من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

نشانه های سو استفاده عاطفی را می شناسید؟

سو استفاده عاطفی
نشانه های سو استفاده عاطفی

هرکسی ممکن است سوء استفاده‌ عاطفی را تجربه کند. سوء استفاده عاطفی، تلاش هایی برای ترساندن، کنترل یا منزوی کردن شماست. این رفتارها برای رسیدن آزارگر به هدف خاصی‌ست. معمولا این نوع سوء استفاده با خشونت فیزیکی همراه نیست. البته شاید شما یا عزیزان‌تان از طرف آزارگر تهدید به خشونت شوید. این آزار به تدریج شروع می‌شود، اما بارها و بارها اتفاق می‌افتد. افراد در هر سن یا جنسیتی می‌توانند از دیگران سوء استفاده کنند و یا اینکه سوء استفاده عاطفی را تجربه کنند. سوء استفاده عاطفی فقط در زمینه‌ی روابط عاشقانه اتفاق نمی‌افتد. فردی که از شما سوء استفاده می‌کند می‌تواند همسر یا شریک عاطفی، شریک تجاری، والدین یا حتی فرزند بزرگسال شما نیز باشد.

علائم سوء استفاده عاطفی را بشناسید

علائم-سوء-استفاده-عاطفی

کسی که از شما سوء استفاده می‌کند ممکن است، از راه‌های مختلفی برای تضعیف عزت‌نفس شما وارد شود.

آنها برای این کار از القاب تحقیرآمیزی استفاده می‌کنند. حتی ممکن است که این کلمات را در حضور دیگران هم به زبان بیاورند. این افراد ممکن است پشت سر شما بد بگویند و شخصیت شما را در نگاه دیگران خراب کنند. شاید هیچ‌وقت دست روی شما بلند نکنند، اما با داد و فریاد و فحاشی شما را می‌ترسانند. آنها شما را در حضور دیگران شرمنده می‌کنند. هیچ‌گاه اسرار خود را به چنین افرادی نگویید، زیرا آنها رازدار نیستند و برای شما و رازتان ارزش قائل نیستند. این افراد بدون هیچ ملاحظه‌ای شوخی می‌کنند و به خودشان اجازه می‌دهند گستاخانه درباره‌ی دیگران نظر بدهند.

رفتار‌‌های توهین آمیز آنها به این دلیل است که بتوانند شما یا دیگران را کنترل کنند. آنها دیگران را مجبور به انجام کار‌هایی می‌کنند که می‌خواهند. برای مثال رئیسی که نمی‌تواند به طور مستقیم درخواست نابه‌جایی کند، شما را تهدید به اخراج می‌کند.

بیشتر بخوانید:   آیا احساسات واگیردار است؟

شرکای عاطفی معمولا این کار را از طریق کنترل کردن انجام می‌دهند. برای مثال شما را تعقیب می‌کنند و یا اینکه با حساب‌های کاربری ناشناس به شما پیام می‌دهند که وفاداری شما را کنترل کنند. اگر نتوانید به موقع جلوی این افراد بایستید، حتی رمز‌های حساب‌های کاربری شما را هم می‌گیرند. آنها در آینده شما را از تحصیل و کار بازمی‌دارند. به خاطر داشته باشید که این رفتار‌ها در هر دو جنسیت وجود دارد. آنها به جای شما تصمیم می‌گیرند و به جای شما فکر می‌کنند. رفت‌و‌آمد و معاشرت‌های شما را کنترل می‌کنند بدون اینکه دلیلی قانع‌کننده برای آن داشته باشند.

یکی دیگر از خصوصیات این افراد غیر قابل پیش بینی بودن آنها‌ست. معمولا این‌گونه رفتار‌ها در پدر‌و‌مادرهایی که از فرزندان خود سوءاستفاده‌ی عاطفی می‌کنند بسیار نمایان است. بدون دلیل روشنی عصبانی می‌شوند و سپس فرزند را غرق در محبت می‌کنند. فرزندان این والدین هیچ‌وقت فرق بین درست و اشتباه را متوجه نخواهند شد، زیرا معمولا بازخورد متناسبی از کارهایی که می‌کنند، دریافت نمی‌کنند و همین موضوع همیشه آنها را در یک استرس کشنده‌ای قرار می‌دهد. چنین رفتاری از سوی والدین به کودک‌آزاری شباهت دارد، که در نوشتاری دیگر در بلاگ همراهتم درباره‌ی آن صحبت کرده‌ایم.

