من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

شناخت کار آفرینی و ویژگی های کار آفرین موفق

کارآفرین موفق
شناخت کار آفرینی و ویژگی های کار آفرین موفق

کارآفرین به کسی می‌گویند که کار جدیدی راه بیندازد. کسب‌وکاری که او راه می‌اندازد، جهت تحقق ایده‌های جدید است. کارآفرین آغازگری‌ست که باوجود چالش‌های زیاد پیش رو راه‌های مبتکرانه‌ای برای کسب درآمد دارد. ممکن است این شخص ایده‌پرداز نباشد، اما قطعاً اوست که تصمیم می‌گیرد چه‌طور ایده‌ها را محقق کند. او پاسخگو و مسئول نهایی سرنوشت سرمایه است که باید بتواند یک شرکت، پروژه یا هر فعالیت حرفه‌ای دیگری را هدایت کند.

یک کارآفرین دارای استقامتی ‌ست که اقدامات او را هدایت می‌کند. این انرژی زیاد به رقابت با رقبا و غلبه بر چالش‌های مختلف کاری، کمک زیادی می‌کند. درواقع درون هر کارآفرین قدرتی مضاعف برای دنبال کردن اهداف در هنگام بروز مشکلات وجود دارد. هرکسی می‌تواند کارآفرین باشد و یا مانند آنها رفتار کند، اما لازم است بدانیم که ویژگی‌های کارآفرین موفق چیست؟

ویژگی‌های کارآفرین موفق

کارآفرینی با کشف ایده‌های جدید و ریسک‌پذیری تعریف می‌شود، بنابراین کارآفرین موفق به کسی گفته می‌شود که توانایی و تمایل به ایجاد یک کسب‌و‌کار جدید، اداره‌ی پروژه و رساندن کار به سمت موفقیت را داشته باشد. توجه داشته باشید که مسیر کارآفرین با ریسک‌هایی قابل انتظار همراه است. همه‌ی‌ کارآفرینان موفق نیستند. نشانه‌هایی وجود دارد که ویژگی‌های کارآفرین موفق را مشخص می‌کند. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

توانایی ریسک کردن

ریسک کردن

شروع هر سرمایه‌گذاری جدید با مقدار قابل توجهی ریسک همراه است. بنابراین، یک کارآفرین باید شجاع باشد، بتواند ارزیابی و ریسک کند. این موضوع از اصول اولیه‌ی کارآفرین بودن است.

نوآوری

خلق ایده‌های جدید، راه اندازی یک شرکت و کسب سود از آن باید بسیار نوآورانه باشد، این تغییر‌و‌تحول می‌تواند تولید یک محصول تازه باشد که برای بازار جدید است یا فرآیندی که همان کار را انجام می‌دهد اما به روشی کارآمدتر و اقتصادی‌تر عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید:   بهترین راه برای تقویت روحیه در محیط کار

چشم انداز و کیفیت رهبری

برای موفقیت، کارآفرین باید دید روشنی از سرمایه‌گذاری جدید خود داشته باشد. با این حال برای تبدیل ایده به واقعیت، منابع و کارکنان زیادی مورد نیاز است. در اینجا کیفیت رهبری بسیار مهم است زیرا این رهبران هستند که کارکنان خود را به سمت مسیر درست موفقیت هدایت می‌کنند.

ذهن باز

ذهن-باز

در تجارت هر شرایطی می‌تواند یک فرصت باشد و به نفع شرکت و مجموعه‌ی کاری استفاده شود. به عنوان مثال، پی تی ام (Paytm) یک شرکت خدمات مالی‌هندی‌ست که در سال 2010 میلادی تاسیس شد. این شرکت زمانی که تورم و ازدیاد بیش از حد پول فیزیکی در هند را تشخیص داد، اعلام کرد که نیاز به تراکنش‌های آنلاین بیشتر است. بنابراین از این موقعیت استفاده کرد و از آن زمان تا به امروز این شرکت، به طرز شگفت‌انگیزی گسترش یافته است.

منعطف

یک کارآفرین باید منعطف باشد. او باید با توجه به شرایط برای هر تغییری آماده باشد. کارآفرین موفق برای اینکه در صدر قرار بگیرد، باید آماده باشد تا تغییرات لازم و فوری در یک محصول یا خدمات مورد نیاز را بپذیرد.

شناخت دقیق محصول یا خدمت

کارآفرین موفق باید با محصول یا خدمات خود به خوبی آشنایی داشته باشد و همچنین از آخرین روند بازار آگاه باشد. دانش اینکه آیا محصول یا خدمات موجود مطابق با تقاضاهای بازار فعلی‌ست یا وقت آن رسیده است که کمی آن را تغییر دهد، امری ضروری‌ست. توانایی پاسخگویی و سپس تغییر‌و‌تحول در روند کار در صورت نیاز، بخش مهمی از کارآفرینی ‌ست.

