من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

راه های غلبه بر استرس والدین چیست؟

استرس والدین
راه های غلبه بر استرس والدین

خانه‌ی بدون استرس حق هر فرزندی‌ست. تمام والدین باید تلاش کنند که از پس استرس خود بربیایند، زیرا بی‌توجهی به استرس حاکم بر جو خانه می‌تواند اختلالات روانی زیادی برای فرزندان ایجاد کند. استرس والدین روی رفتار آنها تاثیر دارد. از آن‌جایی که درمان استرس کودکان سخت‌تر از درمان والدین است، بهتر است که به موقع از آن جلوگیری شود. برای اینکه بدانید راه های غلبه بر استرس والدین چیست، ادامه‌ی این مقاله از همراهتم را بخوانید.

 آگاهی درباره‌ی راه‌های غلبه بر استرس پدران و مادران بسیار مهم است

دلایل زیادی را می‌توان برای ایجاد استرس والدین نام برد، از دلایل حرفه‌ای و اقتصادی گرفته تا دلایل عاطفی یا اجتماعی. همه‌ی این دلایل می‌توانند بر سلامت شخص و خانواده‌اش اثرات بدی داشته باشند. شما به‌عنوان پدر ‌و ‌مادر مسئول سلامت روان فرزندان خود هستید. پیش از اینکه بخواهید برای برطرف کردن استرس‌تان اقدام کنید، لازم است بدانید که علت آن چیست. زمانی که بدانید چه چیزی موجب اضطراب شما شده است، کنترل بیشتری بر اوضاع زندگی خود خواهید داشت. با خودتان صادق باشید تا بتوانید دلایل را شناسایی کنید.

پیش پاافتاده‌ترین مسائل نیز می‌تواند ذهن شما را درگیر کند. لازم نیست مشکلات عجیب‌و‌غریبی داشته باشید که به فکر بهبود اوضاع روحی خود باشید. همین که بدانید حال‌تان خوب نیست، بزرگترین علتی‌ست که در پی راه‌های غلبه بر استرس خود باشید. این کار به شما کمک می‌کند که درآینده درگیر درمان استرس فرزندان خود نباشید.

راه‌های غلبه بر استرس والدین

ارتباط خانوادگی

کیفیت و کمیت ارتباط خانوادگی را بالا ببرید

وقتی در خانه و بین افراد خانواده هستید از فرصت استفاده کنید، با هم گپ بزنید. با هم وقت بگذرانید. در طول هفته زمان مشخصی را با افراد خانواده در نظر بگیرید. سعی کنید با هم شام بخورید. اجازه ندهید مشغله‌هایی که دارید شما را از خانواده دور کند. برای هر خانواده‌ای لازم است که ساعاتی از شبانه‌روز را درکنار یکدیگر باشند. بهترین فرصت زمان صرف شام یا تماشای تلویزیون است. خانواده‌هایی که شام را با هم می‌خورند از همبستگی بیشتری برخوردارند.

بیشتر بخوانید:   خانواده درمانی یعنی چه؟

برای خودتان وقت بگذارید

وقتی را برای خودتان درنظر بگیرید. در طول هفته زمانی را به خودتان اختصاص بدهید که تنها باشید و یا به کار‌هایی که علاقه‌مند هستید، مشغول شوید. کار‌های زیادی وجود دارد که روحیه‌تان را تقویت می‌کند. ورزش کردن، انجام کارهای هنری، آموزش و مطالعه می‌تواند استرس را در شما کم کند. اگر به کاری علاقه‌مند هستید دنبال آن بروید. ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری نباید ما را از اهداف‌مان دور کند. درست است که دنبال کردن برخی از اهداف دیگر با شرایط ما جور نیست، اما توجه داشته باشید که دست کشیدن از تمامی اهداف ریز و درشت می‌تواند ما را افسرده کند.

