من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

از کاربردهای روزمره هوش مصنوعی تا استفاده از آن در بخش کلان

از کاربردهای روزمره هوش مصنوعی تا استفاده از آن در بخش کلان

هوش مصنوعی (AI) قرار است نوعی «تعریف‌کننده برای فناوری آینده» باشد، اما این هوش دقیقاً چیست و چگونه بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد؟ هوش مصنوعی توانایی یک تکنولوژی برای نمایش قابلیت‌های انسان‌گونه‌ای مانند: استدلال، یادگیری، برنامه‌ریزی و حتی خلاقیت است که سیستم‌های فنی را قادر می‌سازد تا محیط خود را درک کنند، با آنچه درک می‌کنند مقابله کنند، مشکلات را حل کرده و برای رسیدن به یک هدف خاص اقدام کنند.کامپیوتر داده‌هایی که از قبل آماده یا جمع‌آوری شده از طریق حسگرهای خود مانند دوربین را دریافت کرده، آنها را پردازش می‌کند و پاسخ مناسبی به کاربر می‌دهد. این سیستم‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل اثرات اقدامات قبلی سیستم، کار می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در بخش کلان 

سلامتی

محققان حوزه‌ی سلامت از این تکنولوژی استفاده می‌کنند که داده‌های سلامت و الگوی روند بیماری را تجزیه و تحلیل کنند. پس این قابلیت می‌تواند منجر به اکتشافات جدید در پزشکی و راه‌هایی برای بهبود بیماری‌ها شود.

به عنوان مثال: محققان انگلیسی توانسته‌اند برنامه‌ای را روی تماس‌های اورژانس تنظیم کنند که قبل از رسیدن تیم پزشکی به محل بیمار، سکته یا ایست قلبی او را تشخیص دهند. برخی شرکت ‌ها از این فناوری استفاده می‌کنند تا خدمات متنی و جستجوی چندزبانه را برای پیدا کردن اطلاعات پزشکی موجود فراهم سازند. در دوره‌ی همه‌گیری کووید-19،این هوش با تصویربرداری‌های حرارتی در فرودگاه‌ها و اماکن عمومی مورد استفاده قرار گرفت. کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌ی سلامت روان هم از دیگر کاربردهای این تکنولوژی‌ست.

حمل و نقل

هوش مصنوعی می‌تواند ایمنی، سرعت و کارایی ترافیک ریلی را با به حداقل رساندن اصطکاک چرخ‌ها، به حداکثر رساندن سرعت و ایجاد امکان رانندگی مستقل بهتر کند.

بیشتر بخوانید:   دوقلوی دیجیتال یا همان همزاد هوشمند

تولید

هوش ماشینی می‌تواند به تولیدکنندگان اروپایی کمک کند تا با استفاده از روبات‌ها در تولید، بهینه‌سازی مسیرهای فروش یا با پیش‌بینی به موقع تعمیر و نگهداری و خرابی در کارخانه‌های هوشمند، کارآمدتر شوند.

غذا و کشاورزی

غذا و کشاورزی

این هوش قادر است در ایجاد یک سیستم غذایی پایدار استفاده شود. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند از طریق به حداقل رساندن استفاده از کودها، آفت‌کش‌ها و آبیاری، غذای سالم‌تری را مهیا کند. کمک به بهره‌وری و کاهش اثرات زیست محیطی از دیگر قابلیت‌های این تکنولوژی‌ است. ربات‌ها می‌توانند علف‌های هرز را از بین ببرند یا اینکه استفاده از سموم کشاورزی و علف‌کش‌ها را کاهش دهند. بسیاری از مزارع در سراسر اتحادیه‌ی اروپا از هوش مصنوعی برای نظارت بر حرکت، دما و مصرف خوراک حیوانات خود استفاده می‌کنند.

مدیریت دولتی و خدمات

هوش مصنوعی با استفاده از طیف گسترده‌ای از داده‌ها و تشخیص الگوی طبیعت، می‌تواند هشدارهای اولیه‌ای در مورد بلایای طبیعی ارائه دهد و امکان آماده‌سازی کارآمد و کاهش پیامدها را فراهم کند.

