من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

برترین راهنمای پرسنال برندینگ در سال 2022

پرسنال برندینگ
پرسنال برندینگ

چطور در سال 2022 برندسازی شخصی کنیم؟

همه برند شخصی خود را دارند، حتی شما. فکری که با شنیدن نام شما در ذهن مردم شکل می‌گیرد، آن چه با جستجوی نام شما در گوگل ظاهر می‌شود و حضور شما در گستره‌ی رسانه‌های اجتماعی، پرسنال برند شماست. باید برای پیشرفت در زندگی و کار خود، استراتژی پرسنال برندینگ تدارک ببینید و آن را پیاده‌سازی کنید.

خلق پرسنال برند مناسب به فرصت‌های شغلی مناسب و موقعیت برتر اجتماعی می‌انجامد. اما این کار اصلا راحت نیست. در این مطلب از بلاگ همراهتم درباره‌ی اهمیت ساخت پرسنال برند صحبت می‌کنیم و مراحلی را برای ساخت آن در اختیارتان می‌گذاریم.

پرسنال برند چیست؟

با اینکه اکثر مردم با شنیدن اصطلاح پرسنال برند به یاد مشاغل می‌افتند، ولی همه‌ی اشخاص حقیقی هم پرسنال برند دارند.

پرسنال برند گفتار و تفکر مردم درباره‌ی شماست. برند شخصی استعدادها و توانمندی‌ها و هویت شما را در بر دارد و بین شما و دیگران تفاوت می‌گذارد.

برندهای برتری چون اپل (Apple) و نایکی (Nike) را در نظر بیاورید. آری آنها محصول می‌فروشند، ولی علاوه بر آن حاوی پیام ارزش‌ها و احساسات مشخصی هم هستند.

بهترین پرسنال برندها منحصربه‌فرد، معتبر و قابل اطمینانند. پرسنال برند خوب اعتباری قوی خلق می‌کند که کمک‌های شخصی و کاری به شما می‌کند.

چرا باید پرسنال برند بسازید؟

ساخت پرسنال برند

از آنجا که پرسنال برند از شما و استعدادهای قابل ارائه‌تان می‌گوید، به شما در ایجاد ارتباطات قوی کمک و شما را به فرصت‌های مناسب راهنمایی می‌کند. وقتی پرسنال برند شما نشان از نیت شما داشته باشد، افراد بسیار معتبری با شما ارتباط خواهند گرفت.

پرسنال برند به شما کمک خواهد کرد که مشتریان بیشتری پیدا و درآمد بالاتری کسب کنید. برند شخصی کمک‌تان می‌کند تا اعتبار و اعتماد بیشتری را جلب کنید و راه دسترسی به شما را برای مشتریان باز می‌کند.

بسیاری از کارفرمایان اکنون در رسانه‌های اجتماعی در پی کارمندان آتی خود می‌گردند و بسیاری نیز کارمندان کنونی‌شان را رصد می‌کنند.

هفت گام تایید شده برای ساخت پرسنال برند

در زیر به هفت گام در ساخت پرسنال برند درخشان اشاره می‌کنیم:

گام اول: خود را بشناسید و بدانید می‌خواهید به کجا برسید

شناخت خود

از آنجایی که می‌خواهید پرسنال برندتان انعکاسی صادقانه از شما، مهارت‌ها، دارایی‌ها و آرزوهایتان باشد، باید همه‌ی این اطلاعات را کاملا مشخص و شفاف بسازید. عمیقا به این موضوع‌ها فکر کنید و سعی کنید اطلاعات موثقی ارائه کنید.

بیشتر بخوانید:   مهارت‌های نرم کودکان: پایه‌های ساختن یک آینده موفق

می‌توانید با پرسش‌های زیر کار را شروع کنید:

  • انگیزه‌ی من چیست؟
  • برتری من در چه زمینه‌هایی است؟
  • چه کارهایی انرژی من را می‌گیرد؟ چه کارهایی به من انرژی می‌دهد؟
  • در چه ساختاری خوب عمل می‌کنم؟
  • چه صنایعی برای من جذاب است؟
  • می‌خواهم در پایان زندگی حرفه‌ای به کجا برسم؟
  • می‌خواهم چه تاثیری بر جهان بگذارم؟

حتی اگر در گذر زمان پاسخ به این پرسش‌ها تغییر کند، ایرادی ندارد. پرسنال برند شما نیز با شما رشد خواهد کرد، بنابراین مهم است که اکنون صادق باشید و بپذیرید که ممکن است به مرور زمان تصویر شما تغییر کند.

