خودشناسی و کشف استعدادها با تست شخصیت شناسی MBTI

شخصیت شناسی MBTI
خودشناسی و کشف استعدادها با تست شخصیت شناسی MBTI

تست شخصیت‌شناسی MBTI نوعی آزمون است که برای تشخیص تیپ شخصیتی افراد از آنها گرفته می‌شود. اولین بار کاترین کوک بریگز (Katharine Cook Briggs) و دخترش ایزابل بریگز مایرز (IsabelBriggs Myers) این تست را در نیمه‌ی قرن بیستم ابداع کردند. هدف آنها از ابداع این تست این بود که آدم‌ها برای برقراری ارتباط موثر بتوانند تیپ شخصیتی خود را بشناسند.

درک تفاوت میان افراد می‌تواند روابط میان‌شان را بهبود ببخشد. این تست به این دلیل اهمیت دارد که می‌تواند برای خودشناسی، کشف استعدادها و توانمندی‌ها، انتخاب شغل مناسب، پیدا کردن شریک عاطفی و پیشرفتِ کاری به افراد کمک کند. ازدواج موفق یکی از مهم‌ترین دلایلی‌ست که باید تیپ شخصیتی خود و شریک عاطفی‌تان را بشناسید.

برای درک اهمیت این مساله بهتر است، به مقاله‌ای از سایت همراهتم که به این موضوع مربوط است مراجعه کنید. تمامی شرکت‌های آمریکایی در آزمون‌های استخدامی خود از تست شخصیت ‌شناسی MBTI استفاده می‌کنند.

تست MBTI چه کاربردی دارد؟

تست شخصیت‌شناسی MBTI یکی از معتبرترین آزمون‌های شخصیت‌شناسی در دنیا‌ست. این آزمون این امکان را به شما می‌دهد که  نگاهی دقیق‌تر به زوایای مختلف شخصیتی خود پیدا کنید. اگر این آزمون را انجام دهید، اولویت‌های خود را درخصوص مسائل مختلف زندگی شناسایی خواهید کرد.

شما پس از انجام این تست متوجه خواهید شد که در کدام تیپ شخصیتی قرار دارید. به دلیل پیچیدگی نسبی افراد در جامعه‌ی امروز، مردم همچنان برای دیگران و حتی خودشان یک رمز و راز باقی می‌مانند، به همین خاطر همیشه کنجکاو هستند که بیشتر از ویژگی‌ها و مشخصات خود بدانند.

تست شخصیت‌شناسی MBTI به شما کمک خواهد کرد که زندگی کاری و حرفه‌ای خود را بهتر کنید. توجه داشته باشید که هنگام آزمون با خودتان صادق باشید. گزینه‌هایی را انتخاب نکنید که به نظر درست می‌آیند. برای دریافت نتیجه‌ی درست و حقیقی از آزمون باید به پاسخ‌هایی اشاره کنید که درباره‌ی شما واقعیت دارند.

بیشتر بخوانید:   چطور تمرکزمان را بر خودمان بگذاریم؟

نتایجی که از تست شخصیت‌شناسی MBTI به دست می‌آید:

تست-شخصیت-شناسی

    • با شناخت و درک درست از شخصیت شما، خودآگاهی‌تان را افزایش می‌دهد.
    • نقاط قوت شما را مشخص می‌کند تا بتوانید آنها را تقویت کنید.
    • نقاط منفی شخصیت‌تان را به شما نشان می‌دهد تا بتوانید برای رفع آنها اقدام کنید.
    • مهارت‌های ارتباطی‌تان را بهبود می‌بخشد.
    • از علایق شخصی، تحصیلی و شغلی‌تان درک درستی ارائه می‌دهد.
    • هوش هیجانی‌تان را افزایش می‌دهد.

ترجیحات تست شخصیت‌شناسی MBTI

این آزمون برپایه‌ی چهار معیار استوار است. هر کس در زندگی حرفه‌ای و شخصی در مواجهه با دیگران، اطلاعات، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود، در چهار دسته‌ی مشخص قرار می‌گیرد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

ترجیح اول- درون‌گرایی یا برون‌گرایی

درون-گرایی-یا-برون-گرایی

کارل گوستاو یونگ (Carl Jung) روانشناس سوئیسی معتقد بود که شخصیت‌ها به دو وجه برون‌گرا یا درون‎گرا تقسیم می‌شوند. بسته به این که اشخاص انرژی خود را از درون و در تنهایی دریافت می‌کنند یا از بیرون و از دیگران، به درون‌گرا و برون‌گرا تقسیم می‌شوند.

برونگرایی

افراد برون‌گرا اجتماعی و اهل معاشرت هستند. آنها بیشتر وقت خود را در کنار دیگران می‌گذارند. این افراد انرژی خود را از در کنار دیگران بودن، دریافت می‌کنند. برای آنها سازگاری با جمع کار آسانی‌ست. تعاملات اجتماعی به آنها انگیزه می‌دهد، از فعالیت‌های گروهی بسیار لذت می‌برند و همیشه تعداد دوستان زیادی دارند.