انواع کارآفرینی

انواع-کارآفرینی

بهترین نمونه‌ی کارآفرینی، شروع یک کسب‌و‌کار جدید است اما مفهوم کارآفرینی را می‌توان به مشاغل کوچک یا خانگی تا شرکت‌های بزرگ چند‌ملیتی طبقه بندی کرد. کارآفرینی به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

بیشتر بخوانید:   رهبر خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کارآفرینی کسب و کارهای کوچک

این مشاغل عبارتند از: آرایشگری، خواربارفروشی، مشاوره، نجاری، لوله‌کشی، برق‌کاری و غیره. آنها با گرفتن وام‌های کوچک یا قرض کردن از دوستان و خانواده، کسب‌و‌کار خود را تأمین می‌کنند. سرمایه‌ی کم آنها می‌تواند در عرض چند سال چند برابر شود اما نباید انتظار یک جهش مالی بزرگ را از چنین کسب‌و‌کارهایی داشت.

کارآفرینی همراه با جذب سرمایه و نیروی متخصص

معمولا کارآفرین‌های تازه‌کار با علم به چشم‌انداز کسب‌وکار خود، سرمایه گذارانی را جذب می‌کنند که بازار را به خوبی بشناسند و به سراغ افرادی می‌روند که کلیشه‌ای فکر نمی‌کنند. به‌همین‌خاطر آنها بهترین و باهوش‌ترین کارمندان را استخدام می‌کنند و برای تامین مالی و حمایت از پروژه یا کسب و کار خود به سرمایه‌ی نسبتا زیادی نیاز دارند.

کارآفرینی در شرکت‌های بزرگ

این شرکت‌های بزرگ چرخه‌ی حیات اقتصادی را تعریف کرده‌اند. اکثر این شرکت‌ها با ارائه‌ی محصولات جدید و نو، رشد می‌کنند و گسترش پیدا می‌کنند. تغییر در فناوری محصولات قدیمی، اولویت‌های مشتریان، رقابت جدید و غیره فشاری را برای شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌کند تا محصولی نوآورانه ایجاد کنند و آن را به مجموعه‌ای از مشتریان در بازار جدید بفروشند. آنها برای رویارویی با تغییرات سریع فناوری، سازمان‌های موجود یا شرکت‌های نوآوری را خریداری می‌کنند یا سعی می‌کنند محصولی را بومی‌سازی کنند.

اهمیت کارآفرینی

اهمیت-کارآفرینی

اهمیت کارآفرینی بسیار زیاد است. در کشوری که به کارآفرینی اهمیت داده می‌شود، انتظار رشد و توسعه از آن جامعه هم می‌رود. در ادامه اهمیت کارآفرینی را با هم می‌خوانیم:

ایجاد اشتغال

 کارآفرینی باعث ایجاد اشتغال می‌شود و برای کسب تجربه و آموزش کارگران غیر ماهر بسیار ضروری‌ست.

بیشتر بخوانید:   پولسازی با ایده های جدید

ارتقاء استانداردهای زندگی

از آنجایی که کارآفرینی با نوآوری همراه است، سرمایه گذاری روی محصولات جدید، بازار، فناوری و کیفیت کالاها و غیره باعث می‌شود که استاندارد زندگی مردم افزایش پیدا کند.

تأثیر بر جامعه و توسعه‌ی آن

اگر سطح اشتغال گسترده و متنوع باشد، باعث توسعه‌ی جامعه می‌شود. این تغییرات موجب می‌شود سطح آموزش و بهداشت بالاتر رود تا مردم زندگی اجتماعی با ثبات‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشند.

افزایش رفاه

افزایش-رفاه

کارآفرینی با افزایش درآمد به بهبود سطح زندگی افراد کمک زیادی می‌کند. با افزایش توان خرید کالاها و خدمات ضروری مختلف، خانواده‌ها رفاه بیشتری را تجربه می‌کنند.

پشتیبانی از تحقیق و توسعه

محصولات و خدمات جدید باید قبل از عرضه در بازار، مورد تحقیق و آزمایش قرار بگیرند. بنابراین یک کارآفرین برای تحقیق و توسعه با مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاهی تبادل اطلاعات خواهد داشت. این امر باعث ترویج تحقیق، بهبود سازوکار علمی و توسعه در اقتصاد می‌شود.

در تمام دنیا کسب‌و‌کاری موفق است که به پشتوانه‌ی علمی بتواند نیازهای اصلی مردم را برطرف کند و کارآفرینی موفق است که بتواند از فرصت‌های پیش رو بهترین استفاده را بکند تا این امر محقق شود.