گام دوم: ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود را مشخص کنید

ارزش خود

در برندسازی استفاده از تفاوت‌هایی که با دیگران دارید اهمیت فراوان دارد. اگر همه‌ی ویژگی‌های مشترک با دیگران را دارید، پرسنال برند واقعا شخصی‌ای نخواهید داشت. مردم آنهایی را به خاطر می‌سپارند که با دیگران تفاوت دارند.

در این مرحله است که ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد نقشی مهم می‌گیرد. ارزش پیشنهادی بیانیه‌ای است که نشان می‌دهد شما چه پیشنهادهای منحصربه‌فردی را برای ارائه دارید. وقتی می‌خواهید ارزش پیشنهادی خود را تشریح کنید باید دو مرحله را پشت سر بگذارید:

  • توانمندی‌های خود را درک کنید. از خود بپرسید در گذشته در چه مواردی بی‌نظیر بوده‌اید. به یاد آورید که دیگران از کدام استعدادها و مهارت‌های شما تمجید کرده‌اند. تعیین آن چه بهتر از دیگران انجام می‌دهید، اساس ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد شما خواهد بود.
  • درباره‌ی این توانمندی‌ها صحبت کنید. وقتی توانمندی‌های خود را جمع‌بندی کردید، می‌توانید پرسنال برندتان را حول محور آنها بسازید. تخصص و دست‌آوردهای خود را با دیگران در میان بگذارید. این موارد اعتبار و اطمینان می‌سازد.

اگر توانمندی‌های خود را شناخته‌اید ولی نمی‌دانید چطور آنها را تبدیل به ارزش پیشنهادی کنید، می‌توانید خود را در یک مصاحبه‌ی کاری در نظر بگیرید. در زیر به برخی از راه‌های تشخیص تمایز شما با دیگران اشاره می‌کنیم:

  • پاسخ‌های مشخص و شفاف بدهید.
  • مشخص کنید که این ویژگی منحصر به فرد به ارتقا سطح شما کمک خواهد کرد.
  • از ویژگی‌های شخصیتی‌تان بگویید.

گام سوم: مخاطب خود را معین کنید

مخاطب

بسیاری از مردم به اشتباه مخاطب خود را همه‌ی توده‌های مردم قرار می‌دهند. بسیار مهم است که جایگاه خود را شناسایی و سپس سعی کنید مخاطبان خود را جلب کنید.

بیشتر بخوانید:   خلاصه و معرفی کتاب گندزدایی از مغز

اگر کسب‌وکاری را شکل می‌دهید، محدوده‌ی مخاطبان شما باید مرتبط با آن کسب‌وکار باشد. اگر برندی می‌سازید که کارتان را گسترش دهد، محدوده‌ی مخاطبان شما باید در حوزه‌ی شغل‌تان باشد.

برای تعیین جایگاه‌تان دسته‌ی عمده‌ی مورد علاقه‌تان را معین کنید، مثلا فروش، بازاریابی یا مالی. سپس این دسته‌بندی را دست کم سه بار کوچک‌تر کنید:

 

 بازاریابی ——> بازاریابی محتوا  ——>  بازاریابی سئو محتوا  ——> بازاریابی سئو محتوا برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک  ——> (حتی می‌توان از این هم پیشتر رفت!) بازاریابی سئو محتوا برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک با استفاده از بلاگ و مقاله

در ادامه به برخی از فواید تعیین جایگاه در بازاریابی اشاره می‌کنیم:

  • رقابت کمتر: تعداد افرادی که در حوزه‌ی بازاریابی کار می‌کنند بسیار بیشتر از کسانی است که در بازاریابی سئو محتوا برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک با استفاده از بلاگ و مقاله کار می‌کنند. این امر به شما فرصت دیده شدن و موفقیت بسیار بیشتری می‌دهد.
  • تخصص هدف‌گذاری شده: رسیدن به آگاهی در دسته‌بندی عمده‌ی یک رشته بسیار زمان‌بر است، اما وقتی جایگاه محدودتر و تخصصی را انتخاب کنید، بسیار سریع‌تر می‌توانید سطح خود را در آن ارتقا دهید.
  • ارتباط بهتر با مشتریان: هرچند مخاطب قرار دادن همه‌ی توده‌های مردم بسیار وسوسه‌برانگیز است، ولی ارتباط با افراد محدودتر، تخصصی‌تر و هدفمندتر منافع بسیار بیشتری دارد. در این حالت گفتگوها متعهدانه‌تر و ‌نظرها نزدیک‌تر می‌شود.

