من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

دلایل محبوبیت کسب و کار اینترنتی کدامند؟

کسب و کار اینترنتی
علت محبوبیت کسب و کار اینترنتی

تعجبی ندارد که کسب و کار اینترنتی به یکی از محبوب‌ترین کسب‌وکارها در دنیا تبدیل شده است. اغلب افراد به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی دارند و بیشتر به استفاده از خدمات اینترنتی تمایل دارند تا خدمات سنتی. از این‌رو کسب‌وکارهای سنتی از بازار دیجیتال جامانده‌اند  و کسب‌ و کار اینترنتی در بسیاری از شاخه‌ها پیروز میدان است.

دلایل محبوبیت کسب و کار اینترنتی کم نیستند. درآمدزایی با انواع کسب و کار الکترونیک باعث شده بسیاری از افراد به‌دنبال راه‌اندازی بهترین کسب‌وکار اینترنتی یا سوق دادن کسب‌وکار سنتی خود به‌سمت کسب و کار آنلاین باشند.

در این مقاله از مجله سبک زندگی «همراهتم» قصد داریم ببینیم دلایل محبوبیت کسب کار اینترنتی و آنلاین بین کارآفرینان چیست.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب‌‌وکار به‌معنای انجام مجموعه‌ای از وظایف و فعالیت‌های خاص در قبال دریافت هزینه‌ای تحت عنوان دستمزد است. شما از راه کسب‌وکاری که به آن مشغول هستید، کسب درآمد می‌کنید. به‌همین‌ترتیب کسب و کار دیجیتال را نیز می‌توان مجموعه‌ فعالیت‌هایی دانست که در فضای آنلاین برای کسب‌درآمد انجام می‌شود.

پیش از راه‌اندازی بهترین کسب و کار اینترنتی چه کار کنیم؟

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

۱. تحلیل و بررسی

درست فکر کردن و داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و مشخص، اولین قدم برای راه‌اندازی انواع کسب‌وکار اینترنتی است. از خودتان بپرسید دلیل اصلی شما برای شروع این نوع کسب‌وکار چیست؟ از چه ایده‌ای می‌خواهید استفاده کنید؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ آیا ایده‌ی شما برای مخاطب جذاب است؟ چه موانعی ممکن است سر راهتان قرار گیرند؟

پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار دیجیتال باید پاسخ این پرسش‌ها را به‌روشنی بدانید. خوب است زمان کافی برای تفکر و یافتن پاسخ آنها، داشته باشید. بسیاری از افراد بدون فکر کردن وارد کسب‌وکار آنلاین می‌شوند و در نهایت شکست می‌خورند.

۲. انتخاب ایده

داشتن ایده‌ی مناسب، نقطه‌ی آغاز خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین است. هر سازمان یا شرکتی ابتدا یک ایده‌ی ناب بوده که به واقعیت رسیده. چنان‌چه ایده‌ی تازه و جذابی داشته باشید، شانس موفقیت خود را در این کار بالا برده‌اید.

بیشتر بخوانید:   آیا کوچ و منتور باهم تفاوت دارند؟

۳. شناسایی رقبا

حالا که ایده‌ی جذابی برای آغاز کار دارید، لازم است سراغ رقبا بروید و آنها را بشناسید. کسب‌وکارهای مشابه را بررسی و تحلیل کنید. بررسی عملکرد آنها از نظر نوع فعالیت، نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات، برخورد با مشتری و ساختار سازمانی اهمیت دارد.

شما برای این‌که بتوانید مشتری جذب کنید، باید برتری خود را نسبت به رقبا نشان دهید. چنان‌چه بتوانید از ضعف‌های شرکت‌های رقیب بهره ببرید و آن را به نقطه‌ی قوت خود تبدیل کنید، گام مهمی برداشته‌اید.

دلایل محبوبیت کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی

۱. نیاز اندک به سرمایه‌ی اولیه

برای ثبت شرکت و آغاز به کار، نیاز به تامین محل کار، انبار، لوازم موردنیاز و امکانات کافی برای کارکنان دارید. اما برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین نیاز به سرمایه‌ی چندانی ندارید. یکی از علت‌های روی آوردن جوانان بااستعداد به راه‌اندازی استارت آپ همین امر است. با خرید دامین و طراحی وب‌ سایت می‌توانید کارتان را آغاز کنید. درصورتی‌که مایل نباشید از دامین پولی استفاده کنید، می‌توانید از سایت رایگان بهره ببرید و بی هیچ هزینه‌ای شروع به کار کنید.

۲. مدیریت همزمان چند کسب و کار آنلاین

در سیستم کاری سنتی، به‌سختی می‌توان بیشتر از یک سازمان را اداره کرد. اما زمانی که سخن از شرکت آنلاین باشد، امکان مدیریت همزمان چند کسب و کار غیرممکن نیست. پس از رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار نخست، می‌توانید ایده‌ی دوم را به واقعیت تبدیل کنید.

۳. دسترسی به بازار جهانی

نیازی نیست با فروشگاه یا کسب‌وکارهای محله یا شهر خودتان رقابت کنید. در هر ساعت‌ افراد بسیار زیادی جلوی لپ‌تاپ نشسته‌اند یا گوشی موبایل را به‌دست گرفته‌اند تا خدمات یا محصولات شما را جست‌وجو کنند.

