من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

سوء استفاده عاطفی چیست؟

سوء استفاده عاطفی
(سوء استفاده عاطفی)

سوء استفاده عاطفی تجربه‌ای تلخ است که احتمالاً همه ما حتی یکبار هم که شده، طعم تلخ آن را در زندگی خود  چشیده‌ایم. غالباً افرادی که تعادل عاطفی ندارند، از شریک خود سوء استفاده عاطفی می‌کنند؛ از این‌رو لازم است هر فردی با علائم سوء استفاده در رابطه آشنا شود تا پیش از به‌ دام افتادن در این تجربه تلخ یا همان سوء استفاده عاطفی، به توانایی پیشگیری از آن واقف باشد.

می‌توان گفت عملکرد سوء استفاده عاطفی کمابیش به شستشوی مغزی شباهت دارد، به‌گونه‌ای که آرام‌آرام عزت‌نفس، اعتمادبه‌نفس و امنیت قربانی را از او گرفته و منجر به صدمات جبران‌ناپذیری مانند افسردگی و یا حتی خودکشی می‌شود. درد و رنج سوء استفاده عاطفی آنقدر زیاد است که فرد حتی اگر با علائم سوء استفاده در رابطه نیز آشنا نباشد هم متوجه آن خواهد شد، اما در برخی مواقع فرد آنقدر در رابطه عاطفی خود با شریکش حضور عمیقی دارد که متوجه نداشتن تعادل عاطفی در رابطه‌اش نخواهد شد.

غالباً در رابطه‌ای که در آن سوء استفاده عاطفی رخ می‌دهد، یک نفر در نقش سوء استفاده کننده و دیگری در نقش قربانی ایفای نقش می‌کند؛ فرقی ندارد که در این رابطه، شما دارای کدام یک از این نقش‌ها هستید؛ در هر دو حالت سوء استفاده عاطفی منجر به از بین رفتن تعادل عاطفی خواهد شد؛ از این‌رو در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم به بررسی علائم سوء استفاده در رابطه بپردازیم، پس اگر شما نیز به‌دنبال داشتن تعادل عاطفی در رابطه خود می‌باشید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:   خجالت و کمرویی فرزندان: علل و راهکار
سوء استفاده عاطفی چیست؟
(سوء استفاده عاطفی چیست؟)

سوء استفاده عاطفی چیست؟

سوء استفاده عاطفی شامل مواردی اعم از انتقاد مداوم، توهین کلامی، تحقیر، قلدری و ارعاب یا همان هراس افکندن برای شریک عاطفی خود است. سوء استفاده عاطفی غالباً به‌علت اینکه فرد بتواند بر شخص دیگری کنترل و تسلط داشته باشد، توسط وی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نکته حائز اهمیت در این بین، توجه به این مسئله مهم است که ریشه رفتار‌های فرد مذکور به زمان کودکی وی و نداشتن تعادل عاطفی در او باز می‌گردد. در برخی مواقع نیز فرد سوء استفاده‌گر در کودکی خود تحت سوء استفاده عاطفی و تحقیر قرار گرفته، به همین دلیل به کمبود عاطفی دچار شده است.

جالب است بدانید که قربانیان سوء استفاده عاطفی، معمولاً رفتار طرف مقابل خود را تحت عنوان سوء استفاده برداشت نمی‌کنند، درواقع مکانسیم آن‌ها برای مقابله با رفتار فرد مقابل خود، کوچک شمردن و انکار است تا بدین‌وسیله بتوانند از استرس ناشی از سوء استفاده عاطفی جلوگیری کنند. لازم به‌ذکر است که اثرات روحی و روانی سوء استفاده در قربانی رفته‌رفته منجر به آسیب‌های شدید و ازبین رفتن تعادل عاطفی در وی خواهد شد.

