من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۷ روش پولسازی با پولی که داریم

پولسازی
روش های پولسازی با پولی که داریم

همه‌ی افراد در هر سن و شرایطی که باشند، دوست دارند راه و روش‌های پولسازی را یاد بگیرند. گام نخست برای رسیدن به استقلال مالی و رفاه این است که طرز فکر ما در راستاری پولسازی باشد. در این نوشته از «همراهتم» می‌خواهیم ببینم چگونه روی خود و توانایی‌هامان سرمایه‌گذاری کنیم و طرز فکر پول‌ساز داشته باشیم.

روش‌های پولسازی با پولی که داریم

۱. سرمایه‌گذاری روی خودمان

بهترین کاری که می‌توانیم با پول انجام دهیم، سرمایه‌گذاری کردن روی تحصیل، آموزش و بهبود مهارت‌های خودمان است.

توسعه‌ی شغلی:

هر یک از ما استعدادهای مختلفی دارد که ممکن است نسبت به آنها بی‌توجه باشد. با مطالعه‌ی زندگی افراد موفق می‌بینیم از منابعی که دراختیار داشته‌اند، بهره برده و در راه موفقیت مالی حرکت کرده‌اند. با آموختن مهارت‌ و تقویت آن، می‌توانیم به کارآفرین موفقی تبدیل شویم. آموختن تنها در دانشگاه رخ نمی‌دهد، مطالعه، شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارها، سر زدن به کتابخانه، موزه و گالری‌های هنری راه‌های دیگری برای کسب دانش به‌حساب می‌آیند.

بالا بردن سطح درآمد:

بالا بودن درآمد می‌تواند یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر پولسازی باشد. ابتدا باید ببینیم از انجام چه کاری لذت می‌بریم و درصورت امکان، کسب‌وکار خودمان را راه‌اندازی می‌کنیم. اما ساده‌ترین کاری که به بودجه نیاز ندارد، قبول مسوولیت بیشتر در محیط کار کنونی‌ست.

ممکن است امکان ارتقای شغلی در محل کارمان وجود نداشته باشد. اگر هیچ جای پیشرفتی نباشد، تغییر محل کار یکی از گزینه‌های پیش روی ماست. با شبکه‌سازی بین همکاران و فرستادن رزومه به شرکت‌های دیگر، امکان پیدا کردن شغل مشابه با شرایط بهتر را مهیا ‌کنیم. راه دیگر این است که در کنار کار اصلی، دورکاری کنیم. انجام پروژه‌ها یا مشاوره‌ی شغلی هم از راه‌های پولسازی به‌شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید:   انواع سطوح مدیریتی؛ وظیفه‌ها و مسوولیت‌ها

شناخت محدودیت‌ها:

خرج کردن بی‌حساب و کتاب و خارج از حد توان مالی، مانع بزرگی در راه پولسازی و سرمایه‌گذاری به‌نظر می‌رسد. خرج کردن از حساب وام یا کارت‌ اعتباری با بهره‌ی بالا، روزی باعث دردسر خواهد شد. مدیریت پول و درآمد را نباید دست‌کم گرفت. پیش از انجام هر خریدی، یک بار دیگر بررسی می‌کنیم که آیا این خرید در راستای حمایت از خانواده، پوشش هزینه‌ی کسب‌وکار تازه، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری‌ست؟ اگر در این دسته‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرد، بد نیست از خرید منصرف شویم. تمرین و انضباط مالی خیلی زود اثر مثبتش را به ما نشان می‌دهد.

از سوی دیگر،‌ برای عملی کردن هر تصمیمی، اول شرایط حال و آینده را می‌سنجیم. برای مثال، اگر قرار است شغل‌مان را ترک کنیم، ابتدا باید فهرستی از مشتریان و مشاوران کسب‌وکار تهیه ‌کنیم و مقداری پول برای گذران چند ماه بی‌کاری احتمالی درنظر بگیریم.

۲. سرمایه‌گذاری و پس‌انداز

سرمایه گذاری

داشتن مدیریت مالی باعث می‌شود همیشه بخشی از درآمد در حساب مان باقی بماند. پس از پرداخت هزینه‌های ضروری،‌ زمان آن می‌رسد که باقی درآمد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شود. حساب‌ سرمایه‌ی کوتاه‌مدت گزینه‌ی مناسبی‌ست که اجازه‌ي برداشت پول در موارد ضروری را به ما می‌دهد.