کسب‌وکار آنلاین تعطیلی ندارد. در همه‌ی ساعت‌های شبانه‌روز، شرکت شما فعال است. جغرافیا هم محدودیتی برای آن ایجاد نمی‌کند. کسب‌وکار آنلاین با کمک شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای سئوشده و بهره بردن از استراتژی‌های آنلاین غیررایگان، به‌خوبی رشد می‌کند. خیلی زود مشتری‌ها از شهرهای مختلف دنیا شما را پیدا می‌کنند و بی‌هیچ محدودیتی از کالا یا خدمات شما بهره‌مند می‌شوند.

بیشتر بخوانید:   شناخت کار آفرینی و ویژگی های کار آفرین موفق

۴. قابلیت درآمدزایی و رشد زیاد

درآمدزایی

یکی دیگر از دلایل محبوبیت کسب و کار اینترنتی این است که مجموع ساعت‌های کاری، میزان موفقیت را مشخص نمی‌کند. میزان بهره‌وری و کارایی فرد در طی ساعت‌‌های کاری‌ست که بر درآمد اثرگذار است. با وقت گذاشتن برای فعالیت‌هایی مانند توسعه‌ی وب‌سایت، بهبود سئو و استراتژی‌های بازاریابی به‌طرز چشمگیری بر درآمد خود می‌افزایید.

ممکن است درآمدزایی اینترنت بلادرنگ آغاز نشود، به‌ویژه اگر در راه اندازی کسب‌وکار آنلاین بی‌تجربه باشید. اما درآمد از کار آنلاین امکان‌پذیر است. کافی‌ست دست از تلاش کردن برندارید و وقت‌تان را روی فعالیت‌های درستی صرف کنید.

۵. امکان برون‌سپاری کارها

همچنان که کسب و کار آنلاین رشد می‌کند و به درآمدزایی می‌رسد، می‌توان بخشی از کارها را برون‌سپاری کرد و کارمند استخدام کرد. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر کار را خودشان انجام دهند. اما با برون‌سپاری وظیفه‌ها می‌توانید بر جنبه‌هایی از کار متمرکز شوید که حتما به حضور و نظر شما نیاز دارد. بعضی از کارآفرینان موفق بیشتر وظیفه‌های کاری را به دیگران می‌سپارند و بار کاری خودشان را سبک می‌کنند.

۶. وقت آزاد بیشتر

کارآفرینان باوجود ابزارهای دیجیتال مانند لپ‌تاپ، تبلت و اپلیکیشن‌های بازرگانی، آزادی عمل بیشتری دارند. از هر جا که باشید می‌توانید به کارهای روزانه رسیدگی کنید و با کمک تکنولوژی مدرن محدودیتی برای ماندن در ساختمان، شهر یا کشور خاصی ندارید.

بعضی‌ها عادت دارند در رستوران و کافه کار کنند و خود را محدود به میز و صندلی خاصی نمی‌کنند.

اما این آزادی گاهی باعث شکست می‌شود، چراکه باید مرز آن را با دقت مشخص کرد. بعد از انجام کار و تلاش است که زمان استراحت و فراغت می‌رسد. برقراری تعادل بین زمان کار و استراحت دقت لازم دارد.

بیشتر بخوانید:   ایده، خلاقیت و نوآوری را بهتر بشناسیم

۷. صرفه‌جویی در هزینه‌های مهدکودک

مهدکودک

والدین بسیاری در شهرهای مختلف دنیا به کار آنلاین رو آورده‌اند. آنها می‌توانند از خانه کار کنند و گذشته از این‌که نیازی به پرداخت اجاره برای محل شرکت ندارند، هزینه‌ي مهدکودک هم پرداخت نمی‌کنند. مهدکودک خوب و باکیفیت، شهریه‌ی بالایی دارد. با کمک تکنولوژی و استفاده از اینترنت، خانواده‌های کمتری به مهدکودک نیاز پیدا می‌کنند. ضمن این‌که پدر و مادر بیشتر در کنار کودکان خود هستند.

۸. تاثیر همه‌گیری کووید ۱۹ بر رونق کسب و کار آنلاین

کسب‌وکارهای مدرن ترجیح می‌دهند در دنیای آنلاین حضور داشته باشند. تجربه‌ی همه‌گیری کووید نشان داد دنیای دیجیتال قابلیت فراوانی برای جذب استعدادها و ایده‌های ناب دارد. خرید آنلاین خدمات و محصولات در دو سال قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی بیشتر از همیشه رونق گرفت. از این‌رو، کسب و کارهای دیجیتال امکان موفقیت بیشتری پیدا کردند.

با مرور دلایل محبوبیت کسب‌وکار اینترنتی دریافتیم که راه برای توسعه‌ی کار آنلاین باز است. کسب‌وکار دیجیتال به دیتای کاربران خود دسترسی دارد و با ارزیابی و تحلیل درست اطلاعات مخاطب، می‌تواند مشتری بیشتری جذب کند. البته نباید تصور کرد با خرید وب‌ سایت و نوشتن چند توییت برای معرفی خودمان، سایت را به دستگاه خودپرداز شخصی تبدیل می‌کنیم و دیگر سکه‌ها به سمت ما سرازیر می‌شوند.

اما با انتخاب استراتژی بازاریابی موثرتر، امکان درآمدزایی بیشتر و جذب کاربران دور از ذهن نیست. استراتژی درست و به‌جا، باعث بالا رفتن ترافیک سایت و درنهایت فروش بیشتر می‌شود و کارآفرین را یکی یکی به هدف‌های خود می‌رساند.

چنان‌چه توانسته‌اید در راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی موفق شوید، از تجربه‌ی خود برای خوانندگان «همراهتم» بنویسید.