من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

با استرس خانواده چه کنیم؟

خانواده پر استرس
خانواده پر استرس

همه‌ی خانواده‌ها در ‌برحه‌‌های زمانی با استرس دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. ممکن است والدین و فرزندان با دیدن تصاویر خانواده‌های کامل و بی‌عیب‌و‌نقص که اغلب در صفحات مجازی و تلویزیون دیده میشود، انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای هم برای خود و هم برای اعضای خانواده‌شان ایجاد کنند. در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم درباره‌ی خانواده‌ی پراسترس و نحوه‌ی مهار این حس‌ها بیشتر بدانیم.

نشانه‌های خانواده‌ی پر‌استرس

هر خانواده‌ای نسبت به استرس واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، اما برخی از نشانه‌های خانواده‌ی پر‌استرس عبارتند از:

  • مشاجره، دعوا و پرخاشگری در بین افراد
  • کاهش احساس رضایتمندی از همدیگر
  • نبود اوقات فراغت
  • فرزندان منزوی
  • مشکلات تحصیلی فرزندان
  • مشکلات کاری و حرفه‌ای والدین
  • مشکلات سلامتی و خستگی عمومی به دلیل مشغله‌های زیاد
  • سردرگمی (به ویژه در کودکان) در مورد روابط با سایر اعضای خانواده
  • وابستگی بیشتر به غذا، الکل و سایر مواد

استرس تنها در خانواده‌ی شما نیست

استرس در خانواده

استرس را همه‌ی خانواده‌ها تجربه می‌کنند. همانطور که همه‌ی خانواده ها اثرات متفاوتی از استرس را تجربه می‌کنند، به روش‌های مختلف نیز با آن مقابله می‌کنند. همه‌ی ما کودکانی را دیده‌ایم که در یک فروشگاه سر‌و‌صدای زیادی به‌پا می‌کنند یا زن و شوهری که بر سر مسائل مالی با هم مشاجره می‌کنند، اما خانواده‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف به مشکلات‌شان واکنش نشان دهند. برخی ممکن است اصلاً ارتباط خود را با همدیگر متوقف کنند یا حتی برخی دیگر فقط با دعوا ارتباط برقرار کنند.

هر خانواده‌ای خودش تصمیم می‌گیرد که چگونه سطح استرس موجود را کاهش دهد تا همه‌ی افراد خانواده از سلامت روان برخوردار باشند. همه‌ی ما با برنامه‌های شلوغ، هزینه‌های بالا و فهرست کارهای طولانی انجام نشده‌ی خود دست و پنجه نرم می‌کنیم. تعادل بین کار و زندگی خانوادگی خود را حفظ کنید. اینها محرک‌های طبیعی برای استرس بیشتر هستند. پس اگر خانواده‌ی شما هم استرس دارد، اشکالی ندارد. نکته‌ی مهم این است که بدانید چگونه استرس را مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید:   ساده ترین راه ها برای بهبود رابطه زناشویی

برای مبارزه با استرس با اعضای خانواده‌ی خود متحد بمانید

متحد بودن با خانواده

در مورد احساسات خود صحبت کنید. هر روز با یکدیگر گفت‌و‌گو داشته باشید تا همه‌ی اعضای خانواده احساس راحتی کنند و اگر احساس استرس کردند، احساسات خود را ابراز کنند.

اگر فکر می‌کنید بچه‌های‌تان ممکن است از فعالیت‌های فوق برنامه خسته شده‌ باشند، در این مورد با آنها صحبت کنید. به آنها بگویید اگر به استراحت نیاز دارند اشکالی ندارد. گذراندن یک شب آرام در خانه و همراه با خانواده، به فرزندان شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشند.

اگر متوجه شدید که استرس دارید، درباره‌ی آن صحبت کنید. رفتار شما می‌تواند روی باقی اعضای خانواده تاثیرگذار باشد. اگر بچه‌ها به اندازه‌ی کافی بزرگ شده‌اند، بنشینید و در مورد دلایل استرس خود صحبت کنید.

اولویت‌های خانواده را مشخص کنید. یکی از بزرگترین دلایل استرس خانواده وجود بیش ‌از‌ حد مسوولیت‌ها، از تمرین‌های ورزشی گرفته تا جلسات آموزشی و مهمانی‌های دوستان در مدت زمان کوتاه، است. اغلب ما چند کار را با هم انجام می‌دهیم و در نهایت نمی‌توانیم از هیچ‌کدام از آنها لذت ببریم. به عنوان یک خانواده در مورد برنامه‌های غیرضروری که فقط وقت شما را می‌گیرد، تصمیم بگیرید. هنگامی که لیست اولویت‌های خود را تهیه کردید، همه را در آن شریک کنید.

خیلی اوقات، والدین دیوانه‌وار در حال دویدن هستند و سعی دارند همه چیز را برای فرزندان‌شان مهیا کنند، اما نمی‌توانند زمان باکیفیتی را با آنها بگذرانند. باید بدانید وقتی بچه‌ها احساس می‌کنند که بخش مهمی از برنامه‌ی زمانی شما هستند، احساس خوبی خواهند داشت.

یک هدف کوچک کوتاه‌مدت تعیین کنید. مثلا برای یک تاریخ مشخص، یک مهمانی کوچک برگزار کنید و از همه‌ی افراد خانواده کمک بگیرید. لازم است همه به اندازه‌ی خودشان در این کار سهیم باشند. هرچه مشارکت در خانواده بیشتر باشد، همدلی و همبستگی بیشتری نیز ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:   مشاوره طلاق و طلاق آگاهانه

برای محدود کردن استرس خود از همان ابتدا، به مهم‌ترین مهارت‌های کاهش استرس تسلط داشته باشید:

نه گفتن را یاد بگیرید. آسان نیست، اما برای کاهش اضطراب در آینده لازم است. اگر از نه گفتن احساس گناه می‌کنید، به یاد داشته باشید که نه گفتن به این معنی‌ست که خانواده‌ی خود را در اولویت قرار می‌دهید و همیشه می‌توانید از این بابت احساس خوبی داشته باشید. برنامه‌های خود را محدود کنید تا زمان بیشتری برای استراحت با خانواده داشته باشید.

هوشمندانه خرج کنید. فشار مالی یکی دیگر از دلایل اصلی استرس در خانواده است. والدین اغلب در هزینه کردن (مخصوصاً برای فرزندانشان) زیاده‌روی می‌کنند و در نهایت اهمیت زمان با کیفیت را با خانواده‌ی خود نادیده می‌گیرند. به جای اینکه پول بیشتری در خانه هزینه کنید، بیشتر روی مدت زمانی که با خانواده خود می‌گذرانید تمرکز کنید. این بهترین سرمایه‌گذاری‌ست.

اگر نشانه‌های خانواده‌ی پراسترس را در خودتان می‌بینید، تصمیم بگیرید که به خانواده‌تان کمک کنید تا استرس کمتری داشته باشید و در کنار هم شادتر باشید. اگر فعالیت‌ها و برنامه‌های بیش از حد خانواده‌ی شما را تحت فشار قرار داده است، آنها را متوقف کنید. به عنوان یک خانواده برای اولویت بندی و اصلاح  لیست کارهای خود، انجام کارها و لذت بردن از زمان با هم تصمیم بگیرید.

مطمئن باشید شما و فرزندان‌تان از این نتایج بسیار خوشحال‌تر خواهید بود. درنهایت اگر هیچ‌یک از این راهکارها موثر نبود، به مشاور خانواده مراجعه کنید.