علائم سوء استفاده در رابطه

حال‌که با سوء استفاده در رابطه و صدماتی که می‌تواند این رفتار به‌دنبال داشته باشد، آشنا شدید، لازم است برای اینکه از وقوع این رفتار از سوی شریک عاطفیتان جلوگیری کنید، با علائم سوء استفاده در رابطه آشنا شوید تا در صورت مشاهده هر کدام از این علائم در خود یا شریک عاطفیتان، در جهت حل مشکلات پیش از به‌وقوع پیوستن اتفاقی ناگوار گام بردارید؛ چراکه آشنایی با چنین مواردی که در ذیل آمده‌اند به شما کمک خواهد کرد تا تعادل عاطفی خود را در رابطه حفظ کنید.

بیشتر بخوانید:   افسردگی دوره‌ی نوجوانی چیست؟
علائم سوء استفاده عاطفی
(علائم سوء استفاده عاطفی)

مهم‌ترین علائم سوء استفاده عاطفی

  • یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سوء استفاده عاطفی، مورد تحقیر یا تمسخر قرار دادن شما توسط چنین افرادی به صورت مدام است.
  • آن‌ها با شما مانند یک کودک رفتار کرده و سعی در کنترل شما دارند.
  • آنان با ایده‌ها و نظرات شما مخالفت می‌کنند.
  • سوء استفاده عاطفی آن‌ها تا حدی پیش‌روی می‌کند که شما احساس می‌کنید برای تصمیم‌گیری‌های خود نیز، حتماً به نظر و اجازه آن‌ها نیازمندید.
  • آن‌ها نه‌تنها تمامی دست‌آوردهای شما را بی‌اهمیت نشان می‌دهند، بلکه رویاها و امیدهایتان را نیز نابود می‌کنند.
  • آن‌ها درتلاشند تا شما را به این باور برسانند که همیشه حق با آن‌هاست و شما اشتباه می‌کنید.
  • آن‌ها همیشه به دیده تحقیر به شما می‌نگرند و در صحبت‌هایشان از الفاظ ناپسند استفاده می‌کنند.
  • چنین افرادی همیشه نقاط ضعف و اشتباهات شما را به‌رویتان می‌آورند.
  • افرادی که از دیگران سوء استفاده عاطفی می‌کنند برای هیچکس احترامی قائل نیستند، اما در مقابل نسبت به بی‌احترامی در قبال خودشان بسیار حساس و متعصب می‌باشند.
  • درخواست‌ها و نیازهای دیگران را نادیده می‌گیرند و تنها به خودشان توجه دارند.
  • افرادی که از دیگران سوء استفاده عاطفی می‌کنند، به هیچ‌ عنوان حس همدلی نسبت به اطرافیان خود نداشته و به احساسات آن‌ها توجهی نشان نمی‌دهند.
  • آن‌ها خود را مالک شما می‌دانند و شما را به‌عنوان یک فرد مستقل قبول ندارند.
  • در چنین افرادی نشانه‌های بارزی وجود دارد که سوء استفاده عاطفی را در آن‌ها نمایان می‌سازد، اما آنان این علائم را به‌راحتی انکار می‌کنند و آن را قبول ندارند.
  • آن‌ها برای کنترل شما، تا جایی پیش‌ می‌روند که از تهدید و سخنان منفی برای ترساندن شما بهره می‌گیرند.
بیشتر بخوانید:   نشانه های سو استفاده عاطفی را می شناسید؟
مضرات سوء استفاده عاطفی
(مضرات سوء استفاده عاطفی)

سخن آخر

در این مقاله از سایت همراهتم به بررسی شایع‌ترین نشانه‌های سوء استفاده عاطفی در رابطه پرداختیم و متوجه شدیم که این سوء استفاده تا چه اندازه می‌تواند برای قربانی خطرناک باشد و تعادل عاطفی وی را به‌خطر بیاندازد. امیدواریم که مطالب مطرح‌شده به شما عزیزان کمک کرده باشد تا از به دام افتادن در چنین رابطه‌هایی جلوگیری کنید و بدین صورت با علم به این علائم، قادر باشید که از افرادی که از شما سوء استفاده عاطفی می‌کنند، دوری جویید. ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.