من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

رابطه عاطفی ناسالم و روش‌های شناخت

رابطه-ناسالم
شناخت رابطه عاطفی ناسالم

بعضی از روابط عاطفی پایه و اساس چندان درستی ندارند. ممکن است که در ابتدای شروع رابطه، فکر کنید که همه‌چیز عالی و بدون نقص است، اما پس از گذشت مدتی متوجه نشانه‌هایی از روابط ناسالم شوید. متاسفانه گاهی اوقات شما متوجه نشانه‌های رابطه‌ی ناسالم نمی‌شوید. همه‌ی ما گاهی با وجود اینکه احساس ناراحتی داریم، باز هم وجود مشکل در رابطه‌ی عاطفی خود را انکار می‌کنیم. ما در این نوشته تلاش کردیم، نشانه‌های ارتباط ناسالم را بگوییم تا اگر این علائم برای‌تان آشنا بود، بتوانید برای رابطه‌ی خود تصمیمی جدی بگیرید.

نشانه‌های رابطه‌ی ناسالم عاطفی

    • انتقاد و تمسخر

انتقاد-و-تمسخر

زمانی که طرف مقابل مدام از شما انتقاد می‌کند، تحقیرتان می‌کند و شما را در برابر چشم همگان و حتی خودتان بی ارزش نشان می‌دهد.

    • نداشتن صمیمیت

نداشتن-صمیمیت

نداشتن یک ارتباط صادقانه و محبت‌آمیز بین زوجین می‌تواند به خشم و دلخوری از یکدیگر تبدیل شود. ممکن است در رابطه‌ی شما صمیمت وجود نداشته باشد، موضوعی که برای داشتن یک ارتباط عاطفی سالم، ضروری‌ست.

در صمیمت عاطفی باید علاقه از سمت هر دو طرف باشد. وقتی این کمبود وجود داشته باشد، رابطه‌ی شما به یک زندگی پوچ و بی‌معنا تبدیل می‌شود. چنین زوجی بیشتر شبیه هم‌خانه هستند تا شرکای عاطفی.

    • دوری

دوری

دوری زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از شما دو نفر تمایلی برای صرف زمان، انرژی و ابراز احساسات در رابطه نداشته باشید. این علامت نشانه‌ای از آمادگی یکی از شما دو نفر برای پایان دادن به رابطه است.

    • بی‌تفاوتی

بی-تفاوتی

بی‌تفاوتی از سمت هرکدام از شما می‌تواند ریشه‌ی عشق‌تان را بخشکاند. مهم‌ترین نشانه‌ی بی‌تفاوتی در رابطه سکوت در برابر ناراحتی طرف مقابل است.

    • ناتوانی در بخشش

ناتوانی-در-بخشش

بخشش برای سلامت و طول عمر یک رابطه‌ی عشقی ضروری‌ست. اگر یکی از شما کینه داشته باشد و نتواند رنجش یا عصبانیت گذشته را رها کند، کم‌کم صمیمیت و درنهایت عشق از بین می‌رود. البته توجه داشته باشید که بخشش مستلزم یک عذرخواهی صادقانه و تغییر رفتار از طرف مقابل است.

    • خودخواهی

خودخواهی

همسر خودخواه تنها به نیاز‌ها و علایق خود اهمیت می‌دهد و برای او جلب رضایت شما اهمیتی ندارد. در این صورت او می‌تواند شما را به این نتیجه برساند که برای او ارزشی ندارید.

    • سوء مصرف مواد

سوء-مصرف-مواد

سوء مصرف الکل یا مواد مخدر توسط یک یا هر دو شریک زندگی، داشتن صمیمیت واقعی و سالم را غیرممکن می کند، زیرا این مواد رفتار و شخصیت فرد را تغییر می‌دهد. دلیل اصلی تغییر شخصیت این است که پس از استفاده‌ی مداوم، شخص توانایی کنترل رفتار و گفتار خود را از دست می‌دهد. به همین خاطر این رابطه، به راحتی از هم پاشیده می‌شود.

    • توهین کلامی

توهین-کلامی

هنگامی که شخص مقابل، از آزار کلامی استفاده ‌کند، می‌تواند صمیمیت بین‌تان را خراب کند. این شکل از آزار شامل فریاد زدن، فحش دادن و تهدید کردن است.

    • آزار جسمی

آزار-جسمی

آزار جسمی استفاده از زور و چنین رفتار‌های خشونت آمیزی‌ست که باعث آسیب به شما می‌شود: کتک زدن، سیلی زدن، هل دادن، استفاده از سلاح یا حتی برقراری رابطه‌ی جنسی اجباری. آزار جسمی اغلب به تدریج و با آزار عاطفی شروع می‌شود. توجه داشته باشید که تجربه‌ی یک بار خشونت از سمت شریک عاطفی‌تان می‌تواند هشداری برای تکرار آن در آینده باشد.

    • اختلاف بر سر موضوعات مهم

اختلاف-نظر

برای مثال شما بچه می‌خواهید، اما او نمی‌خواهد. یا اینکه او می‌خواهد یک ماشین جدید بخرد، اما شما می‌خواهید پول‌تان را برای خرید خانه پس‌انداز کنید. یکی از شما اعتقادات مذهبی عمیقی دارد، اما دیگری اینگونه نیست.

بیشتر بخوانید:   نشانه هایی برای تصمیم به جدایی

اختلاف نظر در ارزش‌های مهم زندگی می‌تواند بین زوجین شکاف عاطفی ایجاد کند و منشأ اختلافات مداوم آنها باشد.