پیش از اینکه بخواهید والدین خوبی باشید، باید از خودتان راضی باشید. حتی علایق بسیار کوچک مانند حل پازل نیز می‌تواند شما را شاداب کند. برای حفظ سلامتی خانواده لازم است، وقتی را هم به خودتان اختصاص بدهید. برای این زمان‌بندی با همسر خود مشورت کنید. همسر شما هم باید زمانی اختصاصی داشته باشد.

زمانی را دور از فرزندانتان باشید

دور از فرزندان

هرچقدر هم که از ازدواج‌تان گذشته باشد، باید زمانی را با همسر خود و به تنهایی سپری کنید. به شرایط زندگی خود توجه کنید. از سفر دونفره گرفته تا نوشیدن چای پس از خوابیدن فرزندان، می‌توانند نیاز شما و همسرتان را به این خلوت برطرف کند. پدر ‌و ‌مادرهایی که نمی‌توانند از چنین زمانی بهره‌مند شوند، تنش‌های زیادی را تجربه می‌کنند. حداقل یک شب در طول ماه، به دور از هیاهوی فرزندان باشید. اگر قرار است فرزندان خود را به کسی بسپارید، مطمئن شوید که آن فرد قابل اعتماد است. لازم نیست حتما چند ساعتی را از آنها دور باشید. یک خرید یک ساعته یا یک پیاده‌روی چند دقیقه‌ای نیز می‌تواند تا حد زیادی استرس شما و همسرتان را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:   زندگی را بدون استرس پشت سر بگذارید

ورزش کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل استرس ورزش کردن است. ورزش باعث می‌شود علاوه بر سلامتی جسم، روح سالم‌تری نیز داشته باشید. اگر روزی بیست دقیقه ورزش کنید، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت می‌کنید. هرچه بدن شما ایمن‌تر باشد،کارایی بیشتری خواهد داشت. ورزش‌های زیادی به کم کردن استرس کمک می‌کنند. یوگا، تنیس، ایروبیک، دو، پیلاتس و شنا سطح اکسیژن‌رسانی خون را بالا می‌برند. بنابراین می‌توان گفت که تمامی ورزش‌های هوازی می‌توانند میزان هورمون‌های کورتیزول (Cortisol) را کنترل کنند.

خندیدن را فراموش نکنید

خندیدن

افرادی که استرس زیادی را تحمل می‌کنند و فکرشان درگیر مشغله‌های روزمره‌ی زندگی‌ست، لازم است که در طول روز بخندند. تحقیقات ثابت کرده است که خندیدن تا میزان زیادی می‌تواند شما را از تنش و استرس دورکند. اگر به سینما می‌روید گاهی هم فیلم‌های خنده‌دار ببینید. برای همسر خود پیام‌های خنده‌دار بفرستید. اگر در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید، حتما چند صفحه‌ی طنز را دنبال کنید. گاهی ویدیوهای طنز برای هم بفرستید. هرچقدر هم که پرمشغله باشید یا روحیه‌ای جدی داشته باشید، خندیدن برای شما لازم است. به‌علاوه خوشرویی شما به نشاط و شادی فرزند شما نیز کمک می‌کند، متقابلاً بدخلقی شما نیز می‌تواند روحیه فرزندتان را افسرده کند.

به مشاوره مراجعه کنید

اگر هیچ‌یک از این راهکارها نمی‌تواند استرس شما را کم کند، بهتر است که از کسی کمک بگیرید. کسی را پیدا کنید که بتوانید با او صحبت کنید و آرام شوید. حرف‌تان را به کسی بگویید که شما را درک می‌کند. اگر چنین شخصی در اطراف خود ندارید، برای کم کردن استرس خود لازم است که به مشاور خانواده مراجعه کنید. درصورتی که مشغله‌ی کاری شما زیاد است و امکان مراجعه‌ی حضوری به درمانگر را ندارید، می‌توانید از مشاوره‌ی تلفنی نیز بهره‌مند شوید. به‌هرحال لازم است که استرس خود را کنترل کنید پیش از اینکه آن را به اعضای خانواده و خصوصا فرزندان خود منتقل کنید.