حساب‌های بلندمدت و انواع بیمه ویژه‌ی روزهای بازنشستگی و سال‌های آینده است. از این‌رو، انتخاب مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های کوتاه و بلندمدت، خیال‌مان را از حال و آینده آسوده‌تر می‌کند.

۳. راه‌اندازی شرکت

پس از آموختن مدیریت پول و پس‌انداز، می‌توانیم با بخشی از سرمایه‌ی موجود، به راه‌اندازی شرکت فکر کنیم. بسیاری از افراد موفق دنیا در سن ۲۷ تا ۸۲ سالگی به‌فکر تاسیس شرکت افتاده‌اند. پس برای برنامه‌ریزی شغلی نه خیلی جوان هستیم و نه خیلی پیر. در دنیای امروز، شرکت‌های نوپای زیادی هستند که تکنولوژی‌محور به‌شمار می‌روند و راه‌حلی برای مشکلات جامعه ارائه می‌کنند. می‌توانیم با بررسی شرایط بازار، جمع‌بندی از زمینه‌های کاری موردنیاز بازار تهیه کنیم. زمانی که در جهت رفع نیازهای مشتری حرکت کنیم، می‌توانیم از پایداری کسب‌وکار مطمئن شویم.

بیشتر بخوانید:   شناخت کار آفرینی و ویژگی های کار آفرین موفق

۴. حذف بهره‌ی وام یا کارت اعتباری

بعضی از وام‌ها یا کارت‌های اعتباری با بهره‌ی زیادی همراه هستند. پرداخت بهره‌ی زیاد، سرمایه‌ را ‌هدر می‌دهد. بهتر است در صورت امکان، از زیر بار بهره‌ی انواع وام بیرون بیاییم تا نیازی به پرداخت درصد بالای بهره نداشته باشیم.

۵. برنامه‌ریزی مالی

برنامه ریزی مالی

هر ریال از درآمد‌، به برنامه‌ریزی نیاز دارد. زمانی که هیچ هدف و برنامه‌ریزی برای خرج کردن درآمد وجود نداشته باشد، به‌سادگی خرج می‌شود. بهتر است هدف‌های ماهانه و سالانه برای درآمد تعریف کنیم، اولویت‌های مالی را مشخص کنیم و برای هر هزینه‌ای برنامه‌ داشته باشیم.

۶. خرید ملک

یکی دیگر از راه‌های پولسازی خرید ملک است. چنان‌چه به حد کافی پس‌انداز داشته باشیم یا توانایی بازپرداخت وام وجود داشته باشد، می‌توانیم به خرید ملک فکر کنیم. خرید املاک با چند هدف انجام می‌شود. پس از بازسازی، می‌توان آن را به قیمت بالاتری فروخت؛ با اجاره دادن آن، به افزایش درآمد اندیشید، یا به‌عنوان دارایی از آن نگهداری کرد.

۷. شریک تجاری

شریک تجاری

فردی که دانش یا بودجه‌ی کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار ندارد، می‌تواند به شراکت به چشم راهی برای پولسازی نگاه کند. بعضی از شرکت‌ها به سرمایه‌گذار نیاز دارند. بدون این‌که درگیر مسوولیت‌های روزانه و تصمیم‌گیری‌های مدیران شرکت باشیم، به‌عنوان سرمایه‌گذار با آنها همکاری می‌کنیم.

سخن پایانی

برای پولسازی با پولی که داریم، کافی‌ست توانایی‌ها، درآمد و امکانات موجود را بررسی کنیم. برنامه‌ریزی مالی و مدیریت پول، اصل اول قدم گذاشتن در همه‌ی مسیرهای پولسازی‌ست. توسعه‌ی کسب‌وکار، راه‌اندازی شرکت یا تغییر شغل، برای کسی که توانایی و مهارت کاری بالایی دارد، راهی برای رسیدن به رفاه بیشتر است.

بیشتر بخوانید:   مدیریت نسل هزاره‌ی سوم

همیشه می‌توانیم با شرکت در کلاس‌ و سمینار، و مطالعه، مهارت‌های خود را بالا ببریم و شغل بهتری پیدا کنیم. راه دیگر پولسازی، شراکت تجاری‌ و همراهی مالی با شرکت‌هایی‌ست که نیاز به سرمایه و سرمایه‌گذار دارند. همچنین می‌توانیم به خرید سهام، املاک یا هر گونه دارایی دیگر فکر کنیم.  آیا شما مدیریت پولی موفقی دارید؟