درونگرایی

درونگراها برخلاف افراد برونگرا در تنهایی و یا جمع‌های آشنا انرژی بیشتری به‌دست می‌آورند. درست است که افرادی خجالتی نیستند، اما معاشرت با افراد جدید برای‌شان راحت نیست. دوستان آنها به افراد معدودی محدود می‌شود. راه شناخت برای آنها مشاهده کردن است. افراد درون‌گرا برای شغل‌های انفرادی و مستقل مناسب‌تر هستند.

بیشتر بخوانید:   برقراری ارتباط بهتر با همکاران

ترجیح دوم- حسی یا شهودی

حسی-یا-شهودی

راه دریافت اطلاعات متفاوت است. بعضی با تفکر تحلیل می‌کنند برخی با مشاهده. افراد مختلف بر اساس انتخاب راه‌های به‌دست آوردن اطلاعات، به دو دسته‌ی حسی یا شهودی تقسیم می‌شوند.

حسی

افراد حسی اطلاعات خود را از راه حواس پنجگانه‌ی خود (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی) دریافت می‌کنند. آنها به واقعیت‌های عینی دنیای اطراف‌شان توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. برای این اشخاص جزئیات بسیار مهم است. درک‌شان از حقایق را جزئیات تشکیل می‌دهد.

شهودی

این افراد برای دریافت اطلاعات به الهامات درونی خود تکیه می‌کنند. تاکید افراد شهودی بر حس ششم آنهاست. البته این موضوع به معنای این نیست که از حس‌های پنجگانه‌ی خود غافل هستند. آنها به کشف و شهود خود بیشتر از چیزی که به چشم می‌بینند پایبند هستند.

ترجیح سوم- منطقی یا احساساتی

منطقی-یا-احساساتی

این طبقه‌بندی براساس نحوه‌ی تصمیم‌گیری افراد، آنها را به دو دسته‌ی منطقی و احساساتی تقسیم می‌کنند.

منطقی

استاندارد این افراد بسیار بالاست. آنها به احساسات خود و دیگران کمتر از افراد دیگر اهمیت می‌دهند. این افراد به قوانین بسیار پایبند هستند. اگر با آنها ارتباط داشته باشید، متوجه خواهید شد که خط قرمز‌های مشخصی دارند. این اشخاص معمولا جذب کسانی می‌شوند که از هوش و درایت بالایی برخوردارند.

احساساتی

این افراد بر احساسات خود و دیگران تمرکز می‌کنند. آنها بسیار مردمی هستند و به عقاید دیگران احترام می‌گذارند. هیجانات‌شان عمیق است و به عنوان افراد سرزنده و معاشرتی شناخته می‌شوند.

ترجیح چهارم- بابرنامه و بی‌برنامه

-بابرنامه-و-بی-برنامه

در این دسته‌بندی شیوه‌ی زندگی افراد ملاک قرار می‌گیرد. افراد برای سبک زندگی خود به دو دسته‌ی بی‌نظم یا منظم تقسیم می‌شوند.

بیشتر بخوانید:   آیا وجود حیوانات خانگی به کم کردن استرس کمک می‌کند؟

منظم

این افراد به ایجاد ساختار و سیستم کارآمد علاقه‌مند هستند. آنها برای وقت خود ارزش قائل می‌شوند. در برابر وظایف خود احساس مسئولیت می‌کنند و اگر کاری را به آنها بسپاریم، حتما آن را به پایان می‌رسانند. آنها خیلی منعطف نیستند.

نامنظم

آنها ساختارشکن هستند و بر مسئولیت‌های خود پایبند نمی‌مانند. این افراد به خوبی با محیط جدید خو می‌گیرند و برای شنیدن نظرات مخالف، همیشه گوش شنوا دارند. در تصمیم‌گیری بسیار تعلل می‌کنن و به راحتی در شلوغی و هرج‌و‌مرج تمرکز می‌کنند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین تست‌های روانشناسی در سراسر دنیا این آزمون است. همان‌طور که پیشتر هم گفته شد، در تمامی شرکت‌های آمریکا این آزمون را برای استخدام افراد، از آنها می‌گیرند.

تست شخصیت شناسی MBTI می‌تواند به شما در جهت بهبود توسعه و رشد فردی کمک کند. هرچه بیشتر از خود و شخصیت‌تان آگاهی داشته باشید، در تقویت نقاط مثبت خود موفق‌تر هستید. همه‌ی ما در زندگی به خودشناسی احتیاج داریم، این موضوع به ما کمک می‌کند که بتوانیم شخصیت خود را بهبود ببخشیم و برای تعامل با دیگران با آگاهی عمل کنیم.