چنین افرادی حسود هستند. بنابراین مراقب حسادت، تهمت و یا پاپوش‌هایی که ممکن است برای‌تان بدوزند باشید. آنها برای کار نکرده، به شما احساس گناه می‌دهند. این افراد با این کار شما را ضعیف می‌کنند تا بتوانند به هدف خود برسند.

این اشخاص از شما انتظار دارند کاری را که آنها می‌خواهند در زمان موردنظرشان انجام دهید. چنین افرادی فکر می‌کنند که شما همیشه باید نیازهای آنها را در اولویت قرار بدهید و البته تمام کارها را مطابق با استانداردهای آنها به اتمام برسانید.

بیشتر بخوانید:   دلایل عاشقی و راز هورمون عشق

فرزندانی که از پدرو‌مادر خود سوءاستفاده می‌کنند همیشه این حس را به آنها القا می‌کنند که اگر والدین بهتری بودید، زندگی آنها فوق‌العاده بود. چنین فرزندانی همواره زحمات والدین خود را انکار می‌کنند.

نحوه‌ی برخورد با سوء‌استفاده‌ی عاطفی چیست؟

سوءاستفادهی عاطفی

اگر کسی از شما سوءاستفاده‌ی عاطفی می‌کند، سعی نکنید آنها را اصلاح کنید. شما فقط می‌توانید آنها را تشویق کنید که با یک درمانگر صحبت کنند، چون آنها باید خودشان تصمیم بگیرند که تغییر کنند. به علاوه این افراد به سختی اشتباه خود را می‌پذیرند. تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که از سرزنش خود دست بردارید. به یاد داشته باشید، که شما مسئول رفتار توهین آمیز آنها نیستید. بنابراین برای توهین‌ها و سرزنش‌های آنها خجالت نکشید. نیازهای خود را اولویت‌بندی کنید. توجه شما به نیازهای جسمی و عاطفی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا آنها را ترک کنید. به جایی بروید که در آن احساس راحتی می‌کنید. جایی که بتوانید برای خود حد و مرزی تعیین کنید.

از درگیر شدن با این افراد خودداری کنید. به پیام‌ها و تماس‌های تلفنی آنها پاسخ ندهید. اگر نمی‌توانید از کار کردن و یا ارتباط با آنها اجتناب کنید، سعی کنید خیلی به آنها توجه نکنید و مکالمه با آنها را به موضوعات ضروری محدود کنید.

از رابطه با این افراد خارج شوید. به صراحت بیان کنید که رابطه به پایان رسیده است و درصورت امکان تمام روابط را قطع کنید. شماره تماس و حساب‌های کاربری آنها را مسدود کنید. سعی کنید تلاش‌شان برای ارتباط مجدد را نادیده بگیرید.

برای خود‌تان حریم شخصی تعیین کنید. تمرین کنید که از مشاجره با آنها اجتناب کنید. به آنها هشدار بدهید که اگر دوباره شما را آزار بدهند، با آنها برخورد می‌کنید. مثلاً می‌توانید بگویید: «اگر در جمع شروع به مسخره کردن من کنی، می‌روم».

بیشتر بخوانید:   سندروم پای بیقرار

ممکن است صحبت کردن در مورد آنچه که تجربه کرده‌اید سخت باشد، اما تماس با دوستان، عزیزان و یا یک درمانگر می‌تواند کمک زیادی کمک کند، تا حمایتی که برای بهبودی حال‌تان نیاز دارید دریافت کنید. سوءاستفاده می‌تواند برای قربانی خطرناک باشد و تعادل عاطفی او را به‌خطر بیاندازد. اگر در هر زمان و مکانی پی بردید که به دام چنین افرادی افتاده‌اید بهترین کار این است که از آنها دوری کنید. این بهترین تصمیمی‌ست که باید در مواجهه با چنین آزارگرانی بگیرید.