گام چهارم: سایت شخصی و پرفایل‌های اجتماعی‌تان را بهینه‌سازی کنید

وب سایت شخصی

وب‌سایت:

اول از همه وب سایت شخصی‌تان را بهینه‌سازی کنید. اگر وب سایت ندارید، وقتش است که برای خود بسازید. موارد زیر را در وب سایت‌تان بگنجانید:

  • درباره‌‌ی ما (علایق، تحصیلات، آرزوها)
  • تجربیات پیشین و دست‌آوردهای مرتبط
  • لینک به رسانه‌های اجتماعی‌تان
  • ارزش پیشنهادی
  • لوگوی حرفه‌ای و/یا عکس‌های حرفه‌ای از خود
  • تائیدیه‌ها و توصیه‌نامه‌هایی که دریافت کرده‌اید
  • دعوت به عمل‌های (Call to Action) شفاف

در ارتباط با رسانه‌های اجتماعی چهار پلتفرم اساسی مورد نظر برای پرسنال برندینگ شامل این مواردند: لینکدین (LinkdIn)، توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram) و تیک‌تاک (TikTok). هر چند مهم است که این پلتفرم‌ها همگی پیامی یکسان را انتقال دهند، بهتر است برای شروع بر یکی از آنها تمرکز کنید.

گام پنجم: استراتژی محتوای خود را شکل بدهید

استراتژی محتوا

بسیاری فکر می‌کنند که «همه چیز را لو دادن» با محتوای رایگان، اشتباه است. اگر همه چیز را لو بدهیم، چرا استخدام‌مان کنند.

بیشتر بخوانید:   آیا می دانید قانون جذب چیست؟

برخلاف این تصور، تدارک محتوای رایگان مفید و ارزشمند نشان می‌دهد که می‌دانید درباره‌ی چه حرف می‌زنید. این مورد نشان از تخصص شما خواهد داشت. اگر توصیه‌ی رایگان شما مفید واقع شده باشد، توصیه‌هایی که در ازای دستمزد باشد مسلما کارآمدتر خواهد بود.

بنابراین اصل آن است که محتوایی مفید و روشنگر ارائه کنید. این امر سبب می‌شود که در حوزه‌ی خود به فردی مطمئن و معتبر تبدیل شوید. سپس باید در مورد مطالب داغ و مهم جایگاه خود تحقیق کنید. تنوع گونه‌های محتوایی نیز بسیار اهمیت دارد. مواردی چون پادکست، دوره‌های آنلاین، اینفوگرافیک، متن، ویدئو، اسلاید و وبینار همگی بسیار مهم هستند.

می‌توانید این گونه‌های محتوایی را بر پلتفرم‌های گوناگون ارائه کنید: بلاگ یا وب سایت شخصی، بلاگ‌های دیگر یا ناشران آنلاین، فهرست ایمیل‌ها، فهرست راهنمای پادکست‌ها، تیک‌تاک و ریل (Reel)، یوتیوب (YouTube)، گروه‌های لینکدینی و بسیاری دیگر.

گام ششم: ارزش مخاطبان خود را پیوسته بالا ببرید

ارزش مخاطبان

با بیان مطالب مفید و روشنگر به مخاطبان ارزشگذاری به آنها را افزایش دهید. تولید محتوای بی‌ارزش بسیار آسان است، ولی تهیه‌ی محتوایی که بصیرت داشته باشد و مخاطب را با متن درگیر کند و عملا به کارش بیاید، کاری دشوار اما ارزشمند است. تولید محتوای مفید نیاز به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری دارد. در این کار علاوه بر برنامه‌ریزی پیوسته از خود بپرسید: «آیا این محتوا برای من مفید است؟ آیا این توصیه را می‌توان به کار بست؟»

گام هفتم: اجتماع خود را شکل دهید

اجتماع

نهایتا هرچند انبوه دنبال‌کننده‌ها ممکن است جالب باشد، ولی اگر هوادار متعهد نباشد هیچ ارزشی نخواهد داشت. ساختن اجتماع شخصی به معنای ایجاد فضایی برای افرادی همفکر است که در آن به گفتگو بنشینند و به یکدیگر کمک کنند. اگر در پی راه‌اندازی کسب و کار هستید، بهترین راه ساختن اجتماعی شخصی حول خود است.

در پایان باید گفت که با اینکه ساختن پرسنال برند و برند شدن کاری دشوار است، ولی اگر درست انجام شود فواید و دست‌آوردهای فراوانی در پی خواهد داشت. پرسنال برند شبکه‌ای از ارتباطات با متخصصان و مخاطبان را می‌سازد که به فرصت‌هایی طلایی می‌انجامد.