خود را به صورت دقیق مشخص کنید، به علاوه هزینه‌ ­های ماهانه‌‌تان را شفاف سازید و با به‌کارگیری روش‌های خلاقانه و منطقی، هزینه‌های اضافی را از روی دوش خانواده حذف کنید.

مدیریت مالی خانه‌ی خود را از همین امروز شروع کنید

همین امروز تصمیم بگیرید و در این مسیر گام بردارید. تصمیم امروزتان مدیریت مالی آینده خود و عزیزان­تان را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می­دهد. اگر در این زمینه آگاهانه عمل کنید، منافع آن نصیب کل خانواده خواهد شد. اما اگر دچار اشتباه شوید، دود این اشتباه به چشم همه‌ی افراد خانواده خواهد رفت. شما مسئولیت سنگینی را برعهده دارید، اما نگران نباشید. جای نگرانی نیست. در ادامه با راهکارهایی ساده برای مدیریت مالی خانواده آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید:   راه‌هایی برای بهبود مهارت های توسعه فردی

چگونگی کنترل ولخرجی خانواده

کنترل ولخرجی

شما و خانواده‌تان باید درمورد مسائل مالی با یکدیگر شفاف صحبت کنید. ماهی یک یا دو بار دور همدیگر جمع شوید و درمورد مشائل مالی خانواده گفت‌و‌گو کنید. سعی کنید این صحبت‌ها صمیمانه و تنها برای مشخص شدن هزینه‌ها و درآمدها باشد، نه حساب‌کشی از یکدیگر. طی این صحبت‌ها راهی پیدا کنید که بتوانید بدهی‌های خود را هر چه سریع‌تر پرداخت کنید. همچنین سعی کنید علت بدهکار بودن‌تان را هم مشخص کنید.

برای مشخص شدن وضعیت مالی، پیشنهاد می‌کنیم که کل خانواده را به این گفت‌و‌گو دعوت کنید. مشارکت همسر و فرزندان در مدیریت مالی خانواده، نتایج مثبتی دارد که وضعیت فعلی و آینده‌ی آنها را نیز متاثر خواهد کرد.

چهار راهکار ساده برای مدیریت مالی خانواده

  • به تمام اعضای خانواده‌تان آموزش دهید که بودجه‌ای برای خودشان و دیگران تنظیم کنند. هر کدام از افراد خانه را برای انجام یک مسوولیت مالی تعیین کنید. به آنها بگویید قیمت‌ها را چک کنند تا کاملا با وضعیت اقتصادی خانواده آشنا شوند. آنها با رصد کردن قیمت‌ها متوجه گرانی و تاثیرات آن روی کل خانواده خواهندشد. با این کار آنها آموزش اقتصادی در حد خودشان را می‌بینند. به علاوه این کار آینده‌ی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به کل خانواده در زمان حال هم کمک می‌کند.
  • زمانی که برای خرید کالایی به بیرون از منزل می‌روید حتما فرزندان خود را هم همراه‌تان ببرید. تجربه‌ی انتخاب محصول و چک کردن قیمت‌ها می‌تواند آنها را آگاه‌تر کند. اگر خرید اینترنتی دارید، آنها را کنار دست خودتان بنشانید و با یکدیگر بین محصولات و قیمت‌ها بچرخید تا آنها هم بتوانند قیمت‌ها را با هم مقایسه کنند. خرید کردن به آنها این امکان را می‌دهد که کاملا در جریان جزئیات قرار بگیرند. در این‌صورت می‌توانند، درخصوص ارزش پول درک بیشتری به دست بیاورند.
  • درباره‌ی مسائل مالی خانواده با یکدیگر گفت‌و‌گو کنید. در صحبت‌های‌تان رک باشید. تمام اعضای خانواده باید در جریان امورمالی خانه باشند مشکلات را بیان کنید و ببینید آنها برای برطرف کردن مشکلات مالی چه پیشنهادهایی ارائه می‌دهند. زمانی که پیشنهادهای ارائه‌شده‌ی آنها را به کار بگیرید، مطمئن باشید اعتماد به نفس آنها در خصوص مدیریت مالی به شدت افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع آنها را نسبت به پول با مسئولیت‌تر خواهد کرد.
  • پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری درست را به آنها آموزش دهید. فرقی نمی‌کند این کار را از طریق پول تو جیبی یاد می‌گیرند یا با دستمزد کارهای کوچک‌شان. اصل موضوع باید آموزش سرمایه‌گذاری و پس‌انداز باشد. نوجوان خود را برای پذیرش شغل در آینده آماده کنید.
بیشتر بخوانید:   پرخاشگری چیست و چرا پرخاشگری می‌کنیم؟

شما به عنوان مسوول این مدیریت لازم است به نکات ظریفی توجه کنید که شاید از نگاه باقی اعضای خانواده اهمیت چندانی نداشته باشد. بنابراین باید بدانید که مدیریت مالی صحیح خانواده با افزایش سرمایه، اختصاص دادن صحیح منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها امکان پذیر است.

 مراحل مدیریت صحیح مالی

مدیریت مالی

1ـ دارایی ‌ها و درآمدهای ماهانه و سالانه‌ی خود را به‌طور دقیق بررسی کنید. سعی کنید برای این مدیریت یک دفتر یادداشت یا یک فایل کامپیوتری اختصاص دهید.

2ـ هر ماه لیست هزینه‌های خود و خانواده‌تان را یادداشت کنید تا بدانید چه مقدار پول را صرف چه کارهایی کرده‌اید.

3ـ نیازمندی‌های خانواده را یادداشت کنید و از بین آنها نیازهایی را اولویت‌بندی کنید که غیر قابل چشم‌پوشی باشد.

4ـ برای بخشی از درآمد خود برنامه‌ای مثل پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری مشخص کنید.

5ـ مبالغ اضافی درآمدتان را مشخص کنید و برای آن برنامه‌هایی مانند سفر و تفریح در نظر بگیرید. همیشه چنین برنامه‌هایی را با بودجه‌ی اضافی خود هماهنگ کنید.

6ـ همیشه مباحث مدیریت پول را مطالعه کنید و تا جایی که می‌توانید آنها را به فرزندان و دیگر اعضای خانواده‌ی خود آموزش دهید.

در آخر بهترین راه برای اینکه ببینید زندگی مالی شما دقیقا به چه وضعی‌ست، محاسبه‌ی ثروت خالص شخصی شما است. حتما میزان کل دارایی‌های‌تان را محاسبه کنید. در کنار آن باید مقدار بدهی‌های شما هم مشخص شود. برای تعیین ثروت خالص شخصی‌تان مقدار بدهی‌ها را از ارزش کل دارایی‌تان کم کنید. وقتی بفهمید ثروت خالص زندگی‌تان چقدر است، تصمیم‌های بهتری در آینده برای خودتان و خانواده‌تان خواهید گرفت.