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی بیش از 50 سال است که وجود دارند، اما پیشرفت‌ها در قدرت محاسباتی، در دسترس بودن مقادیر بسیار زیاد داده و الگوریتم‌های جدید منجر به پیشرفت‌های بزرگ آن در سال‌های اخیر شده است. هوش مصنوعی به عنوان محوری برای تحول دیجیتال جامعه شناخته می‌شود. انتظار می‌رود برنامه‌های کاربردی آینده تغییرات عظیمی ایجاد کنند، اما این هوش در حال حاضر هم در زندگی روزمره‌ی ما وجود دارد.

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره

همه‌ی ما در زندگی روزمره‌ی خود از این تکنولوزی استفاده می‌کنیم بدون اینکه حتی بدانیم چیست و چطور کار می‌کند. در ادامه‌ی متن کاربردهای دیگری از این هوش را می‌خوانید که در طول روز با آنها سر و کار داریم.

بیشتر بخوانید:   دلایل محبوبیت کسب و کار اینترنتی کدامند؟

خرید و تبلیغات اینترنتی

این هوش برای ارائه‌ی توصیه‌های شخصی به افراد هم استفاده می‌شود، به عنوان مثال: بر اساس جستجوها و خریدهای قبلی شما و یا سایر رفتارهای آنلاین‌تان محصولاتی را معرفی می‌کند که با ذائقه‌ی شما بیشتر جور باشد.

جستجوی وب

موتورهای جستجو برای ارائه‌ی نتایج جستجوی بهتر از ورودی وسیع داده‌های کاربران‌شان استفاده می‌کند.

دستیارهای شخصی دیجیتال

گوشی‌های هوشمند از این فناوری برای ارائه‌ی خدمات شخصی در جهت مدیریت موضوعات روزمره زندگی افراد بهره‌مند می‌شوند.  پاسخ به سؤالات، ارائه‌ی توصیه‌ها و کمک به زندگی روزمره در جایگاه دستیار شخصی از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی‌ است.

ترجمه

نرم افزارهای ترجمه‌ی زبان، بر اساس متن نوشتاری یا گفتاری و یا لینک و آدرس سایت‌ها به هوش مصنوعی وابسته هستند.

خانه‌های هوشمند، شهرها و زیرساخت‌ها

ترموستات‌های هوشمند از حرکات و رفت‌و‌آمد ما برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی استفاده و سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی باتوجه به حضور افراد در محل دمای مناسب محیط را فراهم می‌کنند.

ماشین‌ها

ماشین‌ها

در حالی که وسایل نقلیه‌ی خودران هنوز استانداردهای کامل را ندارند، اما از تکنولوژی‌هایی در زمینه‌ی حسگرها، دوربین‌ها و رادارها برای سفرهای بدون راننده طراحی شده‌اند.

امنیت سایبری

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شناسایی و مبارزه با حملات سایبری و سایر تهدیدات سایبری بر اساس دریافت مداوم داده‌ها و شناسایی الگوهای این حملات کمک زیادی کنند.

مبارزه با اطلاعات نادرست

برخی از برنامه‌های هوش مصنوعی می‌توانند اخبار جعلی و داده‌ها نادرست را با استخراج اطلاعات از رسانه‌های اجتماعی، جستجوی کلمات حساس یا هشداردهنده و شناسایی منابع آنلاین معتبر شناسایی و صحت اخبار و اطلاعات را رد یا تایید کنند.

بیشتر بخوانید:   تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان؛ خوب یا بد؟

هوش مصنوعی یک علم بین رشته‌ای با رویکردهای متعدد است. پیشرفت‌های آن نیز در گروی یادگیری عمیق تکنولوژی‌ است. این هوش به ماشین‌ها اجازه می‌دهد تا توانایی‌های ذهن انسان را مدل‌سازی کند یا حتی آن‌ها را بهبود بخشد. وقتی هزینه‌های محاسباتی و زیرساخت داده‌های فنی در پشت هوش مصنوعی را در نظر بگیریم، در واقع اجرای هوش مصنوعی یک تجارت پیچیده و پرهزینه است. با این حال تاثیرات، قدرت و نفود آن در تمام بخش‌های کلان و خرد جامعه کاملا اجتناب‌ناپذیر است.