    • بی‌احترامی

بی-احترامی

وقتی یکی از شما احترام گذاشتن به دیگری را فراموش می‎کنید، نشان می‌دهد که دیگر از او و ارزش‌هایش حمایت نمی‌کنید. هیچ عشقی بدون احترام متقابل پایدار نیست.

    • نبود محبت فیزیکی

نبود-محبت-فیزیکی

محبت فیزیکی نشانه‌ای از رضایت شما از رابطه‌ی خودتان است. روابط عاطفی که در آنها لمس و آغوش‌های غیرجنسی نباشد، کم‌کم سرد و بی‌روح می‌شوند.

  • دروغ و پنهان‌کاری

عدم صداقت و پنهان‌کاری از دلایل اصلی شکست زوجین در رابطه‌شان است.

دروغ-و-پنهان-کاری

درصورتی که دروغ و مخفی‌کاری در ارتباط عاطفی وجود داشته باشد، اعتماد و درنتیجه احترام از بین خواهد رفت.

    • خودشیفتگی

خودشیفتگی

فردی که شخصیتی از‌خودراضی دارد، خودمحور است و به دنبال توجه دائمی است. او خود را بهتر از دیگران و مستحق احترام بی‌چون‌و‌چرا می‌داند. چنین ارتباطی که بر پایه‌ی خودشیفتگی یکی از دو نفر باشد، ارتباطی ناسالم است که درنهایت به جدایی ختم می‌شود.

دخالت‌های کنترل نشده

دخالت-در-زندگی-دیگران

والدین، خواهر و برادر یا سایر بستگانی که بیش از حد در زندگی یک زوج دخالت می‌کنند، می‌توانند بین آنها شکاف عمیقی ایجاد کنند. اگر یکی از شما برای خانواده‌ی خود مرزهای مناسبی تعیین نکرده باشید، می‌توانید رابطه‌ی عاطفی‌تان را نابود کنید.

    • اصلاح و تربیت مداوم

افراد-کنترل-گر

برخی از افراد دائما می‌خواهند ظاهر، رفتار یا شخصیت همسرشان را تغییر دهند تا احساس امنیت و کنترل بیشتری کنند. چنین افراد کنترل‌گری نمی‌دانند که با این کار خود، چقدر می‌توانند به رابطه‌ی عاطفی‌شان آسیب بزنند.

    • اجبار به کاری نادرست

اجبار-به-کاری-نادرست

ممکن است که شریک زندگی‌تان، شما را به انجام کاری غیراخلاقی یا غیرقانونی وادار کند. توجه داشته باشید که چنین کارهایی را با عنوان تقاضا و کمک از شما درخواست می‌کنند. به علاوه اگر این رابطه سالم باشد، او هیچ‌وقت شما را به دردسر نمی‌اندازد.

    • عدم اعتماد‌به‌نفس

عدم-اعتماد-به-نفس

قبل از شروع این رابطه اعتماد به نفس بیشتری داشتید؟ بودن با این شخص هم اعتماد‌به‌‌نفس و هم عزت نفس شما را از بین برده است؟ قبلا بیشتر از خودتان راضی بودید؟ اکنون فراموش کرده‌اید که احترام دیدن، چه طعمی دارد؟ متاسفانه باید بگویم چنین رابطه‌ای دیر یا زود به دلسردی شما می‌انجامد.

    • از دل برود هر آنکه…

از-دل-برود

زمانی که از شما دور می‌شود، جویای حال شما نیست؟ به شما زنگ نمی‌زند و یا پیام‌های شما را باز نمی‌کند؟ اگر فکر می‌کنید هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار ندارد، باید کمی به دیده‌ی تردید به رابطه‌ی خود نگاه کنید.

بیشتر بخوانید:   ناگفته‌هایی از تاثیر طلاق بر زندگی مردان

آیا برخی از این ویژگی ها را در ارتباط عاطفی خود می‌بینید؟

صادقانه به رابطه‌ی خود نگاهی بیندازید و مشخص کنید که آیا این علائم هشدار دهنده در رابطه‌ی شما وجود دارد یا خیر.

اگر چنین است، وقت آن است که بررسی کنید، آیا این رابطه شما را بیشتر شاد می‌کند یا ناراحت؟

سخت است که بپذیرید رابطه‌ی عاطفی شما ناسالم است. هیچ کس دلش نمی‌خواهد زندگی مشترکش با شکست مواجه شود، اما  آیا یک رابطه‌ی ناسالم می‌تواند سالم شود؟

بهبود رابطه‌ی شما به تصمیم هر دو نفر شما بستگی دارد. در رابطه‌ی شما هر دوی شما باید برای اصلاح تلاش کنید. باید در مورد تغییراتی که نیاز دارید با یکدیگر صادق باشید. مشاوره‌های زوج‌درمانگر می‌توانند به شما کمک کنند که مهارت‌های حل تعارض را بیاموزید تا بتوانید خشم فروخورده‌ی خود را هم تحلیل و درنتیجه ابراز کنید. اگر قصد جدایی ندارید، ارتباط عاطفی‌تان را در اولویت قرار دهید و بیشتر از قبل با یکدیگر در ارتباط باشید. راه‌هایی برای خندیدن با هم پیدا کنید و هر روز برای همسر خود وقت بگذارید.

برنامه‌ریزی درستی را برای بهبود وضعیت مالی خود انجام دهید تا استرس هر دوی شما کم شود. به یکدیگر یادآوری کنید که چرا عاشق همدیگر شدید. برای قرار‌های عاشقانه‌تان وقت بگذارید. حمایت و راهنمایی از سمت یک متخصص زوج‌درمانی، در مورد آینده‌ی مشترک شما امری ضروری‌ست.